Kääpiöpallokalat

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tattara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 01:19, 08.10.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja tattara »

Näin eläinkaupassa nuita palloja ja olen nyt ihan myyty.
Mulla tyhjenee pian tuliliskojen 45l akvaario, kun liskoset muuttaa isompaan. Kuinka monta käppänää tuonne mahtuisi ja minkälainen sukupuolijakauma pitäisi olla?

Voinko hoitaa kypsytyksen käyttämällä liskojen tai kaverin akvan vettä? Tulareiden akvaariossa on lampipolyyppejä 8O . Aiheuttaako ne palloille "pistelyä". Mulla on sirkka- ja jauhisviljelmät ja survareita löytyy pakastimesta. Mitä kotilolajia suosittelette kasvatettavaksi?

Tarvitsenko suodattimen lisäksi hapetinta tai lämmitintä? Minkälaisia testivempaimia pitäisi hankkia. Oon ihan amatööri akvaarion hoidossa, kun nuo tularit ei ole olleet niin tarkkoja [:I]
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kääpiöpallokalojen sopivasta määrästä en osaa sanoa, kovin montaa tuonne ei tokikaan mahdu, joko kertonee kyllä tarkemmin.

Kypsytykseen ei vanhan akvaarion vesi riitä, sillä akvaarioiden hyödylliset bakteerit eivät elä vedessä vaan kaikilla akvaarion pinnoilla, hiekassa, kasveissa, somisteissa jne. jne. Vesi on siis kypsytyksen kannalta hyödytöntä. Tuliliskojen ulosteet ovat muistaakseni kaloille turhan tujua tavaraa ja muutenkin kun niitä ei voi samassa akvaariossa pitää, niin en ole ollenkaan varma voisiko kypsytyksen hoitaa vain jättämällä tuliliskojen hiekat altaaseen vai pitäisikö ne pestä. Mutta ainakin kaverin akvaarion pesemätön pohjamateriaali sopii kypsytykseen ihan hyvin, kunhan vain kaverisi kalat ovat olleet täysin terveitä.

Lampipolyyppeistä luin pikaisesti sen mitä haulla löytyi, ilmeisesti aika vaarattomia ovat.

Hapetinta et tarvitse, lämmittimen tarve riippuu siitä minkä lämpöisenä vesi pysyy ilman sitä ja paljonko lämpötila laskee vaikkapa öisin kun valot eivät vettä lämmitä.

Kotiloista kannattaa kasvattaa pieniä lajeja, kierteissarvikotiloita voi kääpiöpallojenkin altaaseen laittaa pohjaa hoitamaan, mutta ravinnoksi ne ovat turhan kovakuorisia. Tuossa tämän osion alussa on tuo "tunnista tavallisimmat kotilot", sieltä löytyy vaihtoehtoja.

Testeistä on hyvä olla olemassa ainaskin ph, nitriitti ja nitraatti. niin ja tuo palstan oma haku-toiminto vastaa vaikka mihin. Kääpiöpalloista löytyy sen avulla melkoinen määrä keskusteluja, kuten myös melkeen mistä tahansa, kunhan keksii ensin oikeat hakusanat.
Dixi et animam levavi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”