30l akvaarion valaistus?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kavaljeeri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:56, 25.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

30l akvaarion valaistus?

Viesti Kirjoittaja kavaljeeri »

Nyt kävi niin, että altaan valaisin hajosi. Väliaikaisesti virkaa hoitaa pöytä-lukulamppu, muttei varmaan ole hyvä vakiratkaisu. Siis, miten valaisette pieniä purkkejanne (ihmisillä näyttää olevan noita jopa 20l astioita käytössä)?

Akvaarion pituus on nippa nappa 50cm, leveys 25.

Tutkimani mukaan lyhimmät valot saatavilla ovat 45cm, mutta onko siis muitakin vaihtoehtoja?
Äh. Keksiikö kukaan kivaa parikalaa 140-litraiseen, jonka ph 8?
kirjo
Member
Member
Viestit: 332
Liittynyt: 17:00, 24.11.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Mulla on väliaikaisesti klipsilampussa 40W kasvispotti, ihan Anttilasta. Jos altaasi on 50cm pitkä, niin tottakai 45cm pituinen valaisinkotelo, kohdistaa valon paremmin kuin jokin pöytälamppu. . Toki katosta voi ripustella mitä monimetalleja vaan, mutta hintakin on eri....

30cm koteloita on tilattavissa, mutta niihinkin tulee kynttilälampppu. Minäkin otan mieluusti vinkkejä vastaan, tuon kynttiläkotelon lisäksi :D
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Tessu-
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 14:44, 16.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

On olemassa näyteikkunoihin saatavia pienloisteputkia (T4-koko/putken halkaisija n. 10mm), kokoja mm. 11 ja 14W. 11wattinen taitaa olla juuri ~30cm runkoineen (en jaksa käydä mittaamassa :D). Näitä on vaan vaikea saada oikein mistään. Putket maksavat ~10e/kpl (eli ovat aika hintavia). Mulla on ylimääräisiä runkoja x kpl, mutta niihinkin tarvisi putket ostaa. Alunperin näitä on löytynyt mm. stockan näyteikkunasta.
----
><////o>
MKL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 09:00, 12.07.2005
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja MKL »

Mulla on 30 litran kuutiopurkin päällä hengailemassa lukulamppu, jossa on se kiemurainen loisteputkihässäkkä.. energiansäästölamppu kaiketi. Kasvisto tosin koostuu vain jaavansaniaisesta, mutta lehtien kuplista päätellen se viihtyy vallan mainiosti. Niin tekee kyllä leväkin, joten olen pohtinut leväkatkarapuja...
Life's way too short to stay on topic.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Meillä 45-litraisen valaistuksen hoitaa Megamanin 15 w energiansäästökasvilamppu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”