Tridacna maxima

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Tridacna maxima

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Olen ollut hiukan hämilläni koska olen saanut hiukan ristiriitaista tietoa T.maximan laittamisesta altaaseen. Kahdesta paikasta olen kuullut, että se olisi laitettava kiven päälle johon se sitten itse tarttuu jalallaan kiinni. Tämä tuntuu sen puolesta myös hyvältä, että simpukan paikkaa voisi tarvittaessa muuttaa siirtämällä sitä kivineen päivineen.

MCRA vol 4 :ssa kerrotaan, että T.maxima kaivautuu hiekkaan ja onpa jopa kuvakin jossa kasvaa aivokorallin sisässä.

Laitoin omani ensin kivelle josta se kaksi kertaa omin toimin laskeutui hiekalle ja nyt olen antanut sen itse hakea paikkaansa. Viikon aikana se on liikkunut 20 cm pohjalla hiekan päällä ja kääntynyt 180 astetta ja vieläpä poispäin kovasta virtauksesta.

Siis annanko sen itse hakea paikkaansa vai olisiko viisasta istuttaa se sille kiven päälle? Todennäköisesti joudun siirtämään sitä siitä paikasta johon se on alkamassa asettumaan.
Pia/Jarkko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 10:28, 09.02.2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Pia/Jarkko »

Meillä on T.Maximan Gold jäänyt pieneen kiveen, mutta T.Maximan Ultra pudottaa itsensä aina pois kiveltä ja kaivautuu hiekkaan. En ole viitsinyt enään nostella sitä hiekasta pois, koska se ei kuitenkaan pysy kivellä. Onko tämä simpukalle hyväksi ?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Olen ollut siinä luulossa että jos simpukka ei pääse kiinnittäytymään mihinkään niin se "stressaantuu" ja kuluttaa turhaa energiaa yrittäen kiinnittyä jonnekin. Siirto voi olla myös ongelmallista hiekan kanssa koska jalasta osa tarttuu hiekanjyväsiin ja pito kiven päällä ei enää sen jälkeen olekaan niin taattu. Itselläni ainakin maxima hyppi tasan niin kauan kun sillä oli "parru p*rseessä" (Muutama todella iso hiekan jyvänen). Partaterän kanssa jyväsien irrottelu onkin sitten varsin ikävää puuhaa.

Hiekalle kyljelleen joutuessaan simpukka kuullostaisi olevan varsin avuton, ravut menee sisälle syömään ja se on menoa sitten. Itselleni on neuvottu pistämään suht laakean kiven päälle ja tukemaan muutamalla kivellä ettei kellahda kiinnittäytymisen aikana.

Voi toki olla väärässä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

En löytänyt mitään maininta MCRA:sta että T. maxima eläisi hiekalla, sen sijan löysin: ... bores into its substrate and attaches itself with byssal threads. Eli elävät kiinnittyneenä kiveen tai koralliin ja "porautuvat" jopa kiven tai korallin sisään. Sekä: Most suitably placed among aquarium decoration and corals. Lisäksi se on kaikista Tridacnoista herkin ja vaatii eniten valoa eli kannatta järjestää sille mahdollisimman hyvät oltavat.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

No, tässä juuri on esimerkki saman asian tulkinnasta. Koska T.maxima viihtyy matalassa vedessä, vedin sen johtopäätöksen, että 'substrate' tarkoittaa pohjaa eli pohjahiekkaa.
Löysin netistä seuraavan kommentin:

Like other members of its genus, such as T. crocea and T. maxima, it has ways of attaching itself to the coral reef. It can burrow into the substrate, but not as deeply as T. crocea. It may also attach by its byssal filaments, which it can do in a day, so its first placement in the aquarium should be considered permanent.

Eli jos kiinnittyy jalallaan niin hyvä olisi se pieni kivi jonka kanssa sitä siis voi siirrellä - eli ei saa irti enää alustastaan vahingoittamatta sitä.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tridacna maxima

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Mikael kirjoitti: MCRA vol 4 :ssa kerrotaan, että T.maxima kaivautuu hiekkaan ja onpa jopa kuvakin jossa kasvaa aivokorallin sisässä.
Ne simpukat mitä mä olen nähnyt luonnossa sukellus keikoilla ovat olleet ihan kokonaan riutan "sisällä"
Mikael kirjoitti: Laitoin omani ensin kivelle josta se kaksi kertaa omin toimin laskeutui hiekalle ja nyt olen antanut sen itse hakea paikkaansa. Viikon aikana se on liikkunut 20 cm pohjalla hiekan päällä ja kääntynyt 180 astetta ja vieläpä poispäin kovasta virtauksesta.
Mulla on ihan skidi maxima (ainakin musta tuntuu että se on maxima), joka vipeltää kokoajan. Olin tsekannut sille hyvän paikan yhden kiven päältä, siinä oli just sopiva poimu jossa oletin sen pysyvän, mutta sen jälkeen kun se oli hypännyt puolisen tusinaa kertaa alas, ja joutunut melkein riutan taakse, annoin sen olla hiekalla.

Nykyään se vipeltää kokoajan edes takaisin, ja on välillä ties miten päin. Ajattelin itse kokeilla laittaa sen jokun pienen kiven päälle, jos vaikka jäisi siihen kiinni...

Pia/Jarkko, onks teillä sellainen pätkästy sanders kolmonen? :)
Pia/Jarkko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 10:28, 09.02.2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Pia/Jarkko »

Meillä on Sanders 2 vaahdotin.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Silakka......Mulla on sellainen ptkästy Sander 3 vaahdotin.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Ei kun mä kelasin vaan, että ostittekohan te mun vanhan vaadottimen..
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Silakka kirjoitti:Ei kun mä kelasin vaan, että ostittekohan te mun vanhan vaadottimen..
Ja millainen se sun vaahdotin on, ja minkälainen hintalappu siinä on kyljessä?
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

/sam kirjoitti:
Silakka kirjoitti:Ei kun mä kelasin vaan, että ostittekohan te mun vanhan vaadottimen..
Ja millainen se sun vaahdotin on, ja minkälainen hintalappu siinä on kyljessä?
Musta tuntuu että hartar osti sen, ainakin kuvissa on tutun näköinen :)

Se oli sellainen vanha sanders III, en muista enään mihin hintaan sen myin tossa vuosi takaperin.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Olikohan hinta vuosi sitten n.150 euroa (mielestäni halpa) ja hyvin on toiminut=erittäin tyytyväinen tuotteeseen
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

hartar kirjoitti:Olikohan hinta vuosi sitten n.150 euroa (mielestäni halpa) ja hyvin on toiminut=erittäin tyytyväinen tuotteeseen
Eli siis mitä ilmeisemmin sä ostit sen multa? Hyvä jos olet ollut tyytyväinen.. :D

Juteltiinkin joskus tästä saitista, mä ajattelin vihdoinkin tulla tsekaamaan :)
markusd
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 14:58, 29.09.2002

Tridacna maxima

Viesti Kirjoittaja markusd »

Hello,

kaikki maximat, joita olen nähnyt siellä missä pippuri kasvaa, olivat aina kivissä kiinni, 2-10 metrin syvyydessä. Maximalla on byssaalirihmat joita se kayttää, päinvastoin kuin esim. T.derasalla, joka elää yleensä pohjalla irtonaisena. Enpä ole törmannyt korallien sekaan kaivautuneisiin yksilöihin, mutta ilmeisesti niitäkin on... Jos kerran Svein niin sanoo :)

T.maxima on tosiaan "vaikeammasta" päästa niistä kolmesta lajista joita on säännöllisesti tarjolla. T.derasa on helpoin, omani kasvoin 5 senttisestä 30 senttiseksi kolmessa vuodessa. T.maxima on huomattavasti vaikeampi saada viihtymään ja kasvamaan.

Paljon valoa ja kiven päälle. Hiekkapohjalla on ainakin vaarana pohjanruoppajakalat, jotka saattavat ripotella hiekkaa simpukan vaipan päälle.

Markus

Edit: Lisätty ääkköset
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Nostellaanpa vanhoja, miten teillä Maximat jaksaa? Onko ne kivellä vai hiekassa? Tuo minun Maxima asuu hiekalla ja se ainakin näyttää voivan hyvin, olen vain lueskellu että se haluaisi asua kivellä joten kannattaiskohan tuo siirtää kiven päälle?
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Mulla on tällä hetkellä 2xmaxima ja yks deresa. Isompi maxima on tollaset 12-15 cm ja pienempi 6-7 cm. Molemmat asusteli aluksi hiekalla, kasvaessaan molemmat rupes etsimään kiinnittymispaikkaa. Isompi oli aluksi isossa simpukan kuoressa ja siinä pyöriessään liimas peräänsä kiinni kuolleen turbon kuoren. Nyt ei enää yritä kiinnittyä alustaan vaan on liimannut turbon ahteriinsa :mrgreen: Pienempi maxima on tällä hetkellä kiinnittynyt isoon simpukan kuoreen mut kasvaessaan varmaan irrottaa otteensa ja yrittää kiinnittyä muualle. Kaikki simpukat on mulla tällä hetkellä hiekalla, tosin nyt ku on kotilo ongelma ni isompi maxima ja deresa on asetettu sopivan lautasen päälle siirtojen helpottamiseksi.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Laitoin maximalle laattamaisen kiven alle ja ilmeisesti se siitä myös tykkäsi kun on siihen kiinnittynyt. Aluksi se piipersi pitkin kiveä ja käänteli itteään mutta ilmeisesti nyt sitten sopiva asento löytyi.

Millä olet Kimmo ruokkinut simpukoitasi?
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Mulla menee simpukoille/koralleille Kent marinen phyto plexiä ja Salifertin coral foodia.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä ruokin simpukoitten kanssa aktiivisesti allasta ESVn SDMPllä (Spray Dried Marine Plankton), TMn phyto+zoo planktonilla ja Salifertin Coral Foodilla. Itse olen aina ruokkinut allasta melko runsaalla kädellä.

Luullakseni on jossain määrin kai testattukin, että Simpukat syövät näitä "keinotekoisia" ruokia - Eipä sinällänsä, Isän altaassa Squamosa on kasvanut melkoiseksi jättilaiseksi ihan vain akvaarion omalla ruualla ja valolla. (Erittäin niukkaa ruokintaa on ollut)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

No sitten olen ihan samoilla jäljillä, ruokin Kent marinen phyto- ja chromamaxilla, phytoplanilla ja zooplanilla. Ensi viikolla tulee valoa hieman lisää, 2*54w T5, tällä hetkellä allasta valaisee 2*250w Hqi + 36 wattinen loisteputki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”