Saviturvepallojen "lisäaineet"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kivi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 15:06, 06.05.2006

Saviturvepallojen "lisäaineet"

Viesti Kirjoittaja Kivi »

Aikas moni tuntuu harrastavan kasvien lannoittamista saviturve palleroilla ja moni myös tekee ko. lannoitteen itse. Kysymys kuuluu siis: lisäätkö saviturpeeseen jotain muuta? Useat lisäävät ilmeisesti jotain valmista kasviravinnetta, mitä ja kuinka paljon? Monet ovat puhuneet hirven ja jänisten jätöksistä... ilmeisesti myös lemmikkijyrsijöiden samasta tavarasta. Miten olette tämän lisänneet? Joku jossain oli laittanut savipallojen sekaan myös teräsvillaa (saippuoimatonta tietysti). Onko joku täällä sattumalta kokeillut moista? Mahtaako olla mitään hyötyä? Mitä muuta lisäätte palleroihinne?

Millaisia kokemuksia on erilaisista koostumuksista ja mikä on omassa käytössäsi osoittautunut parhaaksi lannoitteeksi? Mikä kokeilu on ollut täysi susi ja miksi?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Jotkut lisäävät esim. PMDD:n ainesosia: Savikuulien valmistus?
Ja pari linkkiä lisää:
Savipötkylöiden valmistus
Tappavat saviturvepallerot

Haulla löytyy lisää saviaiheisia ketjuja :)
Kivi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 15:06, 06.05.2006

Viesti Kirjoittaja Kivi »

Kyllähän noita ketjuja löytyy ja osa hyvinkin valaisevia, mutta ei mikään oikein vastaa sitä mitä etsiskelen [;)]

Eli jos teet itse pohjalannoitteesi, niin millaista "reseptiä" käytät? Oletko kokeillut useampia erilaisia koostumuksia? Jos olet mikä on mielestäsi ollut paras ja ehkä jopa miksi? Samalla tietysti myös tietoa, niistä mahdollisista kokeiluista joita et suosittele ketään toistamaan.

Toiveena olisi, että ei aloiteta väittelyä siitä, mikä nyt itse kenenkin mielestä on hyvä tai sopimaton vaihtoehto tai pysyvätkö ravinteet nyt pohjassa vai nousevatko veteen tai onko jonkin aineksen lisääminen vain turhaa typen lisäämistä tms. Ajatus kävi varmaan selväksi! Pikemminkin tietoa siitä mikä itse kullakin on osoittautunut käytössä toimivaksi yhdistelmäksi. Näistä voi sitten jokainen tahollaan pohtia mitä tahtoo kokeilla ja soveltaa.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

No vastaan tuohon kyselyysi sitten ihan omasta puolestani, tosin eipä tässä ole paljon vastattavaa :D

Olen käyttänyt pelkkää punasavea (taitaa olla saksalaista) savipalleroina pohjassa. Olen laittanut niitä pienien miekkakasvien juurille joita on etualalla jopa kaksi (!) kappaletta, en tiedä niiden vaikutusta kasveihin koska ne ovat alusta alkaen olleet kasvien juurilla. Vaikkakin vahvasti luulen että miekkakasvit eivät kasvaisi edes tuota vähääkään jos palleroita ei olisi, pelkkä puhdas hiekkapohja lienee aika ravinnoton. Pahoittelen ettei tästä tämän enempää informaatiota irronnut ;)

Olen toisaalta suunnitellut tekeväni lisää palleroita ja olen ostanut jo turveuutetta varten lannoittamatonta turvetta. Seuraavaksi aion siis sekoittaa turvetta palloloihin. Palaan asiaan kun joskus jaksan ne pyöritellä valmiiksi asti :)
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Tähänkin olisit saanut haulla vastauksen. Ihmiset käyttävät eläinten papanoita, PMDD, turvetta jne. Itselläni on altaassa tällä hetkellä keskimmäisestä vaihtoehdosta tehtyjä palleroita.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Kivi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 15:06, 06.05.2006

Viesti Kirjoittaja Kivi »

No voi jösses, mistä rautalangasta minä tämän oikein väntäisin:

Kyllä haulla noita juttuja löytyy (liiankin kanssa), mutta kovin on sekalaista ja aikaavievää seurakuntaa. Ja tokihan minä voisin hakea samat jutut myös englannin, saksan tai vaikka ruotsin kielellä jos sille päälle sattuisin. Tai tottakai voin vaikka alkaa itse tehdä empiirisiä tutkimuksia aiheesta. Ei sitäkään mikään estä :roll:

Juju ei olekaan nyt metsästää sitä "oikeaa" reseptiä, vaan kysellä mitä kaikkea eri ihmiset ovat kasviensa juurille tupanneet ja millaisilla tuloksilla. Tiedän (kuten varmaan jo kävi viesteistäni selville), että ihmiset käyttävät erinäisten eläinten jätöksiä, nestemäistä (ja taatusti monessa muussakin muodossa olevaa) kasviravinnetta, yms. Teräsvillaakin olen tosiaan kuullut käytettävän. Missä määrin käytätte näitä lisäaineita? Ovatko pallerot enemmän savipalloja papanoilla, vai papanoita savella? ja ihan vaan henkilökohtaisia kokemuksia siitä mikä on toiminut ja mitä et takuulla enää toistamiseen kokeile. Erityisesti kun joukossa on taatusti niitäkin, jotka ovat kokeilleet useita erilaisia aineita ja versioita.

Ymmärrän kyllä (joten kuten) sen, että samoihin kysymyksiin ei jaksa vastata päivästä toiseen. Toisaalta ajattelen itse niin, että jos en jaksa vastata, niin en sitten vastaa ollenkaan. Vastausten puute kertoo jo tarpeeksi tehokkaasti etsimään tiedon muualta tai muilla keinoin. Lisäksi ensimmäinen kehotus haun käyttöön on ystävällinen vihje ja neuvo, toinen (ja melkein peräkkäin) on jo v...a. Tai sitten osoitus siitä, ettei viestejä ole vaivauduttu lukemaan, molempi pahempi. Ei tämä nyt kai kuitenkaan oikeasti ihan sellainen aihe ole, että joka päivä kysytään? Ja kysyähän saa aina, vastaaminen ei ole pakollista, eikö niin?

Siinä tarpeeksi vuodatusta väsyttävän työpäivän päätteeksi. Alkoi vaan suunnattomasti ärsyttämään :x

Itsekin tosiaan tuppasin kasvien juurelle ihan vaan tuota "puhdasta" saviturveseosta, kun en vielä jaksanut alkaa kokeilemaan. Kunhan tuo kesä ja lämpimät ilmat vaan viimein tulevat niin voin istahtaa pojan kanssa takapihalle sotkemaan :mrgreen:
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Ensimmäinen reseptini oli: punasavea n. 150g, lannoittamatonta rahkaturvetta pari kourallista ja PMDD:tä 20-30 ml kostukkeeksi. Palleroista tuli 0.5-1 cm halkaisijoiltaan ja käytin niitä n. 9kk. Kasvit kasvoivat paremmin näillä, kuin ilman lannoitetta, mutta huonommin kuin Tetran initial stickeillä.

Siispä seuraavaan satsiin leivoin 1-3 initiallia/palluro (jätin turpeen pois), ja jo parin viikon päästä ensimmäisestä laitosta erityisesti miekkakasvit innostuivat kasvamaan vauhdilla. Jättimiekkakasvi oli noin 40-45cm korkea, mutta kasvoi n. 60cm alle kuukaudessa (myös ne vanhat lehdet) initialsavipalloilla ja E. ovalis kasvatti lehtien koon 5x3cm:stä 15x5cm:ksi. Noi esimerkiksi. Tämä resepti ollut käytössä vasta pari kuukautta, mutta vanhaan en enään palaa, on sen verran parempaa kasvu tällä.

(Lannoitan palluroilla noin 1-2 kk välein, kasvin ulkonäöstä riippuen. Kasveina on mm. 7 erilaista miekkasvia, 3 lajia lummetta, 3 lajia verkkolehteä, 3 lajia melalehteä, vallisneriaa, brasiliankääpiöruohoa, 10 köynnöstävää. Lisään palluroita joillekin köynnöstäville, kuten rusolehdille, vedensuosikille, tuoksuvesitähdikille ja konnanputkelle.)
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Ymmärsin yhden kysymyksesi oleen Mitä savikuuliin sisälle? Tähän löytyy vallan helposti haulla vastaus. En vitt.illut vaan kerroin, että haulla löytyy, vaikka kirjoitit, että ei löydy. Muistan nimittäin tarkaleen, kun itse olin vastannut samanlaiseenaiheeseen jokin aika sitten.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Meitsi tais juuri lopettaa näiden Mozartinkuulien käytön. Koska 1) partamonni osuu aina kaivelemaan johonkin niistä, ja akvan vesi on päiväkausia sameana, 2) iski noitten jälkeen oikea leväinvaasio. Ylilannoitinko? Ehkä, mutta ei Tetran tabujen kanssa moisia ongelmia.

Lisäänkin itseeni viisaammille vielä kysymyksen: sisältääkö turve fosforia? Vai mistä moinen leväinvaasio...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”