Sitruunakirjoahven

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Toka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 11:24, 21.01.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Sitruunakirjoahven

Viesti Kirjoittaja Toka »

Sain tollasen "kutuparin" haltuuni, aika mahtavia ahvenia....

ps. Onkos kellään kokemusta kyseisestä lajista?
HIV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 10:27, 23.01.2003
Paikkakunta: Vaasa NCS

Viesti Kirjoittaja HIV »

Upeita kaloja. Omat kokemukset näistä ovat yli kymmenen vuoden takaa, joten en varsinaisesti sitruunoja kommentoi, mutta yleisesti pitää vähän kommentoida ja varoitella.

Olen itse pitänyt jonkun verran isoja agressiivisia ahvenia ja ne tosiaan ovat hienoja kaloja. Kun tilaa on tarpeeksi ja piiloja löytyy, niin niiden kanssa voi jopa pitää seuralaisia (isoja monneja ja muita ahvenia), mutta kun kudun aika koittaa, niin lainaan aquamojoa "all bets are off" eli purkissa kuin purkissa tulee ahdasta ja todennäköisesti ruumiita. Kalat tietysti ovat yksilöitä ja kaikki voi mennä hyvinkin, mutta kun sinulla on "kutupari" ja minulla on lähihistoriasta kokemuksia "rauhallisen" keskiamerikan akvaarion muuttumisesta lisääntymisen merkeissä teurastamoksi, niin suosittelen varautumista kutuun ylimääräisillä akvaarioilla (myös naaras voi tarvita turvapaikan, kun uros sille päälle sattuu).

Olen jo kauan sitten päättänyt, että en pidä yli 20 cm aggressiivisia ahvenia ennen kun saan 2000-10000 litraisen akvaarion. Päätös ei ole aina pitänyt ja kiusauksia on jatkuvasti (ne kalat vaan on niin upeita esim. festae), mutta nyt viimeisen kokemuksen jälkeen (carpintejen kutu) päätös pitää.

Olet jo varmaan surffanut siellä ja täälläkin, mutta kun sitä aquamojoa lainasin, niin tässä linkki, josta pääsee pitkälle isojen ahventen maailmassa:

http://www.aquamojo.com

Onnea sitruunojesi kanssa!

HIV
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hui! Olisi mahtava nähdä moinen pariskunta! Itselläni on koiras joka näinä päivinä joutuu eristykseen omaan 300-litraiseen koska on yksinkertaisesti niin aggressiivinen ettei sen kanssa voi pitää yhtään mitään muuta elollista. Eli jos sinulla tosiaan on kutupari niin toivon että altaasi on ainakin 500-700 litraa eikä muita asukkeja ole... Jopa isopurjepleko saa täällä 720-litraisessa kyytiä sen verran ettei aina ole kiva katsella. Leo sai tapettua itseään suuremman Oskarin jonka jälkeen olen hitaasti kypsytellyt ajatusta omasta tankista herrasmiehellemme...

Sitruuna tosiaan kalsvaa helposti 30-35 cm kokoiseksi ja sillä ON hampaat! Kaikin puolin mahtava tyyppi, seurailee tapahtumia altaan ulkopuolella ja osaa pyytää ruokaa (tai lähinnä käskeä sitä) kolistelemalla kansilaseja. Jotenkin tuntuu enemmän lasilaatikossa asuvalta lemmikiltä kuin kalalta (vähän sama kuin muiden isojen affenten kanssa paitsi että tämä tuijottaa sinua silmiin ja hypnotisoi... :twisted: ) En kyllä omasta ukkelista luovu vaikka oma allas pitää olla ihan vain sille. Toivon kutuparillesi onnea ja väljiä uimavesiä [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”