Vedenvaihto ja laitteet

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malissa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 18:44, 18.05.2006
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Vedenvaihto ja laitteet

Viesti Kirjoittaja malissa »

Kun vettä vaihdetaan niin laitteiden töpselit pitää irrottaa seinästä, mutta entäs jos ostan sellaisen lisäjohdon, jossa on painike, josta saa virran pois päältä. Tarvitseeko minun silloin irrottaa niitä töpseleitä kokonaan siitä laitteesta? Siis tiedätte varmaan niitä kaupoissa myytäviä lisäjohtoja, joihin saa sitten vielä esim. 6 uutta töpselin paikkaa ja siinä vieressä on sellainen punainen katkaisija.

Ja jos laittaa vaikka käden/sormen veteen niin pitääkö virrat olla aina pois laitteesta?
- Malissa
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Ulkosuodatinta ei tarvitse irrottaa, jos imupää pysyy veden pinnan alapuolella. Lämmitin ja sisäsuodatin pitää irroittaa.
Eikös se virta katkea, kun napista painaa. Viisaammat oikaisevat jos tarvitsee.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Sanotaan että kaikkien akvaarioon kytköksissä olevien sähkölaitteiden virrat tulisi aina olla katkaistuna kun kätensä akvaarioon tunkee. Kuitenkaan monikohan meistä ottaa yhtään töpseliä irti esim. muuttaessaan akvaarion sisustusta? Veikkaan ettei monikaan.

Tuo on/off -kytkimellinen jatkojohto on oiva apuväline. Välttyy turhilta töpselien nykimisiltä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

On offi juu kehiin. Nyttemmin olen tosiaan pyrkinyt siihen että sammutan ainakin suodattimet ennenkuin pistän käteni veteen (valaisin on sellainen ettei se sinne helposti tipu, sitäpaitsi jos esim. levää poistaa niin tarvitsee valoa hieman). Aluksi en välittänyt.

Siis sehän on minimaalisen pieni riski että saa sähköiskun altaan päällä olevista laitteista - mutta jos se toteutuu, ei surevia omaisia taida juuri naurattaa.
gerbera
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 11:20, 11.05.2006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gerbera »

Suodatinta en itse kyllä itse ota pois käytöstä jos tungen käteni veteen. Silloin kyllä kun vaihdan vettä niin otan, koska muuten se jäisi veden pinnan yläpuolelle.
Joskus minulla oli tapana "kiilata" lamppu seinän ja akvaarion väliin, että näin mitä akvaariossa touhusin. No eräänä kauniina päivänähän se sitten tippui veteen kun olin molemmin käsin siellä penkomassa.
Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Jostain olen ollut lukevinani, ettei suodatinta saisi sammuttaa vedenvaihdon ajaksi. Vai kuvittelenko omiani?
gerbera
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 11:20, 11.05.2006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gerbera »

Mutta sehän menee rikki jos se vaan pyörii siellä ilman vettä?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Ulkosuodatinta ei, mutta sisäsuodatin totta kai pois päältä.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Sammutan(Vedän töpselit seinästä/Off-kytkin) kaikki laitteet(Sisä- ja ulkosuodattimet, matot, lämmittimet) ennen vedenvaihtoa, eikä ole ollut mitään onkelmia, kunhan ne muistaa laittaa takaisin päälle.. :mrgreen:
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mä myös sammutan kyllä kaikki laitteet valoja lukuun ottamatta vedenvaihdon ajaksi, ettei vettä roisku minne sattuu suodattimien suuttimista.

Mulla on akvaarion laitteiden piuhoja kahden puolen allasta, toisella puolella olevassa jatkojohdossa on katkaisija ja ai että se on kätevä, kun siinä on ulkosuodatin ja toinen sisäsuodattimista kiinni. Ulkosuodatin on tosi ronkeli lähtemään kiltisti käyntiin, jos sen töpselin nykäisee irti ja laittaa takaisin, katkaisijan avulla se lähtee aina käyntiin moitteettomasti. Toisella puolella olevassa jatkarissa ei katkaisijaa ole, sillä siinä on kiinni myös valaisin, jota en halua vedenvaihdon yhteydessä sammuttaa.

Kokemuksia sähköiskustakin on, kun laitoin altaaseen rikkinäisen lämmittimen päälle (oli pimeetä, en nähnyt sen tilaa). Auts!
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Pingviini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 12:44, 20.10.2003

Viesti Kirjoittaja Pingviini »

Terve. Pakko varoittaa teitä tässä yhteydessä: jatkojohdossa oleva virtakatkaisin EI välttämättä tee laitteista jännitteettömiä. Se saattaa katkaista ainoastaan toisen johtimen, joka voi olla töpselin asennosta riippuen nollajohdin tai vaihejohdin. Joten laitteet saattavat olla aivan hyvin jännitteellisiä, vaikka ne eivät surise, pulputa tai valaise.

Samassa yhteydessä suosittelen vikavirtasuojan ostamista (alkaen noin 12 €). Tiedän, että vikavirtasuojan takana olevat laitteet eivät välttämättä käynnisty sähkökatkon jälkeen, jolloin kaloja kuolee. Mutta itse kunkin kannattaa miettiä, sureeko enemmän kuolleita kaloja vai kuollutta aviovaimoa/-miestä/tyttö-/poikaystävää tai lapsia.

Joten ottakaa töpseli kokonaan irti seinästä ennen akvaarion huoltotöitä ja hankkikaa vikavirtasuoja.
Zissou
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 13:38, 09.05.2007
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Pingviini kirjoitti:ja hankkikaa vikavirtasuoja.
Riittänee, jos huoneiston sähkötaulussa on tuo ominaisuus "sisäänrakennettuna"?
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Steve Zissou kirjoitti:
Pingviini kirjoitti:ja hankkikaa vikavirtasuoja.
Riittänee, jos huoneiston sähkötaulussa on tuo ominaisuus "sisäänrakennettuna"?

Tuo sähkötaulun vikavirtasuoja on yleensä vain kosteille tiloille ja keittiölle. Että sen varaan ei kannata laskea.
Mistä näistä tietää..
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

Suojaakos tämä vikavirtasuoja nyt sitten myös ukkosella? entäs kun meillä on maadoittamattomat pistorasiat olohuoneessa? onko siitä sitten mitään hyötyä kun ei ole maadoitettu? kysyin joskus eräältä sähköasentajalta että voisiko ne pistorasiat vaihtaa maadoitettuihin, mutta se ei kuulemma ole mahdollista.
Pessimisti ei pety.
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 16:56, 09.03.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Meillä kyllä jos painaa tuolta keskustaulusta vikavirtasuojan koestus nappia niin menee koko kämppä pimeäksi...
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

Päästinkö nyt ihan sammakoita suustani.. [:I] Tarkoitin siis sitä vempelettä joka laitetaan pistorasiaan ennen töpseliä suojaamaan virtapiikeiltä tms. Äh, viisaammat korjatkoon/selittäköön.
Pessimisti ei pety.
Sissie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 09:13, 18.04.2007
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sissie »

lafe kirjoitti:Sanotaan että kaikkien akvaarioon kytköksissä olevien sähkölaitteiden virrat tulisi aina olla katkaistuna kun kätensä akvaarioon tunkee. Kuitenkaan monikohan meistä ottaa yhtään töpseliä irti esim. muuttaessaan akvaarion sisustusta? Veikkaan ettei monikaan.

Tuo on/off -kytkimellinen jatkojohto on oiva apuväline. Välttyy turhilta töpselien nykimisiltä.
En minä ainakaan. Jatkuvastihan siinä saisi töpseleitä repiä, kun vähän väliä olen kyynärpäitä myöden vedessa jotakin roplaamassa...
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”