Kiekkoilu alkoi minullakin

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Kiekkoilu alkoi minullakin

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Eilen sitten sain ensimmäiset kauan kaivatut kiekkoni:blue diamondin,punaturkoosin ja kaksi snakeskiniä :D
Ostin kiekot paikalliselta harrastajalta,jännityksen sekaisin tuntein toin ne eilen uuteen kotiin.Tunnin verran ne lymyilivät altaan takalasissa,kunnes koko poppoo purjehti näytille ison snakeskinin johdattelemana,näky mykisti meikäläisen tykkänään,mä olen ihan myyty...Illalla tulivat kaikki muut paitsi pieni punaturkoosi,joka vielä ujosteli,kädestä syömään survaria.Hauska juttu on,että meidän isot timanttitonkijat,jotka ovat olleet mielettömän ujoja ja piilossa koko ajan saivat kiekkojen tultua jonkun ahaa-elämyksen ja uivat nyt muina miehinä hitustakaan säikkymättä ympäri allasta sulassa sovussa lättyjen kanssa.
Tänä aamuna valojen sytyttyä oli koko katras etulasissa punaturkoosi mukaanlukien ruokaa odottamassa ja söivät jälleen hyvällä ruokahalulla :D
Nyt odotellaan Kurjen uutta kiekkosatsia ja karanteenin päättymistä niin saadaan parveen jatkoa,ainakin neljä olisi vielä tarkoitus hankkia.
Nyt ymmärrän kiekkoilijoiden kertomukset siitä,miten tehokkaasti nämä upeat otukset sydämen vievät [;)]
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Onneksi olkoon ja tervetuloa kiekkoilijoiden joukkoon! Täytyy sanoa etten ole katunut päivääkään kiekkojen saapumisen jälkeen. Vaikka ovatkin arkoja kaloja, niin silti palkitsevat omistajansa yllätyksellisyydellään.
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Kiitos kaunis :D
Yksi huolenaihe iski heti,kun huomasin äsken että toisen snakeskinin toinen sivuevä on repaleinen ja siinä on kaksi valkoista pilkkua,sellaisia pienen näppylän näköisiä :( Johtuisko tää nyt muuttostressistä(vesiarvot varmasti poikkeavat hitusen edellisestä kodista) vai pitääkö saada slaagi,kala on muuten pirteä ja söikin hyvin äsken?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kiekoille tuppaa tulemaan eviin silloin tällöin muutamia valkoisia pilkkuja, runsaiden vedenvaihtojen tai juuri muuttostressin seurauksena. Ovat vaarattomia, ja repaleinen eväkin kyllä paranee jos pidät vesiarvot kunnossa :) Pilkkutaudin pilkut ovat ryynimäisiä, ihosta koholla olevia selvärajaisia pilkkuja jotka lisääntyvät nopeasti.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Mukavaa saada tänne lisää seuraa. Tervetuloa joukkoon! Meilläkin kiekot on kotiutuneet hyvin, mut veden vaihdon jälkeen esitetään kuollutta... johtunee siitä että en letkulla saanut säädettyä veden lämpötilaa... laski 30 asteesta 25... nyt vaihdot olen toteuttanut sankosella ja saavilla.
Toivottavasti saat nopeasti parven isommaksi. Itselläni siis on 7 kiekkoa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Heti rynnistän lisää kiekkosia hakemaan kun hra kurki siihen luvan antaa :mrgreen:
Kiitos lohtuvastauksista tuon evien repaleisuuden/pilkkujen suhteen,muuttoa epäilin syyksi itsekin kun ovat muuten kotiutuneet loistavasti ja ovat pirteitä.Huomaan että kiekkoihin suhtautuu heti alusta aivan eri tavalla kuin muihin "tavallisiin" kaloihin,niitä vahtaa suurennuslasin kanssa ettei vaan mikään ole ihanuuksilla hätänä,toki minä nyt muitakin tarkkailen mutta tää on jotenkin erilaista [;)]
Mitä vitamiinivalmistetta olette muuten käyttäneet kiekkojenne kotitekoisiin sydän-ym mössöihin?Kävin äsken apteekissa tilaamassa varmuuden vuoksi TiHen yleislääkkeen ja samalla katselin sillä silmällä vitamiineja.Käykö sellainen eläimille tarkoitettu monivitamiiniliuos tähän tarkoitukseen,nimeä en pahus vieköön painanut mieleen [:I] ?
Samalla reissulla käväisin paikallisessa eläinkaupassa ja tutkailin sielläkin vitamiineja ja bongasin hyllystä JBL:n kalojen monivitamiinin,ehdin sen jo ostaakin kunnes matkalla autolle satuin vilkaisemaan purkin pohjaan,jossa komeili parasta ennen päiväys 8/2005 8O
Kiikutin purkin nololle myyjälle takaisin,eikä hänellä ollut tuoreempaa tarjota,joten olen edelleen ilman vitamiinia.
Mites muuten kun saan huomenna uusia kasveja ja uusi kantokin pitäis altaaseen törkätä eli pienimuotoista mylläystä olisi kiekkolassa tiedossa,kannattaisko mun odottaa niiden rehujen kanssa muutama päivä ettei kiekoille tule enää enempää ressin aihetta vai onko huoleni turha?
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Minä yritän kaikki hoito toimenpiteet ja sisustuksen penkomisen ajoittaa veden vaihtojen yhteyteen kun niitä nyt jokatapauksessa teen useammin kuin kerran viikossa. Oon vähän ajatellut että niin tulee mahdollisimman vähän stressiä. Voi olla että olen liian varovainen eikä kalat yhtään hätkähtäis vaikka pengottais useamminkin.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Niin minäkin homman ajattelin tehdä,kasvit saa odottaa ämpärissä keskiviikkoon kun vaihdan muutenkin vettä ni tökkäsen ne kasvit/kannon samalla sitten pohjaan ja karsin ton valtavaksi röyhähtäneen viuhkalehtipöheikön puoleen.Kaksi kertaa viikossa meinaan vettä vaihdella,sellasen 1/4 kerrallaan.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Ei ne kiekot välitä vaikka pöllyttäisit joka päivä sitä purkkia kun ovat tottunneet sinuun, minulla on ainakin niin kun käden työnän purkkiin niin tulevat viereen odottamaan että antaisiko tuo jotain.

Suosittelen ruokkimaan kalojasi jollakin pakasteruualla siten että pidät ruokaa kädessäsi ja kalat tulevat syömään sen siitä.

Näin saat kalojesi luottamuksen ja ne eivät koe uhkana sitä kun laitat kätesi akvaarioon ( kun teet huolto töitä).

Tästäkin saa olla eri mieltä mutta näin olen ainakin itse tehnyt aina.
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Hyvinhän se myllerrys sitten meni,kiekot ei ollu moksiskaan,katselivat vaan uteliaina vieressä mitä se käsi puuhailee :mrgreen:
Kiekoilleni olen syöttänyt ainoastaan erilaisia pakasteruokia ja aina tarjonut sen kädestä.Kaksi isompaa tuli heti ensimmäisenä iltana syömään suoraan kädestäni,pari pvää siitä myös kaksi pienempää ja ujompaa uskaltautuivat aterioimaan muiden kanssa.
Sitä ens alkuun jännäilee ja miettii kaikennäköisiä asioita,mutta kyllä sitä varmuutta vähitellen kertyy,onhan tässä jo mahtavat yksi kokonainen viikko kiekkoilua takana ja kaikki sujunut paremmin kuin hyvin [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”