Kalojen lopetus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tine
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 08:58, 07.03.2003
Paikkakunta: Joensuu

Kalojen lopetus

Viesti Kirjoittaja tine »

Mikä on oikea tapa lopettaa parantumattomasti sairas/kituva kala?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Veitsellä, vasaralla tai neilikkaöljyllä. Neilikkaöljyä käyttäen kala taintuu ensin ja lisäämällä neikikkaöljyä, kala kuolee heräämättä, mutta silti se olisi lopuksi karasta varnistaa veitsellä tai vasaralla tms. Neilikkaöljyä annostellaan vähintään 1 ml kymmentä vesilitraa kohti.
Viimeksi muokannut jarvij, 14:45, 12.06.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

kalojen lopetus?

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Yksi hyvä keino on että keität kattilassa kuumaa vettä. Kaadat sen ämpäriin ja laitat sen kituvan kalan sinne. Ei kärsi kauaa vaan kuolee heti. Itse teen noille kasvattamilleni kaloille, jotka ovat epämuodostuneita tai muuten viallisia. Myöskin se puukolla kiduskansien takaa selkäranka poikki tyyli on ok. Tosin harvasta meistä on siihen. Itse kyllä pystyn tekemään sen homman ja perkaamaankin kaupasta myytäviä kaloja. (tarkoitan ruokakaupasta) [;)]
Kupo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 12:41, 30.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Ei-saa-ikinä-keittää-kaloja-elävältä,-varsinkaan-isoja-sellaisia!! [}:)]
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
-minttu-
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 23:55, 09.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Laita kala muovipussiin, ota kalasta kunnon ote ja lyö vasaralla tms kovaa päähän. Kala kuolee nopeasti ja sotkut jää pussin sisään. :(
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kupo kirjoitti: Ei-saa-ikinä-keittää-kaloja-elävältä,-varsinkaan-isoja-sellaisia!! [}:)]
Laitetaan vielä kerran, jotta ei keneltäkään jää huomaamatta: Kaloja ei keitetä!

Tästä on hyvä aloittaa: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lopetus.php
Minka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:38, 18.02.2003
Paikkakunta: Oulu

Re: kalojen lopetus?

Viesti Kirjoittaja Minka »

Thomas29Hki kirjoitti:Tosin harvasta meistä on siihen. Itse kyllä pystyn tekemään sen homman ja perkaamaankin kaupasta myytäviä kaloja. (tarkoitan ruokakaupasta) [;)]
Kyllä itse kalastamalla saatujen ja kaupan kalojen käsittely onnistuu, mutta entäpä kun kohteena on jopa vuosia seurana olllut lemmikki? :cry:
cyanique
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 00:17, 21.11.2002
Paikkakunta: Turku

Re: kalojen lopetus?

Viesti Kirjoittaja cyanique »

Thomas29Hki kirjoitti:Yksi hyvä keino on että keität kattilassa kuumaa vettä. Kaadat sen ämpäriin ja laitat sen kituvan kalan sinne. Ei kärsi kauaa vaan kuolee heti.
Minua rupesi mietityttämään, että eikö vesi oikeastaan jäähdy hieman tuossa operaation aikana? Ja mitä se jäähtyminen tekee kalan kuolemiselle? Jotenkin minulla on sellainen olo, että kala kituu silloin pidempään. Ja mitä kenellekin 'kuolee heti' tarkoittaakaan...

Itse joskus kauan sitten keittelin pienen mustatetrani (parveen oli mitä todennäköisimmin sattunut yksi heikompi yksilö, muut olivat terveitä) ja tiputin hänet suoraan kiehuvaan veteen haavista. Siis kattila oli yhä liedellä, liesi päällä ja vesi kiehui kunnolla.

Mutta en todellakaan suosittele keittämistä. Parempiakin keinoja löytyy lopettamiseen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ja vieläkin kaloja ei keitetä elävinä :cry:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Heh... voi hyvänen aika sentään! Tarkoitus ei todellakaan ole keittää kalaa missään kattilassa tai sangossa! Vaan se sintti heitetään kiehuvaan veteen ja kuolee välittömästi. Toisin kuin että jotkut mitä itse olen kuullut heittää elävät kalansa vessanpönttöön! Se on jo eläinrääkkäystä, kun kala jää kitumaan jopa useiksi päiviksi viemäristöön! Kuumaan veteen heittämisessä se kala raukka (lemmikki) ei jää kitumaan. Juttelin aikoinaan yhden ammattikalankasvattajan kanssa aiheesta ja hän kyllä ehdotti sitä lopetuskeinoa.

Mitä tulee tuohon vasaralla päähän lyömiseen niin aika brutaalilta kuulostaa. Itse en varmasti alkaisi nuijimaan monta vuotta seurana ollutta kalaa varsinkaan vasaralla otsalohkoon. Kamalaa...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kaloja ei lopeteta kiehuvaan veteen. Tämä ei näköjään mene perille mitenkään.
Joku väittää että mattosuodatinta mainostetaan liikaa, mutta kalojen lopettaminen asiallisesti ei kaikille harrastajille ole näköjään mahdollista
:cry:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Vasaraa päähän tai puukkoa valtimoon. :twisted:
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Tom80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:28, 24.10.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Tuli vaan mieleen että eikö ravut laiteta elävinä kiehuvaan veteen kun niitä valmistetaan ruoaksi.

Ei kait sitä tapaa muuten varmaan käytettäisi jos rapu ei kuole välittömästi.Tiedä sitten.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

D:\Kalankuvat\Akvaario Hoito!.htm

Joopa joo... keittäkää kattilassa tai heittäkää vaikkapa viemäristä alas... eipä toi mua paljon hetkauta. Itse ainakin terävällä veitsellä vedän niskat poikki. Siinä ei paljon kala kerkee kärsimään. Samoin kalankasvatuksessa pienet sintit voi tappaa monella tapaa... täällähän näitä "erinomaisia ideoita löytyy" :D

Taitaa olla järjenköyhyyttä vaihteeksi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Noin sen teen minäkin ja noin juuri se pitää tehdä, mutta täällä on toisia jotka eivät voi sitä siten tehdä. Heille on tuo neilikkaöljy.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

No eiköhän toi ole jokaisen oma asia miten lopettaa, kunhan kala tms. muu kotieläin ei kärsi yhtään enempää! Keinojan monia niin kuin tyhmiä päitäkin...
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Kyllä minä ainakin pikkusintit olen lopettanut tuohon kiehuvaan veteen tiputtamalla... Kuolevat saman tien, eikä niitä tietenkään siinä keitetä, eihän ole tarkoitus mitään soppaa tehdä... :x

Joskus kun piti isompia ahvenia lopetella, kalautin kivellä. Mutta kala ei siihen kuollutkaan vaan lähti sätkimällä karkuun... Sain sen kyllä kiinni annoin sille niin monta iskua, että siltä lopulta lähti henki. Kaamean näköistä kun kala on ihan kuhmuilla ja vielä henki pihisee! Että jos sillä vasaralla lähtee sohimaan niin kannattaa sitten varmistua että osuu kunnolla. Tiedä sitten miten itse tästälähin lopettaisin kalat, ei tuo vasaratouhu oikein houkuttele... Ja se neilikkaöljy tietty maksaa tuhottomasti.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä en jaksa enää jauhaa tästä aiheesta. Asiallinen lopettaminen maksaa juu :cry:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

No onneksi ei ole omia kaloja tarvinnut vielä lopettaa, mutta todennäköisesti puukkoon kallistuisin. Ne kun on helposti saatavilla ja useampi käyttämätön löytyy täältä... Avannon reunalla puolestaan olen pistänyt peukalon suuhun ja taittanut niskat, niinkuin oluen korkkaisi.
KaSu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 10:50, 22.10.2002
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Yhden kalan olen lopettanut ja pistin sen 15 asteen pakkasessa hankeen. En tiedä menikö oikein mutta....
~Katja~
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Uskomatonta!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

No on tämä nyt uskomatonta, että joku vielä keittää lemmikkinsä hengiltä! Se on viheliäistä jos mikä.

Eläinlääkärin tekemä nukutus on paras tapa - mutta eihän sitä haluta käyttää, kun kaloja on niin paljon ja elävät niin vähän aikaa .... eli kyse on vain ja ainoastaan välinpitämättömyydestä ja rahasta!

Tästä on puhuttu monta kertaa aiemmin ja parhaaksi kotikonstiksi on löytynyt neilikkaöljy, kuten Haku-valikosta on lukutaitoisten opittavissa. Jäätyminenkin on parempi tapa kuolla kuin kuuma vesi, jossa joka hermosolu joutuu äärimmäiseen kiputilaan. Taju lähtee varmaan melko pian, mutta täydellä varmuudella kovan kivun kera, päinvastoin kuin paleltuessa ainakin ihmisellä käy.

Ravut ovat selkärangattomina huonommin lainsuojaamia kuin selkärankaiset, mutta sikäli kuin ne voivat kipua ylipäätään tuntea, ei keittäminen tee hyvää niillekään. Ravustin nuorena eräästä Etelä-Suomen parhaista rapujärvistä myyntiä varten. Parina kesänä pidimme myös itse rapukekkerit, kunnes rupesin tarkkailemaan kuinka nopeasti ravut kiehuvassa vedessä kuolevat: Ei se tapahdu silmänräpäyksessä, vaan enemmänkin sekunneista on kysymys. Ja siihen loppui tämän pojan ravustusinto.

"Nuijanukutus" toimii ihmisten omien kokemusten mukaan kivuttomasti. Kipu tulee vasta herätessä. Tästä on niin monen päänsä pahasti kolauttaneen kertomuksia, että tietää "kivun" rajoittuvan tömähtävään kuuloaistimukseen. Voi uskoa, että se on kalallekin hyvä menetelmä.

Emme kuitenkaan voi olla täysin varmoja mitä ja miten kala tuntee, ja siksi on nukutusaine ehdottomasti paras vaihtoehto.

Kalan sätkiminen tai kalan poikkileikatun pään ilmaahaukkominen on luultavasti suurelta osin refleksinomaista, mutta varsinkaan pään osalta en kyllä menisi siitä takuuseen.

Tämä on vaikea asia, mutta kannattaa vähän pohtia minkä kuolintavan itse itselleen valitsisi jos olisi pakko. Onneksi voimme ajatella, ettei kala koskaan kärsisi niinpaljon kuin ihminen voisi. Ikävä kyllä sitäkään ei voi varmasti tietää, joten kivuttominta keinoa kannattaa ehdottomasti käyttää. Eikä se ole milloinkaan kiehautus.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pannaan nyt vielä kerran linkki aiheeseen:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lopetus.php

Se kannattaa lukea huolella ennenkuin pähkäilee aiheesta täällä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 16:02, 14.12.2002
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Minä en ainakaan menisi missään vaiheessa kalaa lopettamaan keittämällä kun kokemuksia on kanssa suurikokoisen ravun "kolistelu" kiehuvassa kattilassa joka kesti varmasti useita sekunteja.
Sekä aikaisemminkin täällä kertonut että kalastajan tyttärenä paljonkin järvikaloja käsitelleenä tiedän sen mitä tapahtuu kalalle kun se talvella otetaan verkosta , se elää ja kun se laiteaan kelkkaan ja ulkona on pakkasta niin se jäätyy "tönköksi" mutta ei se tosiaan kuole vaan tullaan sisälle ja kala alkaa rapistelemaan muovipussissa täysillä kun se sulaa.
Se kait vaan kohmettuu ja sen elintoiminnot hidastuvat lähes täysin mutta ei tosiaankaan kuole vaikka ulkona olisi -15 astetta ja kala olisi useitakin tunterja ilman vettä. Erittäin sitkeä on esim made "heräämään"
Elikkä kyllä todella asiallinen lopettaminen on ihan muuta kun keittely ja pakastaminen :frown:
Pari viikkoa sitten juuri olin katselemassa Säkylässä kun nuotalla nostettiin noin tuhat kiloa roskakaloja ylös ja homma kestää muutamia tunteja ja kalat jäätyvät siinä mutta heräilevät taas kun mennään lajittelemaan niitä... Itse napsein siikoja siitä itselleni ja koppasin niitä puukonperällä päähän , veri ulos ,avasin ja sisälmykset ulos...
akvaariokalani lopetan kyllä kanssa puukolla jos tarve vaatii.
Ehkä silti nielasen kaksi kertaa ja teen sen sitten nopeasti ja varmasti, ne ovat ansainneet nopean kuoleman jos ei muuta enää voi :cry:
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
ljm88

Viesti Kirjoittaja ljm88 »

Ne jotka kannattavat neilikaöljyä, ovat siis tyyppiä: myrkkyä veteen, niin selvää tulee. Hidasta vaikkakin kivutonta.
tine
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 08:58, 07.03.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tine »

Kiitos vastauksista. Olen itse niin herkkä, etten pysty kaloja puukolla lopettamaan. Jos kala on pieni, tuntuu kala pussiin kivellä päähän- tapa vaikealta ja myös raa'alta. Aiemmin olen keittänyt kalani, pitäisi nyt varmaan hankkia sitä neilikkaöljyä, jos lopettaminen tulee eteen. Tai pyytää poikakaveria käyttämään puukkoa tai kiveä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”