Kypsyminen, vielä kaivataan tarkennusta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Saatatpa olla hätäinen. Jos ei nitraattikaan ole kohonnut tänä aikana, uusilla lisäyksillä kohotat vain ammoniumin pitoisuutta vedessä. Jos se ei ole lainkaan muuttunut nitriitiksi ja edelleen nitraatiksi, veden ammoniumpitoisuus on jotakuinkin nyt kaikki lisäämäsi yhteenlaskettuna.

Etkö mittaa nitraattia? Hyvällä multaympillä (hyvää ymppimultaa, ei välttämättä paljon) typenkierron näkyvä 'herääminen' kestää useimmin 3-5 päivää. Safestartista en tiedä. Luonnollisesti annostelu vaikuttaa aina eli kuinka paljon alkuun saadaan mukaan toivottuja bakteerilajeja.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

SafeStartilla nitriitin muodostuminen alkaa jo samana päivänä eli, jos aamulla lisää 5 mg/l, niin illalla on jo selvästi mitattava nitriittipitoisuus.
Siksi ammoniumin annostelun voi puolitttaa jo seuraavana aamuna.
2. päivän aamulla alkaa jo olla nitraattiakin, joten annostelun voi puolittaa jälleen.
Sitten jatketaan päivittäisiä 1,25 mg/l-lisäyksiä, kunnes nitriitti on 0. Siihen menee vajaa kaksi viikkoa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
IceQueen
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 21:46, 11.10.2006
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Jep, turhan hätäinen vaan olin, tänään nitriittiä jo testissä näkyi! :) Ilmeisesti vähänlaisesti olin hirvensarvisuolaa laittanut, sillä jarvij:n kypsytysohjetta kun tutkiskelin oikein tarkkaan, tajusin laittaneeni saman määrän suolaa tuohon 180 litraan kun ohjeessa oli laitettu 100 litraan...

Nitraattitestiä en "nuukana" ostanut, kun ajattelin pärjääväni pelkällä nitriitin testauksella... Mut kaipa se nitraattitestikin pitää hakea. :|
317 L (sekala)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kuten siellä Järven sivullakin näkyy, 1ml jauhetta antoi 100 litran akvaarioon 6mg/l ammoniumpitoisuuden. Siinä tosin ei sanottu olleen kuin muutama kivi. Vesimäärä 180 litraisessa on jotakin 150-160l. ( 15-20l hiekkaa ja todellinen sisätilavuus vähennettynä vedenrajan osuudella. Hienoon hiekkaan ei paljoa vettä sisään mahdu.)

Pärjää ilman nitraattitestiäkin. Muista vain viikkovedenvaihto, kaikki vesi tai niin paljon kuin voi.
IceQueen
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 21:46, 11.10.2006
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

111na kirjoitti: Muista vain viikkovedenvaihto, kaikki vesi tai niin paljon kuin voi.
Eh? Siis koska mun toi pitäis tehdä? Viikko siitä kun ensimmäisen kerran iskin hirvensarvisuolaa? vai viikko siitä, kun oon vedet ylipäätään pönttöön iskenyt?

Ja ei siis mee niin kuin oon käsittänyt jarvij:n jutuista, että vaihdan veden vasta, kun nitriitti on 0?

*ihanpihalla*

Vitsit kun ois joskus päivisin aikaa näitä miettiä, niin ei tarvis niin tyhmiä kysymyksiä esittää kun pää toimis ees jotenkuten. :roll:
317 L (sekala)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

IceQueen kirjoitti:
111na kirjoitti: Muista vain viikkovedenvaihto, kaikki vesi tai niin paljon kuin voi.
Eh? Siis koska mun toi pitäis tehdä? Viikko siitä kun ensimmäisen kerran iskin hirvensarvisuolaa? vai viikko siitä, kun oon vedet ylipäätään pönttöön iskenyt?

Ja ei siis mee niin kuin oon käsittänyt jarvij:n jutuista, että vaihdan veden vasta, kun nitriitti on 0?

*ihanpihalla*

Vitsit kun ois joskus päivisin aikaa näitä miettiä, niin ei tarvis niin tyhmiä kysymyksiä esittää kun pää toimis ees jotenkuten. :roll:
Ei niin ole väliä milloin, mutta kun on hyvä pitää nitraatti kohtuullisissa pitoisuuksissa. Katso sieltä Järven ohjeista. 5mg/l ammoniumia muuntuu 17,2 mg/l nitraatiksi. Siitä vain laskemaan, milloin tulee aika alentaa typpipitoisuutta.

Nääs viikkovedenvaihdostakin tässä olen puhunut jo ainakin vuoden päivät. ;)
IceQueen
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 21:46, 11.10.2006
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

111na kirjoitti: Nääs viikkovedenvaihdosta tässä olen puhunut jo ainakin vuoden päivät. ;)
Heh! Älä nyt odota, että sen jälkeen, kun yhtä 1,5vee ikäistä rasavilliä oot päivän vahtinut, vielä tajuis jotain jostain akvaarion vedenvaihdoista. [;)]

Emmä nyt vielä oo niin pitkälle (siis vedenvaihtoihin asti...)kerinnyt koko akvaariojuttua miettimään... :mrgreen:

Jos vaikka välillä nukkumaan... Ja huomenna sit vaihdan sitä vettä. :D
317 L (sekala)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 82#6522782 "Toki ajoittain on syytä vaihtaa vettä, jotta nitraattipitoisuus ei nouse liian korkeaksi eli on jossain alle 50-100 tuon kypsytysvaiheen ajan."

Luulin lukeneeni sen Järven sivuilta, mutta tuossahan se oli tänään kirjoitettuna. Älä nyt huomenna vielä turhaan vaihda. :) Voihan se olla ettei tarvitsekaan kypsytyksen "viikkovedenvaihtoa" ja se kypsyy ennen sitä. Tai no sittenkin tarvitsee vaihtaa tietenkin, mutta se on "loppuvedenvaihto". Heh.

Hyved ötyt!
IceQueen
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 21:46, 11.10.2006
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Kiitoksei paljon! Ja kiitos, kun jaksatte vääntää rautalangasta. [;)]

Hyviä öitä!
317 L (sekala)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ammoniumin lisäysten vaikutus nitraattipitoisuuteen:
Ammoniumia ==> nitraattia
5 mg/l => 17,2 mg/l
10 mg/l => 34,4 mg/l
15 mg/l => 51,6 mg/l
20 mg/l => 68,8 mg/l
25 mg/l => 86 mg/l
30 mg/l => 103,2 mg/l
35 mg/l => 120,4 mg/l
40 mg/l => 137,6 mg/l
45 mg/l => 154,8 mg/l
50 mg/l => 172 mg/l

Melkoisia määriä voi ammoniumia lisätä ennen kuin nitraattia on edes 200 mg/l.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”