Mystinen sateenkaarikala...

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mystinen sateenkaarikala...

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Onko maassamme oikeata Sateenkaari (kirjokala [;)] ) gurua? Minulle osui kaupasta mukaan ns. purppurasateenkaarikalan naaras. Niitä saa erittäin harvoin, jaotin riskin ostaessani kalaa joka ei vastannut mielikuvaani G.Incisuksen naaraasta Mutta se onkin raidallinen tummahkolla keskiraidalla (ei kovinkaan selkeä raita, siis). Muuten sen väritys on hyvinkin naarasmaisen harmaa ja raidat vaihtelevat vaaleanpunaisesta vaaleansiniseen. Evissä jonkun verran punertavaa väriä. Muuten se on rakenteeltaan hyvinkin Incisuksen näköinen (evät sun muut) mutta se on toiseen naaraaseen verrattuna syvempivartaloinen ja hieman kookkaampi. Sen lisäksi sen "nokka" kaartuu aivan himpun verran alas ennen suuta, kun muiden kalojen "nenänvarsi" on suora. Urokset eivät ole lähennelleet tätä naarasta ollenkaan, vaikka se on minulla ollut jo yli puoli vuotta, kun toista naarasta kyllä ahdistellaan.

Kysymys siis kuuluu: onko todellakin olemassa tällaista raidallista muunnosta Glossolepiksestä? Ja mistä se on peräisin, siis onko se vankeudessa risteytetty "sekasikiö"?? Ja jos se ei ole Glossolepis Incisus, niin mikä se on??

Valitettavasti minulla ON kuva kyseisestä yksilöstä, mutta ei osoitetta mihin sitä laittaa. Voin mailata kuvan kiinnostuneille!!
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen sateenkaarikala...

Viesti Kirjoittaja pehis »

Sateenkaari02 kirjoitti:Valitettavasti minulla ON kuva kyseisestä yksilöstä, mutta ei osoitetta mihin sitä laittaa. Voin mailata kuvan kiinnostuneille!!
Jos haluat kuvan näkyviin täällä, niin laita tulemaan mulle maililla antti.heikkinen@aqua-web.org
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Ja kuva...

Kuva
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Mystinen sateenkaarikala...

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sateenkaari02 kirjoitti:Onko maassamme oikeata Sateenkaari (kirjokala [;)] ) gurua?
Myyrmäen Faunattaren kalapuolen vastaava Yanna minulle joskus akvaarioliikekierroksen yhteydessä mainitsi harrastaneensa niitä kyllästymiseen asti ja tulkitsin asian, että varmaan sitten kai niistä suurimmat tarpeelliset asiat tietää, mutta jos sielläpäin joskus liikut niin voit varmaan testata löytyykö kaipaamaasi gurua vai ei.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
jaris
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 08:02, 27.06.2002
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja jaris »

Tässä osoite jossa kuvia eri sateenkaarikaloista/sukupuolista(myös joitakin linkkejä),jos vaikka löytyisi samannäköinen.Varmaankin tuttu osoite,mutta laitanpahan tähän kuitenkin...Itse kysymykseen kun en osaa vastata.

http://members.optushome.com.au/chelmon/index.htm

t
jari
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

jaris kirjoitti:Tässä osoite jossa kuvia eri sateenkaarikaloista/sukupuolista(myös joitakin linkkejä),jos vaikka löytyisi samannäköinen.
Kiitos avusta, mutta tuo sivusto on koluttu jo iät ja ajat sitten läpi. Se onkin netin paras sateenkaarikalalähde. Mutta ei vain löydy. Ja naaraita siellä ei ole pahemmin kuvattu, joitain tunnusmerkkejä vain, sääli kyllä.

Tuo Myyrmannin Faunattaresta kysyminen kuulosti hyvältä idealta! Kiitos vinkistä!
Akva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 07:51, 13.08.2001
Paikkakunta: Haukipudas/Oulu
Viesti:

Sateenkaarikaloja linkki

Viesti Kirjoittaja Akva »

Alla olevassa linkissä on jonkin verran tietoa englanninkielellä sateenkaarikaloista:

http://www.santafefish.com/listrain.html
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tuo onkin tuttu sivusto jossa en ole pitkään aikaan käynyt siksi että niiltä puuttuu tiedot niin monesta lajista, ja mainostaa vielä hybridejä :x Mutta ilokseni siellä oltiinkin päivitetty kuvastoa ja tietoja. Näyttääkin siltä, että kyseessä on Melanotaenia Goldiei!! Sama saari, mutta eri osa siitä. Tosin tämä kala on kova hyppäämään, joten se on varmaan mennyt itsenäisesti vaihtanut allasta jossain keräolykeskuksessa.

Yksilöni on kuitenkin kovin väritön kuten mun kuvasta näkyy, joten sataprosenttisen varma en edelleenkään voi olla, mutta tulipa ainakin uusi aavistus, kiitos!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”