onko oikea poltin?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jarmo.tyni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:48, 24.01.2005
Paikkakunta: vaasa

onko oikea poltin?

Viesti Kirjoittaja jarmo.tyni »

Eli mulla on arcadian vanhan mallin valaisin, siinä on erikseen muuntajan osat eri loodassa kun valaisin. Tilasin saksasta siihen uuden polttimon E40 kannalla, kanta oli oikea mutta ei syttynyt. Lähemmän tutkailun jälkeen huomasin et sieltä tyhjiön sisältä puuttuu osia, olisikohan tossa vanhassa lampussa joku esilämmitys sytytin sielä polttimon sisällä? Onko kellään mitään kokemusta? Kiitoksia avusta jo etukäteen tv Tyni :)
-Jarmo-
jarmo.tyni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:48, 24.01.2005
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarmo.tyni »

Eikö kukaan osaisi neuvoa. Olen nähnyt noita arcadian mustia vanhoja valaisimia myytävän täälä, luulis et joku on ostanu niihin uusia polttimoja. Auttakaa ny joku kaveria mäessä tv Tyni [;)]
-Jarmo-
jarmo.tyni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:48, 24.01.2005
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarmo.tyni »

Tässä myynti ilmoituksessa olisi samanlaisesta valaisimesta kuva joka multakin löytyy.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=51854
-Jarmo-
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

auttaisin mutten tiedä!!

laita yv:tä noille tekniikan asiantuntioille [;)]
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Asiantuntijoista tiedä mutta voin kuitenkin vastata.

Kyseessä ei ole perinteinen MH valaisin vaan nk. "Iwasaki" ... eli Suomeksi sama tarkoittaa että ei toimi tavallinen hqi poltin vaan vaatii tuon "Iwasaki" polttimen.

Se Sinun pitää joko ostaa Suomesta Arcadian nimellä (maksaa) tai tilata vaikka saksasta (edullinen) tai tilaa jenkeistä jossa polttimo on lähinnä ilmainen (alle 50 dollaria on näkynyt...) etsi googlesta "iwasaki 250W" alkaa löytymään [;)]

Valaisin itse on yllättävän hyvä, "nyky standardeilla" kelvin lukema polttimossa on pieni eli 6500 mutta se tarkoittaa lähinnä keltaista valoa jonka voi kompensoida parilla sinivalolla. Itse asiassa usein raportoidaan parasta kasvua nimenomaan näiden Iwasakien alla.
Beati pauperes spiritu
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Lentsu kirjoitti:Asiantuntijoista tiedä mutta voin kuitenkin vastata.

Kyseessä ei ole perinteinen MH valaisin vaan nk. "Iwasaki" ... eli Suomeksi sama tarkoittaa että ei toimi tavallinen hqi poltin vaan vaatii tuon "Iwasaki" polttimen.

Se Sinun pitää joko ostaa Suomesta Arcadian nimellä (maksaa) tai tilata vaikka saksasta (edullinen) tai tilaa jenkeistä jossa polttimo on lähinnä ilmainen (alle 50 dollaria on näkynyt...) etsi googlesta "iwasaki 250W" alkaa löytymään [;)]

Valaisin itse on yllättävän hyvä, "nyky standardeilla" kelvin lukema polttimossa on pieni eli 6500 mutta se tarkoittaa lähinnä keltaista valoa jonka voi kompensoida parilla sinivalolla. Itse asiassa usein raportoidaan parasta kasvua nimenomaan näiden Iwasakien alla.
Toi iwasaki on käsittääkseni normaali HQL (siis elohopealamppu) ja suunniteltu käytettetäväksi kuristimen kera, ei siis ole sytytintä polttimossa eikä piirissä. Jenkki HQI polttimoissa on muistaakseni sytytin itsessään ja se on juuri se osa minkä ajattelit puuttuvan. Ilmeisesti itse valaisin on suunniteltu toimimaan näillä sytyttimen omaavilla polttimoilla ja mikäli sen haluaa pelaavan euro HQI-polttimoilla (vaativat ulkoisen sytyttimen) pitää siihen tehdä sellainen modaus että pistää valaisimeen kuristimen lisäksi sytyttimen. Tähän toki ei itse lamppua ole suunniteltu ja ongelmien ilmetessä korvaajaa virityksen aiheuttamalle mielipahalle ei löydy.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Täältä taas se perinteinen röhönauru... Vahingonilo on paras ilo...

Suomessa olisit saanu suoraan juuri oikeenlaisen polttimon liikkeen hyllyltä (tai ainakin kohtuullisella toimitusajalla). Nyt sulla sitten on sopimaton polttimo jonka joudut palauttamaan ja odottelemaan rahojasi takaisin tai sitte pitämään käyttökelvottoman polttimon:)

Koskakohan me opitaan:)
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Moonwalker kirjoitti:Täältä taas se perinteinen röhönauru... Vahingonilo on paras ilo...

Suomessa olisit saanu suoraan juuri oikeenlaisen polttimon liikkeen hyllyltä (tai ainakin kohtuullisella toimitusajalla). Nyt sulla sitten on sopimaton polttimo jonka joudut palauttamaan ja odottelemaan rahojasi takaisin tai sitte pitämään käyttökelvottoman polttimon:)

Koskakohan me opitaan:)
Ottamatta kantaa edellisen viestin rakentavuuteen, tiedustelisin, että mistäköhän noita iwasakin polttimoita oikein Suomesta saa ja mihin hintaan?
jarmo.tyni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:48, 24.01.2005
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarmo.tyni »

Kiitos kaikille neuvoista ja olis ton vahingon iloisen viestin tilalle voinut laittaa sen putiikin nimen mistä niitä polttimoja saa? Kun olen kysellyt ennen polttimon ostoa niin olen saanut vastaukseksi että E40 kannalla ei ole kuin yhdenlaisia polttimoja että näin, mut kyllä ton lampun saa myytyä ei tarvi lähetellä mihinkään saksaan asti. mutta onko nyt sitten tosiaan niin että noita polttimoja ei saa tohon lamppuun kuin 6500k. Kattelin tos googlesta juttuja noista polttimista löyty aika hyvä sivu mihnä näytetään eri värilämpötiloja omaavia polttimoja, samaa allasta valaistuna. Huomasin samalla et tos linkis ku aukaisee kuvan polttimoista isommaksi niin näkyy se ylimääräinen sälä sielä lampun sisällä, et olisko niitä sittenkin olemas muitakin kun 6500k lamppuja tohon mun valaisimeen. Tollanen 13000k lamppu olis aika kiva. :)
-Jarmo-
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Tässä hyvä sivu eri MH tekniikoista: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=201570

Ja tässä 250W polttimoita vertailussa: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=254667

Mullekin kuitenkin yhä epäselvää, että eikö löydy muita kuin 6500K polttimoita tuohon.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Kuten jo aikasemminkin sanoin, lähimmästä akvaarioliikkeestä. Arcadian maahantuojan amazon oy:n listoilla löytyy lähes kaikki arcadia tuotteet. Joitakin tosi harvinaisia tavaroita voidaan joutua tilaamaan valmistajalta, mutta toimitusajat on yleensä max 2 vko.
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Ainakaan tämän: http://www.arcadia-uk.info/product.php? ... &sub=&id=4 mukaan Arcadialla ei ole yli 6500K 250W polttimoa. Eli minun tilanteeseeni tuo ei auta. Pitänee näköjään tyytyä 6500K valaistukseen ja lisätä sinistä putkilla ja jollain 14.000K 400W polttimolla.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Siinä tapauksessa uskoisin, että amazon oy:n varastossa on tarjota ko. polttimoa tai ainakin vastaavaa. Valmistajalla/maahantuojallahan on velvollisuus kuluttajasuojalain mukaan huolehtia 10 vuotta tuotteen valmistuksen loppumisen jälkeen huollosta ja varaosista. Siihen en sitten ota kantaa lasketaanko polttimo varaosiksi. Kannattaa ehkä soittaa suoraan amazoniin.
jarmo.tyni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:48, 24.01.2005
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarmo.tyni »

Olen ollut yhtedessä suoraan amatsoniin ja sieltä sanottiin että jos siinä on E40 se käy, olin sit tilauksen jälkeen uudestaan yhteydessä ja sielä ei tiedetty mitään tästä käyvästä polttimosta. :?
-Jarmo-
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Jos ei maahantuoja ole radikaalisti muuttanut hinnoitteluaan niin kannattaa tilata Saksasta !! viime tarkistuksen mukaan 4 polttimoa + rahdit Saksasta maksaa saman verran kuin yksi Suomesta ... onhan tämä tosin voinut reiluun vuoteen muuttua ...

Ja ei et saa muuta kuin tuon 6500K polttimon arcadian valaisimeen.

Oikea polttimo on siis tälläinen :
Kuva
kuva on "vanhempaa mallia" nykyään sisukset näyttävät vissiin piirun verran erilaiselta (eri vastus ainakin).

Valmistaja on "Iwasaki Electric co ltd." kotisivu : http://www.eye.co.jp/

Kelvin lukema on vain osa totuutta, kuten aiemmin sanoin niin ko. valo antaa "keltaisen" värin kyllä mutta on muuten (esim. CRI ja PAR arvot) suorastaan loistava.
Vertailua kuvien kanssa vaikkapa tuolla : http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=254667

Ei liene suurikaan ongelma laittaa pari sinivaloa loisteputki muodossa rinnalle ?

Tuossa muutama kauppa linkki :
http://www.hellolights.com/2565iw.html
http://www.marinedepot.com/md_viewItem. ... uct=MB6211
http://hobbyriff.com/shop/de/dept_401.html
Beati pauperes spiritu
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Aika outo homma... Kyllä amazon yleensä omistaan huolen pitää. Ootko sä ostanu sen valaisimen täältä suomesta? Tuli vaan mieleen, et jos näin on, niin amazon olis sitte mun järjen mukaan velvollinen toimittamaan sulle uuden valaisimen, jolleivat he pysty toimittamaan vanhoihin polttimoita.
Ulkomailta ostettujen tuotteiden kuluttajan suojaa en tiedä. Kannattaa ottaa selvää.
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Miten ihmeessä kukaan voi olla velvollinen toimittamaan lamppuun X polttimoa Y ellei erikseen ole sopimusta tehty? Kuulostaa enemmän järjettömältä kuin järkevältä.
Liirum laarum
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Jos ostat esmes pölynimurin ja puolen vuoden päästä sulle kerrotaan, että pölypusseja ei enää saa. Eiks oo aika [sensuroitu] tilanne?
Just sen takia siinä on tää kymmenen vuoden "karenssi".
Jos huomenna jaksan, ni voin kaivella kuluttajasuojalaista ja tuotevastuulaista pykäliä sanojeni taakse.
Nyt, hyvää yötä:)
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

No ne pykälät kyllä haluisin nähdä.

Onko kahvikuppitehtaalla velvollisuus valmistaa samoja kuppeja 10 vuotta, että saan kerättyä sarjan täyteen? Onko maahantuojalla velvollisuus pitää 10 vuoden varastoja siltä varalta, että valmistaja menee konkurssiin? Kuka tässä pölkkäri tapauksessa on syyllinen? Maahantuoja vai valmistaja?
Kiinnostaako suomalainen kuluttajansuojalaki japanilaista valmistajaa enemmän kuin kilo mutaa?

Erillisiä lupauksia voi varmasti antaa. Eihän kukaan ostaisi sen merkkistä autoa, josta tiedetään, että varaosia ei välttämättä saa. Mutta tällä taas ei ole mitään tekemistä lain kanssa. Miten mikään laki voisi velvoittaa ketään valmistamaan tai myymään nippeliä X?
Liirum laarum
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Näin se taitaa ikävä kyllä olla. Mikään laki ei velvoita valmistajaa jatkamaan tuotteiden valmistamista. Kuluttajansuoja on tältä osin lähinnä ohjeellinen. Onneksi lähes kaikki teolliset valmistajat ovat sitoutuneet varaosien toimittamiseen vähintään 10 vuodeksi eteenpäin varsinaisen tuotteen valmistumisen loppumisesta. Käsitykseni mukaan useimmilla valmistajille tämä tarkoittaa varmuusvarastoa, jonne varaosia varastoidaan sopivaksi katsottu määrä valmistuksen loputtua.

Tämä lupaus on tehty lähinnä helpottamaan tukkuliikkeiden ja jälleenmyyjien urakkaa. Saattaisi olla valmistajalla hankaluuksia saada kehittyvän tenologian laitteistoa eteenpäin, jos jonkinlaisia vakuuksia ei myönnetä tuotteen huoltoon liittyen. Tässä tapauksessa on vaikea mennä sanomaan, mikä on tilanne. Mutta jos lamppua on myyty viime vuosina, voisin vaikka vannoa, että polttimoita valmistetaan vielä vuosia eteenpäin.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

14 § Sellaisena kuin se on -ehto

Pikaisella vilkaisulla kuluttajansuojalakiin; ainoa pykälä mihin kuluttaja voisi vedota on 14. pykälä. Kuluttajahan ei ole ollut tietoinen tuotteeseen liittyvistä ominaisuuksista. Ja tuote onkin huonompi kuin mitä hän todellisuudessa osti. Käytännössä laki on kuitenkin myyjän puolella, sillä harva myyjä tietoisesti myy tuotteita, joiden tietää olevan käyttökelvottomia vuoden parin päästä. Jos myyjä ei ole tietoinen varaosien tai tässä tapauksessa polttimoiden valmistamisen loppumisesta, ei hänellä ole myöskään vastuuta asiasta.

Seuraavan porras, jonne voisi valittaa on maahantuoja, joka edustaa valmistajaa. Käytännössä valitukset menevät kuuroille korville. Yksikään valmistaja ei tällaisessä tapauksessa myöntäisi, että varaosien valmistaminen on päätetty lopettaa ennen kuin varsinaisten tuotteiden myynti on lopetettu. Mutta tämän asian voi tietysti jättää tuomioistuimen päätettäväksi. Koska maahantuoja edustaa valmistajaa oikeuden silmissä, useimmat maahantuojat vaativat varmasti tiettyjä takuita juuri tällaisten tilanteiden suhteen. Ja siksi valmistajilla onkin olemassa nuo omat toimintatavat huollon ja varaosien suhteen myynnistä poistuneiden tuotteiden kohdalla.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

No siis polttimoa ei Arcadia itse ole koskaan valmistanut ! vaan se on nimenomaan Iwasakin tuotantoa ollut ja on edelleenkin.

Ei ole järkeä (kuvittelisin ainakin) ostaa samaa polttimoa nimikkeellä "Arcadia" ja maksaa siitä ekstraa kun ostaa suoraan "Iwasakina" ja saa halvemalla tasan saman tuotteen ...
Beati pauperes spiritu
jarmo.tyni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 16:48, 24.01.2005
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarmo.tyni »

Kiitos vielä kerran, on hauska toimia a-w käyttäjänä kun porukat on vain tällä lailla fiksusti asialla. Tässä mun tapauksessa valaisin on ostettu käytettynä ja valaisin on varmaan vuodelta miekka ja kypärä, joten ei täs tapauksessa ainakaan kukaan ole velvollinen tekemään mitään. Täytyy sit vain tilailla uudestaan. Mulla on kyllä tossa altaassa jo 2*54w T5 sinivalot ja 2 tavallista sinivalo putkea, mutta ku rupesin pistään tota sinistä valoa niin nälkä kasvo syödessä, et siks vain olis hiukonu joku 13000k poltin. Pitää sit hommata vielä ton putki valaisimen tilalle yks T5 valaisin.
-Jarmo-
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Pyydän näyrimmästi anteeksi kanssakeskustelijoiltani. Vuonna papu, (eli vissiin niihin samoihin aikoihin kun tämä kyseinen lamppukin on ostettu), istuin kauppaoppilaitoksen pulpetissa. Voin laittaa vaikka pääni pantiks, että silloin tälläinen sääntö oli voimassa. Olin siis väärässä, anteeksi vielä kerran.
Arcadiahan on tosiaan vain tuotemerkki ja taitaa olla myös tehdaskin. Mutta totta on, että kaikkea se ei itse valmista Esim. Takavuosina normaaleihin t8 loisteputkiyksiköihin toimitti kuristimet helsingin pitäjämäessä toimiva firma:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”