Ärsyynnytäänkö liikkeissä kalojen bongailusta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Ärsyynnytäänkö liikkeissä kalojen bongailusta?

Viesti Kirjoittaja Kheira »

On mielenkiintoista käydä eri liikkeissä katsomassa ja ihmettelemässä, mutta minulla ainakin tulee syyllinen olo jos en osta mitään. Mitenköhän kauppiaat suhtautuvat tähän?

Eri liikkeissä on joskus pakko käydäkin mikäli etsii jotain hieman harvinaisempaa kalaa. Kalan ruokaakaan ei voi joka liikkeestä osta, eikä myöskään kaloja. Miten usein niitä voisi käydä bongailemassa ilman, että siitä ärsyynnytään?
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nani »

Itse käyn pyörimässä akvaarioliikkeissä harva se päivä - ihan muuten vain. Ei ole tullut edes mieleen että se voisi ärsyttää ketään.
Samaa pyörimistä harrastan muissakin liikkeissä. Jos se kauppiasta ärsyttää niin ihan vapaasti vaan.

-Nani-
Altaat: 720L, 207L, 40L
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Heh, sinulla on pokkaa. Itse tunnen syyllisyyttä ehkä juuri siksi, että tiedän, etten juuri nyt aio ostaa kaloja (akvaario ei kypsä vielä). Mutta toisaalta, sitähän eivät kauppiaat tiedä.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Ärsyynnytäänkö liikkeissä kalojen bongailusta?

Viesti Kirjoittaja dsl »

Kheira kirjoitti:On mielenkiintoista käydä eri liikkeissä katsomassa ja ihmettelemässä, mutta minulla ainakin tulee syyllinen olo jos en osta mitään.
Minulle ei tule syyllistä oloa. Miksi pitäisi? Se on yrittäjän oma valinta ryhtyä alalle, ja jos siinä vaiheessa ei ole selvää, että jokainen asiakas ei osta, niin oma moka.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Kyllähän minäkin melkein päivittäin käy liikkeessä. Välillä kyllä ajattelee, että myyjät varmaan miettii, että taas tuo. Toisaalta mehän olemme niitä maksavia asiakkaita...
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Minä pyörin joskus jopa ruokakaupassa niin, etten osta mitään. Eli en itse vaivaannu pelkästä katselemisesta ja jos myyjää ärsyttää, on se ihan myyjän henkilökohtainen voivoi. Eivät ne kalat, kasvit, vaatteet, kengät, huonekalut tai mitkään muutkaan kaupoissa olevat artikkelit tuijottelusta kulu. Vaikka hetken olisinkin maksavan asiakkaan näköalan tiellä, niin äkkiä minä siitä pois siirryn.

Hyvällä omallatunnolla pyörikäämme siis kaikissa itseämme kiinnostavissa kaupoissa katselemassa ilman aikomustakaan aina ostaa jotakin. Muistetaan hymyillä sille vartijasedällekkin sitten välillä. [;)]
Dixi et animam levavi.
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

Akvaarion kypsymisvaihe on musta erittäin hyvä syy pyöriä päivittäin kaloja katsomassa. Jos asia itseä vaivaa, niin voihan sille myyjällekin sanoa, että akvaario kypsyy ja tässä yritän päättää kalastoa... Mitä useammin käyt, sitä todennäköisempää on, että tulet juuri siitä liikkeesta kalahankintoja tekemään.

Myymälävarkaaksi tuskin muutenkaan akvaarioliikkeessä epäillään.

Musta on oikeastaan huolestuttavampaa se, että pari paikallista akvaariokauppiasta hymyilee oikein iloisesti myös silloin, kun käyn taas kerran vain katselemassa. Tietävät kyllä, että kohta tuo taas välttämättä tarvitsee jotain, ja kyllä vain, voimme tilata sinulle sellaisen Oulun myymälästämme, montako haluat... :mrgreen:
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Kävin yhteen aikaan lähes päivittäin katselemassa kaloja ja muita mielenkiintoisia eläimiä. Kyllä se joskus vähän hävetti, mutta so what. Olen ollut melkoisen hyvä asiakas näiden vuosien varrella, joten koen katselun täysin oikeutetuksi.
Nykyisin käyn akvaariokaupoissa vain kun on pakko, koska aikaa on niin vähän kaikkeen. [;)]
Tapsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 23:52, 20.02.2002
Paikkakunta: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

No näin kauppiaan kannalta voin sanoa (ennen kuin taas hirveästi haukutaan), ei pelkkä katseleminen varmasti ketään häiritse.

Sen sijaan joskus hermoja koettelee ne jotkut, silloin tällöin aivan pienten ja joskus villienkin muksujen kanssa kaloja ihmettelemään tulleet perheenhuoltajat, jotka eivät millään halua ymmärrtää sitä, että altaisiin ei saa koputella, töniä tai yrittää uittaa lelujaan.

Eihän noi voi siitä häiriintyä, nehän on vain kaloja!

Joten katsele vaan rauhassa, äläkä tunne huonoa omaatuntoa. :D
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Betula kirjoitti:Myymälävarkaaksi tuskin muutenkaan akvaarioliikkeessä epäillään.
Mistäs sen tietää, kuinka monta akvaariokalaa on taskussa matkustanut liikkeestä ulos. :mrgreen:

Oma vaivautumisasteeni vaihtelee hieman liikkeestä ja päivästä toiseen. Olen kuitenkin myös järkeillyt, että eihän sitä nyt joka kerta voi mm. kaloja ostaakaan, osahan lajeista on varsin pitkäikäisiä, jos ei ongemia tule.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

"Vastahan minä 6 vuotta sitten ostin teiltä pusukaloja, palataan asiaan n. 14 vuoden päästä." 8-)
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Betula kirjoitti:Akvaarion kypsymisvaihe on musta erittäin hyvä syy pyöriä päivittäin kaloja katsomassa. Jos asia itseä vaivaa, niin voihan sille myyjällekin sanoa, että akvaario kypsyy ja tässä yritän päättää kalastoa...
Ja sitten myyjä kertoo taianomaisesta bakteerivalmisteesta, jonka ansiosta voit hakea kalat jo huomenna. :mrgreen:

Minusta olisi varsin outoa, jos akvaarioliikkeessä kieroon katsottaisiin kalojen katselijaa. Potentiaalinen asiakas kuitenkin kyseessä. Ja jos siellä hiljaa kaloja ihmettelee niin ei kait siitä haittaakaan ole. Eri asia toki mekastavat lapset tai muu eläinten häiritseminen, niinkuin tuossa joku aiemmin mainitsikin.

Vaikka kyllähän sitä itsekin joskus miettii, että mahtaako nuo ihmetellä kun taas kulutan aikaa tuijottamalla kaloja. :)
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Eivätpä ole kertaakaan vielä perineet maksua pelkästä katselusta. Aina ovat hymyilleet kun olen lähtenyt pois, joten liekö olleet tyytyväisiä, että joku on käynyt kaloja katselemassa.

Ps. Autokaupassa olisi sitten turhan kallista käydä, jos joka reissulla "tarvitsisi" ostaa jotakin. [;)]
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

Ei ole ainakaan tuntunut siltä, että kauppias ärsyyntyisi, yleensä tulevat kysymään tarvitaanko apua kerron, että tutkaillaan ja mietitään.
Viimeksikin sanoin jo kaupan ovella myyjälle, että juo vain kahvit rauhassa, tultiin vai kaloja ja kasveja katselemaan, kun oli jo kahvikuppia piilottamassa muutoin tyhjässä liikkeessä.

Samoin, itse kun kauppiaana/yrittäjänä olen, ei minua liikkeessämme katselijat/hypistelijät/uteliaat/suunnittelevat/tutkivat/miettivät/ostavat asiakkaat haittaa, kerron tuotteista miellelläni kaikille asiakkaille jotka niistä jotain haluavat tietää, myös niille jotka eivät ole mitään ostamassa tai vasta ovat eri vaihtoehtoja miettimässä.
Se on sitä asiakaspalvelua se.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minusta tuntuu enemmänkin luonnolliselta että seurailee tilannetta liikkeissä, miettii ja suunnittelee ennenkuin ostaa. Eikös se ole järkevämpää niin?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Samoilla linjoilla olen Tapsan kanssa, eli ei se katseleminen häiritse tai ärsytä ketään.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, mä oon kyllä sellanen ikkunashoppailija, joka saa kerran 5 vuodessa ostettuja uusia vaatteikin :) Että joo...

Mutta tiedän yhdenkin liikkeen, joka on valittanut asikkaille siitä, ettei kukaan osta mitään, kattelee vain... Sen lisäksi parissa liikkeessä saanut tappavan katseen, kun lähinnä vaan katsellut. Eipä juuri huvita mennä uudestaan ko. paikkoihin.
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Hyvä tietää, että muutkin harrastava samaa. En osaa sanoa miksi on joskus niin syyllinen olo kauppaan mennessä, varsinkin jos olen ainoa "asiakas". Olen kyllä ollut aikoinani varsinkin hyvä asiakas (entinen kiekkoharrastaja ja parhaimmillaan 3 altaan omistaja), joten ei luulisi haittaavan. Ehkä juuri siksi on niin vaikeaa olla "normaali" ostamatta mitään. Kiitos vinkeistä, helpotti hieman.

Taitaa olla suurempi ongelma olla ostamatta mitään vielä kun ne näyttävät niin kauniilta siellä kaupassa, mutta varmasti vielä paremmilta minun altaassani :mrgreen:
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

VilleJ kirjoitti:Mutta tiedän yhdenkin liikkeen, joka on valittanut asikkaille siitä, ettei kukaan osta mitään, kattelee vain...
Ja sekö on kauppiaan mielestä asiakkaiden vika? Mistähän johtuu, että tekevät sitten ostoksensa muualla?
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Voikun olisikin useampia liikkeitä, joissa käydä ihmettelemässä, eikä vain kahdessa. Noloa käydä kerran viikossa kummassakin. Mutta vielä nolompaa ostaa joka kerta jotakin.

Hyvä taktiikka on kysäistä myyjältä, jotain sellaista mitä heillä ei ole myynnissä tai jostain itselle "oudosta" lajista tai muusta sellasesta, jos alkavat vihaisina mulkoilla :mrgreen:
Tapsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 23:52, 20.02.2002
Paikkakunta: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Tuskinpa missään kaupassa mulkoillaan, tai aletaan pottuilemaan vaikka ilman ostoa siellä kävisikin.
Kiusautunut olo on varmastikin ihan yksinomaan katselijan omaa tuntemusta ja niinkuin tuolla aiemminkin totesin , ihan turhasta.

Kummallista taas todeta ja ihmetellä kuinka joka asia saadaan käännetyksi negatiiviseen sävyyn akvaariokauppoja ja -kauppiaita kohtaan! 8O
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja srd »

Bongailu on bongailua. Itse käyn ikkunaostoksila lähes joka päivä ja jos ostaisin kaiken mitä katselen niin... No, konkkaanhan tässä menisi alta aikayksikön ;)

Toi vaivautuminen on ihan selvästi suomalainen juttu. Tai en minä ainakaan ole sitä muualla huomannut...
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Teho »

VilleJ kirjoitti: Mutta tiedän yhdenkin liikkeen, joka on valittanut asikkaille siitä, ettei kukaan osta mitään, kattelee vain
Täälläkin suunnalla on eräs vanhempi kauppias, joka ajaa uteliaat lapset pois liikkeestä jos eivät osta mitään. Minutkin se mokoma ajoi aina pois kun kävin siellä ala-asteikäisenä. :mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Tapsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 23:52, 20.02.2002
Paikkakunta: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Teho kirjoitti:Täälläkin suunnalla on eräs vanhempi kauppias, joka ajaa uteliaat lapset pois liikkeestä jos eivät osta mitään. Minutkin se mokoma ajoi aina pois kun kävin siellä ala-asteikäisenä. :mrgreen:
Kyllähän tuossa takana on varmastikin joku tapahtuma josta aiemmin mainitsin.

Varsinkin pikkuipanat kun tahtovat altaiden katselun lisäksi harrastaa koputtelua ym. ja vielä kun se yleensä on suurempi porukka, joka ei niinkään välitä kaloista tai akvaarioista, vaan kuluttavat aikaa, niin kyllähän häiriötäkin syntyy.
Täälläpäin ainakin käydään kouluistakin opettajan johdolla tutustumassa .

Mutta eiköhän alkuperäinen keskustelu lähtenytkin lähinnä aikuisten akvaarioharrastajien bongailusta

Edit: fiksattu lainaus. --Cory
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Teho »

Tapsa kirjoitti: Mutta eiköhän alkuperäinen keskustelu lähtenytkin lähinnä aikuisten akvaarioharrastajien bongailusta
-Tällä foorumilla ei ole vielä yhtään aikuista :mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”