Kalojen postitus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Matias
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:17, 06.11.2004

Kalojen postitus

Viesti Kirjoittaja Matias »

Voiko kaloja postittaa? Luin siitä jostain täältä, mutta en enää muista mistä. Ja minulla on sellainen mielikuva, että joku sanoi postittaneensa kaloja. :|
250l ja 125l
henene
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 13:19, 04.03.2004
Paikkakunta: Joensuu city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Kyllähän niitä on matkahuollon kautta jotkut lähetelleet...mutta omat riskinsä siinäkin on. :?
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Kyllä se onnistuu. Pakkaa vaan hyvin. Just lähetin jkl-Oulu ei mitään ongelmia.
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Joo, hyvin ovat perille tulleet tännekin päin! :mrgreen: Siis matkahuollon kautta. Mutta ihan postitse en kyllä uskaltaisi eläviä kaloja lähettää. Kotiloita ja kasveja kai jotkut postittavatkin?
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Pakkaus happitabletteineen oikein pakattuna kalapusseihin jotka sitten styrokslaatikossa matkahuollon pikarahdilla eteenpäin, hyvin menee vaikka vähän viileälläkin kelillä. Pikarahtina olikosenyt alle 2kg paketti, 12,50 tai jotain sinnepäin kuitenkin. Joten ihan partiksen tai muun edullisen tai helposti saatavilla olevan yksittäisen kalan takia ei ainakaan taloudellisesti ole järkevää, mutta muiden kanssa ihan varteenotettava vaihtoehto.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Fisu83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:10, 16.10.2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Fisu83 »

Postihan ei ota kuljetettavaksi muuta elävää kuin iilimadot, vastaavasti matkahuolto ottaa, mutta se pitää laittaa pikarahtina, joka siis on aika kallis. Eihän ne toki postissa tiedä mitä paketti sisältää, mutta kohtelukin on myös sen mukainen... :roll:
Lisäyksenä vielä, että en ole varma tuosta kalakuljetuksesta, mutta ainakin rapuja kuljettavat.
"Sen mitä meidän täytyy oppia tekemään, me opimme tekemällä" -Aristoteles
"Valitettavasti myös virheet" -Fisu83
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

Eilen illalla lähti meikäläiselle tulemaan kasveja Helsingistä Matkahuollolla. Tällä hetkellä ovat todennäköisesti jossain Helsingin ja Oulun välillä 8O. Eli siis auto on posottanut hienosti ohi Äänekosken Ouluun asti. Toivottavasti ovat tulossa Oulusta tännepäin jo. Onneksi ei ollut kaloja tällä kertaa! Luotettavaa...
rakle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 19:06, 09.01.2006

Viesti Kirjoittaja rakle »

Olen saanut kalalähetyksiä matkahuollon kautta, mutta ne on tulleet pikalähetyksenä ja olen itse ollut aina vastassa linja-autoa kun tiedän
milloin se on täällä. Yleensä olen saanut fisupaketit heti kuljettajalta
ja on olleet kauhean ystävällisiä. "Matkustelevat" kalat ovat hyvin voivia
tuolla akvaariossa vielä tänä päivänä.
Postiin en kyllä luota, kun pakettikin tulee Hesasta viikon, siinä ajassa fisut on entisiä,vaikka olis mitä happilaitteita mukana :cry:
badboy69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 22:31, 29.03.2006
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja badboy69 »

Minulla ei ole huonoa sanottavaa,niin kasvien kuin kalojen suhteen,kaikki on toiminut hyvin ja kasvit ovat olleet hyvin voivia niin kuin kalatkin.
Muutamia esimerkkejä matkoista,Kotka-Rauma,Masku-Rauma,nämä oli kasvi matkoja,kotiloita on tullut Tampere-Rauma,Helsinki-Rauma,kaloja on tullut suurinpiirtein samoja matkoja, hetken päästä saan kaukaa kaloja, toivon että pysyvät hengissä.Minusta ihmiset pelkäävät suotta lähettää kaloja reissun päälle,käykää matkahuollosta tiedustelemassa nopeinta linjaa minne olettekin lähettämässä ja jos on epävarma,niin akvakauppaan kysymään pakkaus ohjeita.
Onnea lähetyksille.
Maiza
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:22, 29.11.2005

Viesti Kirjoittaja Maiza »

Matkustelevathan ne kalat pitkiä matkoja tänne pohjolaan sieltä trooppisilta vesiltä, että ehkä jokusen tunnin kestävä linkku matka ei ole niille ylitse pääsemätön rasite [;)]
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itse olen lähetellyt kirsikkasukarapuja (ent. kirsikkakatkarapuja) postilla ja mitään ongelmaan ei ole ollut. Myös kasveja olen lähettänyt. Miksei myös kalojen lähetys onnistuisi postilla? Jos vie paketin vähän ennen postiauton tuloa on se perillä jo seuraavana päivänä. Eivätkös kalat kestä hyvinkin tuon vuorokauden, vähänreilut matkalla.
Fisu83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:10, 16.10.2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Fisu83 »

Itselläni huonoja kokemuksia postin kautta tulleista eliöistä.
Sitä kun sattuu tietämään miten posti paketteja käsittelee, niin en minä ainakaan viitsi laittaa mitään eläviä eläimiä sinne heiteltäväksi!... :x
"Sen mitä meidän täytyy oppia tekemään, me opimme tekemällä" -Aristoteles
"Valitettavasti myös virheet" -Fisu83
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

No nyt kyllä ottaa aivoon. Viimeksi kun Helsingistä lähetettiin kasveja tänne Äänekoskelle, niin kiertivät Oulun kautta. Nyt on eilen illalla Helsingistä lähetetyt kalat teillä tietymättömillä. [}:)] Aamulla olisi pitänyt olla täällä, vaan eipä tiedä kukaan, missä ovat tällä hetkellä. Ne kyytiin ottanut auto on kuulema hajonnut matkalla, mutta silti paketin pitäisi olla ainakin Jyväskylässä, mutta ei ole. Ei kai ne kovin montaa vuorokautta hengissä selviä, vaikka hyvin ovatkin pakattuna! :x
Mitähän kautta sitä pitäisi alkaa hakea korvauksia, jos ovat heittäneet veivinsä matkalla?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Käsittääkseni matkahuolto korvausvelvollinen jos paketti hukassa. Ainakin eräälle tutulle korvasivat kun paketti oli Rauman sijasta matkannut Vaasaan... :roll:
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Korvausta haetaan matkahuollolta, tarvittava lomake ohjeineen löytyy matkahuollon kotisivuilta. Korvausvaatimus on tehtävä melko pian "vahingon" sattumisen jälkeen - en muista tarkkaan, mutta kovin monta päivää siinä ei ollut aikaa. :roll:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

tepy kirjoitti:Ne kyytiin ottanut auto on kuulema hajonnut matkalla, mutta silti paketin pitäisi olla ainakin Jyväskylässä, mutta ei ole
Onpas outoa toimintaa, jos saavat elävät eläimet kadotettua matkalla. Ei mitenkään suopein silmin katsottavaa. Jollain tavaralähetyksellä on ihan sama, minne lähetys hukkuu - mutta eläinten kanssa saisivat kyllä olla tarkkoja. Hmm... Mitenhän eläinsuojeluviranomaiset suhtautuisivat asiaan, jos heiltä kyselisi sitä, miten on mahdollista, että kuljetusyrityksen vastuulle jätetyt elävät eläimet ovat kadonneet matkalla? [}:)] Kysypäs huviksesi Matkahuollosta, miten he voivat kadottaa eläviä eläimiä ja eivätkö he tunne lainkaan vastuuta tällaisista lähetyksistä? Luulisi ainakin, että jokainen yksikkö, jossa paketti voi majailla etsisi sitä koko henkilökunnan turvin, kunnes se löytyy - kyseessähän on elävät eläimet. Kannattaa täsmentää tätä heille.
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

Juu, kyllä on täsmennetty. Kohtalaisen selkein sanakääntein...
Kalat edelleen hukassa [}:)]

Muoks: Kalat löytyi klo 13.20, ovat Oulun Matkahuollossa 8O. Rikki mennyt auto oli kuljettanut ne suoraan sinne pysähtymättä Jyväskylässä tai Äänekoskella (tai tarkistamatta mitä on rahtina ja minne menevää [}:)] ). Tulevat tänne joskus kymmenen pintaan illalla. Nyt peukkuja kaikki pystyyn, että ovat vielä hengissä! Jos eivät ole, niin korvausvaatimus lähtee kyllä saman tien [}:)]. Unf***ingbelievable, täydellisen uskomatonta toimintaa
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

No kamoon, joku tolkku nyt. Kalojansa sydän sykkyrällä odottavalle annetaan hiukan anteeksi, mutta miettikää nyt kuitenkin vähän. Kuskit ajavat sitä bussia, rahdin nostelee kyytiin ja pois joku muu, tai ainakaan ei ole sen kuskin homma pohtia että mikä siellä nyt on menossa minnekin. Kyllä siellä kaikki muutkin paketit on JUST MUN paketteja. Ei ole mitenkään kummallista että auton hajotessa kamat on ympäri ypäjää. Semmosta sattuu. Sopii ruveta itse miettimään miten valtakunnallinen bussirahti järjestetään siten että mikään ei ikinä koskaan mene pieleen - sellaisella hinnalla että maksajia löytyy.

Ja mitä tulee rahtaajan vastuuntuntoon vetoamiseen niin kunnon nillityksellä voisi periaatteessa olla sellainen vaikutus että Matkahuolto kieltäytyy välittämästä eläviä eläimiä, koska eivät voi taata nykyistä varmempaa (ja sehän on ihan luotettavaa) hengissä säilymistä. Ei sitten tullut mieleen syyttää vastuuttomuudesta lähettäjää joka laittoi pikku kalaset ihan oman onnensa nojaan bussin kyytiin eikä lähtenyt itse mukaan vahtimaan? Kun on kuitenkin elävistä jne.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

Juu, se on kai seuraavat kalat lähdettävä itse hakemaan Helsingistä. Kaksi lähetystä jo peräkkäin mennyt Oulun kautta. Äänekosken Matkahuollossa muuten on tasan yksi työntekijä kerrallaan, joka ottaa vaan saapuvan rahdin vastaan tiskin takaa, ei taatusti käy hakemassa sitä autosta... No, ehkä en kuitenkaan Helsingistä asti hae seuraavia, mutta Jyväskylästä kuitenkin. Jospa sinne jäisi nuo paketit luotettavammin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

seia kirjoitti:No kamoon, joku tolkku nyt. [] kyytiin eikä lähtenyt itse mukaan vahtimaan?
Tota noin, rahdin toimittajalla on vastuu toimittaa rahti perille sopimuksen mukaan, kun se on sille luovutettu. Sillä ei ole mitään väliä, kuinka monta kättä siellä häärää missäkin välissä, vaan rahdin on saavuttava paikasta A paikkaan B sovitusti. Suomessa sentään sopimuslainsäädäntö pätee.

Menetkö itse Postissa postipaketin matkassa vahtimassa lähetystä? Et varmasti, joten miksi sitä Matkahuollon lähetystäkään pitäisi itse olla vahtimassa? Vastaava se Matkahuollon toiminta on kuin Postinkin. Maksat heille siitä, että toimittavat rahdin perille sovitusti.

Tulevat kalat Hengissä tahi ei, niin pyytäisin Matkahuollolta joka tapauksessa korvauksia - rahtimaksujen osalta, kun paketti ei saapunut sovitusti ja luonnollisesti myös itselle aiheutuneista ylimääräisistä kuluista (esim. polttoainekustannukset, jos olet ollut pakettia vastassa).
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

VilleJ kirjoitti: Menetkö itse Postissa postipaketin matkassa vahtimassa lähetystä? Et varmasti
No enpä menekään. Sen sijaan tiedän että siinä on riski, pieni, että se lähetys ei mene perille, alkaen postilaatikkoon papatteja työntävästä nuorisosta. Enhän väittänyt että korvausta ei saisi hakea. Penäsin tolkkua siihen että onko tämä "täydellisen uskomatonta toimintaa" ja kannattaako usuttaa eläinsuojeluviranomaisia kysymään "miten on mahdollista". Ei ole uskomatonta, on mahdollista.

Matkahuolto näyttäisi antavan vallan selkeät ohjeet miten eläimiä lähetetään - ja itseasiassa olin väärässä veikatessani että kuskia ei kiinnosta, tai ehkä sitä ei kiinnosta, mutta pitäisi kyllä, sillä sopimuksen mukaan eläimestä huolehtiva henkilö matkan aikana on juurikin kuljettaja. Sanotaanpa vielä että vastaanottaja maksaa ylimääräiset kustannukset huolehtimisesta jos lähetystä ei noudeta ajoissa. Että kyllä siellä on otettu elävien eläinten erityisvaatimukset huomioon. (Edellyttää toki sitä että kaikki ketjun henkilöt tietävät kuljettavansa eläviä eläimiä, eli että lähettäjä on antanut oikeat tiedot mutta niin on varmaankin tässä ollut.)

Eri asia sitten on jos noita periaatteita ei noudateta. Virhe on virhe. Niitä sattuu ja se on harmillista. Sitten niistä huomautetaan ja saadaan korvaus. Ei turhaa dramatiikkaa. Jatkuvat laiminlyönnit toki saavat saada huutia, ja hieman hämärältä tuo Äänekosken toiminta kuulostaa, mutta silti. Peace, mon.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

Siis nämä nyt ovat ihan vaan omia kokemuksiani, kaipa ne paketit yleensä tiensä perille löytävät ihan sovittuna aikana. Itse en ole Matkahuoltoa käyttänyt, joten nyt nämä kaksi epäonnistunutta kertaa peräkkäin tuntuvat lievästi sanottuna epäoikeudenmukaisilta! Ja varsinkin, kun lähetykseen on merkitty, että se sisältää eläviä kaloja. Nyt tässä muutaman tunnin aikana on tunteet vähän päässeet viilenemään. Nyt vaan odotellaan sydän kurkussa, että miltä paketti sitten iltakymmeneltä näyttää. Onneksi kalat on pakattu kunnolla ja asiantuntevasti, joten toivoa taitaa kuitenkin vielä olla. Jos eivät ole kunnossa, niin sitten on niitä korvauksia alettava kyselemään, kuluineen päivineen.

Niinkuin kalojen lähettäjä sanoi, tämähän on rentouttava harrastus, tämä akvaarioharrastus. Juu, kyllä. Mitä nyt välillä kädet tärisee, kämmenet hikoaa, poskille kohoaa vieno puna ja lämmöntunne, pumppu jättää muutaman lyönnin väliin ja tulee harjoiteltua r-kirjainta [;)]
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

tepy kirjoitti: Niinkuin kalojen lähettäjä sanoi, tämähän on rentouttava harrastus, tämä akvaarioharrastus. Juu, kyllä. Mitä nyt välillä kädet tärisee, kämmenet hikoaa, poskille kohoaa vieno puna ja lämmöntunne, pumppu jättää muutaman lyönnin väliin ja tulee harjoiteltua r-kirjainta [;)]
Hih :)
Mutta pakko tunnustaa tässä julkisesti kun sattui tähän saumaan että sössin itse juuri kasvilähetyksen postituksen. Karttulehti on nyt sitten vissiin perillä jo viiden päivän päästä...
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”