Vesitestit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kai P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:05, 19.12.2006

Vesitestit

Viesti Kirjoittaja Kai P »

Olen lukenut näillä sivuilla viitauksia siihen että näitä tippatestejä voi käyttää säästeliäämminkin kuin käyttöohjeet kertovat. Siis että voi käyttää pienemmän määrän tippoja saadakseen oikean testituloksen. Voisiko joku kertoa, miten pitää toimia. Itselläni on ammoniakki-, nitriitti-, nitraatti-, pH- ja GH.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Toimit niin, että jos esim 10ml vettä käsketään lisätä kaksi tippaa testiainetta, niin otatkin vettä vain 5ml ja laitat yhden tipan.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Tuossa on ainoa "ongelma" parittomissa tippaluvuissa esim. 5ml ja 7tippaa (monissa tetran testeissä ainakin. Puolittaessa tulisi siis laittaa 2,5ml ja 3,4 tippaa.. itse oon laittanut "vähän arviolta" 2ml ja 3 tippaa.. Kyllä sillä riittävän tarkasti saa. (Ainakin kun odottaa nitriittipiikin alkua, siitä näkee onko vielä nollilla vai onko alkanut nousta. Sit ku alkaa nousta, voi mittaa tarkemmin jos haluaa)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Kai P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:05, 19.12.2006

Viesti Kirjoittaja Kai P »

Juuri tuo 5ml vettä ja 7 tippaa reagenssia onkin se ongelma. Tetran testejä käytän.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Voipi olla, että tetra on tarkoituksella tehnyt jäynää. Näin tippatesti kuluu nopeammin, sillä voisihan aina testi aineiden vahvuutta nostaa, jolloin niitä ei tarvitsi laittaa niin montaa tippaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

1 ml vettä ja 1 tippa. Vielä edullisempaa.
5 ml ja 7 tippaa asemesta. Ei lisää virhettä kummoisesti. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kai P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:05, 19.12.2006

Viesti Kirjoittaja Kai P »

No niin. Kiitos vaan vinkistä. Olinkin ymmärtävinäni että asia on niin. Onkin tässä tullut tiputeltua tippa poikineen uuden altaan kypsymistä odotellessa. :)
ellmarj
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 14:27, 04.04.2006
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Pipetillä saa hyvin mitattua myös, eikä maksa paljon. Apteekista saa ilmaiseksiki joskus.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Kai P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:05, 19.12.2006

Viesti Kirjoittaja Kai P »

Niin. 22gtt eli 22 tippaa = 1 ml. Jokainen sairaanhoitajahan sen tietää : )
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mä kyllä muistelisin että se on 20 tippaa=1ml
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Tuube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 03:00, 06.11.2005
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Mulla olis pari kysymystä noista Tetran testeistä. Eli ostin saksasta tuollaisen Tetran Laboret-setin, jossa on ph, kh, gh ja no2 testit. Ohjeita ei ole englanniksi ollenkaan ja olisin kiitollinen jos joku viitsisi ottaa vaikka skannerilla minulle kuvan, joko suomenkielisistä tai englanninkielisistä ohjeista noiden testien käyttöön. Jotenkuten sain selvää sen, että ph testiin tulee 2,5ml vettä ja 7 tippaa. No2 testiin taas 5ml vettä ja 7 tippaa sekä 1., että 2. pullosta. Kh ja Gh ilmeisesti toimivat sillä periaatteella, että 5ml vettä lisätään niin monta tippaa, että vesi vaihtaa väriä. En kuitenkaan ole varma kumpi lukema on oikein, se milloin vesi on vielä alkuperäisen väristä vai se tippa, jolla vesi vaihtaa väriä. Auttakaa kiitos.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... testit.htm

Huomaa että voit vaihdella vesimäärää, jos voit samassa suhteessa muuttaa tippojen määrää.

pH ja nitriitti esimerkiksi toimivat mainiosti vain yksillä tipoilla hieman vajaalla millilitralla vettä. Voit kokeilla jopa tasan millilitraa ja yksiä tippoja ja huomaat ettei tulos siitä muutu.

Tetran nitraattiakin olen käyttänyt säästellen. Siinä onkin hieman matematiikkaa tarjolla, mutta ainoa jonkinlainen vaikeus on jauheen jakaminen.

Kovuuksien kanssa saa olla tarkkana ja rauhassa katsoa pieniäkin muutoksia värissä joka tipan jälkeen. 2,5ml vettä siinä sopii hyvin keskikoviin ja koviin vesiin, jolloin jokainen tippa vastaa kahta astetta. Jos (GH tai KH) on lähellä nollaa, on vaikeuksia saada mitään mittaustulosta.

Ravisteluksi riittää aina kevyt huljautus, mutta nitraatin jauheen jälkeen on syytä tehdä perusteellinen ravistus 20 sekuntia. Myös lopullinen lukema katsotaan vasta tietyn ajan päästä.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Tietysti kannattaa muistaa, että valmistaja on useimmiten testannut tuotteitaan ennen markkinoille laskemista ja päätynyt sellaiseen ohjeeseen, jonka avulla päästään helposti tulkittaviin mittaustuloksiin. Pitkällä aikavälillä testejä muuntelemalla varmasti päädytään säästöihin (ja samalla pelastuu maailma, kun reagensseja kuluu vähemmän), mutta joidenkin testien kohdalla olen huomannut, että mittaustulosten tulkitseminen on helpompaa, kun mitattavan veden ja reagenssien määriä ei muunnella.
Kai P kirjoitti:Niin. 22gtt eli 22 tippaa = 1 ml. Jokainen sairaanhoitajahan sen tietää : )

Tipan koko saattaa vaihdella mittavälineestä riippuen. Myös reagenssin ominaisuudet (pintajännitys) vaikuttavat tipan kokoon.
111na kirjoitti:Tetran nitraattiakin olen käyttänyt säästellen. Siinä onkin hieman matematiikkaa tarjolla, mutta ainoa jonkinlainen vaikeus on jauheen jakaminen.
Kyseisen jauheen määrä ei ole kriittinen. Jauheen tehtävä on pelkistää nitraatti nitriitiksi, jonka kanssa indikaattori reagoi aiheuttaen värimuutoksen. Pääasia on, että jauhetta lisätään tarpeeksi.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Tuube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 03:00, 06.11.2005
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Kiitoksia, tuosta akvaariokeskuksen sivusta oli todella paljon hyötyä.
eliinaa_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 22:35, 30.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Kai P kirjoitti:Niin. 22gtt eli 22 tippaa = 1 ml. Jokainen sairaanhoitajahan sen tietää : )
Jostain olin lukevinani, että ml olisi 36 tippaa :|
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ville K. kirjoitti:Tietysti kannattaa muistaa, että valmistaja on useimmiten testannut tuotteitaan ennen markkinoille laskemista ja päätynyt sellaiseen ohjeeseen, jonka avulla päästään helposti tulkittaviin mittaustuloksiin.

Nimennomaan Tetroilla pihistely ainakin toimii erinomaisesti. Jopa se vajaa 1ml nestettä täyttää kallistaen mittalasin kulman ja siitä näkee oikein hyvin. Testiksi voi laittaa ohjeen mukaan ja todeta näin tekniikan toimivuuden. ;)

Ja on myös toinen vaikutin aina valmistajalla eli voiton maksimointi, joka on (lähes) jokaisen liikeyrityksen perusta.

En tiedä ovatko JBL testit samanlaisia kuin ennen. Niissä ei näin helposti voi käyttää vähempää vesimäärää, koska värikartan asteikkoon verrataan siinä katsomalla nestepatsaan läpi pinnalta pohjaan eikä sivulta läpi.


Mukava nyt tietää tuosta nitraattitestin jauheesta, kiitos Ville.

Kai P kirjoitti:Olen lukenut näillä sivuilla viitauksia siihen että näitä tippatestejä voi käyttää säästeliäämminkin kuin käyttöohjeet kertovat. Siis että voi käyttää pienemmän määrän tippoja saadakseen oikean testituloksen. Voisiko joku kertoa, miten pitää toimia. Itselläni on ammoniakki-, nitriitti-, nitraatti-, pH- ja GH.
Ai vasta luin tämän aloituksen! Hommahan toimii niin että jaetaan vesimäärä tipoilla, jolloin saadaan tietoon vesimäärä yhtä tippaa kohden. Vertaillen kokeilemalla voi sitten tutkia kuinka tarkka tuossa vesimäärässä on syytä olla. Esim. tetran pH tulos ei käytännössä muutu vaikka vettä on 0,7-1ml yhtä tippaa käytettäessä. Enemmänkin muuttuu vain värin kylläisyys, muttei värisävy.

GH:n ja KH:n erilaiset vesimäärät ovat myös tehtaan (Tetra) ohjeissa. Kaksinkertainen vesimäärä = jokainen tippa vastaa puolta astetta. Tästä kehitellen puolitettu vesimäärä = tippa on kaksi astetta.
Jafuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 00:33, 06.01.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jafuli »

eliinaa_ kirjoitti:
Kai P kirjoitti:Niin. 22gtt eli 22 tippaa = 1 ml. Jokainen sairaanhoitajahan sen tietää : )
Jostain olin lukevinani, että ml olisi 36 tippaa :|
Kyllä se on 20 gtt = 1 ml. Jossain hifistely-jutuissa voidaan ehkä alkaa hiertämään noitten tippalukujen kanssa kun sehän riippuu siitä nesteestä, että miten isoja tippoja muodostaa jne, mutta meillä ainakin sairaalassa (jossa kuitenkin pelataan tappavien/myrkyllisten lääkkeiden kanssa) riittää tarkkuudeksi aineesta riippumatta tuo 20 gtt = 1 ml.

*muoks* kirostusvihre
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”