Ihania kultiksia!

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

Ihania kultiksia!

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Tossa viime syksynä luovuin kultiksistani tilan puutteen vuoksi. Nyt mulla on 320l E-Amerikkalainen akvaario ja kaikki on mennyt hyvin. Poikasia tulee ja kaunista on.

Kävin tossa kattomassa Piitulaisen ja jartzun kuvia heidän altaista. Yhdessä kuvassa oli jopa yksi minun entinen kala (heille siis annoin kalani) nimeltään Lee Ping tai siis entiseltä nimeltään! Rupes niin kamalasti tekeen mieli kultisakvaa taas että!! Vähän aikaa mietittyäni... Voishan se onnistua kun ensin tyhjennän sen kaapin ja vien sen varastoon ja sit sen paikalle vois laittaa sen altaan... Vaan kolme kalaa 180l altaaseen, mut olishan se ihanaa. Ottasko huntuja vai tavallisia? Kuopiossa oli myynnissä joku viikko sitten tosi kauniita komeettoja...

Tää on teijän vika Jari ja Susanna!
kananiho
Marika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:05, 13.12.2002

Viesti Kirjoittaja Marika »

Hei!

Itse en kyllä ottaisi yhtään kultakalaa tuon kokoiseen akvaarioon. Itselläni on 400 litraisessa neljä huntupyrstöä ja tuntuu, ettei tilaa ole yhtään liikaa. Nykyään en edes haluaisi mokomia epämuodostumia, mutta vielä kuusi vuotta sitten kun kalaset hankin ne olivat "maailman kivoimpia"! Onneksi maku muuttuu ja parempaan suuntaan. Toisaalta kun ne ovat tulleet hankituksi niin loppuun asti ne on hoidettava.
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Älä ota edes kolmea kultakalaa 180-litraseen, eivät mahdu. Poikasina vielä menettelee, mutta kun kasvavat tulee todella ahdasta, vaikka tuon kokoisessa tuskin pystyisivät tarpeeksi kasvamaankaan. :( Älä ajattele vain kultakalojen kivaa ulkonäköä, vaan myös niiden viihtyvyyttä. Eikä iso parvikala viihdy 180-litrasessa.

:(
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultiksista

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Kiitos neuvoista vaikka en mielestäni kyllä tarvitse niitä :| . Siinä altaasa on ollut kultiksia minulla aikaisemmin, sillon tosin aivan liian monta. Kasvoivat hyvin, eivät sairastelleet ja kutivat niin, että poikasiakin tuli :D . Kun allas kävi liian pieneksi, ostin niille isomman.
kananiho
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Re: kultiksista

Viesti Kirjoittaja iisa »

eprusak kirjoitti:Kiitos neuvoista vaikka en mielestäni kyllä tarvitse niitä :| . Siinä altaasa on ollut kultiksia minulla aikaisemmin, sillon tosin aivan liian monta. Kasvoivat hyvin, eivät sairastelleet ja kutivat niin, että poikasiakin tuli :D . Kun allas kävi liian pieneksi, ostin niille isomman.
Ai, neuvoja tai kommentteja et sitten tarvinnutkaan. Muuten vain päätit kiusata meitä kalaystäviä, vai? Ahaa, aiot siis ostaa kaloille isomman akvaarion kun ne kasvavat. Tai niin ainakin toivon, edes pieni määrä kultakaloja kun ei mahdu 180-litraseen.

:frown:
Marika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:05, 13.12.2002

Viesti Kirjoittaja Marika »

Olisiko sinulla nyt mahdollisuutta hankkia suurempaa allasta tuleville kaloillesi? En ymmärrä miksi kultiksia pitää hankkia, jos niistä ei ole valmis huolehtimaan seuraavaa 15-20 vuotta ja takaamaan niille hyviä olosuhteita koko tuoksi ajaksi.
tilli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 13:40, 08.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Re: kultiksista

Viesti Kirjoittaja tilli »

iisa kirjoitti: ""Ai, neuvoja tai kommentteja et sitten tarvinnutkaan. Muuten vain päätit kiusata meitä kalaystäviä, vai? Ahaa, aiot siis ostaa kaloille isomman akvaarion kun ne kasvavat. Tai niin ainakin toivon, edes pieni määrä kultakaloja kun ei mahdu 180-litraseen.""

Olikohan tämä nyt ihan aiheellista/tarpeellista? Taas tämä henkilökohtaisuusbugi, herneet vedetään aivoihin asti ja sitten eikun näppäimistöä nykimään 8O 8O Enkä kyllä pitäisi minään hirveänä eläinsuojelurikoksena 3 kultakalaa 180-litraisessa altaassa... Jotenkin nämä jutut täällä menevät joskus vähän överiksi.
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultiksista

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Enhän ole laittamassa niitä mihinkään maljaan! Todennäköistä on, että kun allas käy niille liian pieneksi, hankin niille isomman.

En ymmärrä miksi tästä minulle mieluisasta asiasta tuli tällainen köydenvetokilpailu? Kerroinhan jo, että edelliset kalat voivat oikein hyvin! Toivon tietystimyös sitä, että voisin pitää kalani "loppuun" asti. Kun sanoin, että en tarvitse neuvoja, ei ollut tarkoitukseni loukata ketään.
Mielestäni tämä asia on nyt loppuun käsitelty.
kananiho
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Nimen omaan! Kohta kymmenen neontetraa tuhalitraisessa on ylikansoitusta. Itse jopa tiedän 100 litraisessa eläneet kultakalat, jotka kasvoivat isoiksi. Se on jo tietysti pikkupurkki, mutta kyllä 180 litrainen vetää kolme kultakalaa, vaikkei kylläkään hyvin. Kyllä kaloilla on luonnonoloissa moni asia kurjemmin kuin akvaarioissa.

Kalat elävät oikeasti suurissa järvissä tms. ja niiden uimatilaan ei kyllä mikään akvaario pysty. Mutta eihän se ole tarkoituskaan. Ei aina ole välttämätöntä, että kalat saavat elää enemmän herroiksi kuin isäntänsä.

Mutta jos suositella saa, niin ota ihmeessä luonnonmuotoisia kultakaloja. Häijyä tekee tuo huntupyrstö ainakin minun silmissäni.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Tuota...luonnonmuotoiset kasvavat suuriksi aika nopeasti (reilussa vuodessa) ja nopeina uimareina tarvitsevat mielestäni enemmän tilaa kuin huntupyrstöt :roll:

Meillä on nyt 2 vuotias luonnonmuotoinen vanhin, ja se on kohta varmaan 25 cm pitkä. Vuoden ikäinenkin on parinkymmensenttinen.

Kuinka pitkä on keskiverto 180 litran allas?

Muuta kantaa asiaan en ota.
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Keskiverto 180 litran akvaario on yhden metrin pituinen.
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Re: kultiksista

Viesti Kirjoittaja iisa »

tilli kirjoitti:iisa kirjoitti: ""Ai, neuvoja tai kommentteja et sitten tarvinnutkaan. Muuten vain päätit kiusata meitä kalaystäviä, vai? Ahaa, aiot siis ostaa kaloille isomman akvaarion kun ne kasvavat. Tai niin ainakin toivon, edes pieni määrä kultakaloja kun ei mahdu 180-litraseen.""

Olikohan tämä nyt ihan aiheellista/tarpeellista? Taas tämä henkilökohtaisuusbugi, herneet vedetään aivoihin asti ja sitten eikun näppäimistöä nykimään 8O 8O Enkä kyllä pitäisi minään hirveänä eläinsuojelurikoksena 3 kultakalaa 180-litraisessa altaassa... Jotenkin nämä jutut täällä menevät joskus vähän överiksi.

Nyt taisi tulla kerralla useampikin väärinkäsitys, joten korjaampa ainakin omalta osaltani (tai ainakin yritän). Eprusak kirjoitti suunnitelmistaan hankkia kultakala-akvaario, joka on 180-litran vetoinen. Sinne tulisi siis asumaan kolme kultakalaa. Ajattelin tietenkin, että kirjoittaja kaipaa kommenttia suunnitelmiinsa liittyen, ja ilmoitin oman mielipiteeni (joka siis on se, ettei 180-litraseen saa laitettua hyviä oloja kultakaloille). No, Eprusak sitten sanoi ettei tarvitse ohjeita tms. Ennenkin oli ollut kultiksia samassa altaassa ja hyvin olivat voineet, jopa kuteneet. Tosin kalojen hyvinvoinnistakin on aika vaikea mennä sanomaan mitään.

Oliko aiempi kirjoitukseni sitten aiheellinen /tarpeellinen. Siitäkin voi olla montaa mieltä. Oma käsitykseni kun on että kaloja on tulossa turhan pieneen altaaseen, yleistin käsityksen ja kirjoitin: "Muuten vain päätit kiusata meitä kalaystäviä, vai?". Palstalle _yleensä_ kun kirjoitetaan kalastosuunnitelmista siksi, että sitä kommentoitaisiin ja annettaisiin mahdollisia paranteluehdotuksia. Ehkä siis olisin voinut jättää yleistämättä, myönnän. Edellisille kultakaloille Eprusak oli ostanut isomman akvaarion, ajattelin että tulevillekkin ostaa, kun huomaa niiden olevan liian ahtaalla. En kuitenkaan itse vieläkään ole huomannut yllä olevasta tekstistäni väitettä, että Eprusak olisi lähdössä rikolliselle tielle ottaessaan 3 kultakalaa 180-litraseen, enkä aio tulevaisuudessakaan väittää.

Kun lukee Piitulaisen kirjoituksen kultakaloista ylempänä, voi jokainen kohdallaan miettiä, riittääkö tuo180-litraa. Omasta mielestäni ei
tilli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 13:40, 08.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tilli »

Ok. Oli miten oli, sävysi oli mielestäni turhan töykeä ja kommentoin sitä. Kai sitä voi mielipiteensä kertoa ihan neutraalissa tai jopa kohteliaassa hengessä? Kun nyt harrastuksen parissa ollaan.
Yucca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 18:56, 19.03.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Yucca »

Tunnustan mulla on kolme kultakalaa(kaks huntupyrstöä ja tavallinen) 128litran akvaariossa. Mikä hirveä ihminen minä olenkaan :cry:
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Ehkäpä hankit niille suuremman altaan ja olet vähemmän hirveä ihminen? 8)
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

tilli kirjoitti:Ok. Oli miten oli, sävysi oli mielestäni turhan töykeä ja kommentoin sitä. Kai sitä voi mielipiteensä kertoa ihan neutraalissa tai jopa kohteliaassa hengessä? Kun nyt harrastuksen parissa ollaan.
Niin, voihan sitä yrittää. Omasta mielestäni en tosin niin kamalan inhottavaan sävyyn mitään ole kirjoittanutkaan, mutta siitäkin saisi aikaan jo toisen kunnon väittelyn. :P
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mielestäni kannattaisi kieltäytyä täysin noista huntupyrstöistä ja muista kummallisuuksista. Kun ihmiset eivät enää niitä hanki, ei niitä enää tuoda maahan yhtä paljon jne...

Kun katselit kuvia, näit kuvan varmaan "Rohmusta" (muistinkohan nyt oikein) eli ei se kovin pieneltä näytä eikä kyllä mahdu parin sadan litran altaaseenkaan.

Siihen ei itseään kannata tuudittaa, että "hankitaan sitten isompi, kun käy pieneksi", koska tasan tarkkaa varmasti suurin osa jättää sen suuremman altaan ostamatta. Toisekseen, mistä tietää, milloin on aika siirtää kala suurempaan akvaarioon, jottei nykyinen akvaario vaikuta haitallisesti kasvuun? Onko 3kk:n, 6kk:n vai 13kk:n päästä vai silloin kun kala on 8,56cm vai 9,12cm pitkä?

Minä ainakin pitäisi itseni osalta uuden altaan ostamista "sitten kun on tarve" hyvin epärealistisena ja jättäisin varmaan ostamatta. Siksi ensin allas ja kalat siihen - tai sitten kalastoa ajatellen riittävä allas jo heti alussa. Turhaa niitä kalojakaan kiusaamaan jatkuvalla haavimisella ja siirrolla uuteen altaaseen.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Rohmulle ja kumppaneille on pari viikkoa sitten tilattu 1200 litrainen
allas (tulee kesäkuun alussa) ensi talvea varten.

Ja ulkoaltaan laajennus alkaa jahka lumet lähtee ja yöpakkaset on ohi :D
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultiksista...

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Voi hyväinen aika, tällaisenko polemiikin tekstini sai aikaan? 8O
No, allasta ei ole vielä laitettu ja täytyy todennäköisesti odottaa vielä jonkin aikaa. Ajatuksesta hankkia komeettoja luovuin melkein saman tien kun olin kirjoittanut ajatukseni tänne. Nehän todellakin ovat paljon nopeampia kuin pulleat huntupyrstöt.Kala jonka kuvan näin ei ollut Rohmu vaan huntupyrstö (caliko) entiseltä nimeltään Lee Ping. Se on siis alkujaan minun kasvatti. On se niin kaunis!

Mutta tämä tästä. Älkää musehtiko, jos hankin kultiksia, vannon kautta kiven ja kannon, että pidän niistä hyvää huolta. :D
kananiho
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Re: kultiksista...

Viesti Kirjoittaja iisa »

eprusak kirjoitti:Voi hyväinen aika, tällaisenko polemiikin tekstini sai aikaan? 8O
No, allasta ei ole vielä laitettu ja täytyy todennäköisesti odottaa vielä jonkin aikaa. Ajatuksesta hankkia komeettoja luovuin melkein saman tien kun olin kirjoittanut ajatukseni tänne. Nehän todellakin ovat paljon nopeampia kuin pulleat huntupyrstöt.Kala jonka kuvan näin ei ollut Rohmu vaan huntupyrstö (caliko) entiseltä nimeltään Lee Ping. Se on siis alkujaan minun kasvatti. On se niin kaunis!

Mutta tämä tästä. Älkää musehtiko, jos hankin kultiksia, vannon kautta kiven ja kannon, että pidän niistä hyvää huolta. :D
Sorry, mutta pakko taas kommentoida. :roll: Minä en ottaisi huntupyrstöjä tai mitään muutakaan "muokattua" kalaa, paljon herkempiä ja epämuodostuneiden näköisiä kun ovat (mielipidekysymys...). Jos et kerta vielä ole akvaa hankkinut, älä hankikaan ennen kun on tilaa kunnon altaalle (kun siis kultakaloja otat).
*Hah*
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:15, 04.07.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja *Hah* »

Mielstäni kans ainakin luonnonmuodot tarvitsevat enemmän tilaa kuin tuon metrin pituutta, vilkkaita otuksia kun ovat. Toki huntupyrstöjäkään ei saa liian pieneen tai muuten naftiin törppöön sijoittaa. Olen huomannut että tulee halvemmaksi ostaa kerralla kunnon kokoinen allas kuin muuttaa isompaan vuoden välein... :roll: Ehkäpä vielä joskus teen senkin oikeinpäin :mrgreen:
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Minkäkokoinen allas sitten olisi sopiva (tietysti isompi aina parempi) pienelle parvelle (3-4 yksilöä) noita komeettoja? Itse olen jo pitkään haaveillut kultakala-altaasta, mutta tähän asti tyytynyt näihin "sekapurkkeihin". Mittailin tuossa, että jos 200-litraisen saisi alta siirrettyä, olisi siinä tilaa n. 350-litraiselle altaalle. Pituus vaan saisi olla enintään 140 cm, tulisikohan se olemaan ongelma? Piitulaisen ja jartzun kommentit tietysti kiinnostavat ennen kaikkea, kun ovat päässeet aikaisten kultsien liikkumista katselemaan.

Toisaalta jos oikein sytytellään hullun kiiltoa silmiin, niin samaisessa paikassa olisi tilaa kulma-altaalle, pitempi sivu voisi olla jopa 2.5-3 m, lyhyempi tuo 1.4 m :twisted:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Pistä Paula vaan "hullunkiilto" silmään [;)]

Isoista kaloista aina puhuttaessa tilanne on monesti aina harrastelijalle
kimurantti, liikkeessä kalat ovat monesti pieniä 5cm söpöläisiä(komeettakin kasvaa isoksi)..joita
voi ottaa jo pieniinkin altaisiin. Ja monesti on helppo sanoa että ostan
isomman altaan sitä mukaa kun ne kasvavat. Tosiasia on kuitenkin se
että jos halutaan pitää isokokoisia lajeja (ja luonnollisesti halutaan niiden
myös kasvavan lajinmukaisiin mittoihin) niin kyllä se parhaiten onnistuu
kun lähdetään liikkeelle jo suunnitteluvaiheessa tarpeeksi isosta altaasta.

En tiedä valtakunnan hintatasoa, mutta meille tuleva 1200 litrainen
maksoi 670 e, johon sovittiin kotiinkuljetus samaan hintaan.

Se liike mistä tuo allas tilattiin myy toki kaikenkokoisia altaita, ja verrattuani hintoja esim. 400-500 litraisiin, niin suhteessa niiden
hintoihin tuo iso allas on halvempi!

Tuohon Komeetta-kysymykseen:

Kuten tuossa alussa kirjoitin, komeettakin kasvaa nopeasti 20 senttiseksi
ja ylikin, ja meilläkin tuo 2metrin matka pyrähdetään aika nopeasti.

Itse sinä tietysti päätät montako siihen laitat, pieniä voi laittaa vaikka
4-6, mutta jos ne 20 senttisiä kohta ovat, niin eihän tuohon oikeastaan
kuin pari-kolme mahdu, edellyttäen että suodatus on hyvä ja vedenvaihdot säännöllisiä.

Tämä oli minun mielipide.

Nimimerkki: Altaanvaihto-rallin kokenut :)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Ex-mies ihastui Rohmuun kaupassa kun olin hankkimassa uusia kaloja. Sen mieliksi ostinkin sitten kirjavan kultakalan ja sille oranssin kaverin. Puolen vuoden päästä tämä oranssi kaveri kuoli ilmeisesti sisäloisiin, ja sittne piti lähteä hankkimaan Rohmulle kaveria, Tytsiin päädyin. 140 litrasessa olivat aluksi, mutta teki jo pahaa katsella kun allas oli niin pieni kultakaloille. Opintolainalla sitten ostin 312 litrasen Rohmulle ja Tytsille, ja ehtivät siinä asustaa muutaman kuukauden, kunnes järjestyi kuljetus Piitulaiselle ja Jartzulle. Siellä ne nyt polskivat lajitovereidensa kanssa isoissa altaissa. 8)

Kuinkas pitkä Rohmu onkaan nyt? Täältä lähtiessään se oli 21 cm pitkä...
-Chyental-
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Cheyental:

Yritin mittanauhalla mitata,mutta eihän ne pysy paikallaan kun
altaan äärelle menee= Foood :mrgreen:

Mutta saman mittainen taitaa Rohmu arviolta olla, ja ihan hyvä minun mielestä jos jäisivätkin kaikki kultakalat tuossa altaassa sen kokoiseksi.

Mutta saa nyt nähdä mikä on kasvukäyrä kesällä, kun menevät ulos
isompaan..

Kesällä on tarkoitus uusia kuvia digillä räpsiä ja täytyy niitä tännekkin sitten laittaa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”