Ne kalanruoat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Fumér
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:10, 09.05.2006

Ne kalanruoat

Viesti Kirjoittaja Fumér »

Elikkäs, olen vähän sekaisin. Itse olen syöttänyt kaloilleni pakastettuja surviaisentuokkia ja tetran hiutaleruokaa.
Nyt ihmiset kerrotte, mitä ovat esim. katkarapupelletit, paljonko ne maksavat ja miten niitä annetaan? Entä vihannekset? Pitääkö ne keittää? Kertokaa kokemuksianne erilaisista kalanruuista, mille kalalle ne menevät erityisesti ja paljonko/miten niitä annetaan.

Help me.
mustaneon
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 14:09, 11.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Kalanruoat

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Mitä kaloja sinulla on?
Katkarapupelletit tiputetaan vain akvaarion pohjalle ja niitä saa vissiin akvakaupoista. Hinnasta ei ole mitään hajua.
Itse oon antanut kaloille eri pakasteruokia, ja oon ostanut pakastettuja katkarapuja myös. Ja Räkmixiä aion tehdä. Partikselle olen antanut pakastettuja herneitä jasit kurkkua, salaattia yms. Mitään en ole keittänyt.
Ja ahvenille kastematoja ja muillekin kaloille olen kerännyt kaikkia ötököitä. Ja niitä voi myös laittaa pakkaseen!

Ja eri hiutaleruokiakin olen antanut ja monnisille ja ahvenille Novo Fect tabletteja..
Fumér
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:10, 09.05.2006

Re: Kalanruoat

Viesti Kirjoittaja Fumér »

mustaneon kirjoitti:Mitä kaloja sinulla on?
Partamonninaaras, neontetroja, tiikerinuoliaisia, mustatetroja.
mustaneon kirjoitti:Ja Räkmixiä aion tehdä.
Räkmix? Mitä se on ja miten sitä tehdään?

Kiitos vastauksestasi, toivon, että vastaan uudelleenkin, tai sitten joku muu avulias tai vähemmän avulias.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Fumér kirjoitti:Partamonninaaras, neontetroja, tiikerinuoliaisia, mustatetroja.
Ihan uteliaisuudesta, minkä kokoisessa altaassa nämä kalat ovat?

Haulla löytyi myös tällainen: Räkmix-ohjeita
mustaneon
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 14:09, 11.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Ruokinta

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Minkäkokoinen akvaariosi on?

Edit: Poistettu tolkuttoman pitkä kopio räkmixin valmistuksesta. Linkata voi aina mutta toisten juttujen luvaton kopiointi, varsinkin ilman mainintaa lähteestä, on kielletty. Poistettu osuus: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php
-Yanna
Fumér
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:10, 09.05.2006

Viesti Kirjoittaja Fumér »

Tällä hetkellä akvaario on 412 litraa, tiikerinuoliaiset aiotaan siirtää 720 litraan..
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Hienoa ettei ollutkaan ihan pikkupurkki kyseessä! :)
mustaneon
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 14:09, 11.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

lafe kirjoitti:Hienoa ettei ollutkaan ihan pikkupurkki kyseessä! :)
Totta! Mäkin luulin kun niin paljon sellasia tullut vastaan..
Mut hyvä :) Ja suosittelen kyllä Räkmixiä kalojen ruoaksi, ne tykkää!
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Niistä madoista... Oletteko miten niitä pakastaneet?
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei tämmönen kysymys. Jos käyn ongella ja saan esim. niin pieniä ahvenia että niitä ei viiti perata ja käyttää ite, niin voiko niistä tehdä akvaario kaloille ruokaa. Esim. keittäisi ne kokonaisina, ja sen jälkeen tekisi niistä semmosta mössöö, jonka pakastais semmoseks levyks.
astarte
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 19:52, 07.07.2007
Paikkakunta: Ulvila (Palus)

Viesti Kirjoittaja astarte »

Partamonneille olen antanut kurkkua, tomaattia, salaattia ja kesäkurpitsaa ja keittänyt ne. Vajoaa siten paremmin pohjalle. Kurkusta ja kesäkurpitsasta tykkäävät eniten.
Ostan valukiviä ja mustaa hiekkaa. Sivutkin löytyy: http://akvaariot.tripod.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

miljoonakala84 kirjoitti:Hei tämmönen kysymys. Jos käyn ongella ja saan esim. niin pieniä ahvenia että niitä ei viiti perata ja käyttää ite, niin voiko niistä tehdä akvaario kaloille ruokaa. Esim. keittäisi ne kokonaisina, ja sen jälkeen tekisi niistä semmosta mössöö, jonka pakastais semmoseks levyks.
Itse käyttäisin tietyillä varauksilla:
1. Niissä voi olla sairauksia.
2. Niillä on piikkejä ja tevävät suomut.

Mutta räxmixin osana niitä voi käyttää pieniä määriä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pääruoaksi ahven on vähän jytkyä muille kuin puhtaasti toisia kaloja syöville kaloille. Ongelmana on myös loiset. Ennemmin kannattaa lykätä pikkuahvenet takaisin järveen ja onkia ne ylös joku toinen vuosi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ahaa no kiitos paöjon tiedosta. Tuota räkmixiä aattelin kokeilla tehdä joskus. Tuosta räkmixsistä pari kysymystä.

1. Täytyykö katkarapujen olla kuorellisia, vai käykö tavalliset pakastekatkaravut?

2. Kun siinä räkmix ohjeessa, käsketään laittamaan spiruliina jauhetta, niin käykö jos jauhaa noille pohja kaloille tarkotettuja vihertabletteja?
Niissähän on spiruliiniä.
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

miljoonakala84 kirjoitti:Ahaa no kiitos paöjon tiedosta. Tuota räkmixiä aattelin kokeilla tehdä joskus. Tuosta räkmixsistä pari kysymystä.

1. Täytyykö katkarapujen olla kuorellisia, vai käykö tavalliset pakastekatkaravut?

2. Kun siinä räkmix ohjeessa, käsketään laittamaan spiruliina jauhetta, niin käykö jos jauhaa noille pohja kaloille tarkotettuja vihertabletteja?
Niissähän on spiruliiniä.
1. Käy tavallisetkin, mutta niissä ei sitten ole niin paljoa sitä kalkkia(?). Itse olen tehnyt ihan tavallisista katkaravuista, kunhan niistä vaan huuhtelee suolat pois ennen valmistusta.

2. Käy. Yleensäkin noihin mixeihin voi laittaa kalanruokapurkkien jämät hiutaleista pohjatabletteihin.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Squism
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 15:54, 04.07.2007

Viesti Kirjoittaja Squism »

Joku kyseli noista katkarapu pelleteista.

Yksi esim. Wardöeyn Shrim Pellet Formula Premium, se pienempi purkki maksoi 4,60€. kestää kauan. Ei kallista!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Sitä vaan edelleen ihmettelen, että minkähän takia miun Rubiiniseeprakala,t ei vieläkään syö kuivaruokia. Ei hiutaleita eikä granuloita, pohja kaloille tarkotettuja tabuja käyvät vähän maistelemassa, mutta eivät niitäkään kunnolla syö. Pakaste toukat on ainoa ruoka jota syövät suurella halulla, ja niistäkin kelpaa vain surviaisentoukat ja ne sulkasääskentoukat. Pakastettja vesikirppujakaan eivät syö, mutta niitä ei syö neontetratkaan, ainoastaan kirjomonniset.
Mitähän ruokaa noille Rubiiniseeprakaloille keksis, näinköhän ne söisi sitä räkmixiä? :roll:
vinkulelu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 22:35, 08.08.2007
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja vinkulelu »

Tässä kun on samanaiheinen keskustelu, niin tänne liityn. Mun purteloon (70l) olisi tulossa perhosia, ottoja, sinineoneja sekä nuolimonnisia. Kysymykset kuuluvat siis näin; Tetran TabiMin vai PlecoMin pohjakaloille, TetraRubin vai TetraMin muille? Riittäisivätkö nämä ruuat koko kalastolle vai pitäisikö vielä lisäksi olla jotai herkkuja ym? En nopealla etsinnällä löytänyt tietoa, ovatko otot ja monniset liha- vai kasvissyöjiä, joten olisi mukava, jos tietävämmät jelppisivät :)
140l ja 70l purtelot. Myös kolme koirariiviötä löytyy ;)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

vinkulelu kirjoitti:Tässä kun on samanaiheinen keskustelu, niin tänne liityn. Mun purteloon (70l) olisi tulossa perhosia, ottoja, sinineoneja sekä nuolimonnisia. Kysymykset kuuluvat siis näin; Tetran TabiMin vai PlecoMin pohjakaloille, TetraRubin vai TetraMin muille? Riittäisivätkö nämä ruuat koko kalastolle vai pitäisikö vielä lisäksi olla jotai herkkuja ym? En nopealla etsinnällä löytänyt tietoa, ovatko otot ja monniset liha- vai kasvissyöjiä, joten olisi mukava, jos tietävämmät jelppisivät :)
kannattaa noiden kuivaruokien lisäksi antaa silloin tällöin, myös pakastesurviaista. [;)]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei täytyykö monnisillekin annettava pakastekatkarapu hienontaa, vai voiko niille antaa esim. puolikkaan pötkylän?
Shaana
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 19:31, 14.02.2007

Viesti Kirjoittaja Shaana »

Ajattelin, että voisiko edesmenneen siilimme ruokajäänteet käyttää hyödyksi kaloille? Siis tehdä itse niistä jotain ruokaa lisäämällä muutamia muitakin aineita ? :D turha niitä on roskiinkaan heittää jos voi tarjota..

Ajattelin siis tehdä tämmöisen coctailin:
(ne joiden perässä on *-merkki, ovat siis pakkasesta)

heinäsirkkoja*
muikkua(keitetty)*
herneitä*
katkarapu*
porkkanaa
täysi purkki TetraMin ruokaa

Ja jos voikin, niin mitä voisi lisätä? :)
Tämä coctail ei tosiaankaan tulisi olemaan mikään pääruoka, vaan lisuke silloin tällöin. Pääruokana on TetraMin hiutaleet ja surviaiset.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Voisit tehdä niistä räxmixiä/muikkumixia. Ja kalat pitävät. :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Heinäsirkat kuulostavat loistavalta eväältä etenkin sellaisille kaloille, jotka luonnossa syövät paljon pintaan putoilevia hyönteisiä; siis tapparakaloille, kulmatetroille, roiskuttajatetroille, labyrinttikaloille, pitsitatioille, perhoskaloille jne. Ja miksei muillekin kaloille, kyllähän melkein kalan kuin kalan ruokavalioon kuuluu vesihyönteisiä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Shaana
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 19:31, 14.02.2007

Viesti Kirjoittaja Shaana »

tein edellä mainituista aineksista tehosekoittimella sellaista mössöä, jonka pakastin. Kalat aivan hulluina! :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kuinka usein kaloja voi ruokkia katkaravuilla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”