Nestemäinen hiili

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tevi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 23:21, 26.01.2004
Paikkakunta: Helsinki

Nestemäinen hiili

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Jeps, olen käyttänyt nyt jonkin aikaa nestemäistä hiiltä. Kaupallisena tuotteena Seachem Flourish Excel on ainoa jota on saatavilla - http://www.seachem.com/products/product ... Excel.html. Tästä oli juttua joskus myös Aponogeton:ssa.

Kasvit tuosta pitävät oikein kovasti. Normaali tehokas hiilidioksidilevitys altaassa on ollut jo pitkään, mutta nestemäinen hiili sai vielä kasvupyrähdyksen aikaan. Mutta kaikkein parasta tässä on se että punalevät eivät pidä siitä lainkaan - tupsulevä on lähes kadonnut altaasta.

Tuo kaupallinen tuote on vain turhan kallista ja saatavuus kovin heikkoa. Isossa altaassa kulutus on vielä melkoinen.

Olisiko täällä joku kemisti joka tuntee nestemäisen hiilen ominaisuudet ja valmistusprosessin? ... olisiko vastaavaa tavaraa mahdollista valmistaa kotikonstein?
Tero
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Aiheesta myös erittäin kiinnostunut... lompsassa tuntuu.
Jos joku alkaa sitä valmistamaan täällä ilmoittautuu varma asiakas.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde

Valitettavasti en voi enempää auttaa, tuossa ainakin olisi yhdisteen nimi.

Ymmärtääkseni tätä valmistetta saa tilattua suuremmissakin pulloissa, hinta lienee tällöin hiukan halvempi. Tietäisiköhän rain-?
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Rakel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 19:22, 12.08.2006

Viesti Kirjoittaja Rakel »

Juu, minuakin tuo Flourish Excel kiinnosti, ja selailin vähän nettiä. Glutaraldehydiä siinä näyttää tosiaan olevan, kotivalmistuksesta en suoralta kädeltä osaa sanoa. Apteekit eivät välttämättä myy, kun on aika reippaan toksista mutta eihän sitä koskaan tiedä. Pitää yrittää jatkaa urkkimista että paljonko siinä Excelissä sitä on, joten jos jollakulla on pullo josta selviää vähän tarkemmin tuoteselostetta tai vastaavaa niin postatkaa tiedot.

Vilkaisen tänään töistä että mistä sitä saa ja mitä mahtaa maksaa. Näyttää olevan niin yleisesti eri tarkoituksiin käytetty että hinta tuskin päätä huimaa. Lisäksi tarvittavat pitoisuudet ovat pieniä (ilmeisesti jo 1% liuosta käytetään desinfiointiin, eli pitoisuuden akvassa pitäisi olla reippaasti alle :P).
Imujon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 14:50, 02.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Minä tiedustelin nestemäistä hiiltä muutama päivä sitten Helsingin Akvaariokeskuksesta ja minulle lykättiin jonkinnäköinen hiilikivi hintaan 2 e käteen. Ajaa kuulemma saman asian kuin nestemäinenkin hiili. Kivi vain altaaseen, ei pitäisi sumentaa vettä. Ajattelin tänään tuon tuonne altaaseen laittaa, saa nähdä mitä kasvit tykkäävät. Hinta ainakin vaikutti vaikutti mukavammalta kuin Seachem Flourish Excelissä...
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Flourish Excel

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä tilasin tuota ainetta Saksasta 2 litran tonkan. Sen jälkeen pitänee päättää onko tuotteesta hyötyä. Käytin 600 L altaaseen kaksi pienempää pulloa ja punalevät eivät hävinneet mihinkään. Pitänee olla hieman täsmällisempi annostuksien kanssa. Ovatko muut käyttäjät seuranneet pullon kyljessä olevaa annostusta tarkasti? Siis muistaneet lisäillä päivittäin tai joka toinen päivä tuota ja isossa vedenvaihdossa tuusanneet kunnon satsin veteen? Olisi mielekästä asentaa muutama nestemäisen lannoitteen annostelija niin ei tarttis muistaa joka päivä noita lisäillä.
Rakel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 19:22, 12.08.2006

Viesti Kirjoittaja Rakel »

Sitä annostusta ei kannata ylittää koska aine on myrkyllinen. Leville EC50 on jo 0.3-0.6 mg/l, kaloille LD50 on 10 – 39 mg/l.

Tästä voisi päätellä että Flourish Excelissä se pitoisuus akvaariovedessä on lähellä 0.3 mg/l, todennäköisesti hieman alle koska tuo EC50 on 72 tunnin arvo.

Syy siihen että miksi sitä pitää lisäillä usein on siinä että se hajoaa nopeasti.

http://www.occuphealth.fi/internet/ova/ ... ehydi.html

Tuolta voi vilkaista suomenkieliset varoitukset ja tähän repäisemäni lukuarvot jne.

Nyt kyselisin käyttökokemuksia:

1) Oletko havainnut muutoksia nitraatti/nitriitti-arvoissa Excelin lisäämisen jälkeen?

2) Entä katkarapujen ja muitten pikkueliöiden voinnissa?
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 22:51, 31.05.2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Glutaraldehydi on myrkyllistä niin iholla, nieltynä kuin hengitettynäkin. Lisäksi se allergisoi ja on karsinogeeni. Nämä ihan tiedoksi ennen kuin joku hankkii tonkan nurkkaansa "kasvilannoitteena". Arvelisin sitä olevan ym. tuotteessa pieniä määriä joko säilöntäaineena tai valmistuksen sivutuotteena. Tai sitten glutaraldehydi on sekoitettu polysykloglutarasetaaleihin, joita Seachem sivuillaan kertoo flourish excelissä olevan.

Glutaraldehydin käyttöturvatiedotteesta löytyy myös kommentti "toxic to fish".
Tevi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 23:21, 26.01.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Kemia ei todellakaan ole minun lajin, kiva että joku osaavampikin on kiinnostunut. Glutaraldehydi kuulostaa varsin "kemialliselta" :). Jos olisi näin että jostain apteekista tms saisi hankittua tuota tiukkaa ainetta ja laimentaisi vain veteen niin se olisi jopa ihan tehtävissä. Minulla on kyllä noita tyhjiä purkkeja jos tuoteselosteen lukeminen auttaa asian selvittämisessä. Tosin valmistajan sivuilla oli mielestäni enemmänkin kuin tuossa purkin kyljessä.

Seachemin Flourish Excelin saatavuus Suomesta on tosiaan heikko. Helsingistä en ole löytänyt ainoatakaan kauppaa josta tuota saisi. http://www.akvaarioon.fi/:sta olen tuota tilannut ja viimeksi heillä oli tuo 2l pönikkä varastossa, mutta pahan hintainen sekin on.

Annostelusta sen verran että olen käyttänyt veden vaihtojen yhteydessä tupla annosta ja sitten välissä olen lisännyt kerran tai pari miten olen muistanut. Kasvit ovat tykänneet, tupsulevä ei ja kalat eivät ole olleet moksiskaan.
Tero
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Ei se nestemäinen hiili mikään ihmeaine ole, tavallisella hiilidioksidinlevityksellä kasvit kasvavat joka tapauksessa paremmin. Olen käyttänyt yksin nestemäistä, yksin tavallista hiilaria ja molempia yhdessä... Ja kaiken lisäksi tuo aine näyttää olevan hennoille kasveille myrkkyä suurina määrinä. Ainakin karttulehteni suli joka kerta kun kippasin ainetta vähänkin suuremman määrän.

Mutta tässä olisi yksi vaarallinen aine joukon jatkeeksi akvaristien hyllyille, rikkihappojen ja kaliumnitraattien joukkoon [;)] Kerran olen vähällä ollut ottaa huikat PMDD-pullosta... tätä nestemäistä hiiltä ottaessa voisi olla viimeinen huikka :mrgreen:
Rakel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 19:22, 12.08.2006

Viesti Kirjoittaja Rakel »

Minä luulen että se on ihan "pääaine" Excelissä, hajoaa nimittäin hiilidioksidiksi. Lisäksi "polycycloglutaracetal" on vähintäänkin epäilyttävä nimike, liekö SeaChemin keksimä, ainakaan Googlen Scholar ei löytänyt mitään tieteellistä julkaisua jossa sitä olisi käytetty ja tavallinen Google löysi vain viittauksia joko Exceliin tai sitten siihen että se on glutaraldehydin toinen nimi. Tietysti voi olla että SeaChem viittaa tuolla glutaraldehydin taipumukseen polymerisoitua.

http://www.sterrad.com/customer_support/files/253-01447.pdf...

Tuossa kaavio glutaraldehydin aerobisesta ja anaerobisesta hajoamisesta.

Edit: Muokattu linkki lyhyemmäksi.
- Ylläpito
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Rakel osui oikeaan: Glutaraldehyde - synonyymi Polycycloglutaracetal. Löytyi tuolta linkkaamastani Wikipedian sivusta.

Samalta sivulta linkki http://www.npi.gov.au/database/substanc ... es/46.html
(Ylempi External link)
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Nestemäinen hiili

Viesti Kirjoittaja rsy »

Tevi kirjoitti:Jeps, olen käyttänyt nyt jonkin aikaa nestemäistä hiiltä. Kaupallisena tuotteena Seachem Flourish Excel on ainoa jota on saatavilla
Ei ehkä ole ainoa: EasyLife Easy Carbo.

Halapaa ku saippua verrattuna Seachemiin.
Jani kirjoitti:Minä tilasin tuota ainetta Saksasta 2 litran tonkan. Sen jälkeen pitänee päättää onko tuotteesta hyötyä. Käytin 600 L altaaseen kaksi pienempää pulloa ja punalevät eivät hävinneet mihinkään. Pitänee olla hieman täsmällisempi annostuksien kanssa. Ovatko muut käyttäjät seuranneet pullon kyljessä olevaa annostusta tarkasti? Siis muistaneet lisäillä päivittäin tai joka toinen päivä tuota ja isossa vedenvaihdossa tuusanneet kunnon satsin veteen? Olisi mielekästä asentaa muutama nestemäisen lannoitteen annostelija niin ei tarttis muistaa joka päivä noita lisäillä.
Itse luulen hävittäneeni nimenomaan Seachem:lla nyt kahdesta altaasta punalevät tänä vuonna. Annostusta seurailin ensimmäisessä incidentissä suht' tarkasti, mutta jälkimmäisessä tapauksessa (muutama vko sitten) laittelin silloin tällöin ja joskus.

Molemmissa tapauksissa punalevä menetti värinsä, eli muuttui valkoisen harmaaksi ja kuihtui pois.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 22:51, 31.05.2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Paul Stump kirjoitti:Glutaraldehyde - synonyymi Polycycloglutaracetal. Löytyi tuolta linkkaamastani Wikipedian sivusta.
Samalta sivulta linkki http://www.npi.gov.au/database/substanc ... es/46.html
(Ylempi External link)
Ei ole ihan synonyymi vaan "polysykloglutarasetaalit" (mahdollisesti aineen valmistajan itse keksimä kauppanimi nimi yhdisteryhmälle?) ovat ilmeisesti glutaraldehydin vesiliuoksessa polymerisaation seurauksena syntyviä tuotteita, kuten joku tuossa jo arveli. Voisikohan aineen merkittävin kasveja auttava vaikutus olla lopulta se, että se tappaa sille herkät levät antaen siten kasveille lisää elintilaa. Samalla myrkylle sitten altistuu kyllä kaikki muukin akvaariossa. Itse olen käyttänyt tuota pullollisen, enkä huomannut mitään erityistä kasvubuustia kasveissa. "Tiukkaa ainetta" kehottaisin hankkimaan ainoastaan, mikäli varmasti tietää, millaisen aineen kanssa on tekemisissä ja miten sitä säilyttää.

Wikipediaan muuten kannattaa vielä suhtautua hiukan varauksella. Sekä glutaraldehydin kiehumispiste että CAS-numero ovat toistaiseksi tuolla oudosti ilmaistu ja alemmassa linkissä molekyylikaavakin on väärin.
Rakel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 19:22, 12.08.2006

Viesti Kirjoittaja Rakel »

Veikkaan merkittävimmäksi vaikutukseksi sitä hajoamisesta muodostuvaa hiilidioksidia :P Yhdestä molekyylistä glutaraldehydiä tulee kaksi molekyyliä hiilidioksidia. Siitä näppärää ainettahan tuo on, että muodostuva hiilidioksidi "valmistuu" vesiliukoisena.

Toinen hyvä puoli on että aineen puoliintumisaika on vedessä nopea, eli jos tulee esimerkiksi kypsyttelyvaiheessa hulautettua liikaa niin se hajoaa parissa päivässä kokonaan. Jos taas kalojen päälle hulauttaa liikaa niin ensiavuksi käy tavallinen vedenvaihto, toisaalta kaloille haitallisia annoksia noista myyntivalmisteista ei varmaan saa kuin hulauttamalla altaaseen pullollisen kerralla.

Haittapuolena tosiaan tuo myrkyllisyys jo kohtuullisen pienissä määrissä, ja ehkäpä nimenomaan myrkyllisyys bakteereille. Peräänkuulutankin edelleen käyttäjien kokemuksia akvaarion nitraatti/nitriittiarvojen mahdollisesta heilahtelusta tämmöisiä lannoitteita käytettäessä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kyllä jopa jo kolminkertaisella annoksella kuulemma saa joitakin herkempiä kalojakin tapettua joissakin tapauksissa, ei kuitenkaan kovinkaan usein, mutta en suosittele leikkimään annostuksella. Ja sitten ihan huimat yliannostukset ovat takuuvarmoja tappajia, yksi harrastaja tuolla ulkomailla pisti Exceliä yhden millilitran purkkiin, jossa oli vähän sammalta, taistelukala ja vettä noin 8 desiä. Taistelukala kuoli.

Itse laitan noin kaksinkertaista annosta kasvialtaaseeni, jossa on reippaasti kasveja, valoa, hiilidioksidia, ravinteita ja tulisukarapuja. Kasvit kasvavat tavallistakin paremmin kun lisään Exceliä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

rain- kirjoitti:Ja sitten ihan huimat yliannostukset ovat takuuvarmoja tappajia, yksi harrastaja tuolla ulkomailla pisti Exceliä yhden millilitran purkkiin, jossa oli vähän sammalta, taistelukala ja vettä noin 8 desiä. Taistelukala kuoli.
Mistäpä tuon tietää mikä sen taistelukalan oikeasti tappoi, tuo "uusi epäilyttävä kemikaali" on vaan niin helppo syyllistää.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Glutaraldehydi on myrkyllistä niin iholla, nieltynä kuin hengitettynäkin. Lisäksi se allergisoi ja on karsinogeeni.
Eikö tälläisten aineiden laittaminen akvaarioon edes pieninä pitoisuuksina ole kyseenalaista? Kalat kun eivät pysty kertomaan minkälaista kärsimystä aine aiheuttaa. Kasviakvaariot ovat tietenkin asia erikseen.
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Mulla on ollut käytössä tuo aine nyt about 3kk ja olen ollut erittäin tyytyväinen kaikkeen muuhun paitsi hintaan :?

Ei ole vaikuttanut millään tavalla nitriitti tai nitraatti arvoihin samalla lailla toimii hyödylliset bakteerit kuin ennen excelin aloittamista. Veden vaihdon yhteydessä laitan aina täyden määrän ja siinä välissä orauttelen vähän miten muistan.

Kasvit on tykänny, eikä kalat ole häiriintynyt mitenkään...
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Tuolta löytyy Excelin käyttäjien kokemuksia tupsulevän (=black brush algae?) tappamiseksi.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Seachem ainakin Excelin esitteessä pyrkii kaikin voimin välttämään antamasta mielikuvaa että aine yksinkertaisesti hajoaa hiilidioksidiksi akvaariossa :D Excelin hyödylliset vaikutukset selitetään puolestaan sillä että kasvit muuntavat sen suoraan fotosynteesin välituotteiksi.

"By dosing with Flourish Excel you bypass the involvement of Co2 and introduce the already finished, structurally similar compounds."
ja perässä ribuloosi 1,5 -difosfaatin ja polysykloglutarasetaalin rakennekaavaa.

"Because Flourish Excel is an organic carbon source it does not impact pH ... One can derive a substantial benefit with the use of FE either alone or in conjunction with CO2. The combination is particularly ideal for situations when continuing to add CO2 could result in dangerously low pH levels."

Itse olen käyttänyt ainetta, kalattomassa pikku kasviakvaariossa parhaillaankin, ja toisessa olohuoneen kala-altaista kerran kuurina hävittämään alkavan partalevän kasvun. Levä hävisi kyllä, mutta kasvialtaan pitoa aion Excelin loputtua kokeilla myös ilman, ja katsoa minkälaisia vaikutuksia huomaa. Aineen haju muistuttaa kyllä glutaraldehydiä, muttei ehkä ole ihan sama. Mikäli FE ehtaa sitä itseään on, niin minusta pakkauksesta puuttuu kyllä jotain merkintöjä.
muuminmamman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 12:23, 10.04.2006
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja muuminmamman »

Vaikka olen lukutaitoinen, niin laitoin 86L altaaseen 20ml Easy Lif Easy Carboa, kun olin ensin lukenut että 1-2ml/50L viikossa. Eli laitoin "viikon satsin" kerralla. Enpä laita toista kertaa...Ruumissaldo 4 täplämonnista, 2 neontetraa ja 2 touhunuoliaista. Loputkin monniset vaikuttavat sairailta eikä syö.
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Imujon kirjoitti:Minä tiedustelin nestemäistä hiiltä muutama päivä sitten Helsingin Akvaariokeskuksesta ja minulle lykättiin jonkinnäköinen hiilikivi hintaan 2 e käteen. Ajaa kuulemma saman asian kuin nestemäinenkin hiili. Kivi vain altaaseen, ei pitäisi sumentaa vettä. Ajattelin tänään tuon tuonne altaaseen laittaa, saa nähdä mitä kasvit tykkäävät. Hinta ainakin vaikutti vaikutti mukavammalta kuin Seachem Flourish Excelissä...
Minua ainakin kiinnostaisi tuon möykyn lopullinen vaikutus kasveihin.. Kertoileppa sitten lisää kun ja jos syntyy tuloksia..
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Imujon kirjoitti:Minä tiedustelin nestemäistä hiiltä muutama päivä sitten Helsingin Akvaariokeskuksesta ja minulle lykättiin jonkinnäköinen hiilikivi hintaan 2 e käteen. Ajaa kuulemma saman asian kuin nestemäinenkin hiili. Kivi vain altaaseen, ei pitäisi sumentaa vettä. Ajattelin tänään tuon tuonne altaaseen laittaa, saa nähdä mitä kasvit tykkäävät. Hinta ainakin vaikutti vaikutti mukavammalta kuin Seachem Flourish Excelissä...
Ei aja samaa asiaa. Nestehiilestä on tullut aivan valtavasti myönteistä asiakaspalautetta. Nekin joilla aiemmin on ollut hiilidioksidilevitys akvaariossaan ja ovat kokeilleet nestehiiltä joko korvaavana tai tukevana hiililannoituksena, ovat olleet haltioissaan.
Kasvien kasvu selkeästi paranee nestehiiltä lisäämällä ja sivuvaikutuksena levät kuolevat. Tupsulevät sulavat pois, ja esim. rihmalevä häviää kokemuksien mukaan jo viikossa.
Aika muksaa, eikö? [;)]
Eikähän tuo nestehiili todellakaan ole edes kallista. Jos pullo, joka riittää 50 000 litraan maksaa 28,90 €, niin se ei ole enää minun mielestäni hinta eikä mikään.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Rihmalevä riemastui 3:n vrk:n Easy Carbo kuurista ja muuttui juhlan kunniaksi vaaleanpunaiseksi. Harmi että asun vain viikonloput altaiden kanssa samassa kämpässä, pääsee annostelemaan nestehiiltä "silloin tällöin".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”