Mikä melalehti?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Mikä melalehti?

Viesti Kirjoittaja Blue »

Tämä saattaa olla mahdotonta arvailua, niinkuin kaiketi yleensä melalehien kanssa, mutta olisiko kenelläkään tietoa mikä melalehti mahtaa olla kyseessä?
Kuva 1
Kuva 2

Kuvista tuli näköjään aika tummia, mutta jospa niistä saisi jotain selvää. Kyseessä sama kasvi. Olen saanut kasvin juuri pari viikkoa sitten, edellinen omistaja väitti sen olevan punamelalehteä 8O Olen kyllä punamelaa hänelle antanut, mutta tuskinpa se nyt tuollaiseksi olisi muuttunut? No joka tapauksessa, kuten kuvista ehkä näkee, kasvilla on korkeutta muutama sentti. Jälkimmäinen tupsu on mulla vara-altaassa, ja lian peitossa, joten se ei ehkä anna todellista kuvaa kasvista ;)

Ai niin, piti vielä lisätä että tropican sivuilta en löytänyt tuon näköistä kasvia.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Kyllä tuo mielestäni punamelalehdeltä näyttää. Se on aika erilainen eri olosuhteissa. Olen huomannut että niukemmassa valossa se on sileälehtinen ja kaunis (päältä vihreä ja alta punainen), runsaassa valossa muuttuu ruskeammaksi ja lehtiin tulee "aaltoja".
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Punamelalehdeksi minäkin sanoisin. Kovasti ovat lehdet sen malliset.

Onko lehdet alapuolelta punertavat?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Voi ei :( Mä kun luulin saaneeni jonkun kivan uuden melalehden.. Punamelaa nimittäin löytyy altaan täydeltä jo ennestään. Tuo uusi puska on ollut 80-litraisessa, jossa 18W valoa. Omani 200-litraisessa jossa 3x30W valoa. Mulla punamela on kyllä aina näyttänyt samalta, vaikka sitä on ollut monessa eri altaassa. Tuosta lehtien alapuolen punaisuudesta en tiedä, en ole niin tarkasti katsonut.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mä en kyllä laittaisi rahojani punamelalehdelle jos vetoa pitäisi lyödä. Koita saada kuva lehden alapinnasta niin tiedetään paremmin. Mun veikkaus menisi ruskomelalehdelle. Sillä on aika saman malliset lehdet kuin punamelalehdellä, mutta lehden yläpuoli on ruskeampi ja alapuolella ei ole punaista, ainakaan siinä määrin kuin punamelalehdellä.
http://paul.aaquaria.com/ProfilesHome2/ ... ndtiiR.htm
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Kestipäs kauan saada kuvia. Nyt on muutama, aika huonoja kylläkin. Uskomattoman vaikea saada lehden alapuolelta kuva 8O

Tunnistamaton melalehti päältä..
..ja alta
Punamela alta

Tuo alapuolen väri kuvassa kaksi on ehkä vähän liian punainen todellisuuteen nähden. Pitäisi kai koittaa ottaa ilman salamaa. Mutta mun silmään ne on kuitenkin ihan eri kasveja, tiedä sitten.. Viisaita mielipiteitä odotellessa ;)
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Hops! Löytyykö kuvien perusteella lisäinformaatiota?
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hannu »

Blue kirjoitti:Hops! Löytyykö kuvien perusteella lisäinformaatiota?
Punamelalehdeltä vaikuttaa, itselläni on tuota ollut jo kohta 20 vuotta ja väri ja muoto ovat vuosien kuluessa vaihdelleet paljonkin, vaikka kanta on pysynyt jatkuvasti samana.

Hannu
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun kasveja kuvaa tunnistamista varten ja on "uskomattoman vaikeaa saada lehden alapinnalta kuvaa", niin yhrataan yksi lehti ja kuvataa se valkoisen paperin päällä ylä ja alapuolelta sekä kokokuvana että lähikuvana sentin, parin päästä, jotta lehden suonitus ja reunat yms. yksityiskohdat näkyvät selvästi.

Melalehdet tunnistamme parhaisen jos ja kun ne kukkivat

Akvariets Dagin tulee mm. Tri Kasselman, ja hän esitelmöi mahdollisesti melalehdistäkin:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvliit ... kv-dag.htm
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

No voisinhan tietysti ottaa yhden lehden irti, eipä ole tullut mieleenikään. Otin nyt muutaman uuden kuvan kun sain altaat järjestykseen.

Kuva 1
Kuva 2
Punamelalehti

Mun mielestä tuo ei edelleenkään näytä yhtään punamelalehdeltä. Mutta sitä varten on täällä kasvieksperttejä, jotka voi koittaa vakuuttaa mut ;) Kuvassa 1 oleva kasvi on kasvanut samassa altaassa viimeisen kuvan punamelalehden kanssa. Ensimmäisen ja toisen kuvan kasvit ovat olleet eri altaissa tähän asti. Kasvit olen tökännyt altaisiin 2kk sitten ja edelleen näyttävät samalta kuin alussa, paisti että toinen tupsu on levinnyt mukavasti, kuten kuvasta näkyy.

Kasvi taitaa olla punamelaan verrattuna vähän rusehtavan punainen, kun taas punamela on alta kirkkaan punainen. Pitäisi varmaan laittaa kasvit vierekkäin niin saisi vertailtua ;)
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Nostetaas vielä. Kasvi näyttää edelleen samalta, uudet lehdet on pieniä ja kasvaa pohjan suuntaisesti. Eli punamelaa siitä ei saa tekemälläkään. Jääkö tämä nyt tunnistamattomaksi lajiksi?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Miksei se ruskomelalehti kelpaa vastaukseksi? Et saa tehtyä kasveistasi harvinaisia lajeja vain julistamalla että "laji jää tunnistamattomaksi".
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Blue kirjoitti:Nostetaas vielä. Kasvi näyttää edelleen samalta, uudet lehdet on pieniä ja kasvaa pohjan suuntaisesti. Eli punamelaa siitä ei saa tekemälläkään. Jääkö tämä nyt tunnistamattomaksi lajiksi?
Ai siis punamelako ei sitten kasva pohjan suuntaisesti? Takuuvarmasti kasvaa niinkin. Mitkä piirteet tuossa kasvissa mielestäsi ovat erilaisia kuin punamelalla? Punamelalehti on hyvin muunteleva kasvi, olosuhteista riippuen ja minusta tuo näyttää niin takuuvarmalta punamelalehdeltä että kymmenen vuotta sitä akvaariossani kasvattaneena sanoisin että se on se.

Etsin vanhoista kuvista erilaisia malleja millaiseksi punamela saattaisi kasvaa http://groups.msn.com/sani313/punamela. ... hotoID=168 tuolla kansiossa on kaksi ensimmäistä kuvaa siitä millaiseksi se kasvoi valossa (ruskea ja aaltoinen) ja toiset kaksi kuvaa on kaverini akvaariosta jossa se kasvoi enemmän varjossa. Kuvia ei ole otettu melalehtien vuoksi joten ne ei ole parhaita mahdollisia.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

maisu kirjoitti:Miksei se ruskomelalehti kelpaa vastaukseksi? Et saa tehtyä kasveistasi harvinaisia lajeja vain julistamalla että "laji jää tunnistamattomaksi".
Joo tottakai, mähän väitän vaikka mustan valkoiseksi jos musta sattuu siltä tuntumaan :roll:

Mikä tämä sitten on? Potissa luki Cryptocoryne wendtii "brown" joka tietääkseni on ruskomelalehden tieteellinen nimi.
sani kirjoitti:Ai siis punamelako ei sitten kasva pohjan suuntaisesti? Takuuvarmasti kasvaa niinkin. Mitkä piirteet tuossa kasvissa mielestäsi ovat erilaisia kuin punamelalla? Punamelalehti on hyvin muunteleva kasvi, olosuhteista riippuen ja minusta tuo näyttää niin takuuvarmalta punamelalehdeltä että kymmenen vuotta sitä akvaariossani kasvattaneena sanoisin että se on se.
Samassa altaassa on normaalisti ylöspäin kasvavaa isolehtistä punamelaa. Korkeutta kasvilla on ehkäpä 25 cm. Miksi tuo toinen ei ole sitten muuntautunut olosuhteiden mukaisesti samanlaiseksi kuin se iso punamela? Tämä matala on ollut mulla nyt 3kk.
Etsin vanhoista kuvista erilaisia malleja millaiseksi punamela saattaisi kasvaa http://groups.msn.com/sani313/punamela. ... hotoID=168 tuolla kansiossa on kaksi ensimmäistä kuvaa siitä millaiseksi se kasvoi valossa (ruskea ja aaltoinen) ja toiset kaksi kuvaa on kaverini akvaariosta jossa se kasvoi enemmän varjossa. Kuvia ei ole otettu melalehtien vuoksi joten ne ei ole parhaita mahdollisia.
Kyllähän se näyttää tuolta jälkimmäiseltä. Mutta tosiaan ihmettelen sitä että miten se edelleen pysyy tuollaisena matalana vaikka olosuhteet on nyt ehkäpä otollisemmat korkealle muodolle.

Ja anteeksi nyt vaan että kyselen tätä asiaa, en vaan ole ennemmin kuullut mistään kameleontti-melalehdistä :?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kirjoittaja on selvästi päättänyt löytäneensä jotain kerrassaan harvinaista ja kummallista lajia, ihan sama mitä sanomme...
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

maisu kirjoitti:Kirjoittaja on selvästi päättänyt löytäneensä jotain kerrassaan harvinaista ja kummallista lajia, ihan sama mitä sanomme...
Joo näin on.

No jos tässä nyt selittämään pitää ruveta, niin olen tältä palstalta ymmärtänyt, että eri melalehtilajeja on aikamoinen määrä. Olenko ymmärtänyt väärin? Ihan sen perusteella olen ajatellut että voihan tuo mun melalehti olla mikä vaan. Mutta jos se kerran on tuttu ja turvallinen punamelalehti, eikä asiasta (muuntautumisesta eri olosuhteissa) heru enempää tietoja niin antaa olla. Mulle sopii vallan mainiosti että se on punamelalehti, jos se vaan pysyy tuollaisena matalana.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Melalehtilajeja on runsaasti, mutta mahdollisuus että saat jotain erikoista lajia toiselta harrastajalta tuosta vaan on todella minimaalinen. Kuvasi ovat sekavia ja osa niistä viittaa selkeästi punamelalehteen, osa ruskomelalehteen tai sen kaltaisiin lajeihin. Et koskaan ottanut niitä kuvia irtolehdistä joita sinulta pyydettiin, mutta kehtaat kuitenkin vaatimalla vaatia tunnistusapua ilman että tarjoat siihen tarpeeksi tietoa. Ei käy.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Pahoittelen kovasti kuvieni sekavuutta. Parhaat kuvat saisi kaivamalla kuvattavat kasvit ylös akvaariosta ja sijoittamalla ne tyhjään, hiekkapohjaiseen akvaarioon jossa on mielellään valkoinen tausta. Laitan tähän nyt selventävän koosteen vanhoista ja uusista kuvista:

melalehti pari viikkoa istutuksen jälkeen
melalehti 1.5kk istutuksen jälkeen
melalehti nyt, 3kk istutuksen jälkeen

Ja tässä kuvia irtolehdestä:

alapuoli1
alapuoli2
alapuoli3
alapuoli4
yläpuoli1
yläpuoli2
yläpuoli3

Olen kovin pahoillani kuvien huonosta laadusta ja suuresta koosta, kuvia pienennettäessä tarkkuus olisi kärsinyt huomattavasti. Pahoittelen myös makro-kuvien puuttumista, en saanut mistään lainaksi makro-kameraa.

sani: Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan että oletteko kokeilleet miten matalaksi muotoutunut punamela suhtautuu olosuhteiden muutokseen. Onko odotettavissa että tuo oma versioni jossain vaiheessa kasvaa takaisin isoksi? Vai olisiko mahdollista että se jäisi ehkäpä pysyvästi (sitähän ei kukaan varmasti tiedä) matalakasvuiseksi?

Olen todella kiitollinen näistä uusista tiedoista!
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Blue kirjoitti:
sani: Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan että oletteko kokeilleet miten matalaksi muotoutunut punamela suhtautuu olosuhteiden muutokseen. Onko odotettavissa että tuo oma versioni jossain vaiheessa kasvaa takaisin isoksi? Vai olisiko mahdollista että se jäisi ehkäpä pysyvästi (sitähän ei kukaan varmasti tiedä) matalakasvuiseksi?
Jaa-a, vaikea sanoa, ilmeisesti selviää vain kokeilemalla. Minulla on itselläni ollut aina se ongelma että melalehdet (puna ja rusko) ennemminkin lässähtävät sellaisiksi laakeiksi maanmyötäisiksi kuin kasvavat korkeiksi.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

sani kirjoitti:Jaa-a, vaikea sanoa, ilmeisesti selviää vain kokeilemalla. Minulla on itselläni ollut aina se ongelma että melalehdet (puna ja rusko) ennemminkin lässähtävät sellaisiksi laakeiksi maanmyötäisiksi kuin kasvavat korkeiksi.
Toistaiseksi näyttää siltä, että tuo mun versio aikoo pysyä matalana, mutta eihän sitä tiedä. Täytynee vaan odotella. Olen kaipaillut altaaseeni matalia kasveja, joten tuo mahdollisen punamelan matala versio on hyvin tervetullut :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”