Olen tekemässä sivulleni Aloittelijan tietopakettia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Olen tekemässä sivulleni Aloittelijan tietopakettia

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Kirjoittelen aikani kuluksi sivulleni Aloittelijan tietopakettia jossa kerron mahdolliset tiedot lyhyesti ja ytimekkäästi jolloin jokainen ymmärtää.
(kestää kauan kun saa sivulleni asti tämän ennen vuotta 2004)

Tällä hetkellä on minulla on:

1) Akvaarion hankinta
2) Akvaarion perustaminen
3) Akvaarionhoito
4) Akvaariokaloista yleisesti
5) Akvaariokasveista yleisesti
6) Akvaarionsiirto/muutto
7) Muuta tietoa akvaarioista
8) Hyödyllisiä linkkejä

Mutta lisää voi ehdottaa minulle tai otsikkoiden vaihtamista. Palaute-juttu sivulla www.sankos.net
Voit laittaa palautetta nimettömänä jos haluat.

Tavoitteena olisi saada tämä ihan tulostettavaan muotoon jolloin sen voi tulostaa kaverillesi tai asiasta kiinnostuneille. (kuvia en lupaa vielä, mutta katsotaan kun pääsen vauhtiin)

Saa nähdä mitä tästäkin tulee vai jääkö julkaisematta kokonaan.
Viimeksi muokannut Anna-Marjatta, 19:40, 25.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Tetra, JBL & kumppanit

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Parhaista liikkeistä saat Tetran, JBL:n & kumppaneiden aloittelijan ilmaiset opasvihkoset, joista löytyy perusasiat, mutta jotka kaipaavat objektiivista muokkausta. Niistä voi kuitenkin tarkistaa, että ainakin ne asiat tulevat esille. AquaWeb:stäkin tietoa voisi koota ja tiivistää esim. suodatuksen, valaistuksen, vedenlaadun, kalatautien ja ruokinnan käytännöllisten neuvojen osalta. Mm. mattosuodattimen teko-ohjeet puuttuvat tietääkseni kaikista alan julkaisuista, kuten myöskin tieto, että vesipöhö olisikin parannettavissa uudella lääkkeellä - mikäli se nyt pitää paikkansa; samoin neilikkaöljyn käyttö kalojen nukuttamiseen esim. haavojen sivelyä tulehduslääkkeellä tai vaikka kimalaispallokalojen hampaiden leikkausta varten ja kiduksilla hengittävien kalojen kivuttomaan lopettamiseen on aivan uutta, ja samalla pitkän ajan merkittävimpiä edistysaskelia akvaarioharrastuksessa.
Anii
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 20:33, 21.09.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Yksi tänään oivallettu juttu tuli heti mieleen, eli noista vesitesteistä... Kannattaa tähdentää että jos ohjeessa sanotaan missä järjestyksessä tippoja laitetaan veteen, niitä tosiaan kannattaa laittaa juuri siinä järjestyksessä, tai se testin tulos ei ole luotettava. (Ainakin, kun on kyse niin aloittelijalle tärkeästä testistä kuin nitriittitesti [:I] )
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Anii kirjoitti:Yksi tänään oivallettu juttu tuli heti mieleen, eli noista vesitesteistä... Kannattaa tähdentää että jos ohjeessa sanotaan missä järjestyksessä tippoja laitetaan veteen, niitä tosiaan kannattaa laittaa juuri siinä järjestyksessä, tai se testin tulos ei ole luotettava. (Ainakin, kun on kyse niin aloittelijalle tärkeästä testistä kuin nitriittitesti [:I] )
Hyvä pointi, pidetään mielessä. Testejä on monia, joten kirjoitan varmasti selvästi asian testeistä.


Tiitu kirjoitti:Parhaista liikkeistä saat Tetran, JBL:n & kumppaneiden aloittelijan ilmaiset opasvihkoset, joista löytyy perusasiat, mutta jotka kaipaavat objektiivista muokkausta. Niistä voi kuitenkin tarkistaa, että ainakin ne asiat tulevat esille. AquaWeb:stäkin tietoa voisi koota ja tiivistää esim. suodatuksen, valaistuksen, vedenlaadun, kalatautien ja ruokinnan käytännöllisten neuvojen osalta. Mm. mattosuodattimen teko-ohjeet puuttuvat tietääkseni kaikista alan julkaisuista, kuten myöskin tieto, että vesipöhö olisikin parannettavissa uudella lääkkeellä - mikäli se nyt pitää paikkansa; samoin neilikkaöljyn käyttö kalojen nukuttamiseen esim. haavojen sivelyä tulehduslääkkeellä tai vaikka kimalaispallokalojen hampaiden leikkausta varten ja kiduksilla hengittävien kalojen kivuttomaan lopettamiseen on aivan uutta, ja samalla pitkän ajan merkittävimpiä edistysaskelia akvaarioharrastuksessa.
Tiivistys on se jota ajan takaa, tässä tietopaketissa. Monia asioita kysytään useasti, joten teen yhteenvedon akvaarioista ja mitä siihen liittyy. esim 70cm pituiset akvaariot tarvitsee 2-4 loisteputkisen valaisimen, koska yhdellä putkella kasvit ei saa riittävästi valoa.
(mistä saisin tarkkaa tietoa muista valaisimista??)

Kun aloittelija lukee joskus minun tietopaketin niin sen jälkeen hän voisi kysyä täältä tai muilta palstoilta jos joku jäi mieltä painamaan. Tällä tavalla tulee uusia kysymyksiä jolloin muutan kirjoitustani ajan tasalle vastaamaan nykyaikaa.

Miltä kuullostaa idea?
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Aikaa kuluu

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Minusta kuulostaa hyvältä! Vieläkin parempi, jos jaksat tarpeeksi pitkään (vuosia?) päivittää. Aikaa voi lyhentää selailemalla palstoja ja katsomalla mitkä asiat aiheuttavat eniten päänvaivaa uusille harrastajille. Omat muistelot varmasti myös auttavat, sikäli kuin ne ovat vielä muistissa.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Anna-Marjatta kirjoitti:esim 70cm pituiset akvaariot tarvitsee 2-4 loisteputkisen valaisimen, koska yhdellä putkella kasvit ei saa riittävästi valoa.
Mikä tahansa akvaario tarvitsee mahdollisimman monta loisteputkivalaisinta mikäli ajatellaan kasvien parasta ja loisteputkivalaistus on ainoa mahdollinen. Loisteputkivaloa olisi hyvä olla kasveja varten n. 0,5 W/l ja päälle kunnolliset heijastimet.

Se, kuinka monta loisteputkivalaisinta altaan päälle mahtuu, riippuu akvaarion mitoista. Altaassa, joka on pohjamitoiltaan 100 cm * 100 cm tilanne on aivan erilainen kuin altaassa, joka on pohjamitoiltaan 35 cm * 100 cm, vaikka molempien korkeus olisi 40 cm. Sanoisin äkkiseltään, että tavallisia T8-loisteputkia pitää olla altaan päällä n. 10-20 cm välein mikäli ajatellaan kasvien parasta.

IMO.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 20:24, 18.02.2003
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Ehkä sellaista asiaa kannattaisi alottelijalle painottaa, että jos akvaariossa on jotain vialla ei kannata lähteä suinpäin sinne tunkemaan kaikenmaailman tököttejä mitä eläinkaupassa tyrkytetään, vaan ottaa ensin selvää siitä, mikä akvaariossa on vialla. Joskus nimittäin kun jokin kala voi huonosti, tekee alottelija helposti mitä vain, jotta saisi kalan taas terveeksi. Ja usein ne nopeat ratkaisut ja mahdollisesti useammankin tökötin tunkeminen akvaarioon samaan aikaan aiheuttaa vain lisää harmia.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
adapteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:23, 15.09.2003
Paikkakunta: Hanko

Re: Olen tekemässä sivulleni Aloittelijan tietopakettia

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Anna-Marjatta kirjoitti:Kirjoittelen aikani kuluksi .......
, mutta kenen sivuja voisin lainata tähän hommaan?
Mitä tarkoitat sanonnalla: "kenen sivuja voisin lainata"? Tarkoitatko, että kopioit tietoa muilta nettisivuilta? Minä ainakin suhtautuisin hyvin kriittisesti nettisivuihin. Jos akvaarioaiheisten sivujen luotettavuutta ajatellaan, et voi koskaan olla varma, millainen "asiantuntija" on sivut kirjoittanut. Jos taas tiedät asiat sen verran hyvin, että voit tietää, mikä on oikein ja mikä vähemmän oikein, kannattaa asia kirjoittaa itse. Lainattu ja tiivistetty ei varmaankaan ole yhtä selkeää ja kokonaisuuteen istuvaa, kuin itse kirjoittamasi. Jos se sitä olisi, sinulla ei ilmeisesti olisi tarvetta tuota pakettia kirjoittaa?

Jos muistat, miten akvaarion hoitosuositukset ovat muuttuneet ja miten paljon niistä täälläkin väännetään kättä, luotettavan tiedon saaminen on tosi vaikeaa. Nettisivuihin lähteenä luottaisin vähiten.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Olen tekemässä sivulleni Aloittelijan tietopakettia

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

adapteri kirjoitti:Mitä tarkoitat sanonnalla: "kenen sivuja voisin lainata"? Tarkoitatko, että kopioit tietoa muilta nettisivuilta?
Kirjoitin tuon kohdan vähän huonosti, olisi pitänyt kirjoittaa ihan toisella lauseella.

Ajattelin kun esim ainakin Jukka Järven sivut hyödylliset, mutta siksi kysyin lupaa lainata sivuja. Tietysti kertoisin mistä sivuilta olen lainannut sivut. Pitäiskö kysyä suoraan heiltä niiden kotisivujen omistajilta lupa joista löytyy asiallisia tietoja?? Jukka Järven sivut olisi pieni osa tätä aloittelijan tietopakettia-juttua, mutta kaikkien akvaarioharrastajien kotisivuja en aio käyttää.

Olen sisäistänyt aika paljon asioita tässä n.1,5 vuoden aikana, kun olen liikkunut akvaariopalstoilla, mutta varmasti jokin tärkeä tietoa on varmaan mennyt ohi, joka olisi minulle tarpeellinen. (Se on toinen juttu, mikä se voisi olla)
Tiinanen kirjoitti: Mikä tahansa akvaario tarvitsee mahdollisimman monta loisteputkivalaisinta mikäli ajatellaan kasvien parasta ja loisteputkivalaistus on ainoa mahdollinen. Loisteputkivaloa olisi hyvä olla kasveja varten n. 0,5 W/l ja päälle kunnolliset heijastimet.

Se, kuinka monta loisteputkivalaisinta altaan päälle mahtuu, riippuu akvaarion mitoista. Altaassa, joka on pohjamitoiltaan 100 cm * 100 cm tilanne on aivan erilainen kuin altaassa, joka on pohjamitoiltaan 35 cm * 100 cm, vaikka molempien korkeus olisi 40 cm. Sanoisin äkkiseltään, että tavallisia T8-loisteputkia pitää olla altaan päällä n. 10-20 cm välein mikäli ajatellaan kasvien parasta.

IMO.
Tätä pitää miettiä vielä ajatuksen kanssa, koska kyseessä on aloittelijan tietopaketti, joka antaa lähtötiedot akvaariosta. Myöhemmin aloittelija voi pähkäillä lisävalaistuksen kanssa, mutta tuo n.0,5w/l ja sen päälle heijastimet on hyvä teksti aloittelijalle tuohon tietopakettiin.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Olen tekemässä sivulleni Aloittelijan tietopakettia

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Anna-Marjatta kirjoitti:Tätä pitää miettiä vielä ajatuksen kanssa, koska kyseessä on aloittelijan tietopaketti, joka antaa lähtötiedot akvaariosta. Myöhemmin aloittelija voi pähkäillä lisävalaistuksen kanssa, mutta tuo n.0,5w/l ja sen päälle heijastimet on hyvä teksti aloittelijalle tuohon tietopakettiin.
Jep, mikäli ajatellaan kasvien parasta. Lienee tarpeen selittää kasvien vaatimuksia valosta ja ravinteista (lanta ja CO2) sekä niiden yhteydestä (minimitekijä rajoittaa kasvua).
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Aqua-Web on täynnä aloittelijoiden kysymyksiä kaikesta ja enkä jaksaisi tonkia kaikki aiheita läpi. Mietin tässä mitkä on aloittelijoiden vakio kysymykset?

Loppuun tulee näitä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastaus tietysti perään. Nuo kysymykset voi laittaa minulle palautteellani koska en halua kasvattaa tätä aihetta hirveän moni sivuiseksi.

www.sankos.net

Palautteella voit kertoa ehdotuksia mitä toivot tuolla aloittelijan tietopaketissa olevan.
adapteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:23, 15.09.2003
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Yleisin kysymys on tietysti: "Mitä kaloja voisin vielä hankkia akvaariooni? Minulla on ennestään 10 miljoonakalaa, 8 neontetraa, 6 monnia, platyja ja pari kultakalaa. Akvaarioni on 50 litrainen". Yleisin aloittelijan kysymys sisältää useimmiten viittauksen liian pieneen altaaseen. Yleisin vastaus voisi olla: vaihda isompaan akvaarioon [;)]
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Muiden, kuten minun sivuni ovat siis vain linkkiyhteyden päässä noista sivuista, mutta eivät suinkaan osittainkaan copypastettuja, ja/tai vain korkeintaan hieman muunnettuja (tekijänsuojalain kiertoa).
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

jarvij kirjoitti:Muiden, kuten minun sivuni ovat siis vain linkkiyhteyden päässä noista sivuista, mutta eivät suinkaan osittainkaan copypastettuja, ja/tai vain korkeintaan hieman muunnettuja (tekijänsuojalain kiertoa).
Kyllä minä sinun linkin laitan tuolle sivustolle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”