Marmoriravun poikasten pelastus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Marmoriravun poikasten pelastus

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Tervehdys,

yksi marmoriravuistani kuljetteli tuossa taannoin munia pyrstönsä alla ja kadonneet ovat. Eli taisi olla synttärit ihan lähipäivinä. Akvaariossa näkyi _yksi_ poikanen, muniahan tietenkin oli valtavat ryppäät. Oletukseni on että muut altaan ravut ovat popsineet poikaset parempiin tai ainakin isompiin suihin.

Onko rapufarmareilla jotain konsteja poikasten pelastamiseksi vai onko ainoa mahdollisuus poistaa emoa lukuunottamatta kaikki muut altaasta ja poikasten kuoriuduttua vielä emokin?

Mika
-minttu-
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 23:55, 09.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Täällä yksi farmari vastoin tahtoaan...Minulla on ollut marmorirapuja toista vuotta ja ainostaan kerran on populaatio räjähtänyt käsiin ja jouduin itse toteuttamaan luonnollisen poistuman. Muissa tapauksissa muut ravut ja kalat (joita sinulla ei ilmeisesti altaassa ole) ovat pistäneet poikaset poskeensa. Populaation räjähdys tapahtui, kun altaasta puuttuivat kalat.

Emorapuhan suojelee poikasia muutaman vuorokauden niiden syntymän jälkeen. Poikaset saattavat liikkua altaassa, mutta ne palaavat tai emo kerää ne päivän päättyessä pyrstönsä alle tai sitten ne piilottelevat valoisan ajan. Poikaset ovat syntyessään hurjan pieniä (2mm?) ja väritykseltään maastoutuvat todella hyvin hiekkaa vasten. Niitä on vaikea havaita, jos allas on iso tai siellä on paljon kasvillisuutta/somisteita.

Kerran olen kasvattanut rapuja ja silloin siirsin hautovan emon omaan altaaseensa. Emo pitää siirtää poikasaltaasta melko piakkoin kuoriutumisen jälkeen pois, sillä sekin alkaa syömään poikasia, kunhan äidinvaistot hailenevat. Eli minä suosittelelisin hautoma-altaan käyttöönottoa.
"A-haa" sanoi Nasu, eikä vieläkään ymmärtänyt yhtään mitään.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Meillä poikasilla ei ole mitään ongelmia selvityä. Ne pääsevät ketterinä karkuun uimalla. Yhtään poikasta en ole nähnyt joutuvan emorapujen suihin.

-Jaani-
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Asiasta aivan hieman sivuun kyselen, että kauanko teidän rapunne ovat muniaan kantaneet ennen niiden kuoriutumista? Omallani kun on jo yli kaksi viikkoa ollut munia pyrstön alla ja nyt ne ovat käyneet vaaleammiksi. Emo on virkeä ja hyvin suojelevainen, mutta hiljalleen alkaa huolestuttamaan, kun tuo ei ole koko aikana syönyt mitään.
JesseJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 18:58, 24.02.2003

Viesti Kirjoittaja JesseJ »

Joo, ravut eivät saa uimakykyisiä poikasia juurikaan kiinni, mutta emoravun ne voivat kyllä tappaa päästäkseen käsiksi muniin tai poikasiin, ainakin minun akvaariossani kävi niin.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Meillä menee ilmeisesti sujuvammin rapujen yhteiselo, sillä vasta ympäri allasta levinneet poikaset roikkuvat myös muiden kuin emorapunsa helmoissa.

Poikasten katoamissyy voi olla paitsi isommat ravut tai kalat (ja varsinkin niiden puuttuessa) se, että voimakkaammat poikaset pistelee heikommat poskeensa ja kasvavat sitten huomattavasti sisaruksiaan nopeammin. Poikasmäärä voi täten jopa puolittua viikottain.

Mysli: Herra Rapu heiluttelee muniaan 2-4 viikkoa ja sen jälkeen saattaa vielä pysytellä piilossa 1-2 viikkoa ennen kuin lähtee liikkeelle tiputellen poikasia ympäriinsä ja sitten keräten ne taas mukaansa. Yleensä emorapu ei syö mitään tuona aikana. Ihan normaalia. Joskus joku ihan nenän eteen työnnetty herkkupala voi sopia massuun, jos sen työntää niin että yhdellä saksenojennuksella saa kahmaistua suuhunsa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No niin, ravut eivät kadonneet mihinkään vaan en tajunnut ollenkaan miten pieniä ne oikeasti ovat. Kyllä niitä viipottaa pitkin puunkarahkan pintaa varmaan kymmenittäin ellei sadoittain, koko vaan on kuin pölyhiukkasen, 0,1-0,6-millinen hiekkakin on niille isoja lohkareita. Muutama on kasvanut jo sen kokoiseksi että ravun muodon jo tunnistaa.

Mika
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kiitos Majqua, pitäähän sitä jokun huolehtia, kun Herra itse suhtautuu jälkikasvuunsa niin rennon oloisesti. (Miten rento rapu nyt voi edes olla?)
Ilmeisesti tuo munien vaaleneminenkin kuuluu asiaan?

Jotenkin minä olen alkanut ihan oikeasti pitää tuosta isosta saksiniekasta, oikein pitää muistuttaa itselleen, ettei niitä kaikkia pikkurapuja voi kasvattaa isoiksi. [:I]
Dixi et animam levavi.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Ensimmäiset poikaset huomasin juuri. Yksinään liikuskelevat pitkin allasta, kun emo hautoo yhä piilossaan loppuja sisaruksia maailmalle. Sulassa sovussa uudet minikokoiset ravut ja vanhemmat ppoikaset söivät mielummin surviaista kuin toisiaan. :D Eli ilmeisesti mikäli muutakin ruokaa on tarjolla, niin lajitoverit saavat jäädä rauhaan.

Kunhan ihan vähän kasvavat, niin pääsevät rapujuhlien kunniavieraiksi. :|
Dixi et animam levavi.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Täälläkin ilmestyi marmoriravuille "perheen"lisäystä jokunen päivä sitten...
Kyllä siinä viikko-pari vierähti ennen kuin munista rapuvauvoja kuoriutui, eli aikamoisen hitaampaa tahtia kuin kaloilla. Välillä emo oli piilossa eikä tullut esiin kuin hädintuskin ruoka-aikana.
En ole huomannut yhdenkään joutuneen parempiin suihin, mutta altaassani ei olekaan kuin kaksi aikuista rapua ja muutama kala näiden lisäksi.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No niin, viikon loma eikä poikasista jälkeäkään. Lienevätkö isommat syöneet vai vedenlaatu ollut pikkuravuille riittämätön, ruokaa ne ainakin ovat saaneet.

Mika
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Odotas vaan niin jostain ilmestyy se jumbopoikanen, joka on rohmunnut sisaruksensa... 8O

Itse olen laittanut erilaisia simpukan ja kotiloiden kuoria altaaseen, poikaset pääsee niihin piiloon, siis jos nyt haluaa että ne kasvaa...
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Joku tai kaikki altaan isoista ravuista varmaan on popsimisen hoidellut. Eikä tuolla altaassa ole kovin paljon pienen ravun piilopaikkoja, useimpiin kolosiin mahtuu isokin. Ja kyllä ne saisivat kasvaa, pallokalanruuaksi menevät.

Mika
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Jos haluat poikaset säästää, niin ensi kerralla kun emorapu on heilutellut pari viikkoa kutuaan, niin vati altaaseen, emorapu vatiin, ja vati ylös vedestä ja vaikkapa karanteenialtaaseen tai poikasakvaarioon. Heti kuoriutumisen jälkeen, kun poikaset lähtevät liikkeelle, emorapu takaisin rapualtaaseen. Sitten vaan poikasaltaaseen paljon noita simpukankuoria ja kasveja esim karvalehteä ja reilusti ruokintaa. Kasvavat silmissä!
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kummallista. Meillä isotsisaret kyllä yrittävät vimmatusti napata pikkurapuja saksiinsa, mutta eivät kertakaikkiaan onnistu. Liian nopeita ovat pikkuravut liikkeissään. Mitään erityisempiä piilopaikkojakaan eivät tarvitse.
Dixi et animam levavi.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Minulla altaassa on todella paljon liuskekiviä ja niiden rakoihin pienet ravut pääsevät piiloon, jos niitä piiloilu kiinnostaa. Yleensä ne kuitenkin hengailevat vallisnerian lehdillä, sisäsuodattimen pinnalla tai männyn oksilla. Altaassa on rapuja ihan pienestä aikuiseen saakka ja määrä vain kasvaa. En juurikaan ole huomannut poikasmäärässä hävikkiä.

Taitaa olla luonteesta kiinni tämäkin homma. Minun ravunpoikaset ovat syntyneet ilmeisesti onnellisista munista ja eivät maistele sisariaan, kun taas nämä terroristiyksilöt... :)

-Jaani-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”