Onko merivesiakvaarion perustaminen vaikeaa?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus... ON!
Vaikeaksi sen tekee seuraavat.
Erilaiset käsitykset harrastajilla ja kauppiailla keskenään.
Kysyit sitten mitä tahansa niin toinen kumoaa kaiken edellisen sanoman... :mrgreen:
Olen ollut kiinnostunut 6-7 vuotta perustamisesta, ja kävi taas mielessä vähän aikaa sitten.
Joka kerta kun utelen tietyn kokoista allasta ja siihen tarvikkeet aloitukseen, on se edellisestä kerrasta taas muuttunut. :frown:
Itse asiassa pelottaa ostaa esim 2000€:lla roipetta ja mokata koko juttu.
Nyt on tilanne se, että n. kuukauden päästä päätän aloitanko merivesi harrastuksen vai jatkanko makiata vettä :?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

suomijäbä kirjoitti: Nyt on tilanne se, että n. kuukauden päästä päätän aloitanko merivesi harrastuksen vai jatkanko makiata vettä :?
Rohkeasti vain, edellä ealex:n ohjeiden mukaan onnistuu kyllä.
On sitten oma ja rahapussin valinta paljonko sitä muuta tekniikkaa ottaa käyttöön, pinnantasaaja on kyllä yksi hyvä ostos. Se huolehtii haihtuvan veden korvauksen tasaisesti.

Yli 10 vuoden makeanveden kokemuksella ja vuoden nano-riutta kokemuksella voin sanoa että riuttaharrastus on paljon antoisampaa ja loppupelissä helpompaa. Tämä on tietysti vain minun mielipide.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Re: Onko merivesiakvaarion perustaminen vaikeaa ?

Viesti Kirjoittaja homer »

ealex kirjoitti:
homer kirjoitti:Saako "All-in-one litkulla" myös Ph:n pysymään yli 8 ?

Ja eikö kannata lisätä kalkkivettä, eikä pelkkää makeaa vettä ?
Kun ei käytetä kalsiumreaktoria niin pH pysyy ihan hyvin yli 8, eli sen takia ei tarvitse kalkkivettä käyttää. Tosin sitä kannatta käyttää erityisesti jos kraanavesi ei ole erityisen puhdas koska kalsiumhydroksidilla on vettä puhdistava vaikutus.

Mutta ei kalkkivettä ole pakko käyttää.
Siis nyt en ymmärrä. :?
"Kun ei käytetä kalsiumreaktoria niin pH pysyy ihan hyvin yli 8" ???

Miksi pH ei minulla sitten pysy, kun reaktoria ei ole ?
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Orgaanisia happoja ja alhainen puskurointikyky?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kukahan teistä "oppineista" tekisi ja julkaisisi ensimmäisenä suomenkielisen perusteoksen merivesialtaista? Ainakin allekirjoittanut vierastaa siinäkin mielessä riutan perustamista, kun ei löydy oikeastaan mitään kirjallisuutta ja perusteosta äidinkielellä= Tuli nukuttua englannintunneilla :mrgreen:

Merivesieepoksen julkaisu lienee kyseenalainen juttu siinä mielessä, kun ottaa huomioon Suomen kirjamarkkinat ja kysynnän :roll:

Henkilökohtaisella tasolla liikuttaessa kiinnostaa tuo suolavesi, kun oikeastaan se on ainoa alue mitä ei vielä ole tullut kokeiltua ja varsinaisena yllätysmomenttina pitäisin mielikuvissani,että mitä siitä oman altaan elävän kiven murikoista esiin "poksahtelisi" :D
Viimeksi muokannut jartzu65, 02:23, 11.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Onko merivesiakvaarion perustaminen vaikeaa ?

Viesti Kirjoittaja ealex »

homer kirjoitti:Siis nyt en ymmärrä. :?
"Kun ei käytetä kalsiumreaktoria niin pH pysyy ihan hyvin yli 8" ???
Juuri näin. [;)]
homer kirjoitti:Miksi pH ei minulla sitten pysy, kun reaktoria ei ole ?
Vaikea sanoa, aika vahva syy voi olla mittaustarkkuus, [;)] mutta myös huoneenilman korkea hiilidioksidipitoisuus, liika biokuormaa jne. Yleensä akvaariot kalkkiveden kanssa ja ilman kalsiumreaktoria "kärsii" lähinnä liian korkeasta pH:sta.

Mutta jos pH on 8 tai vaikka 7,8 niin IME ei ole mitään ongelmaa sen suhteen. 8-)
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

No entä tila, mulla olisi tilaa vain korkeintaan 200l, ja onko se tarpeeksi suuri akvaario merivesiakvaarioksi. Kyl sinne varmaa korallii menis, mutta olis kiva saada sinne muutama kala. Oon aina haaveillut merivesiakvaariosta, mutta oon pitänyt sen perustamista liian vaikeana. Nyt, kun oon lukenut tätä keskustelua niin ei se niin vaikelta vaikuta. Oon veilä niin nuori etten varmaan saa merivesiakvaariota vielä, mutta kun muutaa kotoa niin semmonen olis kiva perustaa [;)] . Jos teen muutaman vuoden töitä vanhemmilleni purnaamatta niin voisin saada sen 200l:sen, ja se palauttaa minut alku kysymykseen eli riitääkö koko.

Pyydän jo valmiiksi anteeksi jos olen ymmärtänyt jotan tässä keskustelussa väärin ja kyselen ihan tyhmii [:I] , mutta kysyvä ei eksy :roll: .
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Heka kirjoitti:No entä tila, mulla olisi tilaa vain korkeintaan 200l, ja onko se tarpeeksi suuri akvaario merivesiakvaarioksi.
Tässäpä linkki Tatun kauniiseen 200 litraiseen. :D
http://www.saunalahti.fi/~tatu/reef_old.html
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Jaa oli siälä muutama kalaki :mrgreen: . Kysyn vielä sitä että onko 450l helpompi, kun 200l ?

Mikkä kalat on helppoja aloittelijalle, tai no ei niitä helppoja kaloja ookaa [;)] , mutta sellasii jokka sopii alottelijalle. Eikös se oo nii et kalat laitetaan jotain kuukauden korallien jälkeen akvaarioon (oon aika ummikko [:I] ). No nyt vaan lisää tiatoa netistä ettimää.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

homer kirjoitti: Siis nyt en ymmärrä. :?
"Kun ei käytetä kalsiumreaktoria niin pH pysyy ihan hyvin yli 8" ???

Miksi pH ei minulla sitten pysy, kun reaktoria ei ole ?
Siis suorana vastauksena, kalsiumreaktori tuppaa laskemaan pH:ta.

Sitä, miksi sulla pH on alle 8, en tiedä.
Heka kirjoitti: Jaa oli siälä muutama kalaki :mrgreen: . Kysyn vielä sitä että onko 450l helpompi, kun 200l ?
Isompi on monessa mielessä helpompi, etenkin jos sitä ei ylikuormita.
Heka kirjoitti: Mikkä kalat on helppoja aloittelijalle, tai no ei niitä helppoja kaloja ookaa [;)] , mutta sellasii jokka sopii alottelijalle.
On toki helppoja. Mutta tohon nyt ei ole suoraa vastausta. Niin kiinni siitä, mitä muuta sinne purkkiin laittaa.
Heka kirjoitti: Eikös se oo nii et kalat laitetaan jotain kuukauden korallien jälkeen akvaarioon (oon aika ummikko [:I] ).
Ei kalojen laittamisella varsinaisesti ole mitään tekemistä korallien laittamisen kanssa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Heka kirjoitti: Eikös se oo nii et kalat laitetaan jotain kuukauden korallien jälkeen akvaarioon (oon aika ummikko [:I] ).
Meneekö eläväkivi ja korallit sekaisin ?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Erilaiset käsitykset harrastajilla ja kauppiailla keskenään.
Kysyit sitten mitä tahansa niin toinen kumoaa kaiken edellisen sanoman...
Olen ollut kiinnostunut 6-7 vuotta perustamisesta, ja kävi taas mielessä vähän aikaa sitten.
Joka kerta kun utelen tietyn kokoista allasta ja siihen tarvikkeet aloitukseen, on se edellisestä kerrasta taas muuttunut.
Itse asiassa pelottaa ostaa esim 2000€:lla roipetta ja mokata koko juttu.
Jos kysyt asiaa asiantuntevalta merivesikauppiaalta niin ei mene käsitykset ristiin. Katsopa tämän viestiketjun alku niin huomaat että merivesikauppias on ihan samaa mieltä meidän muiden kanssa :mrgreen: :mrgreen: Kuten sanottu, merivesiakvaarion perustaminen on äärimmäisen helppoa kun noudattaa muutamaa perussääntöä, joiden suhteen asiaa yhtään tuntevat eivät yksinkertaisesti voi olla eri mieltä.

Ja uskaltaisinpa julkisesti jo sanoa, että Lemmikkikeskuksesta ja Akvaario Kurjesta ei kannata kysyä yhtään neuvoa riutta-akvaarion perustamiseen!
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Allekirjoitan Mikon kommentin täysin. Siniriutasta kyselemällä ja tätä keskusteluryhmään kriittisesti lueskelemalla alkoivat palaset loksahdella paikoilleen. Jotenkin tuli muissa liikkeissä semmoinen olo, että riutta-akvaarioista kiinnostuneita kohdeltiin joko:

a) Merivesiakvaarion ylläpidon vaikeutta kauhistellen ja koko touhun mielekkyyttä kyseenalaistaen. Neuvotkin olivat enimmäkseen hataran tiedon päälle rakennettuja vasenkätisiä hutkautuksia. "Ei kai se haittaa... senkun laitat vaan..."- tyylisesti.

b) Apuvälineenä vanhentuvien pumppujen varaston tyhjentämisessä... "Näillä kuudella Eheimin pumpulla saat sitten pyöritettyä vettä akvaariossa..."

Akvaarion perustamiseen liittyvä kyssäri [:I] Jollei onnistu saamaan käsiinsä pirtua tms, millä tökötillä jynssäisitte akvaarionne puhtaaksi kuljetuksen jäljiltä? Alan päästä siihen vaiheeseen, että koko härveli pitäisi koeponnistaa täydellä kuormalla ja huomasin, että sisäseinillä on ohutta likakalvoa, erityisesti ylivuodossa. Ilmeisesti silikoonisista käsistä tms. Huolellisestihan se oli putsattu, mutta aina tuon verran jää.

Aineen olisi syytä haihtua "jälkiä jättämättä", ettei tarvitse huuhdella eikä jäisi jäämiä. Sen pitäisi olla tarpeeksi styrkkaa, jotta lika lähtee, mutta ei liian, jottei zilikoonit hapristu...
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Eikö lähde lämpimällä vedellä? Mitkään sinoli meiningit tuskin on tarpeen muulloin kuin puhdistettaessa laseja silikonien laittamista varten.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Joo meni se koralli elävän kiven kans sekaisin :roll: . No ajattelin sellasta 200l:sta 80x50x50 (p,l,k) johon laittaisin elävää kiveä 20 kg ja 2 vuokkokalaa (joitan muita pieniä kaloja). Tietenkin laitan sinne joitain selkärangattomia. Noo rahasta on hiukan pulaa tässä iässä joten mitä tulis maksamaan (keskimäärin) panna pystyyn tällänen allas, kaikki sudattimet, allas, eläväkivi jne.

PS. Arvion ei tarvitse olla tarkka riittää tonnaissa 1000,2000 vai 3000 €,
voitte myös kirjoittaa mitä teidän altaan alullepano makso. [/quote]
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Heka kirjoitti:PS. Arvion ei tarvitse olla tarkka riittää tonnaissa 1000,2000 vai 3000 €,
voitte myös kirjoittaa mitä teidän altaan alullepano makso.
Minulla maksoi alussa seuraavasti :

Allas käytettynä 200e
Valaisin 350e
Vaahdotin 300e
Pumput 200e
Ala-allas 50e

Kaikkiin (paitsi ala-allas) on mennyt perustamisen jälkeen n. ½lisää :o

+Eläväkivi 500e
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Homer: minkä kokoinen allas on kyseessä.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

suomijäbä kirjoitti:Homer: minkä kokoinen allas on kyseessä.
Vähän yli 300l.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Itsellä näyttäisi tulevan siinä 2000€ alku, mutta puuttuu vielä valot ja allaskin on vanha 360L.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Sepä tämän rakkaan harrastuksen suurin kompastuskivi onkin, alku investoinnit ... mutta usko pois, kyllä se kannattaa :mrgreen:
Beati pauperes spiritu
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Uskon että kannattaa, paitsi rahallisesti :mrgreen:
Unohdin vielä ainakin yhden virtauspumpun edeltä.
Mitä muuten tuo ylläpito maksaa /kk teillä. ja minkäkokoinen allas käytössä. Jos ei nyt lasketa kuitenkaan sähköä tai testi tippoja.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

suomijäbä kirjoitti: Jos ei nyt lasketa kuitenkaan sähköä
Ai sähkö ei maksa mitään 8O 8O :mrgreen:
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ylläpitoon menee yllättävän paljon rahaa.

Tässä jotain arvioita iteltä / kuukausi (allas noin 1m3):

suola 30e
kalsiumhydroksidi 10e
bio-calcium 10e
strontium, jodidi 5e
kalojen ja korallien ruoka 15e
aktiivihiili 10e
sähkö (vaikkei sitä lasketa :mrgreen: ) 35e
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Eli "halpaa kuin saippua" :mrgreen:
Ei vaan oho!Miten suolaakin noin paljon vaikka eihän sen pitänyt haihtua mihinkään..... :roll:
Tosin sullahan on tonninen allas eli pääsen 1/3 osalla...
ehkä.?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Miten suolaakin noin paljon vaikka eihän sen pitänyt haihtua mihinkään.....
Vedenvaihto kerran viikossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”