Malaweista kultakaloihin

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Malaweista kultakaloihin

Viesti Kirjoittaja minelan »

Vajaa 300 l:n akvaariossani on ollut n. 3 vuotta malawi ja tanganjakajärven kirjoahvenia. Tanganjakoista olen luopunut, mutta ongelmana malawien kanssa on se, että ne lisääntyvät liikaa ja ylikansoittavat akvaarioni.

Täällä loviisassa ei ole edes akvaariokauppaa, johon voisin antaa näitä malawipoikasia.

Olen nyt päättänyt, että myyn pois kaikki malawini ja ostan tilalle kultakaloja, huntupyrstöjä. 6 kpl on kuulemma suositeltava määrää tähän akvaan.

Nyt olisin todella kiinnostunut kokemuksista, kultakala-akvaariosta.

Minulle on valmisteilla, mutta ilmeisesti vasta keväällä 1500 litrainen allas, johon pohja muurataan tiiliskivestä ja suodattimet ja muut vempeleet vedetään vesipisteiden lähelle niin, että hoitoa on mahdollisimman helppoa.

Olen niin ihastunut lippiksiin, kiekkoihin ja plekoihin, että taidan laittaa nykyiset ko. kalani sinne. Siis ne, jotka asustavat nyt 600 litraisessa.

Sitten mietin, mitä kaloja hommaan vapautuneeseen 600 litran akvaani.

Mutta niistä kultakala-akvaarioista. Millaisia kokemuksia teillä on?
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

En oikein ymmärrä pointtiasi, mutta itse siirtäisin ne 6 kultakalaa siitä 300-litran pytystä 600-litran akvaan. 8-) Eikä 6 huntupyrstöä ole kyllä suositus 300-litran akvaan, mutta pikkuisina menettelevät.

Ja täällä AW:ssahan on lahjoitetaan- ja myydään-osastot, joihin myös kannattaa jättää ilmoitus noista malaweista. Ellet jo sitten ole jättänyt?
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja avain »

Lueppas Minelan tämä juttu ellet ole vielä lukenut:

http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=21

Eli altaan minimikoko 200ltr. Mutta kun yhdelle kultakalalle on laskettava vettä vähintään 100ltr niin jos otat 6 kultakalaa niin kyllä tuo 600ltr allas on huomattavasti sopivampi kuin 300ltr.
Kultakala on käsittääkseni melkoinen "possu" jotta tarvinnee todella tehokkaan suodattimen. :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
-MursuMarsu-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 13:53, 12.03.2004
Paikkakunta: Merijärvi

juupa juu...

Viesti Kirjoittaja -MursuMarsu- »

juuri näin eräässä perheessä kolme aikasta suurta kultakalaa (huntupyrstöä) tungettuna n.60-70l kippoon. [}:)]
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

*FiSu*2,

luitko kirjoitukseni huolella, tai sitten kirjoitin epäselvästi. Aikomukseni on siirtää lippikset, kiekot ja plekot, jotka nyt asustavat 600 litraisessa akvassa, sinne uuteen 1500 litraiseen akvaani ja niiden tilalle, tänne 600 litraiseen kultakalat. Malawit vien huomenna pois ja toistaiseksi otan, aluksi ehkä vain pari kultakalaa tähän 300 litraiseen, malaweilta vapautuneeseen akvaani ja siirrän ne kultakalat sitten tuohon 600 litraiseen keväällä, kunhan 1500 litrainen on valmis kiekoille , lippiksille ja plekoille.

Sekavasti kirjoitettu ehkä, mutta toivottavasti ymmärsit.

ps. Eli lopputuloksena minulla tulee olemaan 3 allasta. Vajaa 300 l, 600l ja 1500 l.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Eli tilanne nyt:
300l malawit
600l kiekot, plekot, lippulehtikalat
1500l harkinnan alla

Tilanne kohta:
300l kultakalat (malawit lähteneet uuteen kotiin)
600l kiekot, plekot, lippulehtikalat
1500l melkein tilattuna ;)

Tilanne keväällä:
300l kalaston pohdintaa
600l kultakalat
1500l kiekot, plekot, lippulehtikalat

Jos oikein ymmärsin. Alkuperäisestä kirjoituksesta jäi se kuva että olisit 300 litraiseen kultakaloja laittamassa "lopullisesti".
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Kaizu,
olit ymmärtänyt täysin oikein. Kirjoitan varmaankin epäselvästi, mutta pyrin (huom! pyrin!) kirjoittamaan lyhyesti, enkä joka kirjoituksessani kerro joka ajatustani, vaan pyrin kertomaan kulloinkin voimassa olevan tilanteen.

Jatkosta kerron sitten, kun se on ajankohtaista, eli ensi keväänä. Kunhan saan rakennusmieheltä tietää edes noin varmaksi, koska hän ryhtyy tekemään akvalleni alustaa.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Kaitzu,

mitä kaloja sinulla on ja millaisissa altaissa.

Pistä kotisivusi tiedot, niin käyn katsomassa sieltä, jos ne ovat ajan tasalla:)
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Re: Malaweista kultakaloihin

Viesti Kirjoittaja ryukin »

minelan kirjoitti:
Sitten mietin, mitä kaloja hommaan vapautuneeseen 600 litran akvaani.
Saivartelua ehkä, mutta kyllä tuosta lauseesta saa käsityksen, että kultsit jäävät 300-litraiseen ja 600-litraiseen mietit jotain uutta :?

Muuten antaisin neuvon, jonka Piitulainen minulle taannoin antoi: hommaa siihen 300-litraiseen useampi kuin kaksi niitä ihan pieniä kultseja, viihtyvät paremmin parvena - mutta silloin on ehdottomasti kyllä saatava ne siirrettyä siihen isompaan kippoon myöhemmin...
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Ymmärsin juuri niin kuin ryukin tuossa edellä selosti. Eli siis minä luin oikein ja sinä mainitsit, minelan, asian epäselvästi. Etkä maininnutkaan, että olisit siirtämässä kultakaloja 600-litran pyttyyn. Hah ja pah, pointsit tänne! [;)]

Ryukin kanssa tuntuu telepatia pelaavan. :mrgreen:
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Anteeksi, niin saakin väärän käsityksen. Tarkoitin kyllä 300 l akvaani.

Anteeksi huolimattomuuteni.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Haluaisin, että ne kuusi kultakalaani olisivat erilaisia väritykseltään. Mutta huomenna kun menen Helsinkiin, niin minulla on mahdollisuus poiketa useammassa liikkeessä ja jos sopivia löytyy enemmän, niin ostan kaikki 6 kerralla.

Voiko joku suositela akvaariokauppaa PK-seudulla, missä olisi suuri valikoima kultakaloja?
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Niin, jos ostat ne kultikset huomenna, niin mihinkäs meinasit ne tunkea? 300-litraisessa altaassa on malawit - ei kultiksiä tänne. 600-litraisessa on muu kalasto - ei kultiksia tänne. Siis sinulla on ilmeisesti vielä kolmaskin akvaario, jonne ne kultikset ostat. :?

Edit. Jaa, nyt huomasinkin, että viet ne malawit kanssa huomenna pois... Yllättävän nopeasti löysit niiden uuden kodin. Saiskos udella, minne ne malawit pääsee?

Pah! Unohtui kokonaan syykin, miksi kirjoitin. Jos nyt hankit ne kultakalasi siihen 300-litraiseen akvaarioon, niin mites jatkossa? Ostatko suuremman akvaarion niille vai laitatko ne sitten siihen mahdollisesti joskus vapautuvaan 600-litraiseen? Aikamoinen työ menee hukkaan tuon 600-litraisen kanssa. Muistaakseni vasta luin jonkun viestisi siitä, miten se sisustettiin yms...
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

aqua2002,

kirjoitin todella epäselvästi ja virheellisestikin aikomuksistani, mutta jos maltat rullata otsikon alla olevia kysymyksiä hieman ylös päin, niin Kaizu mainitsee selkeästi, mikä on tilanteeni ja aikomukseni.

Oliko sinulla muuten mitään kerrottavaa itse kysymykseeni? Eli kokemusta kultakaloista ja millaisia kokemuksi niistä?

Aqua2002 kirjoitti:"Yllättävän nopeasti löysit niiden uuden kodin."

Niin löysinkin. Yhdellä puhelinsoitolla. Mutta minua ihmetyttää, mistä tiesit, että olin niitä vasta tänään kauppaamassa, enkä yrittänyt myydä niitä esim. vaikka vuoden ajan?

Joskus kannattaa malttaa antaa oman mielikuvituksensa seisahtua hetkeksi, jotta ei pistä vääriä ja epätodellisia ajatuksia ja tapoja kuvittelemansa ja tuntemattoman henkilön ajatusmaailmaan ja tekoihin kuuluvaksi.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

minelan kirjoitti:Aqua2002 kirjoitti:"Yllättävän nopeasti löysit niiden uuden kodin."

Niin löysinkin. Yhdellä puhelinsoitolla. Mutta minua ihmetyttää, mistä tiesit, että olin niitä vasta tänään kauppaamassa, enkä yrittänyt myydä niitä esim. vaikka vuoden ajan?
Olen nyt isekkin aivan pihalla, vaikkei minun täytyisi edes murehtia moisesta. Siis jos kultakalat tulevat 300-litraiseen niin mihin ne malawit olisivat menneet? Kotisivuillasikin mainitsit, että Sinulla on kaksi akvaariota, 300- ja 600-litraset. Eli et ole maininnutkaan kolmannesta akvaariosta, johon olisit malawit lykännyt? Tuskinpa sentään johonkin ämpäriin vuoden ajaksi? 8O :mrgreen:
Viimeksi muokannut jessesa, 19:27, 21.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Viesti Kirjoittaja ryukin »

minelan kirjoitti:Haluaisin, että ne kuusi kultakalaani olisivat erilaisia väritykseltään. Mutta huomenna kun menen Helsinkiin, niin minulla on mahdollisuus poiketa useammassa liikkeessä ja jos sopivia löytyy enemmän, niin ostan kaikki 6 kerralla.

Voiko joku suositela akvaariokauppaa PK-seudulla, missä olisi suuri valikoima kultakaloja?
Anteeksi nyt vain, mutta minä en ainakaan suosittele mitään liikettä, ennen kuin olen varma, että olet ottanut kaloista tarpeeksi selvää pärjätäksesi niiden kanssa. Tässäkin maassa on ihan tarpeeksi liian impulsiivisesti hankittuja kultakaloja, joita muutaman vuoden väärinkohtelun jälkeen tarjotaan ilmaiseksi kelle tahansa, ja joita kukaan ei suostu ottamaan. Sinuna, minelan, istahtaisin nyt kaikessa rauhassa selvittämään, oletko varma, että olet niin kiinnostunut kultakaloista, että jaksat niistä huolehtia. Eri värien sijaan olisin kiinnostunut siitä, millaisia kaloja otat - etsitkö käsiisi luonnonmuotoisia tai komeettoja vaiko jalostettuja? Mitenkäs tuon altaasi suodatus? Riittääkö se kultakaloille? Jos tarvitset lisäsuodatusta, se olisi järkevintä laittaa kuntoon ensin. Entä veden kovuus? Millaista vettä teillä päin on, tarvitseeko sitä käsitellä jotenkin? Tiedätkö, minkälaisen pH:n kultakalat tarvitsevat?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Minä en ainakaan voi hyvällä omalla tunnolla suositella noita mutantteja kellekään, eli jos kultiksia haluaa, niin sitten vain niitä luonnonmuotoja, mutta 300-litrainen on niille aivan liian pieni.
Tiina_
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:28, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Onpa sekava viestiketju.. Minuakin (typerää) alkoi ihmetyttämään mitä ne kultikset siellä 300 l tekevät, jos 600 l aletaan vasta suunnittelemaan kalastoa. Ihan sellaisen kuvan aloitusviestistä kyllä sai..

Mä olen kyllä varmaan niin lukutaidoton, mutta näemmä on moni muukin.. :mrgreen: Kiva ettei tarvitse lukihäiriötään hävetä :)

Etkös pohtinut sitä mihin malawit saisit. Muistiko aqua2002 saman jutun?

Eikä tässä varmaan kukaan ole laittanut sanoja suuhusi minelan. Kyse on pikemminkin siitä, että saisit oikelukea oman tekstisi ja muuttaa sen sellaiseksi että muutkin ymmärtävät. Vai vaihtuiko suunnitelmat siinä vaiheessa kun väki ponkaisi varpailleen?

Eipä mitään, jatkakaa. Itse en kultakaloja koskaan ottaisi 8O
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
mirlin
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 21:39, 27.01.2004
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja mirlin »

hep,

niin minne päin sait malawit "siotettua" ? ajattelin vain koska itse harrastan myös malaweja :) , ja niin oishan tuolla loviisassakin ollut tuo loviisan puutarhakeskus (kysyitkö håkilta jos ois kalat ottanut?)
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Hämmennän sen verran soppaa, että kultakalojen väritykset saattavat suurella todennäköisyydellä muuttua muutaman vuoden kuluttua hankinnasta, joten kannattaa varautua siihen, ettei suuria pettymyksiä tule [;)]

Värisyklin läpikäyneitä naaraita on meillä mm. Jaffa, joka 5cm kokoisena saapuessaan oli oranssi ja nyt kaksivuotiaana on täysin vitivalkoinen. Ja karpeista oranssina 20cm kokoisena saapunut Ujo, on nyt vajaa 30cm kokoisena muuttamassa väritystään oranssi-valkea-siniseksi :D
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

"Olen nyt päättänyt, että myyn pois kaikki malawini ja ostan tilalle kultakaloja, huntupyrstöjä. 6 kpl on kuulemma suositeltava määrää tähän akvaan."

Siteeraan nyt itseäni yllä, jotta lukihäiriöisetkin toivottavasti ymmärtävät tekstini. Malaweille on jo ostaja ja ne ovat nyt viimeistä yötä minun altaassani.

Hieman haikeudella niistä luovun, mutta syynä on se, että ne lisääntyvät liikaa ja ylikansoittavat 300 l altaani, joten toivottavasti luovun niistä niiden omaksi parhaaksi ja ne pääsevät isompaan akvaan.

Kyseltyäni tänään kultakaloista, eri myymälöistä, niin sain jokaisesta kuta kuinkin samanlaisen vastauksen. Eli 300 litraiseen sopiva määrä 6 kultakalaa, kun ne ovat vielä nuoria.

Ensi keväänä minulle tulee 1500 l akva, johon siirrän nykyisessä 600 litraisessa asusutavat lippulehtikalat, kiekot ja plekot. Jolloin tämä 600 litrainen allas vapautuu kultakaloilleni. 300 litrainen jää näin ollen tyhjäksi, mutta kevääseen mennessä olen varmasti keksinyt sinnekin asukkeja.

Jos ei vieläkään mennyt perille, niin selkeämmin en osaa selittää.

Muuten, huomenna tulee viikko siitä, kun lippikseni ja kiekkoni muuttivat meille ja vesiarvot ovat edelleen ihanteelliset ja kalat syövät hyvin ja näyttävät käyttävän koko allasta (siis tätä 600 litraista) hyväkseen.
Olen muuten sitä mieltä, että lippikset ja lehtikalat eivät kärsi sisäsuodattimen aiheuttamasta veden liikkeestä. Päin vastoin, tuntuvat nauttivan siitä ja uivat myös vastavirtaan todella mallikkaasti.

Tosin kokemusta kiekoista ja lippiksistä minulla on vasta huomenna viikon ajalta, mutta kerron kyllä jatkokertomuksena, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

ps. Edellinen kultakalapariskuntani olivat 11 vuotiaita, kun maastamuuton vuoksi jouduin myymään ne ja silloisen 700 litraisen akvaarioni.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

minelan kirjoitti:Kyseltyäni tänään kultakaloista, eri myymälöistä, niin sain jokaisesta kuta kuinkin samanlaisen vastauksen. Eli 300 litraiseen sopiva määrä 6 kultakalaa, kun ne ovat vielä nuoria.
Olikos sinne kultakalojen seuraan menossa muita kaloja? On muuten kiva kuulla että kauppiaatkin (ainakin jotkut) ovat tajunneet kultakalojen aikuiskoon ja tilavaatimukset :)

On meinaan todellakin komea ilmestys tuo jartzu65:n ja Piitulaisen komeettapyrstöinen kultakala, ei taitaisi saada survottua kultakalamaljaan vaikka mieli kuinka tekisi [;)]
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Haisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 16:15, 16.03.2004
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Haisu »

Tuota..periaatteessa mistään mitään tietämättä kysyn, että jos malawit ovat jo lähteneen/lähtevät ja samantien ostat kultakalat samaan akvaarioon, menevätkö kultakalat malawien veteen? Luulisi, että on liikaa suolaa, liikaa lämpöä, vääränlainen sisustus jne..vai onko mulla nytten mennyt jotain ohi? :mrgreen: Mä vaan sain käsityksen että vaihto tapahtuu muutaman päivän syklillä mutta voi tod. olla, että jotain meni ohi... :roll: :mrgreen:
*mine mittään tiedä...*
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Kyllä kultakalat tulevat osittain samoihin vesiarvoihin ja täydellisesti samaan sisustukseen.

Pohjasorasta vaihdetaan puolet ja vedestä reilu puolet. Mutta olennaisesti vesiarvot pysyvät lähes samana. Termostaattilämmitys ei ole kertaakaan napsahtanut päälle viime aikoina, vaan ongelmana on lähinnä liiallinen lämpötila malaweille, saatika kultakaloille, mutta se johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että ilmastoinnista huolimatta sisäilma hipoo 24-26 astetta, vaikka sälekaihtimet ovat kiinni, tuuletus päällä, niin sisäilma nousee epämiellyttävän korkeaksi, silloin kun aurinko paistaa täydeltä terältään.

Asun talossa, jonka ulkoseinät ovat tiiltä, ja ne keräävät lämpöä tosi tehokkaasti.

Kultakalojen vesiarvot ovat melko lähellä malawien vesiarvoista. Myös kultakalat pitävät kovasta vedestä.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kaizu kirjoitti:
On meinaan todellakin komea ilmestys tuo jartzu65:n ja Piitulaisen komeettapyrstöinen kultakala, ei taitaisi saada survottua kultakalamaljaan vaikka mieli kuinka tekisi [;)]
"Tonni-Toini" tuli tosiaan meille keväällä 180 litraisesta altaasta ja seuranaan siellä oli ollut pari muutakin kultakalaa ja käsivarren mittainen haimonni 8-) Sinänsä ihme miten se sellaisessa tankissa noihin mittoihin on venynyt. Pituutta se ei meillä nähtävästi ole ulkoaltaassa kasvanut,mutta pulskistunut kylläkin :)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”