Leväongelma

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Leväongelma

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Altaaseeni on tullut tiilenpunaista levää, jota on ihan kauheasti. Vesi haisee pahalle pengottuani pohjaa. Kaikki muu kärsii paitsi kalat ja rapu :(

Miten saisin 240l toimimaan vaikka tilapäisesti siten ettei minun tarvitsisi ostaa hienoja uusia vaahdottimia siihen. Nyt tuossa pyörii valmistaja mukaan 300l riittävä hohkapuilla toimiva vaahdotin, myös piccolo löytyisi kaapista. Kaksi resunin pumppua 2000l/h.

Eläväkivi on melko vanhaa jota on noin 10kg. Kaloina kaksi vuokkokalaa, keijukala ja kaksi kutapyrstö koralliahventa. Löytyy myös Stenopus hispidus. Varsinaisia levän syöjiä ei siis ole.

Mitä minun pitäisi muuttaa/hankkia lisää? Pienemmässä altaassa ongelmia ei ollut. Pitäisikö laittaa sittenkin pienempi allas? Olisiko ulkosuodattimesta hyötyä?

Asun myös pakka kunnalla mihin on hankala saada mitään, mutta en haluaisi silti luopua toivosta kokonaan.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kuinka vanhaa kivi on? Onko se ollut sinulla, vai ostitko 'käytettynä'?

Ensinnäkin, sitä pohjaa ei missään nimessä saa tonkia.

Jos sinulta löytyy ulkosuodatin laita sinne fosfaatinpoistajaa, sitä saa postitettuna ja varmasti melko nopeastikin kotimaisista liikkeistä:
http://www.coralhouse.fi/ tai http://coralreef.fi/index.php?option=co ... e&Itemid=1

Tuonkokoisessa kannattaa ensiavuksi myös vaihdella vettä ahkerasti. Onhan sinulla käänteisosmoosilaite?

Oletko mitannut arvoja, esim lämpö, suolapitoisuus, KH ?

Kauan allas on ollut toiminnassa?

Miten paljon+mitä ruokaa annat?
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Kiven ostin käytettynä ja itselläni on ollut jo 2v.

Eihän sitä saisi tonkia, mutta kun se näytti niin pahalta. Rapukin sotkeutui punaiseen levärihmastoon. Vaihtoi eilen kourensa.

Testejä löytyy ph, kh ja ca. Ovat tosin saksan kielisiä, joten ihan varma en ole niiden toiminta tavasta. Kh oli ymmärrykseni mukaan liian alhainen. Miten tätä nostetaan?

Myös jotain Calcium plussaa on mitä lisätään suoraan veteen. Onko tällä mitään tarvetta?

Pystyykö elävän kiven pesemään samoin koko altaan hiekkoineen päivineen ja säästämään suurimman osan vedestä ja pistämään pystyyn uudestaan? Kivessähän ei enää elämää oikeastaan ole.

Kuinka tehokkaan ulkosuodattimen tuohon tarvitsen, paljon virtausta sittemmin voi olla? Minulta kyllä löytyisi 5v vanha eheim classic 2215.

Ruokaa annan kahdesti päivässä melko vähän joten ei pitäisi olla sinännäistä merkitystä.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kiveä ei kannata minun mielestäni ryhtyä pesemään, vaikka olen kyllä jonkun kuullut epätoivoissaan tätäkin keinoa käyttäneen.... :roll:

Sinuna vaihtaisin osan (esim. 1/4) kivestä tuoreempaan (tämä onnnistunee tuolta Coral Reefistä matkahuollon kautta jonain lämpimänä päivänä), laittaisin ulkosuodattimeen (ihan mikä tahansa kelpaa mihn mahtuu n. litra suodatusmassaa, tuo Eheim on varmasti ihan sopiva) fosfaatinpoistajaa ja vaihtaisin vettä (käänteisosmoosilaitteella tuotettua) ahkerasti. Lisäksi vaahdottajan toiminnan maksimoimiseksi se kannattaa pestä usein huolella ja pyyhkäistä lopuksi mikrokuituliinalla.

Jos hiekka on oikein pahan näköistä, hamaata tauhkaista möhkää, yrittäisin lapota sen pois vaikka vähän kerrallaan ja laittaisin uudet hiekat joskus tuleivaisuudessa kun allas lähtee toipumaan.

Kh:n ja kalsium ylläpitämiseen on monia keinoja (lue lisää tuolta Mikaelin merivesimanuaalista) Noin pienessä altaassa lähtisin itse kokeilemaan esim Tropic Marinen Bio Calsiumia, jolla saa pidettyä sekä kalsiumin että kH:n ylhäällä melko helpolla tavalla.

Tarkistahan vielä lisäksi että suolapitoisuus on varmasti kohdallaan.
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Vaihtaisin kiveä. Eikö voisi vain ostaa sitä lisää [;)] Käänteisosmoosi laitettahan minulta ei löydy ikävä kyllä. Varmaan kalliskin?

Kivi on kyllä ihan sen punaisen möhnän vallassa. Eikö voisi vähän harjalla sipaista [;)]
Jay82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 14:45, 30.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Niin ei siitä sipaisusta mitään hyötyä ole. Ongelma on jossain muussa kuin siinä mitä näet.

Hanki se Käänteisosmoosilaite nyt heti ensimmäiseksi ja vaihda vettä.

edit:

Niin ja tämä on kallis harrastus... jos ei ole varaa, ei kannata antaa eläinten kitua.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Coralreefissä näytti olevan RO-laite hintaan 129 ja sieltä saat kiveä+fosfaatinpoistajaakin samassa lähetyksessä. Jos altaaseen mahtu voi sitä kiveä toki lisätäkin, mutta ongelma voi johtua nimenomaan vanhaan kiveen+hiekkaan kertyneistä ravinteista, joita olet altaaseen haveden mukana lororttanut.
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Käänteisosmoja löytyy monen hintasia alle 100€ - useampi tuhat €

Saksasta marinshop.de 95,50 € ja taisi olla vielä halvempikin tuolla

Suomesta coralreef.fi 189€ tämän tilasin itse, en ole kokeillut vielä (kun ei ole allastakaan vielä) mutta varmasti ihan passeli vehje. Myös täältä taisi löytyä halvempikin laite kuin tuo

Myöskin ebayssa näkyy olevan näitä ihan pilkkahintaan
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Mitä tämä ro-laite loppuunsa tekee että siitä tulee välttämätön? Eikö ilman todellakaan pärjää 8O
Kaivovettä olen käyttänyt altaisiin.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

jellu88 kirjoitti:Mitä tämä ro-laite loppuunsa tekee että siitä tulee välttämätön? Eikö ilman todellakaan pärjää 8O
Kaivovettä olen käyttänyt altaisiin.
No, taisihan ongelman syy selvitä eli se kaivovesi. Veden mukana pääsee altaaseen paljon ravinteita ja todennäköisesti tänä syksynä on valumavesiä päässyt kaivoon eli myös paljon tavallista enemmän ravinteita.

Itselläni on porakaivo jossa ruostepitoista vettä ja se suodatetaan ensin talousvedeksi 3 suodattimen ja veden pehmentimen läpi ja akvaarioon pääsee tätä vettä vasta kun on se lisäksi ensin mennyt hienon suodattimen ja RO/DI yksikön lävitse.

Asiaa veden puhdistamisesta löytyy TÄÄLTÄ
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Höh...Mulla on porakaivovesi 26 metristä maan alta tulee: tähän aikaan hieman ruskehtavaa, johtuu mangaanista. pH kaivosta tullessa 6,5 ja Kh ja Gh noin 3. Superhyvää akvavettä taistoille, kuparimonnisille ja punakorvakilpikonnille. Levä ei kasva ilmeisesti tuon alhaisen pH:n takia?
Mulla olisi hyvä vesi ns. mustanvedenakvoihin...mutta kun olen noihin taistoihin sitoutunut...

Piilevä kasvoi mutta uusin akvaan lampun ja piileväkin katosi. Edellinen lamppu ehti olla jo 2 vuotta. :mrgreen:
Pitäisi varmaan tuonne taistojen kutuakvaankin uusi lamppu budjetoida, sielläkin piilevä hilluu... :roll:
Viola & eläintarhantynkä
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Viola kirjoitti:Höh...Mulla on porakaivovesi 26 metristä maan alta tulee: tähän aikaan hieman ruskehtavaa, johtuu mangaanista. pH kaivosta tullessa 6,5 ja Kh ja Gh noin 3. Superhyvää akvavettä taistoille, kuparimonnisille ja punakorvakilpikonnille. Levä ei kasva ilmeisesti tuon alhaisen pH:n takia?
Mulla olisi hyvä vesi ns. mustanvedenakvoihin...mutta kun olen noihin taistoihin sitoutunut...

Piilevä kasvoi mutta uusin akvaan lampun ja piileväkin katosi. Edellinen lamppu ehti olla jo 2 vuotta. :mrgreen:
Pitäisi varmaan tuonne taistojen kutuakvaankin uusi lamppu budjetoida, sielläkin piilevä hilluu... :roll:
Nyt ei ollut puhe juomavesialtaasta vaan merivesialtaasta :) eli ei voi verrata tuota levänkasvua.
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minkälaista se fosfaatin poistaja on. Löysin coral reef Finland nettikaupasta tämmöissen aineen http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... 7cd2e20cf8
Olisiko tämä tarpeen? Kannattaako myös ostaa levänsyöjiä tuohon altaaseen?
Entäs veden keittäminen onko tällä merkitystä puhtauden kannalta?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Tältä sivulta löytyy fosfaatin poistaja
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/in ... 487716cb2b
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

jellu88,

En halua olla ilkeä, mutta perusasiat tuntuvat olevan senverran pahasti hakusessa, että suosittelisin oikeasti lukemaan ihan tarkkaan läpi Mikaelin oivan manuaalin:

http://mikael.aqua-web.org/

Fosfaatinpoistoaine sitoo itseensä vedestä fosfaattia, mikä aiheuttaa taas sitä levänkasvua. Fosfaatti lähtee pois, kun käytetty aine poistetaan kierrosta (ja korvataan taas tuoreella).

Teoriassa keittäminenkin puhdistaa vettä hieman, mutta merivesiakvaarion tapauksessa ei läheskään riittävästi. Jos laitat likaista vettä altaaseen, tapat eliöt ja saat korvaukseksi levää.

Hanki ensi tilassa:

1. Perustietoutta em. linkistä

2. Käänteisosmoosilaite

:)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Onko kellään kokemusta minkä hintaisia ro-laitteet ovat ruotsin puolella?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ei merkittäviä eroja, kuten ei muussakaan tekniikassa. Alexilla on tekniikkatavara ihan asevelihinnoissa [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Onko kukaan tilannut tuolta https://www.marinshop.de liikkeestä tavaraa suomeen?
Ei tuo saksan kieli oikein minulta luista niin en oikein tiedä miten tilata ja mitkä kentät täyttää.
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Itse ostin käytetyn ro-laitteen 70 eurolla ja tuottoa sellanen 200litraa vuorokaudessa. Laite oli melkein käyttämätön ja toimii erittäin hienosti:) Ei noi laitteet kauheesti maksa ja aika usein täälläkin niitä kaupitellaan. Minulle opastettiin että tuo laite on aika oleellinen tässä harrastuksessa.

Tuossa aika edullinen

http://www.aquapro2000.de/Technique.12/ ... 1dafd4654e
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Levä

Viesti Kirjoittaja Cano »

RO-laitteen saa usein myös ebay:sta uutena ja hyvään hintaan. Monella myyjällä mukaan kuuluvat myös uudet varapatruunat. Itse ostin 150L/vrk tuottavan ro-laitteen 79e:llä pari vuotta sitten ja mukana oli vielä kaksi uutta varapatruunaa.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Marinshopista ostin omaní ja tyytyväinen olen ollut, kannattaa tilata samalla uudet suodattimet siihen samalla. Kaivovesi voi tukkia ne aika nopeaa, tämä kylläkin ihan mutua.
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Anteeksi, mutta mikä se ebay on [:I] Onko tällä sivut? Löysin kyllä vaikka mitä sivuja itse, mutta mitähän lie :mrgreen:
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Tässä esimerkiksi yksi ebaysta halpa ja tehokas.
jellu88
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 15:41, 24.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuhmo

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Pystyykö tuommoinen olemaan liian tehokas? Tuotetaanko tuolla vain se vesimäärä mitä aina tarvitaan korvausvedeksi ym?
Jay82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 14:45, 30.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Eli siis...

Hanasta vesi johdetaan RO-laitteeseen (käänteisosmoosi) joka puhdistaa veden ja tuo puhdistettu vesi menee johonkin puhtaaseen saaviin. Tuosta saavista sitten kaadat puhdasta vetta altaaseen. Tietysti puhdistettuun veteen lisätään suola ennen altaaseen kaatamista. :)

Eli se ei voi olla liian tehokas.. eri malleilla voit tehdä erilaisia määriä vettä erilaisen ajan kuluessa.

Kaikista helpoimmalla pääset kun otat yhteyden tänne.
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... cts_id=303
Klikkaat sieltä vasemmalta "lisää koriin" ja seuraat ohjeita. Leväongelmasi todennäköisesti poistuu kun lisäät tuon systeemin läpi vietyä vettä altaaseen.

Niin ja tilaa samalla vaikka purkillinen tätä.
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... cts_id=158
Niin ongelmasi poistuu nopeammin.

Ja sitten vaikka vielä tämmönen mihin voit pistää tuosta purkista niitä pipanoita.
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... cts_id=196

Eikä se "nestemäinen aktiivihiilikaan" pahaa tee.


Muualta voit ehkä muutaman kympin säästää mutta ongelmatilanteissa ja neuvoa kysyessä voi sentään keskustella suomeksi.

Toivottavasti saat homman skulaamaan!! :mrgreen:
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”