Jesss!!! Vihdoin se saapui!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Perästä tullaan.. Perjantaina hain uuden akvan ja siihen ulkosuodattimen. Pähkäilin siinä sitten alustaa. Meinasin lecaharkkoja. Mies soitti sitten veljelleen kysyäkseen niiden hintoja (on töissä s-raudassa). Siinä tuli sitten puheeksi, kun tällä veljellä on yksi täysmäntyinen lipasto, jonka oli tehnyt puuseppäkoulussa ja haluaa siitä eroon. No sehän olikin just passeli akvan alle!! Tukeva kuin mikä ja kokokin passeli :)
Kuva Kuva
Eilen sitten sain hiekat pestyä (kävin lapion kanssa läheisellä hiekkakuopalla [;)] ) ja laitettua akvaan, vedet perään ja ulkosuodatinta asentamaan... oli homma! Muuten lähti hyvin toimimaan, mutta hetken päästä huomattiin lattialla lätäkkö.. Oli kaksoishanassa yksi liitos huonosti kiinni. Mies kiristi sen (ja ne muutkin samalla) ja sen jälkeen ei vuotoja ole ollut. Vati suodattimen alla nyt kuitenkin varuiksi..
Kuva

Kypsyttelyyn nyt sitten. Tein niin että otin vettä puoli ämpäriä ja huuhdoin siinä vanhan akvaarion aquaball-suodatinta, otin substraatti rakeita osan vanhaa ja pussin uusia sinne ämpäriin. Huljuttelin myös ulkosuodattimeen tulevat vaahtomuovipatruunat siinä. Suodattimeen tuli pohjalle pari sinistä vaahtomuovia, sitten litran verran niitä substraattirakeita (joukossa siis myös niitä vanhoja, joissa pitäisi bakuja olla). Akvaarioon otin myös keraamisen luolan (jossa jaavansammalta päällä sekä muutamia kasveja vanhasta. Onkos noissa nyt riittävä ymppi, vai pitääkö mennä vielä kaivelee kukkaruukkuja? :mrgreen:
Kuva Päädystä:Kuva

Vesiarvot otin tänä aamuna : lämpö 25, pH 7.5, KH 5, GH 6, nitriitti, ja ammonium nolla (huomenna meen ostaa hirvensarvisuolaa) ja nitraatti jotain väliltä 0-12,5mg/l (väri oli aavistuksen tummempi kuin puhdas nolla olisi, mutttei niin oranssi kuin 12,5). Auttaisiko jos ottaisi vanhasta akvasta vielä vähän pintahiekkaa (kakkoineen), eikös siellä oo niitä bakuja kanssa (ja kakkahan=ammonium, vai?). Kalanruokaa lisäsin hitusen aamulla.

Kotikemisti:Kuva
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
loistobarbi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 16:50, 03.09.2006
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja loistobarbi »

Hyvältä näyttää toi uusi akvaario.. mullakin tulee koko ajan suurempi hinku uuteen akvaan.. [;)]
Myynnissä kuusikulmainen 135l ja 300l
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Kivoja kuvia ansu75! :D

Mä innostuin tänä iltana vaihtaan vettä (n. 80%), kun tuota nitraattia oli jo aika paljon, enkä haluu, että nuo kasvit ja kotilot joutuu kauheesti kärsiin. Huomenna mittaan arvot, kun on saanut vesi yön yli tasaantua ja luultavasti saan lisätä ruokasoodaa taas ph:n nostamiseksi. Ajattelin ehkä tuplata hirvensarvisuola-annoksen, eli laittaa huomenna 1mg/l per päivä. Ja seurata sitten tuota nitriittiä, että miten käy. Onkohan tässä mun touhussa päätä tai häntää? 111na? :) Comments?
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Vaikka vaihdoin eilen suurimman osan vedestä, oli tänään vielä nitriittiä n. 3,3mg/l. Eli varmaankin eilen se arvo oli hiukan alakanttiin arvioitu... Nitraatti laski huomattavasti, nyt sitä oli n. 20mg/l. Ph oli 6,5 joten lisäsin pari teelusikallista ruokasoodaa, katsotaan huomenna tarviiko vielä lisää. Hirvensarvisuolaa lisäsin sen 0,5mg/l. Kasvatan annosta myöhemmin, kun olen varma, että kierto pelaa tällä. Vesi on nyt kyllä ihan erinäiköistä, kun tein vedenvaihdon. Se oli mennyt jo ihan keltaiseksi. Värjääköhän nitraatti veden keltaiseksi?
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Otin uusia kuvia ja onhan nuo kasvit kasvaneet ihan selvästi, kun vertaa aiempiin. :mrgreen: Jee!

Kuva

Tuo punainen miekkakasvikin on kasvanut hurjasti!

Kuva

Olen vähän järkeillyt vaihtaa tuon taustan ruskeaksi ja laittaa sen hiukan paremmin kiinni, tuo sininen kun alkaa irrota... :roll: Tai sitten vain parantelen tuota...

En malta odottaa, että saan tuosta akvasta kunnon viidakon aikaseksi. :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Serafia kirjoitti:Onkohan tässä mun touhussa päätä tai häntää? 111na? :) Comments?
Heh, joo onhan siinä. Vaikka jos meinaat todella asuttaa vain muutamalla monnisella, olisi niille jo toimiva ymppi itsessään pitkälle riittävää.

ansu75 kirjoitti: Onkos noissa nyt riittävä ymppi, vai pitääkö mennä vielä kaivelee kukkaruukkuja? :mrgreen:
Luulisi olevan, mutta ei lisä koskaan pahaksi ole.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

111na kirjoitti:
Serafia kirjoitti:Onkohan tässä mun touhussa päätä tai häntää? 111na? :) Comments?
Heh, joo onhan siinä. Vaikka jos meinaat todella asuttaa vain muutamalla monnisella, olisi niille jo toimiva ymppi itsessään pitkälle riittävää.
Niin varmaan oliskin. :) Mut tää pitemmän kaavan kautta kypsytys on niin hienoo, kun samalla oppii ymmärtään, että miten nää jutut toimii... [;)] Kyllä mä taidan silti ottaa ne monniset vasta sit kun muitakin kaloja. Millaisella annostuksella suosittelisit kypsytystä lopussa, kun en kuitenkaan heti ihan täyttä lastia kaloja ota, vaan ehkä puolet siitä, mitä tähän voisi ottaa? 1mg/l? Enemmän?
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Tänään on 10. päivä kypsyttelyä menossa. Arvot näyttivät tältä:

nitriitti: 3,3mg/l
nitraatti: ~ 60mg/l
ph: 7,0

Koska tuo nitriitti tuntuu pysyvän kovin alhaisena, uskalsin lisätä hirvensarvisuola-annosta, eli nyt menee 1mg/l ammoniumia per päivä. Lisäsin ruokasoodaa vielä teelusikallisen, jotta ph hiukan vielä nousis. Tuo nitraattitesti taitaa muuten näyttää hiukan yläkanttiin, varsinkin suuremmilla pitoisuuksilla (mutta eipä sen tarkkuudella ole suurta merkitystä, pääasia että nitraattia muodostuu jo, eli homma pyörii, vaikkei ihan täydellä teholla vielä, koska nitriittiäkin on), koska ei tuo voi oikeasti noin paljon kasvaa yhdessä yössä, kun ammoniumia on lisätty vain 0,5mg/l... Vai voiko noista pienistä multahipuista vielä liueta nitraattia veteen? :? Muutenkin pohdin välillä, että mitä kaikkea tuonne altaaseen on heitetty ja miten ne vaikuttavat sitten kun kaloja on tuotu, voiko niitä liueta vielä hiljalleen...? Vedenvaihto tehdään vielä tietysti ennen kalojen tuontia, mutta pitää varmaan yrittää hiukan noita multahippuja imeskellä tuolta pohjalta kans sitten.

Noukin eilen muuten pois yhden postitorvikotilon. Oli hyväkäs jostain päässyt tulemaan, kasvien mukana tietty. Toivottavasti niistä ei tule myöhemmin ongelmaa... Sitten näin myös yhden, joka muistutti kierteissarvea, mutta oli lyhyempi ja pulleampi. Annoin sen jäädä, koska oli niin mukavan näköinen... :)

Tämä kyllä kysyy pitkää pinnaa tämä kypsyttäminen, vaikka ihan mukava vaihe tämäkin on. Nyt vaan seurataan, miten käy nitriitin tuolla 1mg/l päivässä annoksella. Tietty se varmasti kohoaa ensin, mutta toivottavasti ei enää kauaa näy tuo nitriitti, vaan alkais jo laskea nollaan, että saatais kypsäksi tämä pytty. :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kun kerrot annetun ammoniumin luvulla 3,44 saat tietoa siitä miten paljon nitraattia on tulossa. Jotkut nitraattitestit näyttävät moninkertaisesti liikaa.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

111na kirjoitti:Kun kerrot annetun ammoniumin luvulla 3,44 saat tietoa siitä miten paljon nitraattia on tulossa. Jotkut nitraattitestit näyttävät moninkertaisesti liikaa.
Joo, eli saa heittää vesilintua tuolla seran testillä... :roll: Yhteensä oon tähän mennessä lisännyt ammoniumia 8mg/l joten siitä pitäisi tulla nitraattia vain 27,5mg/l ja vettäkin on vaihdettu välillä. Vaikka mullasta olis jotain tullut, niin ei millään noin paljoa... Onneks tuo nitriittitesti tässä tarpeellisempi on.

Teinköhän muuten tuon vedenvaihdon liian hätäseen? Mutta eihän se kypsytystä mitenkään pysäytä, sillä typpibakteerit elävät pinnoilla? Veden mukana poistuvat vain typpiyhdisteet, mutta niitähän saadaan lisää kun laitetaan ammoniumia. Eikö? :)
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Tänään on yksi iso kierteinen retkottanut liikkumatta hiekalla, eli varmaan on nitriitit koholla. Voi raukkaa... Täytyy nyt kattoo laitanko huomenna 0,5mg/l vai 1mg/l. Äh. Alkaa tuskastuttaan kun päivät kuluu niin hitaasti... Illalla oottaa jo aamua, että pääsis taas mittaan arvoja. Eikä oo vielä ees kahta viikkoo kulunut. Miks mä oon näin malttamaton, vaikkei pitänyt olla. :mrgreen:
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Nitriitti oli nyt n. 6,5mg/l. Mittasin laimentamalla suhteessa 1:3 ja tulos oli 1,6mg/l, niin eikös se silloin kerrota neljällä? Aattelin laittaa tänään ammoniumia 0,5mg/l. Nitraattia en mitannut, kun se näyttää kuitenkin väärin, ja mitäs minä sillä tiedolla edes tekisin... ph oli edelleen vain 7, joten laitan vielä ruokasoodaa 1tl.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Serafia kirjoitti:Tänään on 10. päivä kypsyttelyä menossa. Arvot näyttivät tältä:

nitriitti: 3,3mg/l
nitraatti: ~ 60mg/l
ph: 7,0
Melko tarkkaan perässä tullaan. :mrgreen: 10. päivä (siis se viime viikon tiistai aloitus) kypsytystä itselläkin, nitriitti oli laimennettuna 1:9 3mg/l, nitraatti 25mg/l. Tuolta vanhoista ketjuista luin, että vettä aletaan vaihtamaan vasta sitten, kun nitriitit nollilla?
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Se on kai makuasia, tuo vedenvaihto, niin kuin niin moni muukin asia... Jossain neuvottiin, että vedenvaihto sitten, kun nitraatit lähellä sataa. Mullahan tuo testi näytti 120, mutta ei se voinut millään pitää paikkaansa, joten ehkä hätiköity tuo vedenvaihto. Mutta en näe siitä mitään haittaa. Varsinkin, kun mulla on kasvit ja kotilot mukana. Tänään oli nitriitti sama kuin eilen (mikäli siihenkään testiin on luottamista... :roll: ). Tässä nyt vaan istutaan ja pyöritellään peukkuja... Vois varmaan testata vaan joka toinen päivä, muttei malta. :roll: Alottelija mikä alottelija... [:I] :mrgreen:

Ärsyttää, kun tuo kalasto pohdituttaa mua niin hirveesti. Enkä saa sitä päätettyä. Päätin sittenkin luopua plekosta, koska luin että se vaatisi lämpöisempää vettä kuin nuo muut, eikä oikein sovi runsaskasviseen akvaarioon. Pitäisi olla hämäriä loukkoja ja virtausta, eikä vilkasta seuraa...

Avaimia haluaisin kaksi ja niistä olen lukenut, että tulisivat toimeen härkäparinakin, eli vaikka kaksi poikaa tai kaksi tyttöä sopisivat yhteen. Näin ollen ei haittaisi, vaikkei liikkeessä tunnistaisi sukupuolta, kun ottaa vaan kaksi kipaletta. :) En välttämättä kaipaa kutuparia. Sitten haluaisin ehkä jonkun pienemmän ahvenparin, vaikka keltakääpiöahvenia. Niiden pitäisi tulla toimeen monnistenkin kanssa.

Monnisia tulisi pohjalle ainakin kuparimonnisia (saan siskolta 4 ja ostan ehkä muutaman lisää) ja sitten tykkäisin kaarimonnisista. Levää imuuttelemaan parvi nuolimonneja.

Ongelma tällä hetkellä on löytää sellainen tetra, joka viihtyy suuressa parvessa (ei ole reviirihakuinen, niin kuin kai keisaritetrat esim., koska altaassa myös kirjoahvenia), ei sovi avaimien suuhun (eli mieluiten iso ja korkeahko, ei puikula), olisi värikäs. Ja sitten pitäisi vielä pintaan löytää joku parvi, mutta en halua tapparakaloja enkä muita hyppijöitä, koska joskus joutuu pitämään kansilaseja pois...

Pää hajooooo.... 8O 8O 8O :mrgreen:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ehdotus pintakalaksi - kynäkala. Avaimien kanssa yhdistämistä kokeilleet kommentoikoot ruuaksi joutumista, mihin en itse usko kun ei lehtikaloillekaan kelvanneet :mrgreen: .

Tetroista muuten:
-Safiiritetra
-Kirsikkatetra
-Pikkukirsikkatetra
-Ruusutetra
-Korutetra
-Mustatetra
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Kiitti vinkeistä! Tuo kynäkala mua kyllä hiukan kiinnostaisi. Kuinkahan helposti sitä on saatavilla? En ole koskaan törmännyt siihen liikkeessä.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mä olin ajatellut kaloiksi: Joku kääpiökirjoahven pari (vielä hakusessa, et mikä, ehkä töyhtö- miellyttäis silmää eniten), nuolimonneja ajattelin laittaa levänsyöjiksi, mutta tuo lämpötila arveluttaa, altaassa kun lämpö pysyy 27 (lämmitintäkään ei ees oo laitettu paikoilleen), monnisia pohjalle parvi ja sit vanhasta akvasta kiilakyljet ja kasvatan sitä parvea sit isommaksi.. Sit mietin et jos nuolimonneille on liian lämmin vesi, että ottaiskin sukarapuja, mutta käykö sit niin että ahvenet pitää niitä buffettina? Entisessä on leväsukarapuja 4, ne on ainakin jo isoja et jos ne siirtäis uuteen ja pienempään ottais sitten noita toisenlaisia (greenit ja red cherryt kiinnostais, jos ne lisääntyy, niin sithän niitä vois jakaa molempiin?)

No on tässä aikaa mietiä..kypsytys menossa paivä 5 ja hiukan on jo alkaneet sekä nitriitti (~0,2 eli väri ei enää ihan puhdas nolla, muttei vielä ihan se 0.3..) että nitraatti (~12,5) nousta. Ammonium testistä sit loppui se 3.pullon aine, eikä noista lähimmissä akvakaupoissakaan löytynyt hyllystä..Mut kaipa se riittää et on noi no2 ja no3 testit.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Serafia kirjoitti:Kiitti vinkeistä! Tuo kynäkala mua kyllä hiukan kiinnostaisi. Kuinkahan helposti sitä on saatavilla? En ole koskaan törmännyt siihen liikkeessä.
Jollei löydy, kannattaa kysyä tilaamista. Omani olen hankkinut Marilta Pieni Akvaariokaupasta.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

crisse_83 kirjoitti:
Serafia kirjoitti:Kiitti vinkeistä! Tuo kynäkala mua kyllä hiukan kiinnostaisi. Kuinkahan helposti sitä on saatavilla? En ole koskaan törmännyt siihen liikkeessä.
Jollei löydy, kannattaa kysyä tilaamista. Omani olen hankkinut Marilta Pieni Akvaariokaupasta.
Kuinkahan kauas tuolla matkahuollon systeemillä voi tilata? Asutaan ihan korves... (265 kilsaa helsingistä)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

On sillä mun käsittääkseni tilattu tuonne ihan Rovaniemellekin asti. Ja eihän se matka sinällään kaloille paha ole, varsinkaan niille jotka on tuolta maailman toiselta puolen jo tänne suomen kauppoihin kulkeutuneet. Itse olen hakenut mm. kiekkokala naaraan Kotkasta Vantaan kautta kiertäen n. 330km ja varmasti vielä reippasti päällekin kun kierreltiin kaupoissakin.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Kannattaako tilata Helsingistä asti riippuu paitsi matkasta, myös linkkuyhteyksistäkin. Jos saa suoralla linjalla tuleen, niin parempi, jos on monta vaihtoa ja mutkaa matkan varrella niin voi toimitusajat venyä pahemman kerran. Tepylle muistaakseni kesti kalojen matka tänne Keski-Suomen kotoisille kunnaille jopa kokonaisen vuorokauden (jos nyt ihan oikein muistan).

Mutta näistä linkkuyhteyksistähän voi ottaa itse selvää etukäteen, tekee palveluksen sekä itselle että toimittavalle kauppiaalle.
Minä juon nyt kahvia!
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

No niin nyt alkoi nitriitti piikki täälläkin ja se *?=!#"¤:n testeri loppui.. kolme tippaa sieltä toisesta pullosta tuli (7 tarveis) ja silti väri muuttui reilusti punaiselle. Akvan mukana tuli tikkutestejä, jolla sit vielä kokeilin-> oli noin 0,5mg/l. Täytyy vissiin tänään lähtee sit hakee uusia testejä (se ammonium-testikin loppui, eikä paikallisessa akvakaupassa ollut muita tetran testejä kuin pH), onkos noi seran testit hyviä (tuolla lähiliikkeessä oli ainakin testit: nitriitti ja nitraatti muttei ammonium, tarviiko sitä oikeastaan, kun hirvensarvisuolaa laittaa), vai pitäisikö lähtee hakee jostain kauempaa?
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

ansu75 kirjoitti:onkos noi seran testit hyviä (tuolla lähiliikkeessä oli ainakin testit: nitriitti ja nitraatti muttei ammonium, tarviiko sitä oikeastaan, kun hirvensarvisuolaa laittaa), vai pitäisikö lähtee hakee jostain kauempaa?
Seran tippatestit ovat mielestäni ihan käypäsiä; nitraattitesti tosin on täällä joillain näyttänyt hulluja lukemia, itselläni kuitenkin toiminut hyvin. pH-testi kyllä on Seralla aikas vaikeatulkintainen, käsittääkseni Tetralla paljon parempi.

Noilla tippatesteillä pelatessa kannattaa ne vesi- ja reagenssimäärät puolittaa, riittää testistä iloa puolet pidemmäksi ajaksi [;)] Sera on pyrkinyt estämään tämmöisen "laihialaisuuden" sillä, että värit tulkitaan koko nestepatsaan korkeuden läpi. Pienellä mielikuvituksella kuitenkin pystyy tämän ongelman kiertämään.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Diipadai... Mitäs tässä, odottelua odottelua... Nitriitti näyttää jämähtäneen tuohon samaan lukemaan.

Kalastosta tulisi ehkä tälläinen: 10 kynäkalaa, 20 ruusutetraa, 10 nuolimonnia, 2 avainkirjoahventa, 2 keltakääpiöahventa, 10 kaarimonnista ja 6 kuparimonnista. Sopiskohan tuohon vielä vaikka pari noitamonnia? (ja nyt kun luulen taas päättäneeni mitä haluan, niin hetken kuluttua haluankin jotain muuta...)

Kasveihin ja juurakkoon on ilmestynyt rihmalevää... :roll: Kai se kuuluu osaltaan kypsyvään akvaarioon, mutta toivottavasti ei tule ongelmaksi. (ja jälkiviisaana voi sanoa, että mitäs otin kasvit tähän kypsytysvaiheeseen...) Valaistusaikaa pitäisi lyhentää, mutta on niin vaikea muistaa, kun ei ole ajastinta. Mitähän ne maksaa ja miten ne liitetään lamppuun? Ja hiilarisysteemin väsääminenkin vois auttaa rihmaleväonkelmaan. Kai sitä täytyy alkaa kiljuja keitellä. Kun vaan keksis millaisen levittimen väsäis.

Äh. Ilman näitä sivuja olisin onnellisen tietämätön monesta asiasta... :roll: :mrgreen: Et kiitti vaan. :) Mieskin naureskelee mun jutuille kiljupöntöistä ja kaikista hifistelyistä...

:mrgreen:
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tuo ajastin siis lätkäistään ihan valaisimen johdon ja pistorasian väliin, sitten vain säädetään valaistusaika. Hintaa parista eurosta ylöspäin. Ovat kyllä taivaanlahja, en osaisi elää ilman niitä.

Pääsen minäkin lopultakin nuo muutamat kasvit istuttamaan altaaseen ja muutenkin sisustusta laittelemaan, kun murtuneen käden takia ollut lasta poistettiin tänään. Sairaslomalaisella on aikaa puuhata..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”