Kasvien lannoitus: kuinka usein?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Kasvien lannoitus: kuinka usein?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kuinka usein veteen laitettavaa lannoitetta olisi laitettava? Olen laittanut aina vaihdossa uuteen veteen ohjeen mukaan, mutta en muuta...
Ja mikähän olisi hyvää lannoitetta? Nyt ole käyttänyt Tetran, mutta se on aika hinnakasta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä en kuluneina yli 55 vuotena ole laittanut kertaakaan, sillä akvaarioissani on myös kaloja, jotka lannoittavat.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ahhah, tämäpä olikin oiva neuvo :D !

Jospa keskittyisinkin siihen hiilidioksidipuoleen vain.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Näin teen minä;
Vedenvaihdon jälkeen, koko annos(Joskus lirautan parinpäivän kuluttua hiukan lisää).
Nesteisinä PMDD:tä ja Tetran FloraPrideä(PlantaMin).
Tetran Cryptoja, JBL:n savikuulia pohjalannoitteeksi.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Se lannotuksen tarve nyt on hyvin monesta asiasta kiinni. Suosittelen kyllä lannoittamaan (esim. Pmdd on hyvin halpaa) jos kasveja ajattelit jollakinlailla kasvatella [;)]
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Koitin lisätä nämä tuohon edelliseen;

+Nitraattilannos(Pelkkä kalan p*ska ei riitä)
+Hiilidioksidilevitys
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä akvaariokasvit ovat hyvin kasvaneen jo reilusti yli puolen vuosisadan ajan muillakin kuin minulla ilman lannoitusta. Kasvien lannoittaminen on laajemmin yleistynyt vasta internetin aikana.
Lannoitetaan viikottain ja viikottain vaihdetaan vettä sekä karsitaan kasveja samalla imetään hajoavat jätteet pohjasta. Eli poistetaan ravinteet, jotta niitä voisi taas lisätä. :roll:

Tärkeintä kuitenkin olisi riittävä valo ja hiilidioksidi. Ravinteet sitten kalojen ja ruoan jätteinä, jotka akvaarion hajottajabakteerit ovat pilkkoneet kasveille kelpaavaan muotoon. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

jarvij kirjoitti:Lannoitetaan viikottain ja viikottain vaihdetaan vettä sekä karsitaan kasveja samalla imetään hajoavat jätteet pohjasta. Eli poistetaan ravinteet, jotta niitä voisi taas lisätä. :roll:

Tärkeintä kuitenkin olisi riittävä valo ja hiilidioksidi. Ravinteet sitten kalojen ja ruoan jätteinä, jotka akvaarion hajottajabakteerit ovat pilkkoneet kasveille kelpaavaan muotoon. [;)]
Tätä minä myös olen miettinyt... Kun olen tuon pohjanpuhdistusveden aina hyödyntänyt muiden kasvien lannoitevetenä, ja on ollut toimivaa, niin miksi se pitää poistaa sieltä akvaariosta, eikö se toimisi lannoitteena vesikasveillekin?

Ei ole kauan siitä, kun akvaarion täydellistä puhdistusta suositeltiin yleisesti vuoden-parin välein, ja nyt ei kukaan kuvittelisikaan tekevänsä sellaista ilman syytä. Että onkohan se noiden pohjanpuhdistusten yms. kanssa samoin, parin vuosikymmenen päästä ihmetellään, miksi hyvä lannoite poistettiin akvaariosta.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Esteettisten syiden takia?
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

No joo, toki kakkiläjät näkyviltä poistan minäkin :D !

Vaan kun olen semmoisenkin ohjeen löytänyt, jonka mukaan kasvit pitää irrottaa kolmen kuukauden välein, jotta pohja saadaan imuroitua kunnolla.
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

jarvin kanssa samoilla linjoilla, vasta viikko sitten ostin lannoitteen(sain halvalla) ja kasvit rehottaneet jatkuvaan karsimiseen asti altaissa ennen lannoitettakin. en käytä hiilidioksidia ja altaassa myös vaativia kasveja. Hiekka pohja altaassa, kierteiset hoitaa pohjan, eli imuriakaan en käytä. Suodattimena iso kartio mattosuodatin.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kasvini ovat aina kasvaneet melko hyvin, mutta lannoittelu (PMDD, CO2, pohjalannoitteet) on edistänyt huomattavasti niiden kasvua. Ei sitä edes huomaa kuinka "huonosti" kasvit kasvavat ennen kuin kokeilee jotain lannoitetta :).
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

ParratonMonni kirjoitti:
Vaan kun olen semmoisenkin ohjeen löytänyt, jonka mukaan kasvit pitää irrottaa kolmen kuukauden välein, jotta pohja saadaan imuroitua kunnolla.
Tähänkin pätee viisas juttu, ettei ihan kaikkea netistä lukemaansa tarvitse uskoa... :roll: En jaksa alkaan tekemään mitään esseetä. Kyl mä mielummin lannotan ja imen roskat pois altaista, kuin jättäisin molemmat tekemättä...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Kun minulla ennen oli sorapohja ja rautapitoinen kaivovesi, kasvit kasvoivat todella hyvin ilman lannoitteitakin. Juuret lilluivat pohjaan vajonneissa jätteissä koska lapposin pohjaakin aika harvakseltaan. Nyt jos lopettaisin lannoittamisen, kasveille tulisi raudanpuutos aika nopeasti. Varsinkin punaisista kasveista huomaa heti jos on laittanut lannoitetta liian vähän. Mutta onhan tuo PMDD melko halpaa. Maksaa itsensä aika äkkiä takaisin. Nykyisin kasvit kasvavat liikaakin, mutta lannoittamista ei kannata lopettaa jos ei halua nähdä leviä altaassaan. Mutta on tuo karsiminen vaan niin rasittavaa.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minä kyllästyin 2krt viikossa karsimiseen => luovuin kaikista helpoimmista ja nopeakasvuisimmista kasveista (vedensuosikki, intianvesitähdikki, amerikankilpukka, kierteisvallisneria). Suurimman eron kasvien kasvuun teki kyllä tuo CO2 pömpeli...kalliiksi tuli, mutta tulos sen arvoinen :).
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jotkut eivät käytä lannoitteita lainkaan, niin mietin vain miten kalium/mangaani/rautapitousta ruokaa kalat mahtavat oikein saada :mrgreen:

Eiköhän se lannoituksen tarve riipu siitä kasviston määrästäkin ja käytetystä vedestä. Lannoituksen vähentyminen näkyy ainakin täällä heti a) loppuneena kasvuna tai yleisemmin b) vaaleina lehtinä ja c) lisääntyvänä leväongelmana.

Hiilidioksidi ja valo on toki tärkeää, mutta eivät nekään yksin kasvia kasvata.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Mielestäni hiilidioksidi, runsas valaistus, nitraatti ja pohjalannoitteet (jbl-kuulat riittävät oikein hyvin kasvattamaan kasveja. Alussa on mielestäni hyvä lisäillä jotain nestemäistä kasviravinnetta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Lienee akvaariokohtainen tuo lannoituksen tarve. Mutta vaikka olen tuota nestemäistäkin lannoitetta käyttänyt, vaivaa joitakin kasvejani raudanpuute (luulisin? lehdet vaaleita, miekkakasvin etenkin). Voinko lisätä ekstrarautaa jotenkin?

Pohja on lannoitettu (tetran ennytmuistamitä pohjalannoitetta), ja silloin tällöin tökin vielä kasvien lähelle lisälannoitetta.
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Minä laitan ravinnetta aina kun vesirutot alkavat kellastua tai miekkaksvin uusi lehti näyttää liian läpinäkyvältä... Puolikas annos ja sitten pärjätäänkin taas monta viikkoa ilman mitään... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”