Vielä pari kysymystä soran vaihdosta hiekkaan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Vielä pari kysymystä soran vaihdosta hiekkaan

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Kävin tänään ostamassa Bilteman puhallushiekkaa ja edessä olisi siis akvan pohja-aineksen vaihto.Olen ahkerasti tutkaillut aiheeseen liittyviä viestiketjuja ja parin asian kanssa olen jäänyt ikäänkuin kahden vaiheille,kun molempien konstien puolestapuhujia tuntuu löytyvän,eli:pitääkö tuota kyseistä hiekkaa pestä vai voiko sen holauttaa suoraan altaaseen?Entä tuo vaihto,teenkö sen kahdessa osassa vai tyhjennänkö akvan ja hoidan koko homman kertalaakista?Kiitollisena odotan mielipiteitä ja ennenkaikkea kokemuksen syviä rintaääniä em. asioista :) Altaani on 250 litrainen,kalastona rusokirjoahvenpari,4 lehtikalaa,parvi(10) kerritetroja,2 leväbarbia,pohjalla 2 purjesampimonnia ja 2 partamonnia.Mitä mieltä muuten olette kalastosta,vieläkö mahtuisi jotain joukkoon,esim. kirjoahvenia?
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

Rintaääntä ei nyt tuu, mutta kun kysymys on ollut jo kolme varttia ( :mrgreen: ) vastaamatta, uskallan avata sanaisen arkkuni. Kas näin: Sitä, kannattaako hiekkaa pestä, voi varmaan kokeilla pienellä määrällä, vai mitä? Jos siitä irtoaa paljon pölyä, se kannattaa pestä, jos ei, kannattaa säästää sekin vesi ja aika ja vaiva.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Bilteman hiekka on todella puhdasta. Itse en ole koskaan sitä pessyt ja vesi ei mene sameaksi. Eri asia sitten on kannattaako vaihto tehdä osissa jotta bakteerit ehtivät muuttaa myös uuteen hiekkaan.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Mie en pessyt biltemahiekkaa, oli todella puhdasta. Kannattaa varmaan vaihtaa ensin puolet (vaikka viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä) ja seuraavalla viikolla toinen puolikas. Tai vaihtoehtoisesti jos ei tahdo alkaa kahta kertaa läträämään, ota sukkahousuihin vanhaa soraa reilusti (muutamia kourallisia) ja jätä sukkikset viikon ajaksi lillumaan akvaan, voit puristella niitä silloin tällöin niin bakteerit pääsevät leviämään. Jos teet koko homman kerralla, kannattaa suodatin jättää putsaamatta sillä kertaa. Myös nitriittiä kannattanee varmuudeksi mittailla muutamana seuraavana päivänä. :)

muoks: vielä sen verran että ota myös vanhaa pohjalietettä talteen ja kaada se vaikka uuden hiekan päälle, siinä on paljon hajottajabakteereita.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse olen jopa kaatanut bilteman hiekkaa täyteen altaaseen, joka on satavarma tapa samentaa vedet. Eipä jäänyt hiukkastakaan veteen. Jotkut ovat kuitenkin saaneet jonkun jämäerän jossa on ollut pölyä seassa. Kokeile ensin pesemällä pakasterasiallisen niin olet varma [;)]

Mitä tulee tuohon kaikki vai puolet kerralla -kysymykseen, niin sanoisin että se riippuu altaan muusta bakteerikannasta ja kalastosta. Jos on suuri suodatinmassa (jota et huuhtele/siivoa millään tavalla hiekanvaihdon yhteydessä) ja kalasto on kohtuullinen niin vaihtaisin kaikki kerralla. Bakteerikanta toipunee nopeasti. Jos kalaa on todella paljon ja altaassa pieni suodatin niin vaihtaisin ensin puolet ja viikon-parin päästä puolet.

Eli tee ihan niin kuin itsestäsi tuntuu järkevimmältä 8-) Bakteerikantaa vaalien.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
_mocca_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 00:13, 25.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja _mocca_ »

Minulla on ollut tuommoinen ns. erä joka samensi veden. Kaadoin siis ne täyteen akvaan. :roll: Kaduin tekoani hetken myöhemmin ja tyhjensin akvaarion vedestä ja täytin uudelleen niin oli kirkasta vettä.
Eli ei se varmaan maailmaa kaada jos ei pese, koska se pesu on aika rasittavaa hommaa. 8O
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
Anumaarit
Member
Member
Viestit: 333
Liittynyt: 15:55, 17.03.2006
Paikkakunta: Oulunlääni

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Onko Bilteman hiekka liian vaaleaa?? Itselläni on sora pohja molemmissa ja haluaisin hiekalle kummankin. Minkä hintaista säkki ja paljonko säkissä hiekkaa?
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Sarkka
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 09:47, 08.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

25 kg säkki maksaa jotain 6 euroa. Tuo määrä riitti minulla helposti 200-litraiseen altaaseen.

Minä olen huuhdellut hiekan parissa vedessä ja kyllä siitä sen verran pölyä irtosi, etten kokenut toimenpidettä aivan turhaksi.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Anumaarit
Member
Member
Viestit: 333
Liittynyt: 15:55, 17.03.2006
Paikkakunta: Oulunlääni

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Minulla 128l ja 98l vailla hiekkapohjaa. Näin kesällähän sen pesee vaikka ulkona saavissa. Onko se kovin vaaleaa?
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Ostin 2 kpl 25 kg:n säkkiä 250-litraiseeni että varmasti riittää,yksi säkki maksoi 6,50.Otin molemmista säkeistä hiekkaa astiaan ja vettä perään,vesi ei samentunut juuri ollenkaan joten minä ainakin sain tosi puhdasta hiekkaa ja taidan säästää itseltäni tuon pesemisurakan :) Taidan päätyä siihen kaikki kerralla-tekniikkaan,eiköhän se suju kun säästää "vanhaa" vettä,jättää suodattimen pesemättä,sekoittaa lietettä uuteen hiekkaan ja laittaa vielä ne sukkahousutkin soran kera allasta koristamaan :mrgreen: Ei muuta kun inspiraatiota keräämään,tuntuu näin etukäteen helteessä hikoillessa melkoiselta urakalta mutta on se sitten vaivan väärtti,hope so...Niin ja Anumaarit,Bilteman hiekan väri on sellainen vaalea maitokahvi,ei minusta ainakaan liian vaalea.
Anumaarit
Member
Member
Viestit: 333
Liittynyt: 15:55, 17.03.2006
Paikkakunta: Oulunlääni

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Piuku kirjoitti:Ostin 2 25 kg:n säkkiä 250-litraiseeni että varmasti riittää,yksi säkki maksoi 6,50.Otin molemmista säkeistä hiekkaa astiaan ja vettä perään,vesi ei samentunut juuri ollenkaan joten minä ainakin sain tosi puhdasta hiekkaa ja taidan säästää itseltäni tuon pesemisurakan :) Taidan päätyä siihen kaikki kerralla-tekniikkaan,eiköhän se suju kun säästää "vanhaa" vettä,jättää suodattimen pesemättä,sekoittaa lietettä uuteen hiekkaan ja laittaa vielä ne sukkahousutkin soran kera allasta koristamaan :mrgreen: Ei muuta kun inspiraatiota keräämään,tuntuu näin etukäteen helteessä hikoillessa melkoiselta urakalta mutta on se sitten vaivan väärtti,hope so...
Et ole vielä vaihtanut,käsitinkö oikein?Ilmoittelehan sitten minulle kuinka urakka olisi helpoin tehdä :mrgreen: laiskiainen näin helteillä ja työn uuvuttamana. Joo täytyy laittaa sitten sukkikset heilumaan altaaseen (mies puistelee jälleen päätään) :mrgreen: hassua touhua...
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

En ole vielä vaihtanut(hellelaiskiainen täälläkin..),ilmottelen sitten miten meni.Meillä on sama juttu kakslahkeisten kanssa,olisitpa nähnyt isännän ilmeen kun valistin häntä tästä sukkahousuasiasta :mrgreen: Niksi-Pirkka on kuin onkin oikeassa,sukkahousuista on moneksi :) Mitenkäs kauan sitä sukkahoususomistetta muuten täytyy pitää siellä altaassa?Ei kai tässä muu auta ku toimeen vaan :) Jännittää vähän mitä kalat moisesta remontista meinaavat.
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Mulla on asiaan liittyvä kysymys. Akvaarioni (317 l) pohjalla on kolmenkokoista hiekkaa/soraa. Yhdessä kulmassa on melko hienojakoista hiekkaa (=puhallushiekkaa?), puolet on käytännössä katsoen Ø >1mm hiekkaa, ja tosi pieni osa yhdessä kulmassa on soraa (en muista miten sitä siellä on).

Nyt on sitten niin, että takakulman hieno hiekka näyttää mielestäni (ja useamman muunkin mielestä) kivoimmalta ja pidän siitä eniten. Voinko siis vaan ostaa hienoa hiekkaa ja kaataa karkeamman päälle suoraan, vai käykö niin, että se (vaikkain vain) hieman hienojakoisempana painuu suoraan karkeamman hiekan läpi? Nykyisessä hiekassa kun on savipalloja yms. mukana, niin en viitsisi kaikkea pois ottaa...


Ja Bilteman hiekan kanssa ei ole koskaan ollut sameutumisprobleemaa ainakaan täällä.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Jousimies kirjoitti:vai käykö niin, että se (vaikkain vain) hieman hienojakoisempana painuu suoraan karkeamman hiekan läpi?
Jep, näin tulee käymään, tai siis ajan kanssa se karkeampi aines nousee sieltä päälimmäiseksi.
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Näin arvelinkin käyvän. Tai siis tiesinkin... :mrgreen:

Mutta kuinkahan kauan se mahdollisesti veisi aikaa?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Jousimies kirjoitti:Mutta kuinkahan kauan se mahdollisesti veisi aikaa?
Tuo taas on erittäin hyvä kysymys :mrgreen: ken tietää, viikkoja, kenties kuukausia? Varmaan riippunee myös siitä onko siulla paljon pohjaa tonkivia kaloja. Myös kova virtaus varmaan edesauttaa asiaa.
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Homma on takana päin ja selkä huutaa armoa,mutta kyllä kannatti :) Vesi on tosin,pari tuntia urakan jälkeen,vielä sellainen "sumuinen",mutta näyttää selkiytyvän hyvää vauhtia,kalatkin pörräävät intona ympäriinsä ja tonkivat pohjaa.En tiedä onko tämä se "oikea" tapa,mutta näin minä hoidin vaihdon:

1.Sähkölaitteet pois päältä,"vanhaa" vettä saaviin ja muutamaan ämpäriin.
2.Kasvit saaviin ja perään vielä sisäsuodatin ettei kuivu(ei pesua),kalat ämpäreihin.
3.Uudet hiekat kippasin pariin isoon vatiin,jonne lapposin sekaan pohjalietettä veden kera.
4.Tyhjensin altaan ensin vedestä,sitten sorasta.Kaikkea pohjalietettä en poistanut,vaan jätin sen uuden hiekan alle(tietysti sitä jäi myös hiekan päälle,mutta käsittääkseni vain hyvä asia :) )
5.Uutta vettä n. puolilleen,somisteet ja kasvien istutus,vesi missä kasvit olivat takaisin altaaseen.
6.Allas täyteen vettä,laitteet päälle ja kasviravinteet ym. sekaan.
7.Kalat totutin uuteen veteen samoin kuin tehdään kun kalat tuodaan kaupasta kotiin.

Siinä se noin suurinpiirtein ainakin...Ei niin valtava urakka kuin kuvittelin ja olen yhtä tyytyväinen lopputulokseen kuin kalatkin näyttävät olevan.Sitä sukkahoususysteemiä en sitten kuitenkaan laittanut kun lietettä jäi mielestäni riittämiin pohjahiekan päälle.
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

Jousimies kirjoitti:Näin arvelinkin käyvän. Tai siis tiesinkin... :mrgreen:

Mutta kuinkahan kauan se mahdollisesti veisi aikaa?
Mulla oli hiekkaa jonka koko oli 0,01-3mm. Pohjaa möyhittyä meni muutama päivä (ihan tarkkaan en muista, kun aikaa siitä kunnes sitten vaihdoin puhalushiekkaan on jo useampi kk), kun isommat rakeet oli nousseet päälle.

Nyt toisessa altaassa on ollut pari kk saumaushiekkaa 0-0,07mm ja siitä tuli parissa päivässä isoimmat murut pintaan.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

No mutta toihan kuulostaa suht näppärältä menetelmältä! Taidanpa noin hoitaa omanikin.

Mahtaisikohan kenelläkään olla ylimäärää hienoa puhallushiekkaa nurkissaan pyörimässä. Tänne voisi ilmottaa pieniäkin eriä!
Anumaarit
Member
Member
Viestit: 333
Liittynyt: 15:55, 17.03.2006
Paikkakunta: Oulunlääni

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Piuku: Peukut pystyyn (hellelaiskiainen teki sen) Luin Crissen tekemän linkkikoosteen tässä eilen ja siellä oli juuri tuo menetelmä ollut miehillä käytössä. Täytyy itekki ryhtyä tuumasta toimeen. Miten nuo kasvit rehottaa sen urakan jälkeen? Oliko sulla jotain ravinnetta ylimääräistä jota laitoit? Hiekka kuiva vai pesty?
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Kasveista en nyt vielä tiedä,aika näyttää miten ne pohjan vaihtumiseen reagoivat,nyt ainakin näyttää hyvälle,pohjalle laitoin savipalleroita.Hiekka oli kosteaa kun sen altaaseen laitoin,kuten tuolla edellä mainitsinkin,lapposin saaveissa olevan hiekan sekaan sen verran lietevettä että kastui kauttaaltaan,erillistä pesua en sille tehnyt.Nyt pari pvää vaihdon jälkeen vesi on kristallinkirkasta,kalat pirteitä,alkuun pohjalla ollut lietekerroskin kadonnut suodatuksen ansiosta ja minä tosi tyytyväinen :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”