Onko kiekot tuhoja kasveille ja millä kannattaa aloittaa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sinisilmä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 09:44, 23.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Onko kiekot tuhoja kasveille ja millä kannattaa aloittaa?

Viesti Kirjoittaja sinisilmä »

Olen tässä pidemmän aikaa miettinnyt hankkia kiekko parven n. 6 kpl. Altaani on 400l ja olisi kiva jos kiekkojen kanssa kasvitkin viihtyisi. Onko jotain sellaisia kasveja mitä ei ainankaa kannata suunitella laittavansa (erityisherkkuja)? Ja mistä tätä kyseistä parvea kannattaisi alkaa metsästämään? Ajankohtaiseksi se tulee vuodenvaihteen jälkeen. Onko jokin sellainen laji mikä kannattaisi valita ensimmäisiksi kiekoiksi?
Piazza
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 19:19, 20.09.2002
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Piazza »

Itsellä ei ole kiekkoja mutta heti ensinnä tulee mieleen veden lämpötila mikä pitää olla ainakin 28 astetta ja joskus ylikin ja se kyllä tappaa kasvin kun kasvin.

Katsele vaikka Tropican sivuja mistä löytyy hyviä suosituksia missä lämpötilassa mikäkin viihtyy.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Onko kiekot tuhoja kasveille ? Ja millä kannattaa aloitt

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Itselläni kiekot oppivat pistelemään poskeensa intianvesitähdikin rosanervig muodon Hygrophila polysperma 'Rosanervig', en ole tuon jälkeen kokeillut sitä, mutta ehkäpä jossain vaiheessa. Ainakaan punarotala ei ole maistunut kiekoille
http://personal.inet.fi/private/kaizu/punarotala.jpg

Muutkin kasvit ovat menestyneet kohtuullisen hyvin, vaikka lämpö on noin 30 astetta, eikä "kasvi kuin kasvi" ole kuollut ;) Oikeastaan ainut minkä muistan nikotelleen oli vesirutto, eikä jaavansaniainenkaan rehota kovin hyvin. Varmasti vaikuttaa kasvien kasvuun tuo lämpö, muttei se nyt automaattisesti tapa niitä.

Ensimmäisiksi kiekoiksi soveltuu parhaiten viljellyt kiekot, ovat halvin vaihtoehtokin.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Kyllä rehut ja kiekot saa sopimaan yhteen. Todistusaineistoakin on: http://www.aqua-web.org/kilpailu2003/yli600/1

Kasvien lämpötilasuosituksia ei muuten kannata ottaa mistään lähteestä jumalansanana.


Kati
sinisilmä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 09:44, 23.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sinisilmä »

Kuinkas parin viikon lomailut onnistuu kiekkojen kanssa. Voisiko enään luottaa pelkkään ruokinta-automaattiin ja kaverin vilkaisuun, että kaikki olis kunnossa ? Lähinnä sitä ajan takaa, että voiko veden vaihdon väli olla muutaman viikon? Kun olen tässä lueskellut näitä palstoja niin tuntuu et vettä saapi olla vaihtamassa tuiki tiheään. Ja sit vielä sellainen kysymys et voinko jättää noi viisi tiikerinuoliaista ja leobardipiikkiplecon kiekkojen kaveriksi ? kun niistä en raassisi luopua.
annenkiekot
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 23:15, 12.09.2003
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja annenkiekot »

Mulla on pari tiikerin nuoliaista ja ei mitään ongelmia oo esiintyny heitin kesken. Oon kyllä kuullut et nuoliaiset saattaa pistellä kiekkojen ruuat poskeensa kun ovat pohjakaloja mutta tiedä siitä sitten, kyllä mun kiekot ainakin ovat saaneet syödä rauhassa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

sinisilmä kirjoitti:Lähinnä sitä ajan takaa, että voiko veden vaihdon väli olla muutaman viikon?
En tuolla kalamäärällä uskaltaisi jättää tuon kokoista allasta kahdeksi viikoksi ilman vedenvaihtoja. Ei se vedenvaihdon opettaminen jollekin ole kovinkaan vaikeata, itsekin sain vanhempani koulutettua.
sinisilmä kirjoitti:Ja sit vielä sellainen kysymys et voinko jättää noi viisi tiikerinuoliaista ja leobardipiikkiplecon kiekkojen kaveriksi ? kun niistä en raassisi luopua.
Nuo tiikerinuoliaiset ovat liian isoja 400 litraiseen altaaseen ja "leobardipiikkipleco" (jos L-114) kasvaa myös kookkaaksi, taisi olla mainittu jopa 40 senttiä kokoarviona jossain, mutta eipä ole tainnut kukaan päästä kovin lähelle tuota mittaa. Eli tuon ehkä voisi jättää.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
sinisilmä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 09:44, 23.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sinisilmä »

Kävin Akvaariolinnassa ja ihastuin siihen kiekkoaltaaseen. Nyt tuli akvaarion uudelleen perustaminen. Ostin samallaista hiekkaa ja olen pyykännytkin se puhtaaksi tai ainankin niin puhtaaksi, että kelpasi mulle.
Uuden upean kannonkin hankin ja kärsinhän mä siintä vähän, mut se on kyllä upea.
Kasvi-ongelma hoitui saman tien, eli ei yhtään kasvia. Kuulemma sulavat helposti siinä lämpötilassa. No oli miten oli tämä vaihtoehto passaa mulle.
Tiikerinuoliaisetkin lähtevät siskolleni, KIITOS HÄNELLE !!!! Eipä tarvitse ventovieraille luovuttaa.
Ja täytyypä alkaa etsimään loma-ajoiksi hoitajaa.
Eli altaaseen jäisi se pleco, minkä ei kyllä pitäisi kasvaa kun n.25-30cm. (jos myyjään on uskomista) ja joitain monnisia ja ne kiekot.
Duchess
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:36, 12.11.2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Duchess »

sinisilmä kirjoitti: Kasvi-ongelma hoitui saman tien, eli ei yhtään kasvia. Kuulemma sulavat helposti siinä lämpötilassa. No oli miten oli tämä vaihtoehto passaa mulle.
Hm... On olemassa huomattava määrä ihan tavallisia akvaariokasveja jotka pärjäävät kiekoille soveltuvissa lämpötiloissa. Täysin kasvittomasta akvaariosta ei oo itelläni kokemusta, mutta voisin melkein väittää että kasvillisen altaan kanssa kiekoilla aloittaminen saattaisi olla helpompaa... Tiiä häntä, mutta missää nimessä kasvit eivät yleisesti ottaen "sula" noissa lämpötiloissa.
sinisilmä kirjoitti: Tiikerinuoliaisetkin lähtevät siskolleni, KIITOS HÄNELLE !!!! Eipä tarvitse ventovieraille luovuttaa.
Ja täytyypä alkaa etsimään loma-ajoiksi hoitajaa.
Eli altaaseen jäisi se pleco, minkä ei kyllä pitäisi kasvaa kun n.25-30cm. (jos myyjään on uskomista) ja joitain monnisia ja ne kiekot.
Pleko kiekkoaltaassa saattaa olla hankala tapaus. Eli tarkkaile alkaako ko. veijaria kiinnostaa kiekkojen kyljet ja jos alkaa niin pois vain.[/quote]
567 litrainen - Akvaariosivuni
sinisilmä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 09:44, 23.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sinisilmä »

Tämä minun pleco on lähes jatkuvasti kiinni kannoissa. Alkaa liikekannalle vasta ruokinta-aikana,eikä ole tuottannut vielä hankaluuksia, mutta täytyypä sitten seurailla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”