Aloittelijan sekalaiskalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 09:39, 23.07.2004
Paikkakunta: Kouvola

Aloittelijan sekalaiskalasto

Viesti Kirjoittaja Mimmu »

Minulle on päätynyt akvaario 128 l, jossa on asukkeina tällähetkellä 9 neontetraa, 2 mustatetraa, 5 platya ja partamonni. Käyvätkö nämä kalat yhteen? Vai pitääkö tehdä jonkin asteisia muutoksia. Vesiarvoista sen verran, että No3 on <20, No2 on 0, Gh on 5, Kh on n 5 ja ph n. 7. Lämpöä akvaariossa on n. 27 astetta. Aloittelijana olen hakoteillä lämpötila ja vesiarvojen kanssa! :? Mikä altaan koko on partamonnille minimi?
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Aloittelijan sekalaiskalasto

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Mimmu kirjoitti:Minulle on päätynyt akvaario 128 l, jossa on asukkeina tällähetkellä 9 neontetraa, 2 mustatetraa, 5 platya ja partamonni. Käyvätkö nämä kalat yhteen? Vai pitääkö tehdä jonkin asteisia muutoksia. Vesiarvoista sen verran, että No3 on <20, No2 on 0, Gh on 5, Kh on n 5 ja ph n. 7. Lämpöä akvaariossa on n. 27 astetta. Aloittelijana olen hakoteillä lämpötila ja vesiarvojen kanssa! :? Mikä altaan koko on partamonnille minimi?
Neontetrat viihtyvät parhaiten happamassa (pH 6.5 tai alle) ja pehmeässä vedessä kun taas platy, muunnoksesta riippuen, on parhaimmillaan keskikovassa tai kovassa ja emäksisessä (pH 7-8) vedessä. Jotkin muunnokset sairastelevat ja jäävät lyhytikäisiksi liian pehmeässä vedessä.

Mustatetra on tetrojen tapaan parvikala, hanki sille kavereita! Yleensä vähintään kuutta yksilöä pidetään parven alarajana.

Kyllä minun nähdäkseni 128-litraisessa voi yhtä partaimumonia pitää, kavereita en laittaisi, jos huono tuuri sattuu niin saat vastakkaista sukupuolta ja sitten sinulla onkin pikkupartiksia riesaksi asti.

Joka tapauksessa lämpötilaa voisit hilata vähän alaspäin, kun noista kaloista yksikään ei erityisemmin kovin lämmintä vettä tarvitse, siinä 24-25 astetta voisi olla aika hyvä tuolle kalastolle.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jeps, lämpötilaa voisi vähän laskea. 25-24 astetta olisi hyvä. Vesiarvot ovat ihan jees, ja kerran viikossa vaihtamalla vettä puolet (n.60 l) ne pysyvätkin hyvinä.
Platyt arvostavat kovempaa vettä kuin muut, joten niistä kannattaisi ehkä luopua. Mustatetra on parvikala, ja 2 kpl ei ole parvi, joten niidenkin kohtaloa pitäisi miettiä. Partis mahtuu nipin napin.

Lopuksi sanoisin vielä tapani mukaan, että ei kannata miettiä, mikä allaskoko/lämpötila/tms. on jollekin kalalle "minimi", vaan miten sille voisi tarjota mahdollisimman hyvät oltavat. :) Hyvinvoiva kalasto on kuitenkin se kaikista mielenkiintoisin.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ja vain aidonkaltaisessa ympäristössä kalat käyttäytyvät lajille tyypillisellä tavalla. Siksi akvaarion sisustuksen tulee vastata kalojen tarpeita.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelijan sekalaiskalasto

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mimmu kirjoitti:9 neontetraa, 2 mustatetraa, 5 platya ja partamonni.
Platyt pois altaasta kovempaan & emäksisempään veteen ja mustatetroille lisää lajitovereita, niin on jo paljon parempi kalasto :) Suurta parvea mustiksia ei tähän tankkiin kuitenkaan mahdu, joten ehkä sellainen 8-päinen parvi kokonaisuudessaan voisi olla hyvä. Itse antaisin mustatetroille isomman kodin, mutta tuokin välttää.
Mimmu kirjoitti:Lämpöä akvaariossa on n. 27 astetta.
Lämpöä on turhan paljon mustiksille sekä neoneille, joten kannattaa pudottaa asteita. Molemmat lajit viihtyvät viileässä ympäristössä eikä esim. 23 asteinen vesi ole yhtään pöllömpää. Jo ehdotettu 24-25 asteinen "voda" on sekin hyvin passelia :)
Mimmu kirjoitti:Mikä altaan koko on partamonnille minimi?
Noin 100 litrainen tankki on partamonnille sopiva koti.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”