Kannattaako vikavirtasuojakytkin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 00:46, 28.12.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kannattaako vikavirtasuojakytkin?

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

Allekirjoittaneelle juurikin sattunutta.

65L pytty ja tilapäisesti valaistuna pöytävalaisimella jossa 60W hehkulamppu lasin päällä, monesti olin miettinyt miten lasi kestää kun nuo hehkut tuppaavat tuottamaan lämpöä ja tänään se tapahtui.

Kansilasi murtui ja lamppu tippui veteen, vikavirtakytkin napsahti ennenkuin kerkesin edes tajuta mitä tapahtui ja olo oli kirjaimellisesti vähän 8O tyylinen, kaavin kuitenkin vielä kuolleen ravun pois vedestä.

allekirjoittanut vielä kirjoittaa, ei ehkä ollut hukkaan heitetty 15€
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Kylläpä kannatti! 8O

Sellainen todella pöljä kysymys, mutta mihin kohtaan tuo vikavirtakytkin kannattaa laittaa? Meinaan kun on monen jatkojohtoviritelmän päässä kaikki vempeleet kytkettynä mitä akvaariossa on. [:I]
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

lafe kirjoitti:Kylläpä kannatti! 8O

Sellainen todella pöljä kysymys, mutta mihin kohtaan tuo vikavirtakytkin kannattaa laittaa? Meinaan kun on monen jatkojohtoviritelmän päässä kaikki vempeleet kytkettynä mitä akvaariossa on. [:I]
Miten olis sinne ihan etumaiseksi ?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Eli yhden suojan taakse voi laittaa kaikki vempeleet, entä jos samasta pistorasiasta lähtee myös olkkarin "viihdekeskukselle" virrat? Toimii varmaan silti? :mrgreen:
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 00:46, 28.12.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

yhden suojan taakse kaikki vempeleet, kyllä
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
juuso77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 14:04, 11.01.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Minäkin olen tuota vikavirtasuoja-asiaa pohdiskellut. Teoriassahan se olisi erittäin tarpeellinen, erityisesti silloin kun omia kätösiään siellä altaassa uittaa tai altaaseen itse muuten koskee.

Ainakaan teoreettisesti kalojen ei pitäisi olla vaarassa, jos esimerkiksi lämmitin alkaisi vuotamaan sähkövirtaa veteen, koska kalat eivät maadoitu mihinkään ulkopuoliseen.

Huoleni tuohon vikavirtasuojaan liittyykin siihen, että jos esimerkiksi muutaman poissaolopäivän aikana esimerkiksi lämmitin tai sisäsuodatin alkaisi vuotamaan sähkövirtaa veteen, vikavirtasuojan aiheuttamana kaikki lämmittimet, suodattimet ja valot (?) sammuisivat, ja seurauksena olisi todennäköisesti isompi katastrofi kuin jos (pieni?) sähkövirta olisi saanut vuotaa.

Pitääkö siis varmuuden vuoksi tehdä siten, että poissaolessaan ottaisi tuon vikavirtasuojan pois välistä? :)
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Meillä vikavirtasuoja koko talossa. Viallinen akvaarion valaisinkansi aiheutti kerran "läheltä piti"- tilanteen kun oltiin viikonloppureissussa. Akvaarion roiskevesi kanteen napsautti vikavirtasuojan ja seurauksena sähköt pois koko talosta (kylmälaitteet ja lämmitys toimi onneksi silti).
Tultiin matkalta kotiin ja molempien akvaarioiden asukkaat haukkoivat happea sameassa vedessä joka haisi ulko-ovelle asti.

Ehdittiin kotiin viime tipassa ja kaikki kalaset onneksi selvisivät hengissä. Sinänsä ihan hyvä juttu tuo vikavirtasuoja mutta...
tok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:42, 26.05.2005

Viesti Kirjoittaja tok »

Oletteko löytäneet mistään sellaista mallia, joka resetoisi itsensä sähkökatkon jälkeen? Ne pari pistorasiaan/johdon päähän tulevaa mallia jotka olen nähnyt eivät sitä tee. Jos tulee sähkökatko, niin katkon jälkeen vikavirtasuoja jää "off-asentoon". Ei hyvä, jos sen takana on myös suodattimet ja lämmitin.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mulla on ja tuo vikavirtasuoja, kaikki paitsi ulkosuodatin on sen takana, ja minun häkkyrä ei välitä sähkökatkoista mitään, ruotsalainen näkyy olevan.
Mistä näistä tietää..
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Mikkor kirjoitti:Mulla on ja tuo vikavirtasuoja, kaikki paitsi ulkosuodatin on sen takana, ja minun häkkyrä ei välitä sähkökatkoista mitään, ruotsalainen näkyy olevan.
Saisko tarkempia speksejä tuosta kamppeesta.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
juuso77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 14:04, 11.01.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Mulla on ja tuo vikavirtasuoja, kaikki paitsi ulkosuodatin on sen takana, ja minun häkkyrä ei välitä sähkökatkoista mitään, ruotsalainen näkyy olevan.
Tietenkin tuo pienentää vahinkotodennäköisyyttä, mutta onhan myös se ulkosuodatin sähkölaite, joka on kiinteässä vesikontaktissa lopun akvaarion kanssa, joten myös se on potentiaalinen sähköiskun lähde.

Ilmeisesti olen perfektionisti, mutta mielelläni suojaisin sitten kaiken :)
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Toimiiko vikavirtasuojakytkin, jos se on liitettyä maadoittamattomaan pistorasiaan vai pitääkö sen olla maadoitetussa pistorasiassa? Moinen pitäisi akvaariota varten hankkia, mutta olohuoneessa on vain "perinteiset" pistorasiat.
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Juuri tuota samaa ihmettelin muutama päivä sitten, kun olin vikavirtasuojaa ostamassa. Kaupassa oli 2 mallia ja toisessa (taisi olla joku kiinalainen) sanottiin, että laite pitää kytkeä maadoitettuun ja toisessa (Elexi) tavalliseen pistorasiaan.

Ostin sitten tuon Elexin ja kyllä se ainakin vempeleen oman testikytkimen mukaan toimii myös maadoittamattomaan rasiaan kytkettynä.
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vilpsu kirjoitti:Juuri tuota samaa ihmettelin muutama päivä sitten, kun olin vikavirtasuojaa ostamassa. Kaupassa oli 2 mallia ja toisessa (taisi olla joku kiinalainen) sanottiin, että laite pitää kytkeä maadoitettuun ja toisessa (Elexi) tavalliseen pistorasiaan.

Ostin sitten tuon Elexin ja kyllä se ainakin vempeleen oman testikytkimen mukaan toimii myös maadoittamattomaan rasiaan kytkettynä.
Tack. :)
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Vikavirtasuoja

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mullakin on valaisimet ja muu akvaarion elektroniikka kytketty vikavirtasuojan päähän. Suodatus on erillään, sillä vikavirtasuoja on pari kertaa napsahtanut muutaman vuoden sisällä pois päältä jostain syystä (hetkellinen jännitevaihtelu tai virtapiikki).

Suodatusta ei siis kannata kytkeä suojan päähän, sillä jos suodatus sammuu Murphyn lain mukaisesti juuri isäntäväen viikonloppureissun aikana, tulee akvaarion asukeista selvää jälkeä.
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ostinpa tänään tuommosen vikavirtasuoja ja laitoin akvaarion sen taakse. Valo, suodatin ja lämmitin ovat siinä nyt kiinni, lähinnä siksi että useimmiten en muista sammuttaa suodatinta ja lämmitintä kun menen käsineni altaaseen touhuskelemaan. Onpahan ainakin jotain suojaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”