Akvaarion hiilidioksidisysteemi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Akvaarion hiilidioksidisysteemi

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Kävin tänään Helsingin akvaariokeskuksessa. Siellä minulle sanottiin, että tarvitsisin hiillidioksidilevittimen. Petri kauppasi minulle Seran levitintä halvalla, 600euroa, missä olisi mukana pH:n säätöyksikkökin. Mutta se on liikaa budjetilleni ja senpä takia kysyisinkin, että minkä hiilidioksidisysteemin otan altaaseeni.

Petri näki akvaariostani kuvan ja sanoi, että tarvitaan hiilidioksidilevitin. Altaani on 468-litrainen ja siinä on suodatuksena Eheim 2028 Professsionel ja Eheimin järein sisäsuodatin 2252. Pohjahiekkana hiekkapuhallushiekkaa. Kaloina ei tällä hetkellä mitään akvaariossa. Akvaariossa on todella paljon kasveja. Voisin näyttää kuvan akvaariosta, mutta en osaa sitä pistää tänne kuva on sähköpostissani.

Edit: Välimerkkien lisääminen ja luettavuuden parantaminen. -Didi-
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Onko hiivatepullo Sinulle liian halpa?
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Pullo tai pari käymään ja jokunen tee se itse levitin?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Hiilidioksidi.

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Millainen on "tee-se-itse"levitin?
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Pistä vaan hiilidioksidin syöttö aluksi liivatelitkulla, helppoa ja halpaa, tosin hieman työläämpää kuin painepulloilla leikkiminen. Kasvien menestys ei siitä syötön metodista paljon välitä jos sen vain tekee oikein.

Jos et halua taikka kyllästyt liivatelitkuilla leikkimiseen niin vasta siinä tapauksessa suosittelisin siirtymään painepulloihin. Kontrolleri on aina kallis, mutta itse syöttölaitteiston voi väsätä hieman halvemmallakin
pemperton kirjoitti:Millainen on "tee-se-itse"levitin?


Käytännössä mikä tahansa astia mikä ei päästä hiilidioksidia pulpahtamaan ulos ja joka luo kosketuspintaa veden ja hiilidioksidin välille. Veden virtauksen ja kosketuspinaan lisääminen parantaa reaktorin tehokkuutta.

Yleisin käytetty malli on juuri Tetran "passiivinen" kaasukello, minkä kuva löytyy myös jjärven linkittämiltä sivuilta. Sinulla olisi suhteellisen helppo tehdä itse reaktori esim ottamalla sisäsuodattimestasi ulostulo vaikkapa vanhaan leikattuun limsapulloon (vihreään?), ja syöttää sinne limsapulloon liivatepullosta hiilidioksidia. Jokin syherön, pallojen yms lisääminen pullon sisälle kasvattaa kosketuspintaa. Kädet toteutuksen suhteen ovat aivan vapaat eikä helposti luikeneva hiilidioksidi paljon välitä siitä maksaako reaktori euron vaiko 50 euroa.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Seran systeemi on kyllä kätevä. Omani on nyt vuoden verran ollut toiminnassa ja eipä tuo säätämistä tarvitse, kuin pulloa vaihtaessa. Kalibroinninkin pitää hyvin ja eipä tarvitse ostella pH testejä enään...

Juuh kallis on, ja halvemmalla pääsee, kun tekee hiivapöntön. Itse kuitenkin halusin idioottivarman systeemin. Liikaa lueskellut vaikeuksista tuon hiivapöntön kanssa ja muutenkin olen sen verran nykyään kotoa pois, että akvaarion täytyy käydä yksinään tai olla huolloltaan sellainen, että sen osaa minuakin hölmömpi tehdä :mrgreen:

Saksasta varmaan saanee tuon CO2-systeemin ja säätöyksikön halvemmalla?
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

jusa kirjoitti:Pistä vaan hiilidioksidin syöttö aluksi liivatelitkulla, helppoa ja halpaa, tosin hieman työläämpää kuin painepulloilla leikkiminen. Kasvien menestys ei siitä syötön metodista paljon välitä jos sen vain tekee oikein.

Jos et halua taikka kyllästyt liivatelitkuilla leikkimiseen niin vasta siinä tapauksessa suosittelisin siirtymään painepulloihin. Kontrolleri on aina kallis, mutta itse syöttölaitteiston voi väsätä hieman halvemmallakin
pemperton kirjoitti:Millainen tee se itse levitin?

Käytännössä mikä tahansa astia mikä ei päästä hiilidioksidia pulpahtamaan ulos ja joka luo kosketuspintaa veden ja hiilidioksidin välille. Veden virtauksen ja kosketuspinaan lisääminen parantaa reaktorin tehokkuutta.

Yleisin käytetty malli on juuri Tetran "passiivinen" kaasukello, minkä kuva löytyy myös jjärven linkittämiltä sivuilta. Sinulla olisi suhteellisen helppo tehdä itse reaktori esim ottamalla sisäsuodattimestasi ulostulo vaikkapa vanhaan leikattuun limsapulloon (vihreään?), ja syöttää sinne limsapulloon liivatepullosta hiilidioksidia. Jokin syherön, pallojen yms lisääminen pullon sisälle kasvattaa kosketuspintaa. Kädet toteutuksen suhteen ovat aivan vapaat eikä helposti luikeneva hiilidioksidi paljon välitä siitä maksaako reaktori euron vaiko 50 euroa.
Nyt kiinnostuin itsekkin tälläisesta "hiiilidioksidisysteemistä", mutta voisiko joku selittää mahdollisimman yksinkertaisesti miten tuon Jusan mainitseman reaktorisysteemin rakentaminen ihan käytännössä tapahtuu?
Siis miten minä, ei tekniikkaihminen (lue: en tajua yhtikäs mitään tekniikasta [:I] ), voin rakentaa tuollaisen hiilidioksidilevittimen ja reaktorin?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tässä linkki sivulleni, jolla on ohjeet:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No minusta ainakaan hiivatepullosysteemi ei ole lainkaan vaivalloinen, sähläämistä tai ahkeruutta vaativa. Sen tetra-levittimen kanssa hoitorutiiniin kuuluu noin kerran kuukaudessa liemen keitto (tähän menee kaikkiaan kymmenkunta minuuttia) ja pulloon kaato, seuraavana päivänä hiivaliemen kaato sisään (minuutti-pari) ja pullon vaihto vanhan tilalle. Lisäksi vedenvaihdon yhteydessä pesaisen levittimen kalvon kun satun jaksamaan. Hyvin toimii, voisi olla tehokkaampikin mutta en kaipaa enää alhaisempaa pH:ta, joten tämä saa riittää. Minusta tuo on suunnilleen niin vaivaton kuin hiilidioksidilisäys voi olla, ehkä yksinkertaisempaa jopa verrattuna esim. pullon täytättämiseen jossain sammutinhuollossa. Tavallaan "itsesäätyvä", hiilidioksidia tulee minkä tulee, kohtuutehoisella levittimellä tuskin millään liikaa.

Mika
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Kuinka paljon tämä Tetran hyvä levitin sitten maksaa ja mikä on sen saatavuus täällä kotimaassa?
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Pelkän levittimen saatavuus tuntuu olevan tällä hetkellä todella huono ainakin täällä päin, joten varaudu maksamaan reilu parikymmentä euroa levittimestä ja Tetran 11 gramman hiilidioksidiputelista. Kuten täälläkin on jo moneen kertaan todettu, puolen litran muovipulloista saa halvalla ihan hyviä levittimiä. Leikkaa pullolta kaula poikki ja liimaa silikonilla pari imukuppia kylkeen. Ilmaletkulle reikä kylkeen, viritys veden alle ja kilju pulputtamaan.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Itsekin tein tuon tee-se-itse hiilidioksidilevittimen ja hyvin toimii. Minä en kyllä 600 euroa alkaisi maksamaan, kun sen saa melkein ilmaiseksi itse tekemällä, ja kun semmoinen on niin helppo tehdäkin. [;)]
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Oikos näistä tee-se-itse viritelmistä mahdollista saada kuvia?
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

hiilidioksidi.

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Hiilidioksidi systeemissä on turvallista varmaan se että pH ei poukkoile pahemmin jos on säätöyksikkö silloinha voin itse päättää että minkä arvon haluan. Sen takia moni maksaa sen rahamäärän mitä siihen saa uppoamaan.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: hiilidioksidi.

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

pemperton kirjoitti:Hiilidioksidisysteemissä on turvallista varmaan se, että pH ei poukkoile pahemmin. Jos on säätöyksikkö silloinhan voi itse päättää, että minkä arvon haluaa. Sen takia moni maksaa rahamäärän, jonka siihen saa uppoamaan.
Juuri se, että se toimii yksinään pitkän aikaa. Riippuen tietysti pullon koosta. Itselläni on vain tuo 300 gramman pullo, mutta sekin kestään kolmisen kuukautta ja täytön hoitaa Stockmannin kattilaosasto.

Lisäksi ei tarvitse ostella pH testejä enään.

Viime syksyinen yhdeksän viikon poissaolo ei varmasti olisi ollut mahdollista hiivapöntöllä? Ei se kestä noin pitkään, kai?

Huonona puolena on tuossa Seran syteemissä se, että sen mukana tullut kaasupullo ei ole tyyppihyväksytty suomessa, vaan tosiaan Stokkalta pitää hommata uusi. Pullo oli kyllä hetken aikaa hyväksytty, mutta eduskunnassa joku teki aloitteen sen kieltämiseksi, juuri kun se oli saatu hyväksyttyä suomessakin.

Tämä edustaja kuulemma on osakkaana Algolissa?
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

pullo

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Helsingin akvaariokeskuksessa minulle sanottiin, että se on hyväksytty pullo!
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

oon peelo

Viesti Kirjoittaja pemperton »

oon peelo
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
sabri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 01:29, 01.07.2002
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja sabri »

Mistä tuollaisen takaiskuventtiilin saa kaikista kätevimmin, täytyykö ostaa akvaarioliikkeestä vai saako käyttöön soveltuvia jostain esim. rautakaupasta? Millainen tuo sitten lieneekään [;)]
Entä onko kaikilla kiljupullon omistajilla tuollainen takaiskuventtiili vai voiko sen unohtaa? Eli onko kellekkään sattunu kömmähdyksiä ilman tuota?
Vaikka järjellä ajatellen kaippa se kannattaa asentaa.... ei varmaankaa menetä mitään :D
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Et varmaankaan menetä siinä mitään, jos laitat kiljupöntön letkuun takaiskuventtiilin. Se ei paljon maksakaan.
Minä laitoin kiljupöntön letkuun takaiskuventtiilin, eikä toiminnassa ole sen puolesta ollut mitään häikkää. Lähinnä venttiiliä lie epäilty vuotokohdaksi, ettei hiilidioksidi pääsisi akvaarioon saakka.
~Tinski~
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

sabri kirjoitti:Mistä tuollaisen takaiskuventtiilin saa kaikista kätevimmin, täytyykö ostaa akvaarioliikkeestä vai saako käyttöön soveltuvia jostain esim. rautakaupasta? Millainen tuo sitten lieneekään [;)]
Akvaarioliikkeistä saa mm.Tetran takaiskuventtiiliä, mitä käytetään usein ilmapumpuissa estämään veden sisääntuloa virran katketessa. Hinta n.3€
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: pullo

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

pemperton kirjoitti:Helsingin akvaariokeskuksessa minulle sanottiin että se on hyväksytty pullo!
Ilmaisin itseni huonosti. Tällä hetkellä (02.02.2003) se on hyväksytty, mutta tulee kielletyksi tämän kevään aikana. Luultavasti Petri on näin juuri sanonutkin.

Elokussa ilmeisesti saatu juuri tyyppihyväksyttyä ja nyt kielto uudelleen.
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Lehdykkä kirjoitti:Kuinka paljon tämä Tetran hyvä levitin sitten maksaa ja mikä on sen saatavuus täällä kotimaassa?
Luin, näin ostin. Maksoin 30 euroa.
Kuukaudeksi riitti tuo pullo, ja sitten lähti menee koko härdelli. IHAN HUKKAOSTOS! Tänään pistin hiivatepullon käyntiin, ja toiseen päähän TI-Mountain Dew kaasukello. Odotan tuloksia innolla.
Ai niin, miksi tuo Tetran levitin oli susi:
a)pullo on järkyttävän pieni, riittää kuukaudeksi satalitraiseen, ja uusi pullo maksaisi 11 euroa.
b)pH ei laskenut yhtään, eikä kasvien kasvu nopeutunut yhtään. Taitaa johtua kehnosta hiilidioksidin imeytymisestä.
c)hinta-laatusuhde hanurista. Kun laskee 30-11euroa, tulee Tetran kaasukellon hinnaksi 19 ekeä.
d) kertaa kohdat a,b ja c.

Ainoa mitä hyödyllistä jäi käteen Tetran levittimestä, on se letku. Laiha lohtu. Että ottaa päähän, kun meni taas 30 euroa hukkaan!
-->Olen puutarhatonttu<--
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Lehdykkä kirjoitti:Oikos näistä tee-se-itse viritelmistä mahdollista saada kuvia?
Niin..kuvahan kertoisi enemmän kuin tuhat saa..(mikä kyllä helposti ylittyy tällä palstalla, hih)

Olisiko siis kenelläkään..??
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Tuossa on jonkilainen versio.

Eli tuohon vielä reikä kylkeen, letku sisään ja menoksi.

http://www.aqua-web.org/kuvia/systeemi.jpg
Viimeksi muokannut MikkoP, 14:08, 03.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tässä pieni näyte tuosta "kuvasta":
EM¬k÷b³ÌÂ)*‡OÈ®Ú+­¿M¤—+à$TYnÇ·Ã’«cØ쬳:´(fÜ
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Hmmmm, näkyykö muille samaa mössöä vai...?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”