Mustatetrasta

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ansu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 17:14, 15.04.2004
Viesti:

Mustatetrasta

Viesti Kirjoittaja Ansu »

Kyselisin mustatetrasta. Olen hankkimassa akvaariota (128 l) tässä kuussa, ja ajattelin (Tai no äiti ajatteli. Haluaa näyttävämpiä kaloja akvaarioon. Joka ei ole kovin välttämätöntä minun mielestäni) mustatetroja. Oikeastaan siksi, että kalakaupassa josta olen ostamassa on valitettavan pieni valikoima. Kuinka monta niitä pitäisi ottaa? Lienevät parvikaloja, kuten useimmat tetrat? Niin, ja sopiiko mustatetra muun kalaston kanssa:
6 monnista
hunajarihmakalahaaremi
partamonni

Ettei tule tappeluita tai vastaavaa?
Uusi kalaharrastaja
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

En suosittele mustatetroja hunajarihmakalojen kanssa samaan altaaseen. Ärhäköiksi jos heittäytyvät (siis tetrat), niin siinä saa hunisten rihmat kyllä "hyvin" kyytiä. Mustikset viihtyvät myös isommalla porukalla selkeästi paremmin eikä isoa parvea 128 litraiseen mahdu kuitenkaan.

Muuten suunnitelma kuulostaa hyvältä: levänsyöjä, pohjavilistäjiä tarpeeksi suuri parvi sekä hunajarihmojen haaremi. Joku pikkukalojen parvi tästä "selkeästi" vielä puuttuu. Kerrohan, mitä muita tetroja siellä kaupassa on tarjolla? Rubiini- tai kardinaalitetroja, intiaaninsulkia tai kiilakylkiä mahdollisesti? Kaikki nämä ovat hunisten seuraan sopivia otuksia.

Itse hankin juuri parvellisen kiilakylkiä ja näitä suosittelen lämpimästi. Vuosien varrella ollut pariinkin otteeseen ja aina vaan jaksavat viehättää hyvätapaisuutensa tähden, eikä kyllä ulkonäöstäkään ole yhtään pahaa sanottavaa (kuva) :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kosminen Kala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 20:20, 08.03.2004

Viesti Kirjoittaja Kosminen Kala »

Itse en edes ottaisi mustatetroja 128-litraiseen, kovia kun ovat uimaan. Mitkä ovat muuten akvaariosi mitat?
Kalastoa uusimassa.
Ansu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 17:14, 15.04.2004
Viesti:

tetroja

Viesti Kirjoittaja Ansu »

Siellä oli ainakin neontetroja, ja intiaanisulkia. Muita en huomannut. Intiaanisulat kuulostavat mielenkiintoiselta, ja oikein nättejä ovatkin. Kuinkas monta niitä voisi hankkia?

Akvaarion mitoista en tiedä. Hinnastoa kyselin myyjältä, mutta en mittoja.
Uusi kalaharrastaja
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: tetroja

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ansu kirjoitti:Intiaanisulat kuulostavat mielenkiintoiselta, ja oikein nättejä ovatkin. Kuinkas monta niitä voisi hankkia?
Hunishaaremin, kuuden monnisen ja partiksen kanssa menisi mukavasti vaikkapa 12 kpl inkkareita. Helppohoitoinen, vaatimaton laji, josta ei huonoja puolia edes löydy :)

Jos allas on peruskamaa, niin mitat ovat 80 x 40 x 40.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
krisse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 11:16, 01.08.2004

-

Viesti Kirjoittaja krisse »

Joo mulla on tällä hetkellä 5 mustatetraa. Ja ei oo ollu hyvä hankinta kun niiden kans ei käy melkeen mitkään kalat! Eli oon nyt antamassa niitä pois...
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

Ihanaa että joku välillä miettii kalojen yhteensopivuutta jo ennen kuin edes allas on ostettu :) Paljon helpompaa niin päin. Mutta varsinainen asiani (joka ehkä on asiaton ;) ) oli se että minulla aina rupeaa hieman niskakarvat pörhistymään kun joku kaipaa mahdollisimman värikästä tai näyttävää kalaa. Eli pistäpä äiteelle kova kovaa vastaan ja luu kurkkuun, tässä henkilökohtainen listani vastauksia kysymykseen "Miks nää on näin värittömiä / mitättömän näköisiä?":
  • 1. Ite oot! :P
    2. Eiväthän ole! (esim. kaikki monniset on todella vinkeän näköisiä ja komeasti kuvioituja)
    3. Niiden käyttäytyminen on hauskaa (siis jos on :mrgreen: mutta taas esim. monnisten on, jos on hiekkapohja)
    4. Ei se ole se pointti. Pointti on luoda tasapainoinen ja toimiva yhteisö, ja sen suunnittelu ja ylläpito on merkittävä, ellei suurin, osa hauskuutta. Sitäpaitsi, katso kohta kaksi :D
Että tämmöstä tällä kertaa. Äitille terkkuja ja koko perheelle antoisaa harrastusta :)
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”