Deltec HLP-pumpuista

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Deltec HLP-pumpuista

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Tuommoisia suunnitellut tulevaan n.1000L kokonaisuuteen nostopumpuksi, joko suurin 9000 l/h tai kaksi 5200 l/h tehoista. Todennäköisimmin kaksi pienempää, niin toisella on vara leikata kiinni... :)

Onko kellään käytössä näitä? Kauanko pyörinyt? Käsittävätkö olla hiljaa?

Nimimerkillä oceanrunneria en ota jollottamaan [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Deltec HLP-pumpuista

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jyrkiboy kirjoitti:Onko kellään käytössä näitä? Kauanko pyörinyt? Käsittävätkö olla hiljaa?
On kolme kappaletta. Kaikki Saksasta käytettynä ostettuja. Vanhin on minulla pyörinyt reilu pari vuotta, toisen pari vuotta Saksassa tai enemmän.
Ovat todella hiljaisia. IMO näistä parempilaatuisia pumppuja ei ole akvaariomarkkinoilla nähtykään.
Red dragonit myös erinomaisia, mutta niiden yhteet vaatii letkukiinnityksen :roll: .
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Minulla on nostopumppuna tuollainen Deltecin 5800 litraa tunnissa siirtävä 900-litraisessa ja siinäkin on tehoja turhan paljon. Joudun ajamaan pumppua pienimmällä mahdollisella teholla, onneksi niissä kuitenkin on tuo sätömahdollisuus. Läpivientinä on 32mm putki ja se ei yksinkertaisesti riitä tuon pumpun täydelle teholle. Aikeissa on lisätä toinen rinnalle, jotta saa ajaa pumppua hieman suuremmalla teholla.

Itse asiassa jo toinen tehoporras saa aikaan sen, että vesipatsas nousee reilusti putken päälle kunnes lappu käynnistyy kunnolla ja imaisee sitten kerralla kunnon satsin vettä ala-altaaseen. Sen jälkeen pinta lähtee taas nousuun ja sama toistuu jne. Eli jos sinulla ei ole järjettömät röörit sieltä pääaltaasta ulos, niin suosittelen tuota pienempää mallia. Ja tosiaan pumppu on lähestulkoon äänetön. Eli täälläkin peukut pystyssä Deltecin pumpulle.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Kiitokset herroille ostopäätöksen helpottamisesta :)

32mm läpivienti on tosiaan melko piikanen, itsellä se ei niellyt edes OR2500:sen tuotoksia, vaan piti ottaa "varatie" kaveriksi ettei ylivuoto tulvinut yli.

Alustava suunnitelma on 2x40mm läpiviennit ja kolmas 40mm "varatieksi", mutta kaikki on vasta suunnitteluasteella. Projektia varten konkreettisesti hankittu vasta waweboksi, mutta siitä se pikkuhiljaa [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Ari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 12:56, 27.10.2002
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitokset minunkin puolestani, tuli vahvistusta ostopäätökselleni.

Pari kommenttia:
1) pumppujen tehot?
Itse olen katsellut HLP pumppujen tietoja seuraavalta sivustolta:
http://deltec-aquaristic.com/index.php?cPath=11,
mutta sieltä ei löydy mainitsemianne 9000, 5200, 5800 l/h tehoja!
Onko kysymys vain lukujen pyöristelystä vai puhutaanko ollenkaan samoista pumpuista ?

Itse olen arponut pumppujen HLP 4745 ja 5250 (5000 ja 6000 l/h) välillä. Tulevan altaan koko 1000l ja tavoite on kierrättää vettä refun kautta 3x-5x altaan tilavuus tunnissa eli tuon pienemmän pitäisi riittää minulle.
Ilmeisesti yksi 40mm läpivienti riittää (+ toinen varalla) ?

2) Jyrki, minusta 9000l/h tuntuu paljolta. Vai tuleeko sinulle ollenkaan Tunze Streameja tai vastaavia tuon lisäksi?

3) Ovatko pumput olleet "huoltovapaita" vai onko osia tarvinnut vaihdella tai ainakin etikkakylpyjä harrastaa ?
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Moi

1.Linkkisivun tehot ja lukemat pitää paikkansa

Laittaisin Ari ainakin 50 mm reiän pohjaan ja 5250 pumpun
Mielummin jopa 2 kpl reikää, voi sitten turvallisesti isontaa pumppua jos joskus tarvitsee.

8070 teho on liian iso 50 mm reiälle, siihen 2 x 50 mm ( 1 x 75 mm kalliit osat)

40 mm reikään saa 32 mm pvc osat kun taas 50 mm saa 40 mm pvc osat.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

1. Toisesta lähteestä (nettikaupan sivut) litrat/h pikkuisen heittivät noihin, tosin nostokorkeushan vaikuttaa aina tuottoon joten tuotto l/h ei aina ole kovin eksakti tieto.

Pohtimasi mallit ovat intervallipumppuja, nostopumpuiksi käy toki halvemmatkin versiot joissa ei tuota päälle-pois ohjausta ole.

2. Ylisuuri kierto (lähes 10x pääallas/h) pää- ja ala-altaan välillä varmistaa että kierrossa oleva vesi on homogeenista ja vaahdotin saa riittävästi ruokaa. Pääaltaaseen suunnitelmissa on lisäksi waveboksi ja extension toiseen päätyyn.

3. Mutu: eiköhän kaikki meriveden kanssa tekemisissä oleva tekniikka kaipaa joskus pientä etikkakylpyä :D
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Ari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 12:56, 27.10.2002
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari »

Pohtimasi mallit ovat intervallipumppuja,...
HLP 4745 ja 5250 eivät ole intervallipumppuja. Lähettäni linkin sivulla on ensin listattu EI-intervallipumput ja niiden jälkeen intervallipumput.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Juu, minulla on siis tuo 5250. Riippuen vähän lähteestä; tehoksi mainitaan 5800-6000 l/h. Täällä ilmeisesti ihan Deltecin virallisilla sivuilla mainitaan 5800l kun taas siellä Arin linkittämällä sivulla 6000l. Mutta nimellisiähän nuo tehot joka tapauksessa ovat. Todellinen teho riippuu sitten jo niin monesta asiasta.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Pientä korjausta

Nämä ovat englannin jälleenmyyjän sivut
http://deltecaquariumsolutions.com/delpumps_1.php


Nämä ovat taas deltecin omat sivut.
http://deltec-aquaristic.com/index.php? ... 1f957c5ef7


Deltecin omat sivut ovat aika puutteeliset koska ne panostavat tuotteisiin eikä markkinointiin. (eivät tarvitse [;)] )

http://www.deltecusa.us/
jne
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ari kirjoitti:
Pohtimasi mallit ovat intervallipumppuja,...
HLP 4745 ja 5250 eivät ole intervallipumppuja. Lähettäni linkin sivulla on ensin listattu EI-intervallipumput ja niiden jälkeen intervallipumput.
Ups, oikeassapa olet [:I] Sekoilin vain, kun katsellut itse vaihtoehtoina joko malleja 4040 (x2) tai 8070S.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Ari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 12:56, 27.10.2002
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari »

Seuraava on ehkä tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin:

Näitä pumppujahan ei upoteta veteen, vaan ne sijoitetaan esim sumpun ulkopuolelle kuiville.
On varmaankin mahdollista, että joskus alkaa vuotamaan jostakin pumpun kohdalta tai sen letku/putki-liitoksista?

Kysymys: Miten olette suojautuneet tätä vastaan?
Itse olen suunnitellut sumpun sisälle erillisen kuivakammion, jossa nostopumppu sijaitsee.
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ari kirjoitti:On varmaankin mahdollista, että joskus alkaa vuotamaan jostakin pumpun kohdalta tai sen letku/putki-liitoksista?

Kysymys: Miten olette suojautuneet tätä vastaan?
Pumpun yhteet liimataan putkiin ja irroitettavissa osissa on o-renkaat. Pumpun imupesä kiinnitetään 4kpl M4 ruuveilla ja välissä on kuminen tiiviste. Mielestäni melko luotettava systeemi ilman lisäjärjestelyjäkin.

Tietysti pumpun imupesä on mahdollista laittaa huonosti paikalleen/ jättää roskia väliin, mutta se on sitten omaa huolimattomuutta ja vuoto pitäisi näkyä heti käynnistyksen jälkeen.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Itse pumppu ei ala vuotamaan mutta sen sijaan mahdollinen hana alkaa jos sitä säätelee
Mutta pumpuissahan on itsestään onneksi säätömahdollisuus.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Mitä materiaalia nuo ruuvit ovat? Eräs harrastaja mainitsi että ne olisivat ruostumatonta terästä? Suolavesi ja ruostumaton ei kuullosta pidemmän ajan puitteissa hyvältä vaihtoehdolta, siksi hyllytin ajatuksen Deltecin nostopumpuista, vaan mitä sanovat ne joilla on Deltecit käytössä?
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

patu kirjoitti:Mitä materiaalia nuo ruuvit ovat? Eräs harrastaja mainitsi että ne olisivat ruostumatonta terästä? Suolavesi ja ruostumaton ei kuullosta pidemmän ajan puitteissa hyvältä vaihtoehdolta, siksi hyllytin ajatuksen Deltecin nostopumpuista, vaan mitä sanovat ne joilla on Deltecit käytössä?
Rosteriahan ne, ellei sitten hapanta. Minulla jossain yksilössä taitaa olla hieman pintaruostetta, muttei missään nimessä ongelmaksi. Kestää varmasti toiset neljä vuotta ennen kuin näyttää pahalta. Jos niitä (jostain syystä?) uittaa suolavedessä, ja saa ne ruostumaan, saa ruuvit varmasti uusittua parilla eurolla :) .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”