Wattley kiekot

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Wattley kiekot

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Lähetin eri akvaarioliikkeisiin täällä pohjanmaalla s-posteja ja kyselin kiekkojen saatavuuksia ja sain yhdestä liikkeestä vastauksena, että heillä olisi 3kpl Wattley kiekkoja... Onkohan kyseessä mahdollisesti joku myyjän omakeksimä nimi, kun ainakaan itse en tuon värisiä tiedä, eikä löytänyt googlekaan, mitään yhtä tiettyä väriä, jota tuolla nimellä kutsutaan ?
Nimenomaan kysyin myös mahdollisesti saatavilla olevien kiekkojen värejä postissani.
noel.runeberg
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 14:59, 11.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kauniainen

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... nid=dCd6aL

Tuolla on ainakin wattley panda niminen kiekko.
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Ja taas http://www.wattleydiscus.com/prices.php tuolla, on herran itsensä nimellä useitakin eri värisiä kiekkoja. Juuri tuon takia se kauppiaan mainitsema "Wattley kiekko" tuntuukin oudolta.
noel.runeberg
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 14:59, 11.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kauniainen

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Voihan se olla että tämä herra wattley on nimennyt kiekot nimensä mukaan jos vaikka itse olisi saannut tämän värisiä kiekkoja viljelemällä kiekkoja. Ja onhan hän voinut saada monta väriyhdistelmää?
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Voihan sitä aina arvailla. ;)

Oma arvaukseni olisi tuosta värimuodosta ns. "German-turquoise" tai "Wattley-turquoise", minkä värimuodon tuo ko. herra kehitti joskus aikojen alussa.


Edit: Korjattu turguoise -> turquoise, sori.
Viimeksi muokannut Kaizu, 20:21, 21.03.2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Wattley on viljellyt kiekkoja ja kirjoittanut aiheesta kirjojakin.
Ajoin kysymyksessäni takaa sitä, että onko joku tietty värimuoto olemassa josta nimenomaan käytetään tuota Wattley nimitystä, kun kauppias ei sanonut vastauksessaan, että hänellä on esim. Wattleyn turkooseja kiekkoja myynnissä.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

No niin. Tuollaista vastausta ajoin takaa juurikin.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Modifier kirjoitti:No niin. Tuollaista vastausta ajoin takaa juurikin.
Jack Watley oli ensimmäisiä kokoturkoosin kiekko värimuodon kehittäjiä ja hän kävi itse myös Amazonilla pyydystämässä kiekkoja jalostustyötään varten.

Itse olen kasvattanut ja kudettanut Watleyn turkoosi kiekkoja ja täytyy sanoa että kala on eräs kaikkein kauneimmista jalostusmuodoista mitä on saatu aikaan vielä tänäänkin.

Pentti Tuominen viljeli Turussa aikoinaan lähes ammattimaisesti Watleyn turkoosia ja Ganin High Blue nimisiä kiekko värimuotoja.

Pentin olohuoneen altaassa näin varmasti komeimmat ja kauneimmat kiekot mitä Suomessa on nähty tai nähdään.
Kalat olivat valtavan kokoisia turkoosikiekkoja jotka rauhallisesti lipuivat altaan päästä päähän.
Kiekot olivat n. kaksi vuotiaita, valehtelematta 25cm halkaisijaltaan ja otsastaan lähempänä kolmen kuin kahden sormen levyisiä.
Kalojen väritys oli uskomattoman vahva turkoosi ja ne näyttivät todella akvaarion kuninkailta.
Kyseiset turkoosikiekot olivat Pentin itse viljelemiä ja niitä oli syötetty muutaman tunnin välein kasvuvaiheessa.
Kuinkahan pahasti nämä nykyään myytävät Watleyn turkoosit on sisäsiitoksella pilattu.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
paj
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:10, 27.11.2005

Viesti Kirjoittaja paj »

Pentti Tuomisen kiekot oli aivan valtavan kokoisia. Kysyinkin häneltä kerran, mitä hormooneja niille syötetään. Kuulemma ruokaa ahkerasti ja puhdasta vettä.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Elikkä ilmeisestikkin voisi olettaa, että nuo kiekot joista kauppias puhui, olisivat turkooseja väriltään. Tuosta Watleyn Amazonin reissuista olenkin netistä jotain lukenut, mutta Tuominen oli minulle ihan uusi nimi.
Kuulostavat kyllä erittäin hienoilta yksilöiltä, nuista Pentin kiekoista ei ilmeisesti ole netissä kuvia ?
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Modifier kirjoitti:Elikkä ilmeisestikkin voisi olettaa, että nuo kiekot joista kauppias puhui, olisivat turkooseja väriltään. Tuosta Watleyn Amazonin reissuista olenkin netistä jotain lukenut, mutta Tuominen oli minulle ihan uusi nimi.
Kuulostavat kyllä erittäin hienoilta yksilöiltä, nuista Pentin kiekoista ei ilmeisesti ole netissä kuvia ?
Ei mutta tutulla saattaa olla vanhoja valokuvia, pitäisikin kysyä jos saisi ne scannattaviksi.
Pentti on jo kuollut, oli mukava vanhempi herrasmies, tuli monta kertaa höpötettyä tuntitolkulla puhelimessa kiekoista ja vähän muustakin.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

No sitten, tuota Pentin poismenoa en tiennytkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”