Hiilidioksiidilevitn + pH säätövehkeistä kokemuksia?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Hiilidioksiidilevitn + pH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FishIt »

Onko kenelläkään raottaa tietämystään ko vehkeistä, lähinnä näistä missä pH:n voi säätää digitaalisesti.
Millainen ja miksi?
kiitos etukäteen
Allas vehkeille makeaa vettä,3x150W,Eheim2329+2250 lippulehtareita,seepraplekoja ja 715l
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Viesti Kirjoittaja sammu »

Itselläni on Eheimin valmis paketti (johon käy normaali hiilidioksipullo), jolla hiilidioksidia säädellään halutun PH-arvon mukaan. Löytyy muiltakin valmistajilta. Tuon ostin aikoinaan siksi että saisin PH:ta alemmaksi ja kasveille hiilidioksidia, ja tuo säätö siksi että haluan tuon toimivan automaattisesti poissaollessanikin.

Tuo on toiminut hyvin. Nyt on hieman mietityttänyt se, että aluksi tuo pullollinen kesti ½-1 vuoden, mutta nyt viimeisen puolenvuoden aikana on
tuo väli tippunut jostain syystä noin kuukauteen. Kasvit kasvaa edelleen noin samaa vauhtia, paitsi ne kukkii ja miekkakasvi versoaa, mutta edes kalastossa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. Jukka joskus kirjoitti että bakteerikasvusto voi alkaa varastoimaan ilmeisesti tuota hiilihappoa, joten tuossa kai syy.
FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Viesti Kirjoittaja FishIt »

Kiitti vastauksesta, pitää käydä Eheimillä kurkkaamassa vehkeitä
FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Viesti Kirjoittaja FishIt »

No ei kyllä paljon tullu hullua hurskaammaksi Eheim sivuilla



Edit: poistettu toinen samanlainen viesti. Skare
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Tietämyksestä en tiedä, mutta itselläni on käytössä Aqua Medicin pH-Control Set jonka tilasin yhdessä Aqua Medic CO2 completin kanssa Aquaristikshopista. Säätöyksiköstä minulla ei ole mitään huomauttamista, suosittelen (248.21 eur + posti). Siihen lisäksi kuitenkin tarvitset hieman järeämmän altaaseesi riittävän reaktorin, neulaventtiilin, kuplalaskurin ja letkua. Nuo kun tilaat kaikki erikseen, mukaan ei tule mitään ylimääräistä, etkä siis maksa turhasta. Itse hiilidioksidipullon ostin suomesta, AGAlta. Taisi olla niin ettei saksasta tilatut ole hyväksyttyjä täällä.

Pistäpä hakuun "ph-control". Sillä löytyi pari aikaisempaa keskustelua, joista sitten itsekin sain kipinän.
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Minuakin kiinnostaa nuo säätövehkeet mutta ne ovat nii pahuksen kalliita ja hiivakäyminen on niin surkeaa että sen takia varmaan otan tulevan vuoden aikan tuollaisen vehkeen eli säätöyksikkö ja muut vempeleet.
Mistä yleensä kannattaa kysellä pulloja.
Millainen hiilidioksidi systeemi 500litraiseen akvaarioon. [;)]
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

pemperton kirjoitti:ja hiivakäyminen on niin surkeaa
Hiivakäyminen mitään surkeata ole, kun tekee sen oikein. [;)]
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Joo mutta tarkoitin sitä että aika useasti täytyy vaihtaa liemi ja muutenkin parempi että saa itse päättää pH arvon.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Millaista hiivatepulloa olet käyttänyt? Mulla kestää toista kuukautta. Eikä valmistus ole kummoinenkaan operaatio, vähemmän siitä minusta on vaivaa kuin pullon täytettäväksi viemisestä.

Mika
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Etenkin rahaa säästyy paljon siksi ainakin pidän tee-se-itse hiilidioksidialevitintä erittäin kannattavana ratkaisuna.
Eikä tuo pH:n säätäminenkään niin vaikeata ole ilman säädintäkään. [;)]
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Ph:n sääätäminen on sen takia hyvä asia koska silloin pH pysyy aina samassa arvossa eikä heittelehdi niinkuin turpeella.
Eli sen takia se kannattaisi ostaa ja muutenkin sellaisesta tulee paljon enemmän hiilidioksidia kuin hiivakäymisestä ja itse voi päättää että kuinka paljon haluaa hiilidioksidia päästää akvaarioon. 8)
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Puhutko omasta kokemuksistasi vai? [;)]'

Itse en liikoja luottaisi noihin teknisiin laitteisiin.(huom.tämä oli vain ja ainoastaan minun mielipide) :mrgreen:
Viimeksi muokannut jupaiva, 12:59, 17.02.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

En puhu omasta kokemuksestani vaan Petri Viskari akvaariokeskuksesta on tämän asian minulle selittänyt omalla kokemuksellaan.
Ja sillä pojalla sitä löytyy ja paljon. [;)]
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

pemperton kirjoitti:En puhu omasta kokemuksestani vaan Petri Viskari akvaariokeskuksesta on tämän asian minulle selittänyt omalla kokemuksellaan.
Olen kyllä ainakin itse huomannut ettei noihin kauppiaihin aina kannata luottaa. [;)] Tottakai se suositteli sitä kalleinta.... :mrgreen:
Ei sillä ettenkö luottaisi Petriin.
FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Viesti Kirjoittaja FishIt »

Kiitos kaikille vastauksista, tuli sentään 1 lisää kysymykseeni
jussi
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitn + PH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jraussi kirjoitti:Onko kenelläkään raottaa tietämystään...näistä missä PH:n voi säätää digitaalisesti.
Millainen ja miksi?
Tässä threadissä asiaa ja Jusan listaamana mitä/ mistä/ millä hintaa. Siitä on hyvä lähteä likkeelle:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... attinen+ph
jupaiva kirjoitti:Eikä tuo pH:n säätäminenkään niin vaikeata ole ilman säädintäkään.
Minun mielestäni ainakin pH:n laskeminen hallitusti on aika haastavaa tai kallista. Miten sinä saat pH:ta säädettyä helposti alas?
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitin + PH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Jukka kirjoitti: Minun mielestäni ainakin pH:n laskeminen hallitusti on aika haastavaa tai kallista. Miten sinä saat pH:ta säädettyä helposti alas?
Ei se ainakaan minun mielestäni niin hirveän vaikeata ja kallista puuhaa ole. Turpeella saa pH:n helposti alhaiseksi lisäksi kannot alentavat pH:ta.

Minä itse en ainakaan tule ikinä sellaista säädintä ostamaan, kun sen hintakin on noin hirveä. :o

Halvemmaksi mielestäni tulee kuitenkin pH:n säätäminen itse.
Lisäksi omat kokemukseni tee-se-itse hiilidioksidilevittimestä ovat hyvät. [;)]

Mutta jos raha ei ole esteennä ostakaa vaan. [;)]
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitin + PH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jupaiva kirjoitti:Turpeella saa pH:n helposti alhaiseksi lisäksi kannot alentavat pH:ta.
Turve saattaa laskea pH:ta desimaalin tai muutaman. Jos sillä sattuisi saamaan aikaan ison muutoksen, niin pH:n heittelystä tulisi iso riski. Ja sehän niitä kaloja stressaa jos joku.
Turpeen vertaaminen oikeisiin pH:n säätimiin ei minun mielestäni oikein toimi, painivat kuitenkin sen verran eri tasoilla. Voihan sitä vertailla hinta-laadussa, mutta sekään ei turpeen 'säätömahdollisuuksia' paranna.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Meikäläisen kotisivulla on juttua Seran CO2 järjestelmästä ja CO2 pullolle löytyy myös yhteystiedot jossa voi täyttää kyseisen laitteen. Itse olen ostanut tämän Seran CO2 järjestelmän Akvaariokeskuksesta ja ollut toiminnassa jo 4kk. Vasta nyt töppäilyjen jälkeen olen todennut että ihan toimiva systeemi, mutta kallis. Jos lisäkysyttävää on niin ehkä parempi kirjoitella kanssani yksityisviestin kautta kuin tässä aiheessa, sen takia kun ihmiset on erilaisia ja omat mielipiteet jokaisella.
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiilidioksiidilevitin + PH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Jukka kirjoitti:Turve saattaa laskea pH:ta desimaalin tai muutaman. Jos sillä sattuisi saamaan aikaan ison muutoksen, niin pH:n heittelystä tulisi iso riski. Ja sehän niitä kaloja stressaa jos joku.
Aika kovaa puhetta turpeen tehoa vastaan :D . Turpeen "tehoon" pH:n säätelyssä vaikuttavia asioita, karbonaattikovuus ja turpeen määrä/laatu.

Esim. 1. Olen käyttänyt turvetta hyvällä menestyksellä pH:n ja sähkönjohtavuuden laskuun kiekkojen vaihtovedessä. Liotin n. 10 litraa (kuivaa) turvetta n. 80 litrassa hanavettä, jonka jossa pH oli n. 8 ja KH n. 2, ja SJ. 120 mikroS/cm. Vuorokauden turveliotuksen jälkeen veden pH oli 4.7 ja SJ. 40-50 mikroS/cm. Näin sain helposti 80l hapanta ja mineraaliköyhää vettä vuorokaudessa. Yksi turve satsi säilytti tehonsa n. viikon (vrk:n liotuksella).

Esim. 2. Kokeilin turvetta myös 750 litraisessa altaassani, jossa pH pysyttelee normaalisti 7 tuntumassa. Lisäsin saman turve määrän suodatusaltaaseen. 1-2 vrk:ssa pH laski n. 6:een ja SJ. 90. Turpeen vaikutus kesti 3-4vko, jonka jälkeen pH rupesi kipuamaan hitaasti kohti seiskaa. Veden vaihdot olivat n. 1/2 tilavuudesta/vko.

T:Ville
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitin + PH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ville V kirjoitti:Aika kovaa puhetta turpeen tehoa vastaan :D .
Esim. 1. ...Liotin n. 10 litraa (kuivaa) turvetta n. 80 litrassa hanavettä, jonka jossa pH oli n. 8 ja KH n. 2...Vuorokauden turveliotuksen jälkeen veden pH oli 4.7
Esim. 2. ...750 litraisessa...Lisäsin saman turve määrän...pH pysyttelee normaalisti 7 tuntumassa. 1-2 vrk:ssa pH laski n. 6:een ja SJ. 90. Turpeen vaikutus kesti 3-4vko, jonka jälkeen pH rupesi kipuamaan hitaasti kohti seiskaa.
Ehkä olisin voinut vähän viilailla kommenttiani [:I] . Tarkoitus ei ollut puhua sinänsä turvetta vastaan. Kaikinpuolin hyvää ainettahan se on ainakin kiekoille.
Sinun kokeilusi tulokset poikkeavat omistani, turvelaadut ja varsinkin veden muut parametrit siis vaikuttavat paljon.
OK, voihan sillä pH:ta siis laskea, mutta vaatii tarkkaa seurantaa (yhden pykälän lasku pH:ssa tuossa ajassa on jo pitkällä yli suositusten), ellei rautaisella kokemuksella osaa vääntää [;)] . Ja tässä mielestäni alkuperäisen ideani pH:n laskun olevan kallista tai haastavaa kriteerit täyttyy. Tai ainakin minä pitäisin kymmenen litran turvekikkailua haastavana :mrgreen: .
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiilidioksiidilevitin + PH säätövehkeistä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Jukka kirjoitti: Ja tässä mielestäni alkuperäisen ideani pH:n laskun olevan kallista tai haastavaa kriteerit täyttyy. Tai ainakin minä pitäisin kymmenen litran turvekikkailua haastavana :mrgreen: .
Totta, onhan se turpeen kanssa kikkailu, varsinkin suoraan altaaseen, on aika hankalaa. Varsinkin jos yrittää lisätä turpeet sukkahousupussissa tai ulkosuodattimeen :mrgreen: . Käytössäni on suodatus/ala-altaat, joihin turvelisäys käy melko kätevästi, useammassakin erässä. Ainoana "huonona" puolena turpeella on mielestäni sen vettä värjäävä vaikutus.

T:Ville
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

pH-säätöön sopii ihan hyvin myös hiivatehiilidioksidi. Hiilidioksidin määrää on vaikea/mahdoton säätää tarkasti, se vaihtelee mm. lämpötilan mukaan, mutta eipä sillä ole itse asiassa mitään merkitystä. Hiilidioksidin liukeneminen veteen vakio-olosuhteissa ei vaihtele kovinkaan paljon. Sitä on sitten varsin helppo säätää. Kun hiivatepullo tuottaa riittävästi kaasua, siis niin paljon että sitä vuotaa levittimestä yli (tai siis ali) ja mahdollisesti veden virtausta hyödyntävän levittimen virtaus pysyy suht vakiona, säätö onnistuu varsin helposti. Passiivisen levittimen teho riippuu sen pinta-alasta ja asennussyvyydestä, joista ensinmainitun voi valita "likimain" ja sitten jälkimmäisen sovitella sen mukaan että pH asettuu halutuksi. Virtauksella tehostettu levitin lienee säädettävissä virtausmäärällä, itsellä ei kokemusta. Ei tuohon säätöön tarvita kuin kaksi kättä ja pH-testi. Ja KH, jos haluaa vielä arvioida senkin kuinka paljon sitä hiilidioksidia vedessä on, samoin lähtötietona se on hyvä jotta voi miettiä onko hiilidioksidi riittävä menetelmä pH-säätöön.

Mika
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ville V kirjoitti:Varsinkin jos yrittää lisätä turpeet sukkahousupussissa tai ulkosuodattimeen
Juuh, mikäs sen komeampaa kuin kymmenen litraa turvetta kellumassa sukkahousuissa :mrgreen: (pienemmissa altaissa tietysti samassa suhteessa).

Tai vaihtoehtoisesti sama määrä ulkosuodattimessa - esim. Eheim 2250 pelkästään turpeella täytettynä. Maksaa Suomessa vaivaiset 365,40€ jolloin taas palataan alkup. pointtiin :cry: . Tämän lisäksi noin paljon vaikuttava määrä ulkosuodattimessa on vaihdettava ainakin kahdessa osassa, jolloin saa joka toinen viikko räpeltää suodattimen auki.

Tietysti jos ala-allas on valmiina niin homma on helppoa, mutta silloin puhutaan jo niin harvoista harrastajista ettei siinäkään ole ideaa...
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

On se silti mukavaa seurata reaaliajassa pH:n vaihteluita yksikön näytöltä. Pääsee toteamaan vedenvaihtojen vaikutukset ja vaikka kasvien hiilidioksidin kulutuksen. Ajattelin minä turvettakin vielä kokeilla... Sitä innostuu ihan uudella tavalla kun huomaa saaneensa muutoksia aikaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”