Varokaa uudet foorumilaiset! ("akvaariohulluus")

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Varokaa uudet foorumilaiset! ("akvaariohulluus")

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Varokaa, täällä harrastetaan aivopesua!

Ainakin kun akvaarion silikonit petti ja niiden uusimista mietin, suurin osa kommenteista ja neuvoista kuului: osta uus ja isompi. Vitja vie, nyt katellaan 300-litraista vaikkei ole saatu edes 60-litraista kuntoon. :mrgreen:

Edit: otsikkoa muokattu.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kun antaa pikkurillin sie vie koko käden ;)

Minullakin 100 litranen muutui 750 litraiseksi, mutta allas ei mahtunut uuteen kämppään niin se piti halkaista kahdeksi 200 litraiseksi :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Anki72
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:42, 17.10.2006
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Anki72 »

Pahimmillaan se vie molemmat kädet. :roll: keväällä aloittelin harrastuksen 170 litrasella ja melkein heti kävi pieneksi. Tuli ostettua 317 litranen. Nyt ympäri taloa 4 purkkia asukkeineen ja kaksi tyhjillään varastossa. 8O Nyt tulee kateltua sillä silmällä josko jostai sais reilu 700 litrasen. :D
KARHU
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 17:41, 20.11.2006

Viesti Kirjoittaja KARHU »

Itsellä oli penskana joku korkeintaan 50 litrainen allas (lehtikaloja + kultakaloja oli ainakin), sitten noin 15 vuotta myöhemmin näin kaverillani 100 litraisen altaan jonka ostin kokeilumielessä pois :D

Sitten noin 6kk meni ja ostin 300 litraisen. Sitten meni toinen 6kk ja ostin nykyisen 600 litraiseni joka saa toistaiseksi riittää (asuntoon ei isompi sovi)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

KARHU kirjoitti:nykyisen 600 litraiseni joka saa toistaiseksi riittää (asuntoon ei isompi sovi)
Katsotaan muutaman kuukauden kuluttua kun voi keittiön pöydän myydä jotta saa altaan sen tilalle
:mrgreen:

Sitä tilaa vaan löytyy ihan ihmeellisesti koko ajan ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
KARHU
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 17:41, 20.11.2006

Viesti Kirjoittaja KARHU »

Itseasiassa tarkkoja jos ollaan niin keittiöön ei mahtuisi nykyinenkään allas mitenkään :mrgreen:

Ei mutta nykyinen on loistava koko siinä mielessä että olkkarissa oli yksi tyhjä 230 pitkä seinä johon 200 allas meni oikein komeasti! Sopivasti nurkkaan jäi tilaa letkuille ja johdoille

Kunhan saan asuntolainan joskus niin tarkoitus ostaa asunto joka on ensimmäisessä kerroksessa ja seinätilaa on.. jostain syystä 600 litraa kerrostalon ylimmässä kerroksessa aiheuttaa henkisiä kärsimyksiä aina silloin tällöin :|
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Ja varokaa, ettette missään nimessä hanki ukkoa/akkaa joka on myös akvaario-hullu. Se on kamalaa kun akva hajoaa, ja pitäisi uusi ostaa, niin mies on vieressä "mitä sä samankokosta ostamaan, osta samantien isompi!". Sitä vielä uskoo sitä, ja kohta on velkaa kuin kehitysmaalla.

Meilläkin on nyt jo 4 akvaa: 5L, 40L, 65L ja 128L. Isompia olisivat, jos rahat ja tila riittäisivät.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

partis<3 kirjoitti:Ja varokaa, ettette missään nimessä hanki ukkoa/akkaa joka on myös akvaario-hullu. Se on kamalaa kun akva hajoaa, ja pitäisi uusi ostaa, niin mies on vieressä "mitä sä samankokosta ostamaan, osta samantien isompi!". Sitä vielä uskoo sitä, ja kohta on velkaa kuin kehitysmaalla.

Meilläkin on nyt jo 4 akvaa: 5L, 40L, 65L ja 128L. Isompia olisivat, jos rahat ja tila riittäisivät.
Exän kanssa oli aina ongelmia kun piti aina akvaario asioissa sopia tyyliin jos ostan isomman myyn noi 2 pois.

Nykyinen on yhtä hullu kuin minäkin. :mrgreen: Juuri ostettiin yhdessä uusi malawi-allas kun sekin halusi sellaista ja nyt se innoissaan mittailee vesiarvoja :D
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Meillä menee sillätavalla että minä katselen altaita tyyliin "nytkin olis tommonen pieni 600-litrainen vain 1391031 euroa...". Haikailen perään. Avo sitten sanoo AINA, joka kerta, että "no sehän kannattaa melkein ostaa!" Itse sitten huomauttelen että no millä rahalla, opiskelijoita kun kumpikin ollaan. Ja vaikka itse akvaarioon olisikin rahaa niin mites valaisin suodatin lämmitin hiekka kasvit kannot kalat ja muut sitten maksetaan.

Avo ei tajua mitään näistä akvaarioista. Kysyi että miksei ton 60-litraisen tarvikkeita voi siirtää 300-litraiseen, ihmetteli että eikö ne muka käy. :roll:
En oo kyllä kertonu sille mitään akvaariosta, ottakoon ite selvää jos kiinnostaa. Niin kauan, kun hän ei tiedä perusasioita, tämä on minun akvaario, ei meidän. [;)]
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Madrecita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 13:46, 04.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

:mrgreen: Mut on varmaan jotenkin etäaivopesty - luulin, että olen vaan ihan itsekseni ensimmäisen akvakuukauden aikana todennut, että 128l on liian pieni, mutta se siis johtuukin jostain virtuaalimadoista, jotka on silmien kautta imeytyneet aivoihini... Ja eikä siis puhettakaan, että harkitsisin nykyisestä pömpelistä luopumista, vaan sitten kun on tilaa, pitää ostaa vaan uusi rinnalle!

Mulla onneksi (?) mies vielä pitää mun jalkoja kiinni maassa. Se tosin itse haikailee piraija-allasta leikillään, täytyy yrittää ruokkia sitä visiota, jos vaikka paneutuisi asiaan oikeasti ja jättäisi mut puuhailemaan rauhassa omien fisujeni kanssa.... [;)]
Kasvatuksen tarkoituksena on tuottaa suurin mahdollinen määrä neurooseja, jotka ihminen pystyy musertumatta kantamaan.
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Minutkin on taidettu aivopestä...

Ensin oli äidin 100-litran allas, ja halusin sitten oman myös. Taloon saapuikin ihan vain "vahingossa" :mrgreen: kaksi allasta, 100 l ja 60 l.

Ne sitten laitoin kuntoon, ja äidin mielestä altaita oli muka liikaa, joten myi oman 100 litran akvaarion.

Pian haaveilin jo suuremmasta akvaariosta, ajattelin jotain 300 l allasta...Mutta kuinkas kävikään. Iskä sanoi "kun kerran ostetaan iso akvaario, niin hankitaan myös iso" ja ennen kesää saapui 720 l akvaario, jonka mukana taas niin "vahingossa" tuli 22 l akvaario, josta tietty saisi hienon rapulan...

Nyt suunnitelmissa n. 100 l akvaario, mutta äidin mielestä akvaarioita on yhä liikaa :roll: :mrgreen:
justiina8
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Sama vika täällä... puolison kanssa molemmat hulluja.. ehkä mies jopa 'hullumpi' ku mä joudun hillitseen...

Ekaks 190L heinäkuussa... syyskuun lopussa 550L ja 60L... marraskuun alussa 190L vaihtui 390 litraiseksi. Odotellaan uutta 100 litrasta.

Olohuoneessa on kaks allasta ja kaks sohvaa. Toiselle sohvalle ei olis ollu muualla tilaa, niin laitettiin se toisen altaan eteen. Mukava katella kaloja sohvalta käsin. Tilaa jäi olohuoneeseen n. 150 cm sohvan ja toisen altaan väliin. Mutta ei se haittaa!! :mrgreen:
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
sardelli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:47, 12.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja sardelli »

Ai gauhee...
Kaikki merkit on havaittavissa. Vapaa-aika sujuu AW:tä selaillen (välillä omia altaita tuijottaen) ja kaikki vähänkään myynti-ilmoitukseen viittaavat jää kyl silmään oli ne sit missä tahansa.

Kesällä sain 100 litrasen pystyyn, syksyl sille 60 litraen kaveriks :D
ja nyt silmät kiiluen tollasta VÄHINTÄÄN 300 litrasta himoitsen.
Eli ei puolta vuotta tyytyväisyys säilyny...

Koska eihän toi satalitranen ole niinku minkää näköne... 8O

Että tällä tiellä sitä sitten ollaan *huokaa*

Mut vois sitä rahansa turhempaakin pistää

:mrgreen:
Reetta J.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:46, 05.08.2006
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Mulla eka allas ja se on 160 litraa...
Haaveilen että olkkariin ostaisin uuden 200 litraisen (mahtuu lecaharkkoalustalle). Sitten laittaisin tuon 160 litraisen makkariin, jos ja kun saataisiin siihen ensin uusittua silikoonit...
Toisaalta makuuhuoneeseen kyllä mahtuisi paljon isompi allas, vaikka sellainen 1000 litrainen :mrgreen: Vaan rahat ei riitä, mutta ehkäpä 300 litraiseen riittäisikin...

Kyllä nälkä kasvaa syödessä kun puhutaan akvaarioharrastuksesta :mrgreen:
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Joskus kauan sitten perheelläni oli akvaario, joku sellanen 70-litranen. Se hajosi muutossa, mutta sitten joskus myöhemmin keksin kaikessa lapsen viisaudessani hankkia lasimaljaan kaksi millistä :roll: . Onneksi sentään tajusin, että ne tarttis vähän enemmän tilaa, mutta se merkitsi vain 30 litraa. Kuinka sitä joskus onkaan ollut niin onnettoman tietämätön? [:I]

Kun sitten muutin omaan kotiin, 140-litranen tuli ostettua melkein saman tien. Se ehti olla olemassa vähän yli kolme vuotta ja kokea kaksi muuttoa, kunnes sitten kolmannessa muutossa tuli hankittua tuo nykyinen 200-litranen. Kohta sen kaveriksi on saapumassa 100-litranen, josta näillä näkymin on tulossa Tanganjika-ahventen koti. Myös 60-litranen tuli hankittua vähän aikaa sitten, mutta siitä en vielä tiedä, mitä siihen laitan. Ehkä kasveja. Se 140-litranen tuli myytyä kaverille orkideakasvatusta varten, kun silloin ajattelin, ettei toista akvaariota tule. Niinpä niin...

Taas yksi tarina siitä, kuinka ne kalakaverit vaan vie koko käden, kun niille pikkusormen antaa.
Cattleya
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:04, 12.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuuri

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Kaksi vuotta on katseltu ensimmäistä akvaariota, ja toista ryhdyttiin suunnittelemaan melkein saman tien. Nyt ennen joulua -- lopultakin -- meille pitäisi tulla 400-litrainen, ja ensi viikonloppuna käydään hakemassa käytetty, joka on tarkoitus pyhittää kasveille.

Mies tuossa juuri pohdiskeli, että kun eräs tuttu on pistänyt oman akvaarionsa tyhjänä varastoon, niin pitäisikö se ostaa vaikka karanteenialtaaksi. Meillä taitaa kohta olla tankkeja joka huoneessa 8O .
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Joopa, kyl se juurikin näin menee. Ens oli (sillon ku olin pienen pieni) vanhuksilla sellanen iskän ite tekemä minkä lie kokonen. Sit oli muutama vuos väliä ettei mitää. Sit taloon tuli sellanen oisko ollu 60 litranen, joka sekin oli kohta tyhjillään. Minä sen sit omaan kämppään muuttaessa herätin henkiin, mut sehän oli ihan ankee, tartti myydä pois ja hommata joku n 200 litranen. Se oli ist muutaman vuoden mut alko olla jo aika aneemisen näkönen yksinään nurkassa. Siispä myin pois ja ostin 430 litrasen jonka seurauksena puolen vuoden päästä tuli toinen 450 litranen ja sellanen minimini allas, jossa nyt molli vauvat koittaa kasvaa isoks.
Haaveissa ois sellanen 700-1000 litranen, taitaa vaan toi miäs pistää jo kapuloita rattaisiin. Mut eiköhän se taas suostu ku tekee tietä vatsan kautta :mrgreen:
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
tima
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 14:32, 04.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tima »

Minulla oli vähän akvaarioharrastus lopahtanut tässä vuoden sisällä. Yksi iso kasvi valtasi koko akvaariota, kannot jäivät sinne alle, kalat sitkuttivat jotenkuten ja päivittäin joku ohimennen heitti purkista ruokaa niille. Eihän sitä tullut seurattua ollenkaan, eikä muutenkaan perehdyttyä.

Noo, sitten satuin eksymään tänne Aqua-Webiin pitkästä aikaa lukemaan, ja arvaatte varmaan mitä kävi... Hirveä boosti lähti päälle; hiekkapohja oli saatava, sisustus uusittava, kasvilajeja saatava lisää, hankittava mahtipontinen ja hieno tausta, ym. ym. Nyt kun nämä kaikki on tehty, niin voi että sitä palannutta hulluutta akvaarioharrastusta kohtaan! Kukonkiekaisun aikaan lähdetään ihan paniikissa rämpimään läpi tuulen ja tuiskun vartavasten kaloille lääkettä ostamaan, saadaan kauheat säpärit jos "meidän pikku Kaapo-lehtis" ei syönytkään tänään kymmentä ruokanappia vaan vain yhdeksän, tai ollaan niin masentuneita jos tuo ja tuo kasvi on pari senttiä väärässä kohdassa. Vielä ei ole onneksi ilmestynyt uusia altaita, thank God! On se mukavaa kun into palasi taas, mutta nyt akvaario pyörii välillä pikkuisen liikaa mielessä... :mrgreen:
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Olen ilmeisesti pahimmasta akvaariohulluudesta päässyt ja sen hulluuden lopetti koiran hankkiminen :mrgreen: Haaveissa oli melkoisia akvaariohankintoja ja suunnittelin lammikkoa (!) tulevan asuntoni nurkkaan. Ajattelin etten voi allergiani vuoksi enää mitään karvaisia eläimiä hankkia. Sitten kuulin että hypersuper-allerginen kaverini on ottanut kaksi koiraa 8O ja juoksin sitten samaa "allergisoimatonta" rotua hankkimaan. Ja nyt olen jo kenneliä perustamassa lähestulkoon vaikka pentu on vasta 9-viikkoinen :mrgreen:

Akvaario seisoo edelleen nurkassa, mutta olen minimoinut sen hoidon. Kaikki jatkuvaa nyhtämistä vaativat kasvit lensivät iloisesti roskiin eikä kirpaissut yhtään! Ehkä jokupäivä innostun taas siitäkin ja alan illat pitkät syynätä missä on leviä ja mitä kiveä tai kantoa pitäisi siirtää ja minne...
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Varo vaan sani. meilläki tossa parisataa litrasen aikaan tuli koira, sit vaihtu akvaario isompaan. Tuli toinen koira ja hetkee myöhemmin toinen isompi akvaari, että tältä pohjalta 8O [;)]
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Oikku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 08:07, 04.10.2006
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Oikku »

80 litrasen jälkeen 240 litraa näytti hirmu suurelta.Nyt sekin on alkanu tuntua pieneltä.Suunnitelmissa ja haaveissa Oskareita ja kunnon tankki!
Ruokahalu kasvaa syödessä..
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 18:11, 05.11.2006

Viesti Kirjoittaja akvaario_girl »

Mullakin on joku akvaariohulluus.

Mulla on vain 68 litran akva. Mut saan VASTA n.2 vuoden päästä uuden! Ku mä harjoittelen tälläsellä pikku purkilla. Mä en kyl tajua miten pystyisin oottaan NIIN kauan, pakko saada aikasemmin iso. Haaveilen kiekko-akvasta.
akvaariot jeejee
KARHU
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 17:41, 20.11.2006

Viesti Kirjoittaja KARHU »

Se on muuten mielenkiintoinen ilmiö kun yleensä ihmisille kaupataan ensi-akvaarioksi juuri jotain alle 100-litraisia. Tästä sitten yleensä seuraa se että se pieni akvaario muuttuu nopeasti tylsäksi koska kalavalikoimakin on erittäin pieni! Tai no ei ehkä ihan pieni, mutta kalat on ainakin pieniä :mrgreen:

Minun on taas pakko puljata plekojen ja muiden pohjakalojen sekä oskareiden kanssa, enkä voisi kuvitella omistavani esim neontetroja :?
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Minulla koirat (tanskandoggi ja rottweiler) eivät ole yhtään hillinneet akvaariohullutusta. Tosin ne olivatkin jo olemassa ennen koko hulluutta. Aikoinaan olin hirveä koirahullu, nykyään ne eivät ole yhtä suuren hössötyksen kohteena, mutta en silti niistä ikinä luopuisi. Altaita on kertynyt neljä, suurin 400-litrainen, mutta suuremmasta vaan aina haaveilen...
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Joitakin vuosia kun menee takaperin niin sain tuon 54 l akvaarioni ja se tuntui aivan hurjan isolta :D ! Nyt kun kattoo sitä kun on tuohon 120 l silmä on jo tottunut niin tää pienempi tuntuu joltain pakasterasian kokoiselta... :roll:
Haluaisin vielä paljon isomman akvaarion, mutta se saa oottaa vielä tosi kauan, varmaan 4-5 vuotta kun pääsee omaan kämppään.
Mutta onhan tähän aqua-webbiin jäänyt koukkuun, eikä siitä parane kuin ajan kanssa(jos sittenkään) [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”