Smurffin laki

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Smurffin laki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Taas kerran tuli todistettua, että mikään laki ei ole yhtä pitävä kuin Murphyn laki. Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen. Tarina viime yöltä:

Sattuma 1: Viime viikolla ala-altaaseen johtavasta putkistosta hajosi palloventtiili, joten jouduin tiputtamaan koko ala-altaan kierrosta laitteineen. Järjestelmän kokonaistilavuus laski reilusta 300 litrasta noin 150 litraan.

Sattuma 2: Siniriutta on ollut kiinni pitkän tovin, joten olen käyttänyt suolavaraston lähestulkoon loppuun. Tein kuitenkin varmuuden varalta suurehkon vedenvaihdon lauantaina, koska altaassa on tällä hetkellä melko vähän vettä suhteessa sisältöön.

Sattuma 3: Olen juuri asentanut uuden suuremman altaan, joten en nähnyt tarpeelliseksi lähteä korjaamaan vanhaa allasta. Sisältö oli kuitenkin tarkoitus siirtää uuteen altaaseen heti kun pääsisin hakemaan Siniriutasta kunnon suolalastin.

Sattuma 4: Teen viikoittaiset huoltotyöt sunnuntaisin, joten täytin eilen aamulla korvausvesisäiliön piripintaan kalkkivedellä. Samalla putsasin lasit ja siirsin pinnantasausautomatiikan yläaltaaseen, koska sumppu on pelistä ulkona.

Sattuma 5: Ensimmäistä kertaa 2 vuoteen sain sunnuntai-iltana hälytyskutsun duuniin. Yöllä automaattisesti pyörivät ATK-ajot olivat epäonninstuneet, joten ne täytyi käynnistää manuaalisesti uudelleen.

Sattuma 6: Kuinka ollakaan myös parisuhteen parempi puolisko oli hänelle harvinaistakin harvinaisemmassa työvuorossa sunnuntai-iltana.

Mitä tapahtui...

Etana oli päättänyt ryömiä pinnantasaussensorin ja lämmittimen väliin. Nämä oli väliaikaisesti siirretty pääaltaan nurkkaan. Kaiketin lämmitin oli mennyt päälle ja etana oli kuollut kiinni pinnantasaussensoriin. Sensori ilmeisesti tulkitsi etanan ilmaksi ja käynnisti annostelupumpun, joka pumppaa kalkkivettä altaaseen.

Luonnollisesti altaassa oli vedenpinta normaalia matalammalla, koska putkisto oli tukossa ja olin laskenut pintaa ylivuotoa alemmalle tasolle. Koska korvausvesisäiliö oli juuri täytetty annostelupumppu pumppasi lähes 25 litraa kalkkivettä altaaseen. Varojärjestelmä ei toiminut, koska se kytkeytyy normaalisti päälle, kun allas on tulvimassa yli. Nyt varaa jäi vielä muutama sentti.

Annostelupumppu syöttää vettä noin 4 litraa tunnissa, joten sen kuuden tunnin aikana, kun olin poissa se ehti juuri ja juuri tyhjentää koko kalkkivesireservin altaaseen. Kun tulin kotiin huomasin, että allas on täysin samea. Bongasin vuokkokalan etulasin tuntumasta ja se veti viimeisiään. Eihän siinä muu auttanut kuin vetäistä letku nopeasti kylppäriin ja vedet pihalle.

Tyhjensin altaan puoleen väliin ja kirmasin varastoon hakemaan suolaa, kun elämän realiteetit potkivat päähän. Olin juuri käyttänyt lähestulkoon viimeiset rippeet suolasta. No tyhjensin kaikki rippeet mitä muutaman tynnyrin pohjalta löytyi ja onnistuin kuin onnistuinkin tekemään melkein 100 litraa korvausvettä. Täytin altaan ja annoin hetken sekoittua ja sen jälkeen tyhjensin vielä saman verran kuin korvausvettä oli jäljellä.

Samennus helpotti ja tutkin allasta hieman tarkemmin. Ensisilmäyksellä kaikki oli mennyttä. Ainoastaan vuokkokala ja palettivälskäri oli vielä hengissä - hädin tuskin. Kuplavuokko oli vetäytynyt täysin kasaan. Turboja, erakkorapuja, etanoita, taskurapuja ym makasi pitkin pohjaa täysin elottomana. Kaikki korallit olivat täysin supussa. Ehkä aipstasioiden tila antaa hieman kuvaa. Niiden lonkerot olivat sulaneet täysin pois, aivan kuten Joe's Juicea käytettäessä.

Tässä vaiheessa kaivoin jääkaapista lonkeron ja vetäydyin parvekkeelle miettimään jatkoa. No istuin siellä tovin ja totesin, että ei tässä ole mitään tehtävissä. Tarkistin vielä Aquastarista pH-lukemat ja mittari näytti vieläkin päälle yhdeksää. Ei tullut tarkistettua ennen vedenvaihtoa, mutta eiköhän tuo ole siellä lähes 10 kieppeillä pyörinyt. Mietin pitäisikö kalat lopettaa, mutta eihän niitä sieltä kivien välistä olisi millään saanut kaivettua, joten vetäydyin yöpuulle.

Aamulla näky oli aikalailla lohduton. Periaatteessa kaikki on näin äkkinäkemältä mennyttä. Muutamia elämän merkkejä altaassa vielä oli. Suureksi ihmetykseksi sekä vuokkakala, että palettivälskäri olivat kunnossa. Uivat normaalisti ja tulivat jopa ruokaa kärkkymään. Tridacna näytti ainakin vielä olevan elossa, mutta henkiinjäämismahdollisuudet tuon kokemuksen jälkeen lienee melko vähäiset. pH oli laskenut 8,7:ään mikä on vieläkin korkea lukema, mutta ehkäpä ne sitkeät sissit, jotka olivat vielä aamulla elossa pärjäävät...

Tänään pääsen vielä tekemään vedenvaihtoja. Niitä joudunkin nyt tekemään joka päivä, koska vesi pilaantuu takuuvarmasti ilman vaahdotinta ja ottaen huomioon, kuinka paljon kuollutta tavaraa altaassa on. Aion siirtää kalat ja muun elämän merkkejä osoittavan karanteenialtaaseen, jonne sekoitan uuden veden.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kamalaa :cry: Otan osaa. Toivottavasti kivistä sikiää vielä uutta elävää menetetyn tilalle.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

:( Sanattomuutta havaittavissa. Voi ei. Kauheaa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Huh.

Kaikki sympatiat epäonneen...
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Vastaavan tyyppinen kalkkivesikatastrofi sattui minulle pari vuotta sitten ja sen jälkeen kalkkivesi on mennyt altaaseen annostelupumpulla pumpaten ja pinnantasausjärjestelmä pumppaa vain puhdasta vettä. Ongelmana minulla oli kaiketi sähkökatkoksen yhteydessä pinnantasausautomaatin sekoaminen (Tunzen osmolaaattori pitäisi pysäyttää pumppaamisen 10 minuutin kuluttua automaattisesti).

Kun on ollakseen huono tuuri niin sitä myös sitten on - siksipä olen pyrkinyt huomioimaan kaikki mahdolliset tekijät jotta noilta tulevilta Murphyn tapahtumilta vältyttäisiin. Juuri nuo väliaikaiset järjestelyt saattavat aiheuttaa yllättäviä tilanteita ja niiden huomioiminen onkin äärimmäisen tärkeää.

Toivottavasti kaikki ei kuitenkaan mennyt. Luulen kokemuksesta, että Acrot ovat vainaita mutta jotakuinkin muut selviävät - myös Tridacna.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Näitähän sattuu. Voin lohduttaa että et ole ensimmäinen jolla homma leviää käsiin jonkin epäonnisen sattuman johdosta ja kaikki menee. Tässä mielessä merivesisysteemi on äärettömän herkkä, yksi asia johtaa helposti toiseen ja soppa on valmis :( Nyt ei auta kun purra hammasta ja kerätä kaikki kuollut altaasta ja antaa loppujen mahdollisesti elossa olevien elpyä. Ja sitten vaan eteenpäin, niin kuin se kuuluisa mummo siellä lumessa :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Smurffin laki

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Muuten - kannattaa tsekata vakuutukset, jos sieltä saisi lohdutusta epäonneen. Eipä se raha menetyksiä varsinaisesti korvaa, mutta helpottaa ainakin jatkamista.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Allas sisältöineen on kyllä vakuutettu 4000 eurosta. Tai siis itse asiassa otin vakuutuksen juuri muutama viikko takaperin tuota uutta allasta silmällä pitäen. Tosin eipä siinä vakuutuksessa ole mitenkään yksilöity allasta eli sen puolesta vakuutus toki pätisi.

Muuten ottaisin yhteyttä vakuutusyhtiöön, mutta huomioiden että vakuutus on juuri otettu sekä kunnollisen dokumentoinnin puutteen vuoksi päästän vakuutusyhtiön pahasta.

Sen verran tästä toki sai oppia tulevaa varten, että uuden altaan sisällön dokumentoin ja kuvaan säännöllisesti, jotta on sitten mustaa valkoisella vakuutusyhtiötä varten, jos joskus jatkossa jotain vastaavaa pääsee tapahtumaan. (Koputtaa puuta)
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Viesti Kirjoittaja Kolli »

En ole mikään asiantuntija, mutta kyllä mä vaan ottaisin hillot yhtiöltä pois jos kerran vakuutus on ollut olemassa ja vahinko on käynyt.

Näitä käy valitettavasti välillä, mutta sen takia nuo vakuutukset on...
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

jumase kirjoitti:Allas sisältöineen on kyllä vakuutettu 4000 eurosta. Tai siis itse asiassa otin vakuutuksen juuri muutama viikko takaperin tuota uutta allasta silmällä pitäen. Tosin eipä siinä vakuutuksessa ole mitenkään yksilöity allasta eli sen puolesta vakuutus toki pätisi.

Muuten ottaisin yhteyttä vakuutusyhtiöön, mutta huomioiden että vakuutus on juuri otettu sekä kunnollisen dokumentoinnin puutteen vuoksi päästän vakuutusyhtiön pahasta.
Nyt en ihan ymmärrä :-) Sinulla on vakutus otettuna mutta et raaski vaivata vakutusyhtiötä niiden työllä... Dokumentointiin piisaa kyllä varsin hyvin kuvat ja muistikuva mitä altaassa on ollut ja mikä on kuollut tai mennyt käyttökelvottomaan kuntoon. Teet listan johon listaat kaikki kuolleet eläimet (myös ne jotka ovat huonossa kunnossa ja näinollen tod. kuolevat), elävät kivet (kiloissa) ja hiekat. Tämän listan pistät Siniriutan Kimille (tai jollekin muulle mv-kauppiaalle) ja pyydät hintaarviot kaikista listassa olevista. Tämä lista kourassa vaan tekemään vahinkoilmoitus. Onhan täällä porukka saanut korvauksia vastaavissa tilanteissa ihan tavallisen kotivakutuksenkin kautta.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Olisikohan noin. Hieman hiertää ajatus lyödä korvaushakemus vakuutusyhtiölle, vaikka en ole vielä maksanut edes ensimmäistä maksuerää. Muutenkin tuntuu hieman hankalalta lähteä hakemaan korvauksia pääasiassa frageista, joita olen saanut suurimmaksi osaksi maksutta. Katsotaan nyt minkälainen kato altaassa on käynyt ja lasketaan sitten sen mukaan, onko syytä lähteä vakuutusyhtiön juttusille. Siinähän sulaa neuvotellut 20 prosentin bonukset jo heti alkuunsa. Niin ja omavastuukin syö joka tapauksessa merkittävän osan mahdollisista korvauksista.

Kuten tuossa mainitsin vakuutus on otettu tuota uutta allasta varten, johon oli tarkoitus sijoittaa huomattava summa rahaa jo ihan sisällön vuoksi. Sen vuoksi kävin oikein vakuutusyhtiössä paikan päällä neuvottelemassa tarkat ehdot, jotta kaikki mukaan lukien kalat, korallit ym. akvaarion sisältö kuuluu vakuutukseen. Mutta tottahan se on, että tällä hetkellä minulla on yksi riutta-allas ja yhden riutta-altaan olen vakuuttanut, joten sen puolesta vakuutus koskee kyllä tuota allasta.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

jumase kirjoitti:Olisikohan noin. Hieman hiertää ajatus lyödä korvaushakemus vakuutusyhtiölle, vaikka en ole vielä maksanut edes ensimmäistä maksuerää.
Se ei käsittääkseni ole ehto korvaamiselle ;-) Ei ne vahingot tarkista milloin laskujen eräpäivät on...
jumase kirjoitti:Muutenkin tuntuu hieman hankalalta lähteä hakemaan korvauksia pääasiassa frageista, joita olen saanut suurimmaksi osaksi maksutta.
Fragi on koralli siinä missä mikä tahansa muukin, kaupasta ostettuna ne fragit maksavat helposti sen 50€/kpl. Jos esimerkiksi ostat auton todella halvalla tai saat sen, mälläät sen totaalisesti niin kyllä vakutusyhtiö korvaa ihan taulukkojen mukaan sen (ok, vakutusyhtiöiden talukot nyt ovat mitä ovat...)
jumase kirjoitti:Kuten tuossa mainitsin vakuutus on otettu tuota uutta allasta varten, johon oli tarkoitus sijoittaa huomattava summa rahaa jo ihan sisällön vuoksi. Sen vuoksi kävin oikein vakuutusyhtiössä paikan päällä neuvottelemassa tarkat ehdot, jotta kaikki mukaan lukien kalat, korallit ym. akvaarion sisältö kuuluu vakuutukseen. Mutta tottahan se on, että tällä hetkellä minulla on yksi riutta-allas ja yhden riutta-altaan olen vakuuttanut, joten sen puolesta vakuutus koskee kyllä tuota allasta.
Nimenomaan... 1 allas vakutettu, taloudessa 1 allas, 1 altaalle kävi köpelösti, eikun korvauksia vaatimaan. Sitä varten ne vakutukset otetaan :-)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Kyllä vakuutus korvaa siitä hetkestä kun sopimus on tehty. Mulle kun kauppasivat puhelimessa kotivakuutuksen, oli justiin muutto menossa ja kerroin siitä niin sanoivat että laitetaan se alkamaan tällä minuutilla siltä varalta että muuton aikana hajoaa jotain. Ei hajonnut mitään mutta en olisi hetkeäkään epäröinyt tehdä korvaushakemusta vaikka sopimus olisi ollut 15 minuuttia vanha :)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Vakuutusmaksut ovat nykyään sitä luokkaa, että eiku omia vaan takaisin
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Otan osaa, tunne on varsin tuttu.

Monessa vakuutuksessa rajataan lemmikin aiheuttama vahinko pois korvauksista, en oikein tiedä miten reagoivat jos tulkinta menee että kotilo tappoi altaan. Tosin tässä tapauksessa on itse "lemmikki" vakuutettu. :roll:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minulle on pohjolan laajasta kotivakuutuksesta korvattu muutossa kuolleita eläimiä... Oli hieman vastahankainen prosessi ja pohjola pelasi siinä mielestäni hieman rumaa peliä ja sai sillä hieman ajettua korvaussummaa alaspäin, mutta korvaukset tuli.

Hakemuksen pohjana oli valokuvat ja exceltaulukkossa kuolleet eläimet hintoineen ja selvitys tapahtumasta. Akvaarion kalat ja korallit korvattiin sisustuselementteinä.

Itse en ainakaan sääli pätkääkään vakuutusyhtiötä, sillä ne tekevät aivan tarpeeksi hyvää tulosta ja epäonnea varten vakuutuksia otetaan!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Auts! Kipeää teki lukea sinun altaan kohtalosta. Mitä vakuutuksiin tulee niin olen samaa mieltä edellisten kanssa, että kirjoitahan listaa ja vie vakuutusyhtiölle. Siksihän sinä vakuutuksen otit! Toivottavasti et lopeta. Voima-ajatuksia sinne....
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Ugh... 8O
!!
Aikamoisen v*tuttava homma.
Nyt vaan toivotaan, että ne vakuutusyhtiön tyypit ei ole ihan tyhjäpäisiä (?) ja saat edes jotain korvausta.. Olisi edes vähän sellaista laimeaa ilontapaista ton kaiken keittämisen ja hatutuksen sekaan.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Jos sä jätät vakuutusmaksun maksamatta tulee säälittä ulosottomies. Joten eipä niiden vakuutusyhtiöiden kanssa kannata hienostella.
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

Tämä ei nyt ehkä lohduta menetystä, mutta sulla oli onni onnettomuudessa. Jos se vesi olisi mennyt yli reunojen olisi siitä jo kehkeytynyt suht suuri vesivahinko kun se olisi ehtinyt tuossa ajassa jo imeytyä vaikka minne. :P :( Ikävä juttu joka tapauksessa. Ja niistä vakuutuksista: Kaikesta ostamastaan kannattaa ottaa kuitit talteen ja ottaa valokopiot, koska kuitit haalistuvat hyvin nopeasti.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Smurffin laki osa 2.

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kyllähän tuo mr. Muprhy koettelee ihmistä välillä. Itselleni sattui kiva vesivahinko uuden 1155 L altaan perustamisen jälkeen. Kaikki toimi OK 2 viikkoa altaan pystytyksen jälkeen.

Mutta annappas kun lähdin viikonlopuksi Helsinkiin, EHEIM tuplahanan o-rengas päätti tihuuttaa 3 päivää vettä pihalle. 150 litraa ehti valua, josta n. 100 litraa lattialle. Talo oli vuosi sitten ostettu uusi omakotitalo. Onneksi olin osittain varautunut moiseen asettamalla valutussuodattimen pumpun 50 l vetoiseen laariin. No laarihan ei tietty riitä kun se onnettomuus sattuu viikonloppuna omistajan poissaollessa.

Olin myös jättänyt asentamatta kiireen takia hälytysjärjestelmän, joka soittaa vuodon ilmettyä kännykkääni. Eihän sitä ennen reissua ehtinyt asentaa. Tämäkin onnettomuus olisi estynyt tuolla systeemillä. Toivottavasti tulee vielä joskus uusi samankaltainen tilanne, jotta olisi jotaki hyötyä asennetusta kännykkähälyttimestä.

Vahingon yhteydessä jouduin siis uusimaan lattiat kahteen makkariin ja kahteen vaatehuoneeseen. Seinät myös auki ja niihin uutta villaa, levyt ja pinnat uusiksi kaikkiin vahinkohuoneisiin. Nyt on akvaariohuone vedenpitävä ja saa tulla 1500 L lattialle, ennekuin menee muihin huoneisiin!!! 8O Murphyhän ei enää tällä lailla varautuneeseen paikkaan varmaankaan iske. :P
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Surullinen tarina :cry:. Toivottavasti ne muutamat mainitut sitkeät sissit jäivät edes henkiin. Mulla on vain yksi makeanveden akvaario + toinen Tanganjikaksi tuleva kypsymässä. Mitään loisteputken kämähtämistä pahempaa ei poissa olessani ole vielä toistaiseksi sattunut (ja tässä vaiheessa varmaan kuuluu koputtaa puuta). Välkkyvä loisteputki aiheutti vain stressiä, ei yhdenkään kalan kuolemaa. Silti kävi kaloja sääliksi. Aloitusviestin tapaus on kyllä kurja, kun melkein kaikki kalat, korallit ja muut eliöt meni yhdellä kertaa :(.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”