gh-testi

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

gh-testi

Viesti Kirjoittaja marru »

:cry: Laitoin maanantaina kysymyksen koskien tetran gh-testiä, mutta en löydä sitä mistään...?liekö poistettu jostain syystä :?
Eli minulla on tetran gh-tippatesti, mutta en osaa sitä vissiinkään käyttää!
laitoin siihen pikkukuppiin sen 5 ml akvan vettä ja aloin tiputtelemaan pullosta testi-ainetta. kuudennen tipan kohdalla lopetin kun väri ei muuttunut haalean keltaisesta miksikään...ohjeet on vain englanniksi, kaikkea en ilmeisesti ymmärtänyt. Siispä auttakaa viisaammat. :roll:
suo siellä vetelä täällä
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Ei varmaan auta juurikaan, mutta mulla on ollu sama ongelma, en saa minkäänlaista tulosta ko. testillä. Siis joku viisaampi saa neuvoa. Voisiko olla että mitattava vesi on niin pehmeä ettei testi "tunnista" sitä?
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Siis onko nyt kyseessä KH vai GH testi?

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... testit.htm tuolta löytyy suomenkieliset ohjeet.

KH testissä väri muuttuu sinisestä keltaiseksi ja GH testissä punaisesta vihreäksi.

Jos kyseessä nyt kumminkin olisi tuo KH testi niin ilmeisesti veden karbonaattikovuus on todella alhainen. Sitäkin voi nostaa jolloin se puskuroi paremmin pH:ta. Asiasta löytyy lisää haulla.
Voit kokeilla laimentaa sitä niin että laitat 10ml vettä jolloin yksi tippa vastaa 0.5 astetta.
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

GH testi ainakin minulla. Olen yrittänyt myös isommalla vesimäärällä (10ml), silloinkaan en saanut minkäänlaista tulosta.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Oulun vesiarvojen mukaan veden pitäisi keskimäärin olla 3,6dH:ta eli kyllä pitäisi testissä näkyä. :? Yksi mahdollisuus on että testi on toimimaton, muuta en keksi kun kerran värikin on väärä.
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Viesti Kirjoittaja marru »

gh-testi se on.laitoin siis ohjeen mukaan 5 ml vettä siihen kippoon ja sitten pullosta tippa kerrrallaan , kunnes muuttuu punaisesta vihreäksi( näin ymmärsin ohjeen)mutta kun ei tosiaan useammankaan tipan jälkeen muuttunut edes punaiseksi 8O Outoa kyllä.
Ennemmin olen käyttänyt sitä tetran 5 in 1 liuskatestiä ja sen mukaan gh ollut 8 luokkaa. Mutta kun täällä kaikki kaikki kehuvat, tipptestit ovat parempia, niin tietty hommasin niitä. Mutta miten tästä selvitään? Pitääkö siirtyä takaisin liuskoihin...? :roll:
suo siellä vetelä täällä
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Joo, viallinen taisi olla ainakin mun testi, tänään ostin uuden ja toimii aivan täydellisesti. Liuos muuttui ensin punaiseksi ja 4. tipan jälkeen vihreäksi. Eli Marru kannattaa varmaan ottaa yhteyttä kauppaan josta sen ostit/maahantuojaa. Itse en viitsi koska oma testini on jo monta vuotta vanha, vaikka voishan tuosta tietty mainita.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Viesti Kirjoittaja marru »

:? Samaa aloin minäkin epäilemään, varsinkin kun se oli viimeinen paketti siellä kaupassa..!! Pitää miettiä mitä teen. Ainakin haen uuden testin toisesta kaupasta. Pitäisi tietenkin viedä se huono takaisin sinne ja vaatia vaikka jotain muuta samalla rahalla, voisihan sitä ainakin kokeilla. :roll: kiitos kaikille avusta.
suo siellä vetelä täällä
@nsku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 10:45, 20.04.2005
Paikkakunta: Lapua

testistä

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Oletko ravistellut näytettä jokaisen tiputetun tipan jälkeen?
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Viesti Kirjoittaja marru »

:D Ravisteltu on, eilen viimeksi kokeilin taas , eikä 8 tipan jälkeenkään vielä väri muuttunut kellertävästä miksikään... Liekö siis vanhentunutta.? Missään ei näy parasta ennen päivää :?
suo siellä vetelä täällä
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Typen kierron testejä lukuunottamatta testit säilyvät vuosia oikein varastoituna. Mikäli todella on käynyt näin, että testi ei enää toimi, niin liike on velvollinen ottamaan testin takaisin.
matra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 09:45, 25.08.2005
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja matra »

Meillä akvaharrastusta aloitellessa avo otti vähän mittaa:
5ml vettä ja putelista tippoja. 12 tipan jälkeen alkoi ihmetellä että miksei se väri muutu kun kokoajan vaan keltaisemmaksi... Katselin ohjetta tyyliin 25 tipan kohdalla ja joo, kun sen pitikin laksea se tippamäärä siihen keltaiseksi muuttumiseen. :D
No se tuli kahdella tipalla.
Ei tuota nyt niin usein tule mitattua että haittaisi se että meni kymmenen testin ainekset hukkaan..
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

BTW, mulla tuossa uudessa testissä koko reagenssi oli ihan eri väristäkin kuin siinä vanhassa. Vanhan testin reagenssi oli juuri tuollaista kellertävää ja uuden testin tummahkoa vihreää/sinistä, en nyt osaa sanoa kumpaa.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

fisuli kirjoitti:BTW, mulla tuossa uudessa testissä koko reagenssi oli ihan eri väristäkin kuin siinä vanhassa. Vanhan testin reagenssi oli juuri tuollaista kellertävää ja uuden testin tummahkoa vihreää/sinistä, en nyt osaa sanoa kumpaa.
Niin oli minullakin ja kumpikin on toiminut. Tai siis vanha toimi samanlailla silloin joskus kun tämä uusi nyt vaikka reagenssin väri on eri. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”