Miten päätät mistä ostat kalasi/tarvikkeesi/kasvisi

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Miten päätät mistä ostat kalasi/tarvikkeesi/kasvisi

Viesti Kirjoittaja frank »

1. Laatu
2. Altaiden kunto
3. Myyjän ammattitaito
4. Valikoima
5. Myymälän siisteys ja yleisilme
6. Nettisivut
7. Onko nettisivuilla hinnat
8. Hinta
9. Sijainti
10. Myyjän ystävällisyys

-onko järkee, vai ei?-
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Hermis
Member
Member
Viestit: 384
Liittynyt: 09:56, 21.07.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Itse olen kalani ostanut vähän sen mukaan, miltä paikka on vaikuttanut. Olen kuitenkin kauppaan mennyt tietäen sopivat vesiarvot, yhdistelmät ja tilavaatimukset ja hakien jotain tiettyä lajia. Kovasti olen kyllä törmännyt tilanteisiin, joissa kauppias ei sen kummemmin kysele, millaiseen akvaarioon kalat on tulossa, vaan uskoo, kun ilmoittaa tilavuuden ja sillä selvä. Tai ei kysele mitään. Sen kun ostat niin kuin leipää K-Marketista.

Altaasta, jossa on kuolleita kaloja, en osta. Ja hieman paheksun, jos mainintaani kuolleista kaloista ei sen kummemmin noteerata. Ja tässä tilanteessa jätän ko. paikasta kalat ylipäänsä ostamatta.

Se, että nettikaupassa ilmoitetaan hinnat, on must. Tai ainakin plussaa isolla P:llä.

Myyjän ammattitaito tekee aina vaikutuksen. Yleisilmeellä ei ole niin väliä, jos altaat on hyvässä kunnossa.

Valikoima on kyllä aika ratkaiseva, olen joutunut muuttamaan unelma-kalastoani lähialueen (pääkaupunkiseutu) valikoiman puutteellisuudessa (toisaalta oma vikani, jos oikein haluaa, niin hakee kauempaakin).
_mocca_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 00:13, 25.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja _mocca_ »

Minä ostan kalani ja tarvikkeeni aina yksityisiltä tai pien-yrittäjiltä, koska mielestäni tämä on jotenkin vain luontevampaa. Eli ei mitään suuria liike-ketjuja minulle. 8-)
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja srd »

1. ja 8. hinta/laatu pitää olla kohdallaan.

Kalat olen hakenut enimmäkseen Akvaario Kurjesta, kasvit yksityisiltä ja tarvikkeet Saksanmaalta. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Perusrehellisyys tekee minuun vaikutuksen. Sanotaan suoraan jos jokin kalasto on täysin epäsopiva eikä arastella kertoa myyntialtaassa riehuvasta taudista. Myös kritiikki otetaan vastaan selkä suorana ja selittelemättä typeriä. Seuraavana ehtona on varmaan tarjonta, perus neontetra-kultakala -linjaisissa liikkeissä kun ei ole mulle mitään. Sitten välimatka, autotonna en voi lentää, vanki olen maaaaan :mrgreen: ....
_mocca_ kirjoitti:Minä ostan kalani ja tarvikkeeni aina yksityisiltä tai pien-yrittäjiltä, koska mielestäni tämä on jotenkin vain luontevampaa. Eli ei mitään suuria liike-ketjuja minulle.
Alan suurin ketju on muuten francising-periaatteella toimiva, eli takana on pienyrittäjä ja pienyrittäjän "persnahka" jos jotain menee pieleen [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Kalat hankin sen parusteella kuinka siistit ja hyvinhoidetut altaat on. En osta lainkaan kaloja liikkeistä joissa on ns. yhteiskierrätys-suodatus (jossa sama vesi kulkee kaikissa altaissa), valitettavasti monet kalatukut tuntuvat vaan toimivan tällä periaatteella --> taudit leviää todella helposti.
Jos altaan kalat vaikuttavat vaisuilta/laihoilta/sairailta en osta lainkaan. Tällöin jää yleensä kaupat tekemättä koko kyseisessä liikkeessä. Jos altaissa näkyy kuolleita kaloja, jää kaupat tällöinkin tekemättä. Myyntialtaiden tulee olla siistejä ja kasvien hyvin voivia. Kasveja en osta lainkaan kala-altaista, vaan ainoastaan niistä liikkeistä joissa on erillinen täysin kalaton kasviallas.
Jos löydän haluamiani kaloja/kasveja hyvin hoidetusta liikkeestä ei hinnalla tai liikkeen sijainnilla tällöin ole suurtakaan merkitystä. Olen vaan niin pirun ronkeli ja arka noiden altaaseen tulevien hankintojen suhteen, että valitettavan harvassa on ne liikkeet joissa tekee ostoksia mieli tehdä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Omituista :roll:
Kritiikki on kovaa, jos ja kun ostaa liikkeestä. Ei kuolleita kaloja tankeissa, asiantuntemusta vaaditaan, siisteyttä jne. kuten edellä.

MUTTA netistä ostetaan sikaa säkissä. tai siis kaloja, kuntoon katsomatta. :?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Olen ostanut kaloja, liikkeestä ja yksityiseltä, yhdessä kimppatilauksessa olen myös ollut. Mutta liikkeessä pitää olla kalat ja altaat hyvin hoidettu, ei kuolleita kaloja lillumassa, mielellään otan selvää mistä kannattaa hankkia. Hintoja en katsele kun tiedän saavani varmasti hyväkuntoisia ja terveitä kaloja. Isoja ketjuja ei täällä olekaan, enkä usko että välttämättä niitä harrastaisin, en käy edes kotipizzassa. Seuraavan kerran kun "täytyy" tilata kaloja, taidan kääntyä Marin puoleen, sen verran nättejä ja hyvän näköisiä, ei nälkäisiä ja hyvässä lihassa, taisto tytöt olivat jotka tilasin.
Elme
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elme »

Ykköskriteeri on kalojen asianmukainen kohtelu. Eli riittävän pitkät karanteenausajat, ei samoja hoitovälineitä eri altaisssa, altaiden desinfiointi kalaerien välillä. Olisi myös suotavaa, jos kauppiasta kiinnostaisi vähän sekin, millaisiin tankkeihin hänen myymänsä fisut päätyvät. Hinta tulee sitten kakkoskriteerinä.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Viesti Kirjoittaja frank »

Elme kirjoitti:Ykköskriteeri on kalojen asianmukainen kohtelu. Eli riittävän pitkät karanteenausajat, ei samoja hoitovälineitä eri altaisssa, altaiden desinfiointi kalaerien välillä. Olisi myös suotavaa, jos kauppiasta kiinnostaisi vähän sekin, millaisiin tankkeihin hänen myymänsä fisut päätyvät. Hinta tulee sitten kakkoskriteerinä.
Mistä tietää onko altaat desinfioidut kalaerien välillä?
Samoin hoitovälineiden käyttö, mistä senkin voi tietää?
Arvata/toivoa.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

frank kirjoitti:Mistä tietää onko altaat desinfioidut kalaerien välillä?
Samoin hoitovälineiden käyttö, mistä senkin voi tietää?
Arvata/toivoa.
Ööh, itse olen ainakin ihan suusanallisesti tiedustellut asiaa :roll: Enpä montaa tämmöistä kauppiasta ole tosin löytänyt. Näkeehän myös omilla silmillään hyvin sen, jos kauppias käyttää samaa, desinfioimatonta haavia useissa altaissa tai kotiuttaa tukusta tulleet kalaset sinne vain vanhojen sekaan.
kendau kirjoitti:Kasveja en osta lainkaan kala-altaista, vaan ainoastaan niistä liikkeistä joissa on erillinen täysin kalaton kasviallas. Jos löydän haluamiani kaloja/kasveja hyvin hoidetusta liikkeestä ei hinnalla tai liikkeen sijainnilla tällöin ole suurtakaan merkitystä. Olen vaan niin pirun ronkeli ja arka noiden altaaseen tulevien hankintojen suhteen, että valitettavan harvassa on ne liikkeet joissa tekee ostoksia mieli tehdä.
Veitpä jalat suustani :|
jarvij kirjoitti:MUTTA netistä ostetaan sikaa säkissä. tai siis kaloja, kuntoon katsomatta. :?
Helsinkiläisen onkin helppo näin sanoa.. Olen itse hakenut joskus kaloja Tampereelta, koska halusin itse nähdä kalat vaikka ne olisikin toimitettu Matkahuollolla. Rovaniemeltä tai Kuusamosta en olisi kaloja lähtenyt kuitenkaan noutamaan, eli ostamatta olisivat jääneet. -Toisaalta, Marilta uskaltaisin hienosti tilata kaloja näkemättä niitä :)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Itselleni luo kyllä uskottavuutta jos firma on jonkun KOKENEEN akvaarioharrastajan vetämä yksityisyritys. Liian paljon olen asioinut ketjujen liikkeessä jossa töissä pikkutyttöjä, jotka luulevat tietävänsä akvaariosta kaiken mutta jotka tosiasiassa ovat aika pihalla monestakin asiasta... Eikä itse liikkeessä tunnu olevan tavattavissa ketään, joka ottaisi asioista vastuun t. yleensä tietäisi niistä jotain.
Minä juon nyt kahvia!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Helsinkiläisenä olen hakenut kaloja sekä Tukholmasta että Afrikasta. Mieleenkään ei tulisi tilata kaloja jostain. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

jarvij kirjoitti:Helsinkiläisenä olen hakenut kaloja sekä Tukholmasta että Afrikasta.
Etelä-Amerikassa käynti tulikin melkein suhteessa halvemmaksi kuin Suomessa matkaaminen [;)] Kaloja en tosin aikonutkaan sieltä tuoda, koska samaiset haluamani (luonnon)fisut löytyivät jo kotopuolesta ennen matkaa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Elme
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elme »

memma kirjoitti:
frank kirjoitti:Mistä tietää onko altaat desinfioidut kalaerien välillä?
Samoin hoitovälineiden käyttö, mistä senkin voi tietää?
Arvata/toivoa.
Ööh, itse olen ainakin ihan suusanallisesti tiedustellut asiaa :roll: Enpä montaa tämmöistä kauppiasta ole tosin löytänyt. Näkeehän myös omilla silmillään hyvin sen, jos kauppias käyttää samaa, desinfioimatonta haavia useissa altaissa tai kotiuttaa tukusta tulleet kalaset sinne vain vanhojen sekaan.
Samma här. Tietenkään en voi tietää, että mitä se kauppias mun selkäni takana puuhaa. Harvemmissa liikkeissä näin tosiaan toimitaan, mutta löytyy sitä toki niitäkin. Parhaiten luotan liikkeisiin, joita pitää joku tunnettu harrastaja, joka esmes kertoo kysymättä miten toimii näissä tapauksissa.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”