Saanen esittäytyä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tamu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:15, 14.09.2006

Saanen esittäytyä

Viesti Kirjoittaja Tamu »

Jeps eli tervehdys vaan! Olen Tamu Tampereelta 20 vuotias mieshenkilö. Olen jo jonkin aikaa pyöriskellyt näillä aquawebin sivuilla ja hetki sitten päätin alkaa myös kirjoittelemaan täällä. Olen harrastanut jo jonkin aikaa makeaa vettä hyvällä menestyksellä, mutta vähän aika sitten minua puri merivesikärpänen todella pahasti. (huom: olen siis vasta suht noviisi näissä merivesiasioissa)

Tällä hetkellä olen puolustusvoimien palveluksessa ja kotiudun vasta ensi tammikuussa, joten itse meriakvan pystytys jää vasta tuonnemaksi, mutta suunnittelun ja rakentelun olen jo aloittanut.

Olen hommannut kehyksettömän akvaarion (50x50x40cm korkeus) kaatokulmalla. Suunnitelmissa olisi siis tehdä kaksialtainen järjestelmä, jossa ala-altaaseen suunnittelin ainakin: vaahdottajaa (Resunin ps 200 "miniflotor"), DSBeetä (erillisessä altaassa jos tulee ongelmia), mahd refua, "kalkkivedenlisäyssysteemiä" (perustuu kohoventtiiliin) sekä tietysti nostopumppu.

(Jos jo tässä vaiheessa, te kokeneemmat huomaatte jotakin silmiinpistävää, niin kertokaa toki asiasta :mrgreen: )

Varsinaiset KYSYMYKSENI:

Olen rakentamassa systeemille itse vanerista jalustaa. Kohtaan varmasti matkallani ongelmia sen suhteen, että akvan suolavesi kiertää puukalusteen sisällä ala-altaassa: suolavesiroiskeet, kosteusongelmat, lämmönnousu jne. Miten näiltä voisin välttyä? Millaista maalia/lakkaa/pinnoitetta tulisi käyttää? Ja miten on niiden "myrkkyliukoisuuden" laita? Neuvoja, ohjeita, kokemuksia?

Hoitamista helpottamassa voisi tietysti pelkän "kalkkivedenlisäyssysteemin" tilalla olla kalkkivesireaktori. Kuinka kalliita ovat halvimmat vai voisiko sellaisen tehdä itse suht pienellä hinnalla/vaivalla? (Tykkään kuitenkin rakentelusta ja väitän, että itselläni ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä [;)])

Riittääkö tuo vaahdotin kyseiseen nanoriuttaan. Tulevasta kuormituksesta: äyriäiset kiehtovat, joten niitä tulee altaaseen varmaan jonkin verran tulevaisuudessa. Kalojen suhteen olen ajatellut ehkäpä esim. kahta vuokkokalaa vai voiko tällaiseen altaaseen ylipäätään laittaa mitään kalaa ja jos voi niin mitä?

Pelkkä kalkkiveden lisäyshän ei ainakaan pitkällä/korkealla tähtäimellä riitä. Eli mitä muuta nanoriutta voisi tarvita: ruoat/planktonit, lisäravinteet?

Siinä ensimmäiset mieleen tulleet asiat. Tällaisia "perustan uuden akvan. Neuvoja, neuvoja?" keskusteluita on jo jonkin verran (ja olen niitä lukenutkin), mutta niiden kaikkien eri tilanteiden omaperäisyyksistä/tiedon sirpaluituneesta olemuksesta johtuen, kirjoitin tänne tämän omani. Ja sitähän varten tämä palsta onkin :mrgreen:

Kiitoksia jo etukäteen!
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saanen esittäytyä

Viesti Kirjoittaja saurama »

Teretulemast suolatahraiseen joukkoon.

Jalustan rakentamisesta sen verran, että minä maalaisin sisustan jollain muovimaalilla (hienompi nimi on alkydimaali) eli esimerkiksi ihan Miranolilla. Valkoisella siksi, ettei tule turhan pimeää hoitotoimenpiteitä varten. Kiiltävällä siksi, että ei-huokoinen pinta on helpompi pyyhkiä tarvittaessa puhtaaksi. Joku Remontti-Ässä on varmaan sieltä alarajalta toimivista maaleista. Monta kerrosta ja jos vain maltat niin pari ekaa ohennettuna niin maali imeytyy vaneriin sen mitä pystyy ja tekee kestävän suojavan kalvon. Vaneri on sinänsä oikein hyvä materiaali rakenteluun. Sitä saa helposti ja kohtuullisella hinnalla valmiiksi mittoihin sahattuna ja jalustoista tulee tukevia.

Ellei purkki tule johonkin koloon, joka on juuri 50x50cm kokoinen niin ilmanvaihto on helppoa. Tee esim. taakse tai sivuille jalustan yläreunaan pari reikää (vaikka 7cm halkaisija niin voit tarvittaessa laittaa tavallisen 80x80mm tietokonetuulettimen tehostamaan ilmanvaihtoa) ja vastaavasti etuseinään oven alareunaan tms. jätät rakoa, josta korvausilma tulee. Kun alakaappiin kuitenkin kertyy lämpöä niin uutta viileää ilmaa tulee lattian rajasta, nousee ylemmäs ja poistuu takaseinän reijästä ulos.

Kaloille tuo 50x50x40 -allas on aika pieni. Vuokkokalatkaan (niitä on monta eri lajia) eivät ole ihan sieltä pienimmästä päästä. Kunhan olet saanut altaan pyörimänä ja pelaamaan puolisen vuotta niin siinä vaiheessa alkaa olla kalojen miettimisen aika. Toisin sanoen ehdit vielä penkoa aihetta vaikka kuinka ennen kuin se on ajankohtaista. Jos pyhität purnukan pelkästään selkärangattomille ja koralleille niin saat siitä upean silläkin tavalla. Kalat eivät suola-altaassa ole samalla tavalla merkitsevässä asemassa kuin makella puolella yleensä.

Kalkin suhteen pääset kaikkein helpoimmalla alkuun (ensimmäisen vuoden-pari) käyttämällä korvausvetenä kalkkivettä. Kalkkivesireaktorit ja kalsiumreaktorit ovat toki kivoja, mutta kalliita ja alussa myös melko turhia.

Post Skraapum. Mikaelin oppaan ja Elpurin FAQinhan olet varmaan lukenut läpi jo ainakin tusina kertaa ;) ...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Elmukelmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 16:13, 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja Elmukelmu »

Vesivaneri kestää myös hyvin roiskeita ja siihen tarttuu melkein mikä vaan lateksimaali. Pinta ei ole huokoinen joten jos voit uhrata muutaman euron primeriin niin jälki on ikuista. Halvimmalla pääsee jos ostat esim rautakaupasta nk. Maatalousvaneria. On sellaista k-u-s-e-n keltaista vaneria joka on käsitelty kestämään karjan virtsaa ja ulosteita... eli tod.näk kestää myös muutaman suolaroiskeen :mrgreen:

Jos taas rahaa on vähän enemmän käytössä (kuten yleensä kaikilla jotka pääsee juuri intistä on) Käy katsomassa hyvinvarustetuista rautakaupoista vanerin päälle laitettavaa laminaattia. Eli pinta on samaa kuin monissa keittiöissä nykyään näkyy. Väri- ja kuosivaihtoehtoja on enemmän kuin jaksaa laskea ja asennus tehdään vaikka ihan vain silitysraudalla.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

No jos helpolla halutaan päästä niin materiaaliksi filmivaneri, ei tarvitse maalata tai käsitellä millään, muuta kuin poikkileikkauksia ja kun järkevästi suunnittelee niin nekään eivät ole ongelma.

Levyjen saumoihin vetäisee silikonin niin ei vedä kostetutta väliin sieltäkään.
Beati pauperes spiritu
Elmukelmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 16:13, 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja Elmukelmu »

Lentsu kirjoitti: Levyjen saumoihin vetäisee silikonin niin ei vedä kostetutta väliin sieltäkään.
Ei henkilökohtaisia mielipiteitä mutta... Kuulin että KAIKKI silikonipohjaiset saumausaineet sisältävät jotain silikoniöljyä, tms joka silikonin kuivuttua alkaa pyrkimään silikonin pintaa. Tästä seuraa mm. se että jos liimaat jonkin sauman esim. epoksi- tai polyuretaanipohjaisella liimalla ja vedät silikonin päälle se silikonin öljy PIIIIITKÄN ajan kuluessa "ujuttautuu" pinnan ja liiman väliin ja irrottaa ne toisistaan... Sama pätee jos laitat laminoidun- tai filmivanerin saumaan silikonia ja odotat HYYYYYVIN pitkään niin pinta ja puu erkanee... En tiedä onko totta...
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Re: Saanen esittäytyä

Viesti Kirjoittaja moo »

Tamu kirjoitti: Olen rakentamassa systeemille itse vanerista jalustaa. Kohtaan varmasti matkallani ongelmia sen suhteen, että akvan suolavesi kiertää puukalusteen sisällä ala-altaassa: suolavesiroiskeet, kosteusongelmat, lämmönnousu jne. Miten näiltä voisin välttyä? Millaista maalia/lakkaa/pinnoitetta tulisi käyttää? Ja miten on niiden "myrkkyliukoisuuden" laita? Neuvoja, ohjeita, kokemuksia?
Itse kyselin tästä ihmisiltä aikaisemmin, tuli sekalaisia vastauksia.

Päädyin käyttämään puuvahaa merkkiä/mallia: "Osmocolor - läpikuultava puuvaha". Ihan hyvin on toiminut. Tosin pinnoitteelle on tullut vain satunnaisia roiskeita.
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

Anteeksi, en ehtinyt lukea ylempiä viestejä, mutta omaan tammi akvaariokaapistooni laitoin ensin petsiä(veneisiin tarkoitettua) kaksi kerrosta ja hionta välissä. Viisi lakkakerrosta (veneisiin tarkoitettua) hionnat väliin. Tuli muuten hemskatin upee.
Pepsi Max, mustaa kultaa
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Itse olen suojannut kylppärissä oleva puujalustaa saunasuojalla (SaSu nimellä löytyy rautakaupoista), se on melko vetistä ja imeytyy aika syvälle puuhun eli mahdolliset naarmut ja kolhut eivät vaikuta suojaan, toisin kuin venelakkojen kanssa. Jalusta on kestänyt nyt muutaman vuoden päivittäistä kastelua ilman minkäänlaista vauriota, erittäin edullinen ja helppokäyttöinen ratkaisu, suosittelen. [;)]
Tamu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:15, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tamu »

Kiitoksia paljon neuvoistanne!

Seuraavaksi näistä alkuvaiheen kysymyksistä tuli mieleeni:

- Mistä Tampereelta/lähiseuduilta saisi halvalla vaneria? Tiedossani on eräs liike Viialasta, jossa 21mm koivuvanerin hinnaksi tulee 10,60€ neliömetri + sahaukset määrämittoihin.

- Entäpä mikä on tuon Resunin ps 200 miniflotorin vaahdottajan korkeus? Tietääkö kukaan?

Tattis
Elmukelmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 16:13, 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja Elmukelmu »

Käy Tampereen starkin rakentajanpalvelussa. Pyydä asiakaskortti ja sano että on isot DIY saneerausprojektit alkamassa. Pyydä samalla tarjous siitä vanerista.
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Me ostettiin joskus vuosia sitten (ehkä v. 2000) akvan alle vanerin palanen jostain Kalevassa olevasta pikkuputiikista, oliskohan nimi ollut joku Palavaneri tms. Mahtaako enää olla koko liikettä... Hintaakaan en tietysti muista, mutta alkuperältään tamperelainen avo oli tietävinään, että tuolta kannattaa hankkia.
Be merrier with a terrier!
Tamu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:15, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tamu »

Hahaa! Perjantaina lomille ja nyt on sen verran pätäkkää, että aion kilpailuttaa puutavaran välittäjät sekä ostaa vanerit, jotta pääsen rakentelemaan vihdoin ja viimein :D

Miltäs kuulostais tämmöinen vaihtoehto: koivuvanerin pinnalle Tikkurilan Minarolia pari kerrosta (alkydimaali) ja perään esim. tällaista venelakkaa, josta jo jube mainitsikin? Kerrosten väliin aina kunnon hionnat, että saadaan kunnon kiilto.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”