Uusi harrastaja??

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MilliAngel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 10:53, 31.05.2006

Uusi harrastaja??

Viesti Kirjoittaja MilliAngel »

Mulla on 260 litranen akvaario.
Akvaariossani asustaa tällainen sakki:

-Kultamalawiahven (Melanochromis auratus) 6kpl
-Oranssimalawinahven (en ole varma tuosta nimestä) 3kpl

Ja sitte "talonmiehenä" pohjalla joku imumonni... :D

Nämä kalat ovat kooltaan jotain 12 cm.

Osaisko joku kertoa mitä tuonne vois lisätä?

Harmittaa niin vietävästi ku ostin sinne uuden kalan (n.5cm) ja kuinkas ollakaan kaverit pisti sen poskeen! [}:)] Toinen veti vaan toiseen suuntaan ja toinen kisko toisesta!! Varsinaisia piraijoita!!

Söivät sen elävältä! 8O Tää uus kala yritti ilman koko mahaa uida karkuun, siinä vaiheessa kerkesin hätiin, muttei mitään enää ollu tehtävissä.

En tiijä sitte onnistusko sinne laittaa sitte kooltaan jo valmiiksi isompia kaloja..

Passaiskohan kokeilla lehtikalaa? Syövätköhän senkin? :cry:
maijis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 02:11, 16.04.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maijis »

En lähtisi malaweiden sekaan lehtikalaa laittamaan. Tarvitsevat ihan erilaista vettä.
MilliAngel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 10:53, 31.05.2006

Viesti Kirjoittaja MilliAngel »

Niimpä tosiaan joo...

Ehdottakaapa jotai mitä sekaan laittasin?

-Haluais lisää erilaisia kaloja- [;)]

Onko tuo ihan normaalia (hui..) että ne popsii naamaan uusia tulokkaita?
Ei pitäs nälkä olla, että niin tekee!
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Malawien sekaan en lähtisi sotkemaan mitään muita lajeja vaan malawien kaverina menee vain malawit. Kyseiset kalat vaativat niin erilaiset olosuhteet kuin muut akvaariokalat ja ovat tosiaan kovasti aggressiivisia, kuten jo huomasitkin.

Millaiset olosuhteet akvaariossasi on? Oletko kuitenkin suunnitellut altaasi Malawiakvaarioksi?
badboy69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 22:31, 29.03.2006
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja badboy69 »

Mulla on vähän samanlainen propleema,tulossa Maylandia zebra meniköhän nimi oikein?No kuitenkin haluaisin laittaa joukkoon Labidochromis Caeruleusta,ruoka valio on suht´sama vai olenko käsittänyt väärin?
Vesi arvot on kuitenkin samat.Oikaiskaa jos olen väärässä,kiitos
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

badboy69 kirjoitti:Mulla on vähän samanlainen propleema,tulossa Maylandia zebra meniköhän nimi oikein?No kuitenkin haluaisin laittaa joukkoon Labidochromis Caeruleusta,ruoka valio on suht´sama vai olenko käsittänyt väärin?
Vesi arvot on kuitenkin samat.Oikaiskaa jos olen väärässä,kiitos
Juu toki nämä lajit menevät yhdessä. Molemmat kuitenkin Malawijärven ahvenia :).
badboy69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 22:31, 29.03.2006
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja badboy69 »

Tosi kivaa,olin juuri sisustamassa allasta kun se kaikkein kauhein sattui eli akva hajosi :(
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

badboy69 kirjoitti:Tosi kivaa,olin juuri sisustamassa allasta kun se kaikkein kauhein sattui eli akva hajosi :(
Joka akvaristin painajainen. Varsinkin jos vettä on satoja tai tuhansia litroja ja vesi huilaa parkettille. Toivottavasti ei käynyt kaikki pahimman kaavan mukaan.
MilliAngel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 10:53, 31.05.2006

Viesti Kirjoittaja MilliAngel »

beetle kirjoitti:Malawien sekaan en lähtisi sotkemaan mitään muita lajeja vaan malawien kaverina menee vain malawit. Kyseiset kalat vaativat niin erilaiset olosuhteet kuin muut akvaariokalat ja ovat tosiaan kovasti aggressiivisia, kuten jo huomasitkin.

Millaiset olosuhteet akvaariossasi on? Oletko kuitenkin suunnitellut altaasi Malawiakvaarioksi?
Ostin akvan valmiina pakettina, sisältäen nuo kalat. Ja tosin aloittelija tässä hommassa olen, niin en tosiaan arvannut joutuvani "malawiharrastajaksi" (onko sitte hyvä vai huono...:roll:)

Pitänee katella lisää kaloja sitte vaan malaweista, ja tehdä malawiallas...

Niin, mutta ei kait ne sitte "omiaan" syö, siis toisia malaweja?? 8O
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Kannattanee aloittaa lukemalla tuolta sivun ylälaidasta tuo tietopaketti "perustietoa Malaweista", siitä löydät hyödyllistä tietoa siitä miten saat harrastuksesi alkuun oikein.

*muoks*

Se kannattaa nyt ensin todeta, että Malawit tarvitsevat emäksistä kovahkoa vettä, joten pH kannattaa vedestäsi ainakin mitata, samoin KH olis myös ihan hyvä tietää näin alkajaisiksi. Tärkein on kuitenkin tuo pH arvo.

Malaweitahan kannattaa pitää haaremeissa, eli yhtä urosta kohden useampi naaras. Malawit eivät syö toisiaan - poikasiaan saattavat kyllä popsia. Kalaset ovat pääasiallisesti kasvissyöjiä.

Mistä moisen akvaariopaketin hankit? Eikö myyjä antanut sinulle mitään ohjeita?
MilliAngel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 10:53, 31.05.2006

Viesti Kirjoittaja MilliAngel »

beetle kirjoitti:Kannattanee aloittaa lukemalla tuolta sivun ylälaidasta tuo tietopaketti "perustietoa Malaweista", siitä löydät hyödyllistä tietoa siitä miten saat harrastuksesi alkuun oikein.

*muoks*

Se kannattaa nyt ensin todeta, että Malawit tarvitsevat emäksistä kovahkoa vettä, joten pH kannattaa vedestäsi ainakin mitata, samoin KH olis myös ihan hyvä tietää näin alkajaisiksi. Tärkein on kuitenkin tuo pH arvo.

Malaweitahan kannattaa pitää haaremeissa, eli yhtä urosta kohden useampi naaras. Malawit eivät syö toisiaan - poikasiaan saattavat kyllä popsia. Kalaset ovat pääasiallisesti kasvissyöjiä.

Mistä moisen akvaariopaketin hankit? Eikö myyjä antanut sinulle mitään ohjeita?
Hän oli sellanen vanhempi ihminen, hoiti useampaa akvaa kerralla... [;)]

Ei tosiaan hirveesti osannu vinkkejä/neuvoja antaa, mut sain tooosi halvalla paketin niin siks ostin. [;)]

Oli silti saanu poikasiaki tulemaan...

Nyt meillä on myös yks suussahautova, mut en usko et niitä poikasia näemme koskaan :?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Noniin, nyt vaan sitten ahmimaan tietoja Malawiahvenista ;).

Tämänkin palstan viestejä selailemalla löytyy paljon mukavaa infoa.
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

pistänpä minäkin korteni kekoon, kun mulla on tuollainen sekametelisoppa tuo oma. :)

Mulla on yhdessä täällä Pseudotropheus Demasoni, -saulosi, elongatus, zebra ja crapbro, sekä labidochromis caeruleus, ja cynotilapia afra. Menee hyvin paitsi perkuleen demasonit tuppaa kuoleskelemaan itsekseen. :/

malawit ovat sitten valtaosa kasvissyöjiä! En tiedä nuista sinun kaloista (etenkään jos popsivat suihinsa yhden kalan), mutta kannattaa tarkistaa. Kyllä nuo minunkin omat popsivat kuollutta lajitoveriaan innolla ja pienemmät poikaset ovat suurta herkkua. :/
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

axu kirjoitti:pistänpä minäkin korteni kekoon, kun mulla on tuollainen sekametelisoppa tuo oma. :)

Mulla on yhdessä täällä Pseudotropheus Demasoni, -saulosi, elongatus, zebra ja crapbro, sekä labidochromis caeruleus, ja cynotilapia afra. Menee hyvin paitsi perkuleen demasonit tuppaa kuoleskelemaan itsekseen. :/

malawit ovat sitten valtaosa kasvissyöjiä! En tiedä nuista sinun kaloista (etenkään jos popsivat suihinsa yhden kalan), mutta kannattaa tarkistaa. Kyllä nuo minunkin omat popsivat kuollutta lajitoveriaan innolla ja pienemmät poikaset ovat suurta herkkua. :/
Niin tuo syöty kala oli joku muu kun Malawi. Ilmeisesti joku "tavis" akvaariokala. Siksi tuli syödyksi.
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Ok, enpäs taas lukenut kunnolla.

Kävin kurkkaamassa, jotta mikä se oranssimalawiaffen on ja huomasin, jotta kyseessä on Maylandia estherae eli "red zebra", jollaisia löytyy minultakin. :)

Ovat ehkä rauhallisin laji, mikä mulla tuolla lilluu. Ainoa miinus noissa on, että ne ovat mielettömiä kaivajia. Viimeisin hankintani on tosiaan 8kpl noita oranssimalawiahvenia ja sen jälkeen alkoi ilmestymään joka kiven viereen kuoppia ja kivien päälle isoja hiekkakasoja... :|
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Noi kivien päällä olevat hiekkakasat on hienoja. Määrätietoisen toiminnan tuloksia. Melkein kuin symbolikieltä -> "Hei, naaraat. Täällä hyvinkäyttäytyvä, huumorintajuinen ja komea esteri-koiras hakee seuraa tositarkoituksella. Ota rohkeasti yhteyttä. Nimim. kalat02. Ps. Foto olis kiva"
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Olen samaa mieltä, Izze, että ovat todellakin määrätietoisen toiminnan tulosta. Vielä kun saisi opetettua, että kaivakaa ennemmin tuolta länsipuolelta ja jättäkää kivien aluset rauhaan. :mrgreen:

Olivat sorruttaneet yhden kivikasan - tietenkin sen ainoan, minkä olin jotenkin puolihuolimattomasti kasannut hiekan päälle, enkä ollut jaksanut törkkiä alimpia kiviä hiekan sisään...

Huvittavaa on seurata myös sitä, että kun täyttelen pahimmat kivien viereen ilmaantuneet kuopat, niin ei paria tuntia mene kun kuopat ovat ilmaantuneet takaisin. :)
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Tein tuota kaivamisen sisustusta häiritsevän toiminnan vuoksi altaaseen myös kalliopohjan ja osaan sitten laitoin hiekkaa päälle. On ihan kivan näköistä kun ovat kaivaneet sitä hiekkaa, niin sieltäpä ei paljastu ankea pohjalasin kimallus vaan hieno kalliopohja. Tämä tietty antaa myösmahdollisuuden kasata melkosia murikoita altaaseen, kun käytännössä koko pohjalasi on päällystetty styroxilla. Ei ole vaaraa vaikka kivirakennelmat hiukan sortuisivatkin. No, okei onhan noi seinät tietty lasista vielä. :roll:
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Tuo pitää nyt pitää mielessä, kun se uusi allas on tulossa.

Minkälaista styroxia on kyseessä ja oletko itse tehnyt koko homman vai ostanut valmiiksi tehtyjä paloja jostain? Itse kokeilin kertaalleen keventää kivien painoa styroxilla, mutta EPS120 routa 10cm paksuisina paloina oli sen verran kelluvaa tavaraa, että ihan parin kilon kivet eivät riittäneet pitämään styroxia pohjassa. :)

En sitten uskaltanut pitää niitä styrox paloja siellä sen pidempään kun kivien liikuttelu kävi sen jälkeen vaaralliseksi. (kaksi kertaa nimittäin sain yhden styrox-palan "kippaamaan" ja sellainen useamman kilon järkäle sitten tuli suoraan pohjalasille. onneksi ei käynyt mitään.)
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Meillä on tuo tausta ja pohja yhtenäistä styroksia. (Silikoonilla tietysti tehty) Sellainen sivusta katsottuna L-mallinen. Laittelin kivet siihen ennen hiekkaa, sitten hiekka ja lisää kiviä. Aika kovasti ovat sintit kaivelleet, mutta eivät ole sorruttaneet mitään.

Axu, ei sinne pohjaan kannata kymmensenttistä laittaa. Aika vaikea saada pysymään pohjassa. Meillä on 2 cm paksua.

Tuosta isosta kuvasta näkee aika hyvin millainen styroksiviritelmä meidän altaassa on. :)
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Ei kannata joo, huomasin. :mrgreen:

Sattui vaan niin sopivasti olemaan käsillä tuolla takapihalla muutama paali rakennukselta jäänyttä styroxia, että päätin kokeilla. :roll:

Itse asiassa se 10cm styrox olisi ollut aika passeli keventämään sellaisia isoja kivenjärkäleitä, mutta ei ollut uskallusta sitten alkaa virittelemään ja leikkimään niillä todella isoilla lohkareilla. Siinä kun kertaalleen pääsee styrox luiskahtamaan jonkun parikymmenkiloisen järkäleen alta asennusvaiheessa, niin seuraukset on sitten ihan varmat.

Tytti, mites tuo sitten pysyy pohjassa kun huollat akvaa? Eli onko vaarana, että pohja yrittää lähteä kellumaan ylöspäin jos kaikki kivet ottaa pois? (tietty varmaan hiekka pitää sen aika hyvin pohjassa kun on noin ohut).

Nyt pitää sitten se tuleva uusi akvaario laittaa vimpanpäälle, kun edellisen kanssa jäi se pleksi/styrox ym. laittamatta ja näin jälkeenpäin sinne hiekan alle on todella paha laittaa mitään isompaa.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

axu kirjoitti:
Tytti, mites tuo sitten pysyy pohjassa kun huollat akvaa? Eli onko vaarana, että pohja yrittää lähteä kellumaan ylöspäin jos kaikki kivet ottaa pois? (tietty varmaan hiekka pitää sen aika hyvin pohjassa kun on noin ohut).
Se on tiukasti ala- ja yläreunan välissä, joten ei varmaan lähtisi, vaikka tuo 20 kg hiekkaa ja 60 kg kiviä otettaisiin poiskin. Mutta kyllähän tuo paino vähän auttaa asiaa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”