kasvien postituksesta..

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fisu_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:30, 17.02.2006
Paikkakunta: Prs

kasvien postituksesta..

Viesti Kirjoittaja fisu_ »

hyvät neuvot tarpeen.. :D
elikkäs miten ne kasvit yleensä pakataan kun ne postitetaan?
kuinka kauan säilyvät? :)
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Tell me why we build castles in the sky?
fisu_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:30, 17.02.2006
Paikkakunta: Prs

Viesti Kirjoittaja fisu_ »

kiitoksia! :D
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

On pakko vielä kommentoida tätä aihetta sen verran, että ainakin itse pakkaan suuremmat määrät kasveja pieneen pahvilaatikkoon. Kirjekuoressa paksu nippu kasveja kärsii väistämättäkin jonkin verran. Olen käyttänyt pakkaukseen esim. vanhoja astioiden ostopakkauksia jne. Juuri sen kokoisia pahvilaatikoita, että kasvit mahtuvat niihin muovipusseineen ja menevät postissa maksikirjeen hinnalla. Onhan se tuolla tavalla toki kalliimpaa mutta tulevatpahan kasvit ainakin ehjinä ja hyväkuntoisina perille. Mutta yksittäisiä kasveja voi toki laittaa kirjekuoressakin tai miten vastaanottaja nyt haluaa.
seia
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 00:55, 04.06.2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja seia »

Pieniä määriä köynnöstäviä kasveja sekä jaavansammalta olen lähetellyt hyvällä menestyksellä (jopa virheen takia kuuteen päivään venynyt karttulehtilähetys oli vielä elossa perille vihdoin saavuttuaan) laittamalla ne yksinkertaisesti tuollaiseen kertakäyttöiseen pakastuspussiin ja teippaamalla sen kiinni niin että pussi on tiivis ja siellä on hieman ilmaa ettei kasvi lyttäänny. Vähän jotain sanomalehtipaperia ympärille ja kuoreen. Halvimmalla tavallisen kirjeen maksulla menee.

Esim. jotain miekkakasvia tai muuta lehtiään levittelevää noin ei voisi lähettää, mutta sopivalle kasville aivan riittävä.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
fisu_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:30, 17.02.2006
Paikkakunta: Prs

Viesti Kirjoittaja fisu_ »

Joo, kiitoksia. :D Oon miettiny että miten ne yleensä pakataan.
Että jos tilaa tai ostaa joltain, niin onko ne vielä hyväkuntoisia kun tulevat perille.
Haluaisin jotain uutta kasvia, pitää ruveta seuraamaan myydään palstaa.. :D
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Mie taas olen todennut isompia kasvilähetyksiä lähettäessä nuo pakastepizzalaatikot erittäin käteviksi :mrgreen: ne tavalliset pizzalaatikot (ei pannupizza) menevät vieläpä alle sen kolmen sentin joten menee tavallisena kirjeenä. Vähän joutuu muotoilemaan uudelleen ettei reunat ole isommat kuin 25x40cm. Pakkaan kasvit minigrip-pussiin johon jätän ilmaa niin ettei kasvit lytisty ja sanomalehteä ympärille ja tämä "paketti" sitten sinne laatikkoon. Kätevää :D

Hieman pienemmät kasvilähetykset olen laittanut myös minigrip-pussiin ja sanomalehteä ympärille + tavalliseen isoon kirjekuoreen. Myös tällöin olen aina jättänyt minigrip-pussiin ilmaa jottei kasvit lytistyisi.

Talvella pitää tietysti harkita lähettämistä ja pakkaamista enemmin ettei kasvit jäädy. Näin kesällä ei onneksi ole sitä ongelmaa. :)

muoks: lisäyksenä vielä, miusta on hölmöä että jossain ilmoituksissa lukee "postitus ostajan vastuulla" tms. Koska kyllä miusta pitäisi lähettäjän sen verran vaivaa nähdä että myytävä tavara (esim. kasvit) todennäköisesti säilyy ehjänä perille asti. Eri asia on sitten jos on ollut todella huono tuuri ja joku on päättänyt postissa runnoa kirjekuorta/pakettia käyttäen ylenpalttista väkivaltaa, tämä lienee kuitenkin jokseenkin harvinaista.
fisu_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:30, 17.02.2006
Paikkakunta: Prs

Viesti Kirjoittaja fisu_ »

Toi pizzalaatikko juttu oli hyvä! :mrgreen:
Samaa mieltä tosta "ostaminen omalla vastuulla".
Jos lukee, niin ei kyllä tee mieli ostaa ainakaan siltä... 8O
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Itse käytän aivan aiheellisesti lausetta ostajan vastuulla. Jos esim. lähettää kasveja kovilla pakkasilla. Pitäisikö silloinkin kauppiaalla olla koko vastuu? Muutenkin myyjällä on oma hommansa postituksessa.

Mulla alkaa mennä pikku hiljaa pelkän noudon puolelle. Alan kyllästyä ostajiin, jotka yrittävät saada kasvit puoli-ilmaiseksi. Jos pakkaa liikaa, niin sitten valitetaan liian korkeista postikuluista. Kasveja saa akvaarioliikkeistäkin.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jostain isosta pahvilaatikosta voi myös leikata sopivankokoisia paloja ja taitella niistä sopivia, kirjeeksi laskettavia laatikkoja (sopivaa muottia saattaa joutua vähän testailemaan, mutta ei se ole mitenkään hirmuisen vaikeaa). Postista noita löytyy jo valmiina eri kokoisina, maksavat muistaakseni euron pintaan, joten itse toki kannattaa askarrella jos vain onnistuu.

Itse käytän minigrip-pusseja, tyhjiä C-kasettikoteloita, välillä tyhjiä CD-koteloitakin, sanomalehteä, teippiä ja talouspaperia semmoisten tavallisen kokoisten pakkaamiseen, sitten isommat määrät lähetän maksikirjeenä pienessä paketissa, jonne ne voikin sitten pakata mukavasti antaen kaikille riittävästi tilaa (kun vain pistää fyllinkiä niin, etteivät heittelehdi pitkin poikin matkalla).

Helposti-kuoret, joitten postimaksu on jo maksettu, ovat kiva juttu jos lähettelee vähän painavempia kirjeitä (20 kappaletta C5-kokoisia kuoria maksaa 16,50 euroa, lähettää saa kuoressa max. 500 gramman painosta tavaraa ja kuoren paksuus ei saa olla yli 3 cm), max. 50 grammaa painavat kirjeet on edullisempi lähettää ostamalla niille merkki.

Ja tuosta "ostajan vastuulla" -asiasta. Uskoisin, että jokaikinen myyjä yrittää parhaansa mukaan pakata myymänsä jutut hyvin ja mieluiten lähettää kaiken alkuviikosta. Siinä vaiheessa kun sen kirjeen/paketin jättää Postin huomaan, ei myyjä voi vaikuttaa asiaan enää mitenkään. Paukkupakkaset, hirmuiset helteet, kirjeen/paketin jumiutuminen jonnekin... Kaiken lisäksi kirjettä ja maksikirjettä ei voi seurata mitenkään, joten jos se menee hukkaan matkalla, niin se on voivoi, toivo löytymisestä on nollaprosentin tuntumassa.

Isossa maailmassa tuntuvat tekevän niin, että jos kasvit/kalat/ravut eivät selviä matkasta, myyjä lähettää uudet ja ostaja maksaa uudetkin postikulut. Tuo on mielestäni aika reilu juttu. Yleensä myyjät laittavat tuon omalla vastuulla -ilmoituksen juurikin silloin, jos on liian kylmä tai kuuma lähettämiseen. Ja silloin se mielestäni on ihan paikoillaan. Jos haluaa ottaa riskin, niin sitten ottaa, jos ei, niin odottelee parempia kelejä ja ostaa sitten. :)

Itse laitan huomautuksen omiin ilmoituksiini, että kirjattu kirje/postiennakko/paketti ovat ne turvallisimmat lähetystavat jos haluaa varmistaa kirjeen/paketin perille saapumisen. Noissa kun on se seurantakoodi. Mutta maksaa tietenkin vähintään kolme euroa enemmän, ehkä vielä enemmänkin riippuen miten painavasta jutusta on kyse.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Nuo helposti-kuoret olikin kätevä juttu. :)
rain- kirjoitti:Yleensä myyjät laittavat tuon omalla vastuulla -ilmoituksen juurikin silloin, jos on liian kylmä tai kuuma lähettämiseen. Ja silloin se mielestäni on ihan paikoillaan. Jos haluaa ottaa riskin, niin sitten ottaa, jos ei, niin odottelee parempia kelejä ja ostaa sitten. :)
nallu80 kirjoitti:Itse käytän aivan aiheellisesti lausetta ostajan vastuulla. Jos esim. lähettää kasveja kovilla pakkasilla. Pitäisikö silloinkin kauppiaalla olla koko vastuu? Muutenkin myyjällä on oma hommansa postituksessa.
Juu näissä yllämainituissa asioissa olen kyllä samaa mieltä. Itse tarkoitin lähinnä sitä että jos kirjoittaa "postitus ostajan vastuulla", minusta se vaikuttaa siltä ettei viitsitä nähdä paljon vaivaa miten ne kasvit nyt pakkaa, tuleeko ehjänä perille vai ei, hällä väliä tms.

Asiasta kukkaruukkuun, harmitti tänään kun vein taas kasveja postiin, paketti painoikin 252g eli meni 500g hintaisena. 2 grammaa yli rajan, voi himskatti :twisted:. Mutta minkäs teet, pitäis vissiin hommata tarkka digitaalivaaka ja ruveta punnailemaan kotona kasvipaketteja ;)
*Miracle*
Member
Member
Viestit: 453
Liittynyt: 20:34, 15.03.2006
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinnan lähimaasto

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Ei nuo keittiön digivaa'at paljoa maksa ja ovat hyötykäytössä muutenkin. Mitä kaikkea muuta niillä voikaan tehdä! Punnita kilpikonnia, punnita ruoat jos on dieetillä, punnita muuten vaan kaikkea mahdollista mielenkiintoista!

Joo, tyhmä viesti, lähettäjä vähä väsy... :roll:
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

*Miracle* kirjoitti:Ei nuo keittiön digivaa'at paljoa maksa ja ovat hyötykäytössä muutenkin.
Kävin itseasiassa tänään uteliaisuudesta kaupoissa katsomassa, hinnat oli n. 30 eurosta ylöspäin aina johonkin 60 euroon asti. Pitänee mietiskellä kannattaako semmoinen hankkia ;)
-sanna-
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 11:06, 29.07.2004

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Itse en ikinä ole punninnut kun olen lähetellyt painavampia kirjeitä. Aina ovat menneet vastaanottajalle. Tuskimpa ne pahemmin seuraa paketteja, jotka vaan kylmän rauhallisesti postilaatikkoon tiputetaan. Postiin viedessä ne tädit kyllä punnivat kaikki kirjeet. Mitenkähän ne menettelee jos vie postilaatikkoon liian painavan kirjeen ja sitten siellä postissa huomaa tämän, jättääkö jakamatta? Huomaa varmaan etten käytä suuremmin posteja... [;)]
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

-sanna- kirjoitti:Itse en ikinä ole punninnut kun olen lähetellyt painavampia kirjeitä. Aina ovat menneet vastaanottajalle. Tuskimpa ne pahemmin seuraa paketteja, jotka vaan kylmän rauhallisesti postilaatikkoon tiputetaan. Postiin viedessä ne tädit kyllä punnivat kaikki kirjeet. Mitenkähän ne menettelee jos vie postilaatikkoon liian painavan kirjeen ja sitten siellä postissa huomaa tämän, jättääkö jakamatta? Huomaa varmaan etten käytä suuremmin posteja... [;)]
Vastaanottaja joutuu lunastamaan kirjeen postista ja joutuu maksamaan puuttuvat postikulut. :roll:

http://www.posti.fi/hinnat/muutpalvelut ... astusmaksu
-sanna-
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 11:06, 29.07.2004

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Oh hoh! :D Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle... :)
Ehkä menen ostamaan kanssa jonkun puntarin, ettei muille tule ikäviä yllätyksiä! [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”