Jesss!!! Vihdoin se saapui!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Serafia kirjoitti:Tänään on 10. päivä kypsyttelyä menossa. Arvot näyttivät tältä:

nitriitti: 3,3mg/l
nitraatti: ~ 60mg/l
ph: 7,0

Koska tuo nitriitti tuntuu pysyvän kovin alhaisena, uskalsin lisätä hirvensarvisuola-annosta, eli nyt menee 1mg/l ammoniumia per päivä.
Serafia kirjoitti:Nitriitti oli nyt n. 6,5mg/l.
Serafia kirjoitti:Diipadai... Mitäs tässä, odottelua odottelua... Nitriitti näyttää jämähtäneen tuohon samaan lukemaan.
Taisiko odottelu loppua ja kalat jo uivat siellä, kun mitään ei ole kuulunut? Henkilökohtaisesti en ole koskaan päässyt kovin vakuuttuneeksi siitä, että olisi syytä varmistella kypsytystä käyttämällä taatusti suurempaa ammoniumkuormaa kuin kalojen kanssa tulee. Vähän pienempikin tulevaa riittää, kunhan on lähellä sitä. Monet akvaariot vain "alkavat kakistella" suurta kuormaa vasta kypsyessään ja kypsytys venähtää ajassa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Laitanpa tähän nyt omia testituloksiani:
päivä 1 : hss lisäys-> ammonium 5mg/l , nitriitti 0mg/l , nitraatti 0-12,5mg/l
päivä 3: ammonium ~3mg/l ->hss lisäys, nitriitti <0,3mg/l, nitraatti ~12,5
sit loppui ammoniumtesti, olen lisännyt hss noin joka toinen päivä
päivä 6: nitriitti 0,3-0,8 mg/l (piikki alkoi), nitraatti 12,5-25mg/l
päivä 7: nitriitti 3,3mg/l , nitraatti 25mg/l
päivä 8: nitriitti yli 10 mg/l , nitraatti 25-50mg/l Selvä nousu molemmissa, lisätty hss
päivä 9: nitriitti jotain yli 30mg/l , nitraatti ~100mg/l
päivä 10: nitriitti ~7mg/l, nitraatti yli 100mg/l (en tarkempaa lukua alkanut laimentelee, kun ei kai se niin tarkkaa oo?)
eli taittuikohan tuo nitriittipiikki jo?, no huomenna näkee sit miltä testi näyttää Aika nopeasti meni, jos näin on. Taisi sit olla niissä suodatusaineissa ja kasveissa+somisteissa niin hyvä ymppi.. Varmistetaan vielä: Nytkö sit ootetaan etttä nitriitti tippuu nollaan ja kokeilee isommalla annoksella hss, että tuleeko nitriittiä vielä, jos ei tule ->allas kypsä? Sit vedenvaihdoilla nitraatti alas ja kalat voi mennä ostaa.
Vielä kuva, kun sisustus muuttui vähän, laitoin lisää kasveja (kiitti caroh)
Kuva
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

ansu75 kirjoitti:Varmistetaan vielä: Nytkö sit ootetaan etttä nitriitti tippuu nollaan ja kokeilee isommalla annoksella hss, että tuleeko nitriittiä vielä, jos ei tule ->allas kypsä? Sit vedenvaihdoilla nitraatti alas ja kalat voi mennä ostaa.
Hyvältä näyttää ja voi olla jo ylihuomenna nitriitti nollilla. Jos kokonaistyppi on korkealla, voi se kuitenkin hidastaa tai jopa tyssätä typenkierron. Siksi vedenvaihdot kypsytyksessäkin ovat suositeltavia. Säännöllisin ammoniumlisäyksinhän typpipitoisuus aina vain kasvaa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

No eilen tein pienen vedenvaihdon samalla, kun noita juurakoita aloin asettelee tuonne.. Mut jos tuo nitriitti nyt laskee nopsaan, niin kannattaisko sit tehdä se vedenvaihto ekaks (saa sitä typpeä veks) ja sit mittaa arvot -> lisätä hss (sen saman ku alussa eli mikä nostaa ammoniumin 5mg/l) ja sit seuraa tuleeko nitriittiä vai muuttuuko "suoraan" nitraatiksi? :mrgreen: Jee jee, jotenki kyllä tuntuu et menee helpommin, kun ton ekan altaan kanssa. Tosin nyt ei ees olis niin kiire, kun sitä katseltavaa on jo tuossa toisessa, silloin kun odotti et saa ekat kalat oli odottavan aika todella pitkä :) ja silloin kypsytys kesti jotain 4-5 viikkoa (oli multaymppi)..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Se on ihan täsmälleen niin ja näin kuinka toimii. :) Mielestäni tärkeämpää ja tärkeintä on havaita että typenkierto toimii loogisesti kuin miten nopea se on ('nopea' ts. kuinka suuren annoksen se haukkaa vuorokautta kohden). Ja että nitriitti todella menee kuormituksesta huolimatta nollille.

Multaympillä on toisaalta saatu usein hyvin nopeitakin kypsymisiä.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Itsellä nyt tasan 2 viikkoa kypsytystä takana ja tänään oli nitriitti laskenut. Sunnuntaina oli reilusti yli 3mg/l (laimentelin ja tulos oli 3-8mg/l välissä), nyt 1,6mg/l. Mutta pitääpä tässä vielä mittailla, vettäkään en ole vielä vaihtanut. Akvaarioita harrastanut 12,5 vuotta ja siltikin yhtä jännää tämä alkuvaihe. :roll: Tosin eipä sitä alkuaikoina tällaisista oikein ymmärtänyt. Kolme akvaariota olen ennen tätä nykyistä pistänyt pyörimään ja siitä viimeisestäkin on aikaa 8 vuotta (väliin kahteen altaaseen vaihdettu hiekkapohja, mutta bakukanta säilyi suodattimissa ja sisustuksessa). Tuo nyt ei mihinkään liittynyt. Mutta se kypsyy sittenkin! :mrgreen:

Tuo ansu75:n kanto on tosi hieno. Mulle tulee siitä takajaloilleen nouseva hevonen mieleen. :D
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Kiitos! ihan omin pikku kätösin sen kävin sahaamassa omppupuusta (kuiva ja todella kova oksa! Hiki virtasi) ja sit se oli liian pitkä ja leveä.. Isäntä auttoi sitten kirveen kanssa pätkäisemään sitä, ku en halunnut suoraa leikkauspintaa näkyville.. :P
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

111na kirjoitti:Taisiko odottelu loppua ja kalat jo uivat siellä, kun mitään ei ole kuulunut? Henkilökohtaisesti en ole koskaan päässyt kovin vakuuttuneeksi siitä, että olisi syytä varmistella kypsytystä käyttämällä taatusti suurempaa ammoniumkuormaa kuin kalojen kanssa tulee. Vähän pienempikin tulevaa riittää, kunhan on lähellä sitä. Monet akvaariot vain "alkavat kakistella" suurta kuormaa vasta kypsyessään ja kypsytys venähtää ajassa.
Kiva että kysellään kuulumisia! Ei ole vielä kaloja sentään. Hiljaisuus johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei mitään tapahdu... :roll: :mrgreen: No jaa, tänään tais nitriitti olla ~ 3,5mg/l, joten onhan se laskenut kun pysyi tuossa kuuden pintaan monta päivää. Toivotaan, että pian menee nollaan. Kypsytellyt oon siis 0,5mg/l päivässä, ja aattelin sitten kun nitriitti on nollassa, niin testata, mitä sanoo 1mg/l annostyuksesta, eli kauanko kestää muuttua nitraatiksi. Mulla ei kauhea kiire ole kalojen kanssa, haluan olla ihan varma, että ne voi tuoda. Sisustustakin aattelin muutella vielä ja tässä vaiheessa on hyvä myllätä vielä, niin ei kalat häiriinny. :mrgreen:

Löysin mäntykankailta tuollaisia ihanan käppyräisiä ja monihaaraisia rutikuivia oksia ja aattelin niitä alkaa tänään katkoa (ne on sellasia toista metriä pitkiä rankoja :) ) ja pestä ja laittaa likomaan saaviin. En usko että niitä tarvii hirveesti liotella, eiköhän niistä oo pahimmat myrkyt jo haihtunut, kun ovat ties kuinka kauan tuolla maassa maanneet. Saattaa muuten bakukantakin sitten hiukan tuosta mylläyksestä suivaantua, joten ihan hyvä sen jälkeen tarkkailla tilannetta, vaikka olisikin kypsynyt jo. Ehkä ens viikonloppuna kerkeen sit mylläileen, ja aattelin lisää kasvejakin hakea, ja sitten sitä seuraavalla viikolla hakee kaloja, jos allas on kypsä. Tämmönen ois suunnitelma.

Nyt on siis 17. päivä kypsytystä takana, ja jos oikein testiä tulkitsin, niin nitriitti taitais olla laskussa.

Niin ja ansu75: Hyvältä näyttää!! :D

-------------------

Äh! :x Rihmalevä leviää... Mitä sille tekis? Valaistuksessa on nyt 4 tunnin tauko päivisin, mutta pitäisköhän tuota valoisaa aikaa vielä lyhentää illasta? Nyt valoa on aamulla 8-12 ja illalla 16-22, eli yht. 10 tuntia valoa. Vitsi kun ei jaksais (tai jaksais, muttei ole aikaa noilta lapsilta...) alkaa väsätä sellasta hiilidioksiditouhua. Se vois kyllä auttaa...
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Serafia kirjoitti:Äh! :x Rihmalevä leviää... Mitä sille tekis? Valaistuksessa on nyt 4 tunnin tauko päivisin, mutta pitäisköhän tuota valoisaa aikaa vielä lyhentää illasta? Nyt valoa on aamulla 8-12 ja illalla 16-22, eli yht. 10 tuntia valoa. Vitsi kun ei jaksais (tai jaksais, muttei ole aikaa noilta lapsilta...) alkaa väsätä sellasta hiilidioksiditouhua. Se vois kyllä auttaa...
Mites se oli tämän valaistustauon kanssa.. Levät aloittavat yhteyttämisen huomattavasti kasveja nopeammin, joten valaistustauolla annat leville etulyöntiaseman kasveihin nähden. Mitä paremmin kasvit voivat, sitä huonommin levät voivat. Näin yleensä. Rihmalevä on kyllä pirulainen.. Kannattaa alusta saakka olla kovana, poistaa käsin (tai vaikkapa hammasharjalla) kaikki näkyvä levä. Ja äkkiä sen hiilidioksidin väkertelyyn! :D
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyllä ne kasvit hengissä pysyvät vaikka vain neljän-kuuden tunnin valolla vuorokaudessa kypsytyksen ajan ja vaikka yhdellä putkella kahden sijaan. Myöhäinen vinkki, mutta tuon suuntaista olen usein kertoillut koska ravinteet ovat kovin ailahtelevia kypsytyksessä ja levävaara on siinä aina ovella. On se kyllä aina muulloinkin...
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

akirpap kirjoitti:
Serafia kirjoitti:Äh! :x Rihmalevä leviää... Mitä sille tekis? Valaistuksessa on nyt 4 tunnin tauko päivisin, mutta pitäisköhän tuota valoisaa aikaa vielä lyhentää illasta? Nyt valoa on aamulla 8-12 ja illalla 16-22, eli yht. 10 tuntia valoa. Vitsi kun ei jaksais (tai jaksais, muttei ole aikaa noilta lapsilta...) alkaa väsätä sellasta hiilidioksiditouhua. Se vois kyllä auttaa...
Mites se oli tämän valaistustauon kanssa.. Levät aloittavat yhteyttämisen huomattavasti kasveja nopeammin, joten valaistustauolla annat leville etulyöntiaseman kasveihin nähden.
Ach so... :roll: Jostain just luin, että valaistustauko ois lääke leväongelmaan. Ilmeisesti ei. No täytyy sit muuten vähentää tota aikaa, mutta antaa sen olla yhtenäinen, kö?
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Serafia kirjoitti: Ach so... :roll: Jostain just luin, että valaistustauko ois lääke leväongelmaan. Ilmeisesti ei. No täytyy sit muuten vähentää tota aikaa, mutta antaa sen olla yhtenäinen, kö?
Riippunee levälajista. Minulla ei asiasta ole enempää tietoa mitä täältä lukiessa on jäänyt päähän. Yhtenäinen valaistus, aikana vaikka 10h. Tärkeintä tosiaan on, että teet kasvien kasvuedellytykset mahdollisimman hyväksi. Mutta muitakin mielipiteitä kaivataan..

Haulla löytyy myös paljon juttua rihmalevästä.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

No jos mä nyt huomenna alkaisin hommata tarvittavia kamoja tuohon hiilarisysteemiin, niin mitä tarvitsen?

- limupulloja löytyy kotoa
- ohutta letkua (kuinka paksua, onko sillä väliä? sitten on, jos aikoo yhdistää sen esim. aquaballin "antenniin"...)
- jotain tiivistettä korkin ja letkun väliin (mikä pitää parhaiten?)
- hiivaa, liivatetta, sokeria
- levitin (kun en nyt tähän hätään pääse toiselle paikkakunnalle, missä lähin akvaarioliike sijaitsee, niin millaisen levittimen voisi itse kyhätä?)

Mitä vielä??
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Serafia kirjoitti:No jos mä nyt huomenna alkaisin hommata tarvittavia kamoja tuohon hiilarisysteemiin, niin mitä tarvitsen?

- limupulloja löytyy kotoa
- ohutta letkua (kuinka paksua, onko sillä väliä? sitten on, jos aikoo yhdistää sen esim. aquaballin "antenniin"...)
- jotain tiivistettä korkin ja letkun väliin (mikä pitää parhaiten?)
- hiivaa, liivatetta, sokeria
- levitin (kun en nyt tähän hätään pääse toiselle paikkakunnalle, missä lähin akvaarioliike sijaitsee, niin millaisen levittimen voisi itse kyhätä?)

Mitä vielä??
Nuo riittävät. Voit käyttää aquaballin diffuusoria levittimenä ainakin alkuun. Letku sen mukaan mikä siihen sopii, useimmiten käytetään ilmapumpun letkua. Paras tiiviste oman kokemukseni mukaan on pieni polttoainesuodatin limsapullon korkkiin läpivienniksi. Ihmiset ovat käyttäneet menestyksekkäästi myös silikonia ja sinitarraa.
Teelusikallinen ruokasoodaa saa kiljun käymään hieman kauemmin. Liivatekiljusta minulla ei ole kokemuksia, liivatteeton käy hieman nopeammin ja vähemmän aikaa.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

akirpap kirjoitti:Voit käyttää aquaballin diffuusoria levittimenä ainakin alkuun. Letku sen mukaan mikä siihen sopii, useimmiten käytetään ilmapumpun letkua. Paras tiiviste oman kokemukseni mukaan on pieni polttoainesuodatin limsapullon korkkiin läpivienniksi. Ihmiset ovat käyttäneet menestyksekkäästi myös silikonia ja sinitarraa.
Teelusikallinen ruokasoodaa saa kiljun käymään hieman kauemmin. Liivatekiljusta minulla ei ole kokemuksia, liivatteeton käy hieman nopeammin ja vähemmän aikaa.
No se siinä onkin, kun mulla ei ole tuota aquaballia vielä. Olen ajatellut sellaisen ostaa pintavedenkiertoa parantamaan, mutta en sitä nyt tähän hätään saa. Vai mikä olis parempi levitin? Kuinkahan paksua letkua sitä menee hakemaan. Ärsyttää lähtee naisihmisenä johki rautakauppaan pilkattavaks... :roll:
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Serafia kirjoitti: No se siinä onkin, kun mulla ei ole tuota aquaballia vielä. Olen ajatellut sellaisen ostaa pintavedenkiertoa parantamaan, mutta en sitä nyt tähän hätään saa. Vai mikä olis parempi levitin? Kuinkahan paksua letkua sitä menee hakemaan. Ärsyttää lähtee naisihmisenä johki rautakauppaan pilkattavaks... :roll:
Tehokkain levitin on aktiivilevitin. Esim. tässä on erilaisia levittimiä. Kaikenlaisia voi myös kyhätä itse, mutta niistä kannattaa etsiä tietoa ja lukea haulla. :)
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

No jos vaikka tilaan tuollaisen levittimen, niin ei sitäkään tähän hätään saa. (olenko hiukan kaikki-mulle-heti-nyt -tyyppi... :roll: :mrgreen: ) Mutta siis jos haluaisin jo tänä iltana saada hiilarit pöhisemään akvaarioon, niin millaisen väliaikaisen levittimen sitä voisi itse väsätä... Täytyypi pistää aivosolut liikkeeseen.

Taitaa se olla laskussa tuo nitriitti. ~3mg/l sain arvoksi tänään. Mittasin sekä laimentamattomana, että puolet ja puolet, koska en oikein luota tuohon värisilmääni aina. Värisilmässä ei mitään vikaa ole, mutta systeemi on mielestäni epätarkka... :roll: Kartassa on liian vähän värejä. Mutta eipä tuolla tarkkuudella nyt väliä ole, minä vain olen turhan tarkka. Toivottavasti tässä parin päivän sisään tuo nitriitti menee nollille.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jokin lasipurkki, panet akvaarion pohjalle nurin vaikka kolmen kiven päälle siten että se on irti pohjasta. Purkin pohjan päälle panet niin suuren kiven että purkki ilmaa täynnä ei nouse pintaan eikä kaadu. Sitten vain täytät purkin vedellä, panet sen kuten tuossa edellä pohjalle ja johdat käymispullosta letkun tuon purkin alle. Purkki täyttyy hiilidioksidilla ja kaasun ja veden rajapinnasta kaasu liukenee veteen. Ylimäärä kaasua kuplii pintaan.

Sitten voitkin jostain sopivasta purkista ja imukupeista rakentaa paremman version, jonka saat lasiin pohjan lähelle kiinni. Periaatteessa siis mikä tahansa yläpäästä suljettu astia käy. Tärkeää vain että se pysyy lähellä pohjaa ja vesi pääsee kiertänään astian suun ohi.

Hiilidioksidi liukenee veteen erinomaisen hyvin passiivisestikin. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Kiitos jarvij! Sitä olen vähän ajatellutkin, että ei tarvisi noihin aktiivihommeleihin rahojaan pistää... :)
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Tuo letku on yleensä 5mm muoviletkua (mä hain autojen varaosaliikkeestä oli euron/metri, kun akvakaupassa 2m pakkaus maksoi jotain vitosen!), se sopii sit suoraan tuohon aquaballiin, jos sit myöhemmin haluat levittää aktiivisesti :) Haulla löytyy myös hyviä ohjeita tuohon passiivilevittimeen.. Joku oli väsännyt vanhasta kalanruokapurkista, aika hyvä idea! :mrgreen:

ps. nitriitti testini näytti taas yli 30, olisikohan se eilinen arvo (~7) ollut mittausvirhe vai voiko nousta suuresta kuormituksesta uudelleen (tyttö oli tipauttanut kalanruokatabuja vissiin aika monta akvan pohjalle, imuroin heti kun huomasin suurimman osan pois sieltä, mutta aika reilusti sitä "lumihiutaletta" sinne vielä jäikin.. on sellaisia lasiin kiinnitettäviä tabuja) :roll:
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Jahas, minulla taitaa olla nyt kypsä allas. Nitriitti näytti <0,3mg/l. Nyt vettä vaihtoon ja hirvensarvisuolaa satsi ja seurataan. Meni sitten 15 päivää.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

ansu75 kirjoitti:ps. nitriitti testini näytti taas yli 30, olisikohan se eilinen arvo (~7) ollut mittausvirhe vai voiko nousta suuresta kuormituksesta uudelleen (tyttö oli tipauttanut kalanruokatabuja vissiin aika monta akvan pohjalle, imuroin heti kun huomasin suurimman osan pois sieltä, mutta aika reilusti sitä "lumihiutaletta" sinne vielä jäikin.. on sellaisia lasiin kiinnitettäviä tabuja) :roll:
Kyllä nitriitti voi nousta äkillisesti kasvaneesta kuormituksesta, ja nouseekin. Kypsyyshän on aina tasapainotila kuormituksesta. Altaasi heilahti kauemmas tasapainon saavuttamisesta, kun kuormitus kasvoi isommaksi. -Kannattaa tyttöselle selittää (kuten varmaan jo teitkin), ettei niitä tabletteja voi noin sinne altaaseen syytää; kalojen kanssa voi tulla rumaa jälkeä :|
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Aktiivilevittimissä on riskinsä. Varsinkin yöaikaan voi hiilidioksidia helposti liueta liikaakin. Kannattaa mittailla pH.ta ja KH:ta aamuin illoin, jos aktiivilevintintä käyttää.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Millä perusteella passiivilevittimessä tuota hiilidioksidin liiallisen lisäämisen vaaraa ei ole? Kauppias minulle selitti, että passiivilevitin (kyseessä nyt Tetran vihreä pötkylä) levittää vain sen verran hiilidioksidia kuin tarvitaan. Mutta en sitä oikein ymmärtänyt (enkä oikein haullakaan saanut selvää käsitystä), mikä määrää sen milloin on sopivasti? Jos alunperin pH on X ja KH Y, ei pH laske enempää kuin arvoon Z? Korreloivatko ne keskenään millään tavoin? Kotipuolessa vesi on ollut aina hyvin pehmeää, kovuus ollut 1-3 dKH ja pH 6 pintaan helposti, niin en ole mitään hiilidioksidiviritelmiä koskaan laittanut.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

ansu75 kirjoitti:Tuo letku on yleensä 5mm muoviletkua (mä hain autojen varaosaliikkeestä oli euron/metri, kun akvakaupassa 2m pakkaus maksoi jotain vitosen!), se sopii sit suoraan tuohon aquaballiin, jos sit myöhemmin haluat levittää aktiivisesti :)
Kiitos tuosta tiedosta! Täytyy hommata sitä 5 millistä letkua, koska aikeissa olis sellainen aquaball joskus hommata, tai sitten saan sen siskolta, jos hän ostaa uudemman. Voihan sen sitten ottaa vaikka yöksi pois tai laittaa ilmastimen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”