Akvaariopäiväkirja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

eliinaa_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 22:35, 30.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pyhtää

Akvaariopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Pitääkö teistä kukaan akvaariopäiväkirjaa?
Minä pidän; kirjoitan sinne kaikki ''tapahtumat'' akvaariossa ja kaikki ostetut akvaariotavarat ym. Tosi kätevää!
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Kylläkyllä. Helpompi seurata vesiarvojen kehittymistä ja muistaa, koska on tullut tehtyä harvemmin toteutettavia hoitotoimia, kuten suodatinpatruunan tai loisteputkien vaihtaminen.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

JKE kirjoitti:Kylläkyllä. Helpompi seurata vesiarvojen kehittymistä ja muistaa, koska on tullut tehtyä harvemmin toteutettavia hoitotoimia, kuten suodatinpatruunan tai loisteputkien vaihtaminen.
Ja kalojen hankinta, lisääntyminen ja kuolemat.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä, Excelissä on per allas:
-vedenvaihtojen päivämäärät
-suodattimien puhdistus
-loisteputkien vaihdot
-lääkinnät
-kuolemat
-kala ja kasviostokset
-kudetukset
-kalojen ja kasvien myynnit
-tarvikkeiden ostot ja myynnit
-kalastot ja niiden viemä tila
aquana
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 18:07, 03.01.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja aquana »

Juu, kirjoittelen aika ahkerasti akvaarioni tapahtumista ylös... eipähän tarvitse sitten kiduttaa kaikkia muita talossa asuvia jatkuvalla selitystulvalla kaloista ja niiden kohelluksista :mrgreen: Ja on se tietysti kätevää kun jää kaikki radikaalimmatkin muutokset päivämäärineen jonnekin näkyviin.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Olen tehnyt taulukon joka ilmoittaa hälytysrajat ja tekee automaattisesti kaaviot arvojen liikehdinnästä. Eli kirjoitan kenttiin vesiarvot ja mittauspäivät jolloin tulee ilmoitus riippuen mihin niin esim ok, liian pehmeä tai liian kovat.
Helppo seurata kaavioista miten vesiarvot ovat menneet.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
salla_ketola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 15:18, 12.11.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Kyllä juu, pidän päiväkirjaa, enemmän tai vähemman aktiivisesti. Jos jotain uusia hankintoja on tai tulee kalakuolemia, niin ylös merkkaan. Yleensä merkitsen siivoukset omaan varsinaiseen kalenteriin niin voin "varata" seuraavalta viikolta siivouspäivän jo valmiiksi :mrgreen:

Tuo excel kuulostaa loistavalta! Pitäisiköhän itsekkin harkita tuollaista systeemiä, kun koneella tulee muutenkin oltua enemmän kuin pöydän ääressä kirjoittamassa...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kylläpä tulee rustailtua.
Piipukka77
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 18:04, 24.10.2006
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Pidän.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
murmeliotus
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 09:46, 06.01.2004
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Pidän
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Minä en pidä. Ei ole aikaa.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä pidän. Jokaiselle altaalle on oma vihko, johon voin rustailla tapahtumia. Lisäksi tykkään liimailla vihkoon kuvia, niin näkee sisustuksen kehttymisen, tiettyjen kasvien kasvun tai vaikka leväisyysasteen muutokset. Myös uusista kaloista tulee otettua (huonoja) kuvia ja merkkailtua niiden kotiutumiset ja hoitovaatimukset.
cosmo21
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 18:59, 28.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja cosmo21 »

Kyllä pidän akvapäiväkirjaa.
92 litrainen akva ja ihana mies
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Ihme kyllä, en pidä. Yleensä kyllä hörhöilen mm. juuri taulukoiden kanssa (esim. lasten neuvolakorteista on kaikki mitat excel-taulukoina :mrgreen: ), mutta jostain syystä ei oo tullut akvaariohommissa laitettuu mitään kummemmin ylös (paperille laitoin arvoja kypsytellessä akvaa, mutta paperi on jo heitetty menee).

Tai no, on mulla tiedot kaikista akvaarioiden asukeista ja kasveista, kun sitä kotisivuakin suunnittelin.

Ja suunnittelin, että jos jotain "sukutaulua" alkais pitää, jos noita taistelukaloja enemmänkin alkaa kudettaa (näkee nyt mitä noista ekoista "penskoista" tulee 8O )
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
tetra67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 09:39, 04.02.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Kyllä vain! Olen kirjannut alusta alkaen (maaliskuu 1981) kaikki hankinnat (niin kalat, kasvit kuin tarvikkeet), kalakuolemat ja vaihtelevasti sisustusmuutokset sekä erilaiset ongelmat. Hauskinta on, että olen kirjannut vihkoon jokaisen ostoksen hinnan, joten voisin laskea, paljonko rahaa on 25 vuoden aikana akvaarioon kulunut 8O . Eipä ole kyllä tullut tehtyä vähään aikaan :mrgreen: . Jos viitsisi siirtää summat Exceliin, niin totuus paljastuisi äkkiä...
Rihmis
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 17:40, 02.10.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

No pidän ja pidän, kirjoitan sinne silloin kuin muistan eli aika harvoin :mrgreen:
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Pariinkin otteeseen olen kyllä aloittanut, mutta siihen se on jäänytkin. Olishan se kiva katsella miten on kehittynyt tai miten on sisustus muuttunut, mutta olen niin huono kirjoittelemaan mitään päiväkirjoja ettei edes kannata. En kyllä haluaisi tietää paljonko rahaa on mennyt. Tarpeeksi on tullut sijoitettua :mrgreen:.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

irkku82 kirjoitti:Pariinkin otteeseen olen kyllä aloittanut, mutta siihen se on jäänytkin. Olishan se kiva katsella miten on kehittynyt tai miten on sisustus muuttunut, mutta olen niin huono kirjoittelemaan mitään päiväkirjoja ettei edes kannata.
Vähän sama ongelma. Tarkotus kyllä aluksi oli pitää päiväkirjaa, mutta se on menny siihen samaan kuin mun muutkin päivyrit kalenterit ym. eli kirjotetaan, silloin kuin jaksetaan, eli ei siitä mitään kokonaiskuvaa saa. Oishan se kyllä kiva, mutta... [:I] :D
Hellervo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 12:43, 07.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellervo »

Päivänkirjan virkaa hoitaa Akvaariokalenteri, jossa on molemmille "vesilaatikoille" oma sarake. Joka päivälle ei välttämättä tule niin paljon merkintöjä, mutta vedenvaihdot, suodattimien huuhtelut ym hoitotoimet sinne merkitään.

Tietyt perustiedot seuraavat kalenterista toiseen; kalojen tai tavaroiden osto- ja perustamistiedot jne.
Nöpö
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 22:03, 18.02.2006

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Kyllä olen alkanut akvaariopäiväkirjaa pitämään. Sinne merkitsen kaikki mainitsemisen arvoiset asiat ja muutokset. Auttaa muistamaan asioita paremmin, ja on varmaan mielenkiintoista palata lukemaan juttuja aloittelijauralta :D Minäkin tulostelen välillä kaloista ja akvaariosta kuvia vihkon sivuille, jolloin näkee konkreettisesti akvaarioiden kehityksen.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Itse tosiaan en pidä yllä kuin vesiarvot ja vedenvaihdot jotka on helppo vedenvaihdon ja mittausten aikaan täyttää samalla.

Nämäkin koskee vain kahta allastani joissa kovetan vettä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mulla on ekan altaan perustamisesta ja muutamasta ekasta kuukaudesta muistiinpanoja, mutta siihen se sitten jäikin... [:I]

Hauskempi "päiväkirja" muodostui siten, että olen tuota 240-litraista kuvannut säännöllisin väliajoin perustamisesta lähtien. Kuvista on mukava seurata altaan muuttumista. Välillä koin kyllä kauhunkin hetkiä kun katselin vanhempia kuvia ja vertasin nykyiseen; tekemäni muutokset olivat mielestäni surkeita ja allas näytti paljon paremmalta aikaisemmin. Nyttemmin olen taas jokseenkin tyytyväinen eikä vanhojen kuvien katselu enää harmita.
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Periaatteessa kyllä pidän. Välillä jää kirjoittaminen väliin, mutta silloinkin merkkaan kalenteriin vedenvaihdot ja vesiarvoja plus sitten jos on muuta mainittavaa. Nyt kyllä sain tästä topicista inspiraation jatkaa kirjoittamista ihan kunnolla, jos vaikka liittäisi kuviakin silloin tällöin päiväkirjaan. Varsinkin näin sisustusprojektin ollessa käynnissä olisi kiva pitää silmällä edistystä.
(Olen myös tullut ajatelleeksi akvaarioille omistettua blogiakin, olisipa ainakin kuvatkin näppärä liittää sinne koneelta kun en tulostinta omista.)
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kyllähän sitä päiväkirjaa tulee pidettyä. Tosin kaikilla neljällä akvaariolla on vain yksi ainoa pieni vihko päiväkirjana, enkä voisi sanoa että kirjoitan siihen kamalan aktiivisesti. Kirjoittelen siihen vain veden vaihdot, suodattimien putsaukset, isoimmat sisustus muutokset, uudet kalat, kala kuolemat ja muut sen sellaiset. Mitään kalojen tekemisiä en merkkaa ylös. Lisäksi merkkaan kultis akvaarion veden lämpötilan ja lammikkoon siirto päivän ja sen sellaiset ylös.
OV miljoonakaloja & kasveja
Felikez
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 13:29, 21.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Pidätkö akvaariopäiväkirjaa?

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Otsikossa se oleellisin kysymys, eli kuin moni raapustelee akvaarioiden tapahtumia ylös? Minkälaisia asioita kirjotatte? Laittakaa tänne vaikka lainauksia omistanne!

Ite päätin viimein alottaa päiväkirjan pitämisen. Ollu suunnitelmissa jo jonku aikaa, mutta nyt havahduin siihen, että asialle vois tehäki jotain :D Ensimmäisenä katoin sopivan vihon, sitte alko tuunaus. Nämä ois tulossa kanteen:
Oman populaation kantaisät
Oman populaation kantaisät
Isit.jpg (13.84 KiB) Katsottu 2051 kertaa
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”