Nyt taas suunittelemaan kalastoa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Nyt taas suunittelemaan kalastoa

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Eli allas 60l. Pohjalla hienoa hikkaa ja paljon kasveja. Jokunen kierteinen löytyy. Arvot: ph:7, Kh:2, Gh: sen mukaan mikä kalasto on tulossa... Ennen altaassa asusti kirsikkasukarapuja. Nyt kummiski olen siirtänyt ne pienempään ja tuohon suunittelisin jotain kaunista kalastoa. Pohjalle ajattelin yhden parven monnisia ja muualle vesistöön yhden suuren parven jotain kaloja. Mutta ei mitään yleisiä tetroja kuten kardinaaleja tai ym. Itse ajattelin kardinaalikaloja ja helmimönnisia? Olisikos hyvä? Kuva altaasta: http://i67.photobucket.com/albums/h300/ ... uva048.jpg
Kuva on aika vanha. Sisustus on nyt eri ja kasvejakin enemmän. Omppuja ei enään ole.
Tell me why we build castles in the sky?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kardinaalikalat ovat viileästä vedestä pitäviä rauhallisia parvisäheltäjiä. Niiden seuraan sopii myös viileästä vedestä pitävät otukset.
60-litrainen on helmimonnisille mielestäni liian pieni. Jos monnisista pitää valita, niin jos vaikka marmorimonnisia saisi olla?
Lämpötila jos on akvaariossa jotain 21-22 astetta niin olisi molemmille lajeille ok.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

millia kirjoitti:Kardinaalikalat ovat viileästä vedestä pitäviä rauhallisia parvisäheltäjiä. Niiden seuraan sopii myös viileästä vedestä pitävät otukset.
60-litrainen on helmimonnisille mielestäni liian pieni. Jos monnisista pitää valita, niin jos vaikka marmorimonnisia saisi olla?
Lämpötila jos on akvaariossa jotain 21-22 astetta niin olisi molemmille lajeille ok.
Jotain muita monnisia sitten.l nois olis kyllä ihanat mutta ei tollassia täältä löydy. Ja hintaakin noille mahtaa olla?
Tell me why we build castles in the sky?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Niinhän se on monnisten kanssa, että jos ei halua kuparimonnisia niin sitten on ihan tsäkästä kiinni sattuuko haluamaansa lajia olemaan paikallisessa. Yleensä ei ole ja aika montaa lajia ei ole edes koko valtakunnassa.
Marmorimonnisia sen sijaan on täällä nähty. Soitatässä mainittuun liikkeeseen ja kysy paljonko maksaa. Voit varmaan samalla kysyä sielä onko heillä kyseisiä kaloja enää ja lähettävätkö jos oma akvaariokauppasi ei niitä onnistu tilaamaan.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

No kupari on se toinen vaihtoehto.
Tell me why we build castles in the sky?
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

No ne kolme muuta pientä monnista taas, kääpiö-, pikku- ja nuolimonninen (C. pygmaeus, habrosus, hastatus) mutta minusta nämä kaikki, samoin kuin tuo marmorimonninen, natsaavat aika huonosti lämpötilan puolesta tuon kardinaalikalan kanssa. Lämpötila-alueet leikkaavat juuri ja juuri, jolloin toinen joutuu olemaan äärikorkeassa ja toinen äärimatalassa lämmössä.

Kääpiömonnisia on täällä Jyväskylässä ainakin käytännössä aina tarjolla. Ja marmoreita ja pikkuja olen nähnyt myös.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

No kuparimonnisillekin akvaario on mielestäni liian pieni.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

seia kirjoitti:No ne kolme muuta pientä monnista taas, kääpiö-, pikku- ja nuolimonninen (C. pygmaeus, habrosus, hastatus) mutta minusta nämä kaikki, samoin kuin tuo marmorimonninen, natsaavat aika huonosti lämpötilan puolesta tuon kardinaalikalan kanssa. Lämpötila-alueet leikkaavat juuri ja juuri, jolloin toinen joutuu olemaan äärikorkeassa ja toinen äärimatalassa lämmössä.

Kääpiömonnisia on täällä Jyväskylässä ainakin käytännössä aina tarjolla. Ja marmoreita ja pikkuja olen nähnyt myös.
No en mä lähe hakee mitään kaloja toisesta kaupungista. Hulluhan olisian:D Niin ja kardinaaleilla sais nousta 22'c http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... likala.htm Mutta sekään ei ole kauhean korkea. Keksiiko joku mitään muuta lajia?
Tell me why we build castles in the sky?
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

_Marjana_ kirjoitti:No en mä lähe hakee mitään kaloja toisesta kaupungista. Hulluhan olisian:D
:roll:
No saatoinkin tarkoittaa että kun täällä kaukaisessa Keski-Suomessa niitä on niin voisipa hyvinkin myös isommassa, eteläisemmässä kaupungissa olla. Eikä toisesta kaupungista ostaminen ole ollenkaan hullua, jos tarjonta on parempaa, laadukaampaa ja halvempaa, ja muutenkin on toisaalla käymässä. Nimim. kokemusta on.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Lämpötila 21-23 sopii kyllä sekä marmoreille, että kardinaalikaloille.
Monnisilla on ollut tapana viihtyä mieluummin siinä viileämmässä päässä kuin lämpöisemmässä päässä lämpötilahaarukkaa. Kardinaalikalat viihtyvät ihan hyvin vielä 25 asteessa, vaikka eivät kovin herkästi enää kude jos lämpötila on yli 22-23 astetta.

Toisaalta voisi olla parempi idea valita vaan ne marmoit tai jokin muu minimonninen ja sitten katsoa jokin parvikala joka sopii suorilta niiden lämpötilahaarukkaan. Jos kerran pitää olla jotain ei niin tavallista, niin katso vaikka jos hehkutetra/ruusuaavetera/suppusuut/kynäkalat kiinnostaisi?

Se nyt on ihan sama lähdetkö itse hakemaan kaloja naapurikaupungista, matkahuollosta vai omasta akvaariokaupastasi. Kaloilla on kuitenkin ihan riittävän monta kilometriä jo takanaan.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Kardinaalikalat on niitä akvaarion pää kaloja joita on ihan PAKKO hankkia :mrgreen:
Tell me why we build castles in the sky?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla oli ennewwanhaa 63-litraisessani kardinaalikalojen kanssa nuolimonneja. Se oli hyvä yhdistelmä. En vaan saanut lämpötilaa pysymään kardinaaleille sopivana niin saivat lähtöpassit.
Eli, kelpaisiko nuolimonnit sitten?
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

millia kirjoitti:Mulla oli ennewwanhaa 63-litraisessani kardinaalikalojen kanssa nuolimonneja. Se oli hyvä yhdistelmä. En vaan saanut lämpötilaa pysymään kardinaaleille sopivana niin saivat lähtöpassit.
Eli, kelpaisiko nuolimonnit sitten?
Ei varmaa kannata. Koska haluaisin kardinaalikalojen jäävän henkiin. Ja saada vilä jälkeläisiäkin jossain vaiheessa elämää. Jokin muu pieni monni jali joka sopisi noiden kanssa? Tai jokin muu? Kiinnostaisi myös aika paljon tuo Helmi-imunuoliainen.
Tell me why we build castles in the sky?
Mirde
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 18:27, 27.10.2004
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Mirde »

Millä veden lämmön saa pysymään jatkuvasti kardinaaleille tarvittavan alhaalla?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

_Marjana_ kirjoitti:Ei varmaa kannata. Koska haluaisin kardinaalikalojen jäävän henkiin. Ja saada vilä jälkeläisiäkin jossain vaiheessa elämää.
Siis nuolimonneista ei ole tasan mitään vaaraa kardinaalikaloille tai niiden jälkeläisillekään...ei ainakaan niin suurta vaaraa kuin kardinaalikalavanhemmista on jälkikasvulleen.
Tässä kuvassa nuolimonnit pötköttävät kääpiökeiholehdellä (vertaa kalan "jättimäistä" ja "uhkaavaa" olemusta esim. pohjamateriaaliin jonka raekoko on max 3 mm [;)] )
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

millia kirjoitti:
_Marjana_ kirjoitti:Ei varmaa kannata. Koska haluaisin kardinaalikalojen jäävän henkiin. Ja saada vilä jälkeläisiäkin jossain vaiheessa elämää.
Siis nuolimonneista ei ole tasan mitään vaaraa kardinaalikaloille tai niiden jälkeläisillekään...ei ainakaan niin suurta vaaraa kuin kardinaalikalavanhemmista on jälkikasvulleen.
Tässä kuvassa nuolimonnit pötköttävät kääpiökeiholehdellä (vertaa kalan "jättimäistä" ja "uhkaavaa" olemusta esim. pohjamateriaaliin jonka raekoko on max 3 mm [;)] )
Joo siis en tarkottanut itse kalaa. Vaan sitä että se lämpötila [;)] Niin ja siitä helmi-imunuoliaisesta.
Mirde kirjoitti:Millä veden lämmön saa pysymään jatkuvasti kardinaaleille tarvittavan alhaalla?
Sinuna käyttäisin ensin hakua ennen kun tuun kysyy :)
Tell me why we build castles in the sky?
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

Minä siis olin ilmeisesti hieman hakoteillä aiemmissa väitteissäni. Jos ja kun kardinaalikala on se mitä "hyysätään" laitetaan lämpötila tietty sopivaksi niille ja sitten se on nuolimonnisten "ongelma" jos se ei ole sopiva - ja siis millian mukaan on sopiva, ja varmaan paremmin tietääkin.

Se sen sijaan on tosiaan hyvä kysyms kuinka se vesi saadaan sopivana pysymään, lämmitys kun on helpompaa kuin viilennys.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Mirde
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 18:27, 27.10.2004
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Mirde »

Juu, anteeksi että kyselen.. :? Käytin kyllä hakua ja tilapäisen viilennyksen mä kyllä tiedän, mutta että se pysyy jatkuvasti noin alhaalla oli pointtini. Vaan eipä siin mittään, kunhan ihmettelin.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Missähän siitä jatkuvasta viilentämisestä oli juttua, hmm. Mutta kuitenkin, on siihen olemassa pelit ja vehkeet, hinta on sitten eri asia. Olikohan jossain topikissa juttua tyyliin pakastimesta (tai jääkaapista?) jonka läpi menee piiitkä letku jossa vesi viilenee ja palaa takaisin akvaarioon viilentyneenä. Aika hurjalta kuulostaa, joku asiantuntevampi varmaan osaisi selittää hieman paremmin ;)
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Mirde kirjoitti:Juu, anteeksi että kyselen.. :? Käytin kyllä hakua ja tilapäisen viilennyksen mä kyllä tiedän, mutta että se pysyy jatkuvasti noin alhaalla oli pointtini. Vaan eipä siin mittään, kunhan ihmettelin.
Juup. Yleensä kardinaalikala altaissa ei pidetä lämmitintä ollenkaan koska pitävät viileästä vedestä. Ja kyllä se lämpö hyppii välillä asteella sinne sun tänne mutta ei se haittaa mitään.

Nii mites niistä helmi-imunuoliaisista?
Tell me why we build castles in the sky?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

seia kirjoitti:Minä siis olin ilmeisesti hieman hakoteillä aiemmissa väitteissäni. Jos ja kun kardinaalikala on se mitä "hyysätään" laitetaan lämpötila tietty sopivaksi niille ja sitten se on nuolimonnisten "ongelma" jos se ei ole sopiva - ja siis millian mukaan on sopiva, ja varmaan paremmin tietääkin.

Se sen sijaan on tosiaan hyvä kysyms kuinka se vesi saadaan sopivana pysymään, lämmitys kun on helpompaa kuin viilennys.
En mä laittaisi nuolimonnisia, kun ne käsittääkseni tarvitsevat lämpimämpää vettä. Marmorimonnisille taas Fishbase heitti 22-25 astetta. Monnisista vaan olen sen huomannut, että ovat aktiivisempia jos lämpötila on vähempi kuin enempi. Kudettaminen on onnistunut ainakin helomonnisilla ja täplämonnisilla siten että ne on laittanut 20 asteiseen veteen jossa on huima virtaus. Sihtimonnisiinkin tuli vipinää, mutta eivät kuteneet (taisivat olla kaikki setiä). No joo, marmorimonniset eivät olekaan Corydoraksia että sillälailla ei voi verrata, mutta olettaisin niillä olevan aikalailla sama elämäntyyli.
Nuolimonneille taas Fishbasessa esitetään 20-25 astetta.

Viilentämisestä ei kannata multa kysyä, koska en itse siinä onnistunut pitämällä kansilaseja poissa ja valaisinta puolen metrin päässä altaasta. En usko että tuulettimillakaan olisi tarpeeksi viileäksi tullut. :|
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

millia kirjoitti: En mä laittaisi nuolimonnisia, kun ne käsittääkseni tarvitsevat lämpimämpää vettä. Marmorimonnisille taas Fishbase heitti 22-25 astetta.
Ahsoo, itse pistin ne kaikki mainitut neljä lajia samaan lämpötilasettiin planetcatfishin perusteella, ja se siis oli 22-26, ja siitä sitten pidin 22 astetta äärirajana. Monilla monnisillahan viileämpää vettä luonnossa esiintyy sadekautena, jolloin on myös lisääntymisen aika, ja niinpä aktiivisuus lisääntyy mutta miten se vaikuttaa jatkuvana olotilana... loppuu tietämykseni kyllä :?
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

seia kirjoitti:miten se vaikuttaa jatkuvana olotilana... loppuu tietämykseni kyllä :?
En jaksa millään uskoa, että _Marjana_ saa Lahden ilmastossa pidettyä akvaarion lämpötilan ympäri vuoden alle 22 asteessa. Kardinaalikaloille ei ole ongelma jos lämpö kohoaa muutamaksi kuukaudeksi. Jos lämppärin säätää 22 asteeseen, niin se ei ole monnisille ollenkaan paha. Jos jotain 18 astetta on tarkoitus pitää suurimman osan vuotta, niin sitten vaihtaisin suunnitelmat.

Se voisi olla se helmi-imunuoliainen kyllä parempi veto. _Marjana_n kannattaa tutustua Akvaristi-lehtiin. Olikohan se edellisessä vai sitä edellisessä numerossa hieno esittely imunuoliaisista.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

millia kirjoitti:
seia kirjoitti:miten se vaikuttaa jatkuvana olotilana... loppuu tietämykseni kyllä :?
En jaksa millään uskoa, että _Marjana_ saa Lahden ilmastossa pidettyä akvaarion lämpötilan ympäri vuoden alle 22 asteessa. Kardinaalikaloille ei ole ongelma jos lämpö kohoaa muutamaksi kuukaudeksi. Jos lämppärin säätää 22 asteeseen, niin se ei ole monnisille ollenkaan paha. Jos jotain 18 astetta on tarkoitus pitää suurimman osan vuotta, niin sitten vaihtaisin suunnitelmat.

Se voisi olla se helmi-imunuoliainen kyllä parempi veto. _Marjana_n kannattaa tutustua Akvaristi-lehtiin. Olikohan se edellisessä vai sitä edellisessä numerossa hieno esittely imunuoliaisista.
Meen perjantaina ostaa niitä kardinaaleja. Mitä monnisia nyt sitten ostaisin?
Tell me why we build castles in the sky?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Mikä lämpötila _Marjana_ siellä sinun altaassasi on?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”