Kiekkojen osto.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Kiekkojen osto.

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Jos otan altaaseeni sauraman neljä kiekkoa niitä sauraman punaturkooseita, niin kuinka monta kiekkoa minun kannattaisi vielä siihen ottaa.
Mitä värimuotoja suosittelette.
Voinko vielä ottaa niitä kardinaaleja siihen vai popsivatko ne kiekot ne.
Suodatus on Eheimin 2028 proffa. ja sitten sisäsuodatin 2252 1200L/h Eheimin sisäsuodatin.
Akvaarion koko 468 litraa.
Kasveja paljon ja kantoja.
Otan siihen altaaseeni yhden kutuparin ja sitten kaksi muuta punaturkoosia. Mitä muita värimuotoja minun kannattaisi ottaa siihen.
Ja ehkä teen vielä pienen mattosuodattimen altaaseeni ja valutussuodattimen.
Akvaariooni on tulossa niiden kanssa 4 kiekkoa Eli lopullinen kiekkojen määrä 8kpl.
2/4 perhoskirjoahventa
30 leväbarbeja ehkä
kardinaalitetraa
15 helmimonnista
5 katinkultamonnia.
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

30 leväbarbeja
Rohkenen epäillä että 30 leväbarbilla loppuu keskenään tila.

Vaikka mnulla ei ole harmainta haavistustakaan kiekkokaloista, niin luulen että värimuunnosten välillä ei ole kovin kummosia eroavuuksia hoidon suhteen. Joten otapa sellaisia kiekkoja, jotka silmääsi miellyttävät.
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkojen osto.

Viesti Kirjoittaja oppo »

pemperton kirjoitti:Jos otan altaaseeni sauraman neljä kiekkoa niitä sauraman punaturkooseita, niin kuinka monta kiekkoa minun kannattaisi vielä siihen ottaa.
Mitä värimuotoja suosittelette.
...
Otan siihen altaaseeni yhden kutuparin ja sitten kaksi muuta punaturkoosia. Mitä muita värimuotoja minun kannattaisi ottaa siihen.
...
Akvaariooni on tulossa niiden kanssa 4 kiekkoa Eli lopullinen kiekkojen määrä 8kpl.
Nämä asiat tulisivat jo yhdessä lauseessa selville ja muistaakseni sinulla on ollut samankaltaisia aiheita jo about.miljuuna. Voisitko ystävällisesti millään jatkaa niihin näitä päivittäin vaihtuvia pohdintoja?
pemperton kirjoitti:2/4 perhoskirjoahventa
30 leväbarbeja ehkä
kardinaalitetraa
15 helmimonnista
5 katinkultamonnia.
Taitaapi olla ERROR tuo 30 leväbarbia??

Huoh.. voisitko myös edes oikolukea tekstisi ennen kuin postaat sen? :x Jäisi turhat virheet, toistot ym. Juuh ja kyllä minä nyt nipotan mutta aikansa kutakin jaksaa katsella, minun kärsivällisyys loppu nyt.


:|
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

kalat

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Sori se leväbarbi tuli vahingossa koska olin ajatellut 30 kardinaalia mutta ehkä leväbarbeja 5 tai vähemmän.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Kiekkojen osto.

Viesti Kirjoittaja TiHe »

pemperton kirjoitti:Jos otan altaaseeni sauraman neljä kiekkoa niitä sauraman punaturkooseita, niin kuinka monta kiekkoa minun kannattaisi vielä siihen ottaa.
Jos haluat rehellisen mielipiteen niin odotat ensin että saat nuo Sauraman neljä kiekkoa ja katsot ensin miten niiden kanssa lähtee "homma etenemään." Miettisit vasta sitten lisäkalastoa pytyysi ja sittenkin karanteenialtaan kautta.

Ota nyt ensin ne neljä Sauraman kiekkokalaa sinne ja katso sitten 3-6 kk kuluttua lisää kiekkoja altaaseesi mikäli näiden ensimmäisten kanssa menee hyvin, jos kyse on kalojesi hyvinvoinnista mutta jos kyse on vain ylimääräisestä rahasta niin voi voi kalaparkoja.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Akvaariooni on tulossa niiden kanssa 4 kiekkoa Eli lopullinen kiekkojen määrä 8kpl.
2/4 perhoskirjoahventa
30 kardinaalitetraa
5 leväbarbia
15 helmimonnista
5 katinkultamonnia.

Eli tässä tämä lopullinen kalasto eli tämän näytän siksi että te voisitte kertoa että missä vaiheessa minun kannattaisi ottaa nuo kalat sisään.
Nuo myynnissä olevat punaturkoosit menivät jo mutta käyn pikemmin ostamassa vähän kiekkoja kaupasta katson nyt ihan rauhassa.
Kiitos vastauksista.
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Pidän sopivana kysyä tässä yhteydessä erästä sivuavaa asiaa. Onko mielestänne järkevää pitää monnisia ja leväbarbeja kiekkoakvaarioissa, jossa lienee tyypillisesti hidas virtaus ja korkea lämpötila? Kyllähän niitä usein näkee pidettävän yhdessä. Eikö näiden lajien suosituslämpötila ole selvästi matalampi kuin kiekoilla? Lisäksi olen alkanut viime kesäisten kokemusteni perusteella epäillä, että leväbarbit ovat kohtalaisen herkkiä hapen niukkuudelle - epäilyni ovat tietysti pelkkää mutua.
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Tosiaan Saara, Leväbarbilla on jo 26c semmoinen "kuuma", 28 se jo "hikoilee", monnisilla sama juttu.


Ja tosiaan leväbarbit tarvitsee erittäin kovaa virtausta ja todella paljon happea, toisin kuin kiekkokalat.

Joten olisi minustakin kiva tietää miksi kiekkoharrastajat ihan välttämättä haluaa rääkätä ja aiheuttaa stressiä kaloille jotka ei kiekkojen joukkoon sovi?
-S.M.R-
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja TiHe »

S.M.R kirjoitti:Tosiaan Saara, Leväbarbilla on jo 26c semmoinen "kuuma", 28 se jo "hikoilee", monnisilla sama juttu.


Ja tosiaan leväbarbit tarvitsee erittäin kovaa virtausta ja todella paljon happea, toisin kuin kiekkokalat.

Joten olisi minustakin kiva tietää miksi kiekkoharrastajat ihan välttämättä haluaa rääkätä ja aiheuttaa stressiä kaloille jotka ei kiekkojen joukkoon sovi?
Valitettavasti joudun kokemukseni pohjalta kumoamaan kummankin väitteesi sekä monnisista että leväbarbeista, molemmat ovat minulla pärjänneet vuosikausia erittäin hyvin kiekkoaltaan 30c vedessä ja jopa minet cortdoraslajit kuteneet siellä. Corydoras monniset asustavat luontaisestikkin samoissa vesistöissä kiekkokalojen kanssa villeinä luonnossa joten miksikäs ei akvaariossakin ? samoin monet imumonnilajit.

Väittäisin että kiekkokaloihin perehtyneillä akvaristeilla on kolmekin kertaa tehokkaampi suodatus akvaarioissaan kuin monilla ns seura-akvaristeilla mutta virtaus vain on tapettu valustus-suodattimella/suodattimilla sekä osittain toisista ulkosuodattimien suihkuputkista virtaus suuntaamalla joko lasia päin tai voimakkaasti yläviistoon muitakin keinoja toki on. Ei kiekkokala-akvaarion happitilanne huono ole vaikka äkkinäinen niin voisikin kuvitella. Olen mitannut monta kertaa kiekkokala-akvaarioiden happitilanetta 30c vedessä ammattikäyttöön tarkoitetulla happimittarilla ja voinkin sanoa että moni seura-akvaristi jää happitilanteessa kirkkaasti hopealle vaikka seura-akvaristin vesi onkin keskimäärin 4-6c viileämpää.

Leväbarbia kiekkoakvaristi pitää akvaariossaan siitä samasta syystä kuin seura-akvaristikin syömässä leviä joihin muut kalat kuin leväbarbi ei koske, vaikka se ei maantieteellisesti kiekkokala-akvaarioon kuulukkaan.

Kerrompa oman kokemukseni leväbarbeista 6 kpl jotka olivat asuttaneet entistä 900 litran kiekkokala-akvaariota vuosia. Luulin että noin 12-14 cm kokoiset sikarin paksuiset (keskiruumiistaan) leväbarbini eivät tehneet akvaariossani muuta kuin makailivat kasvien lehdillä ja kantojen päällä odotellen ruoka-aikaa (näin minusta oli näyttänyt silloin jo pitkään) päätin että nyt leväbarbit saavat luvan lähteä syömään johonkin toiseen akvaarioon ja poistin ne. Kului kolmisen viikkoa ja leväongelma akvaariossani leväbarbien poiston jälkeen oli valmis. "Minusta vain näytti etteivät ne tee mitään mutta totuus oli toinen." Ne pitävät kyllä nuoria leviä kurissa vanhatkin "levikset" vaikka siltä ei näyttäisikään. Mikään muu asia akvaariossani ei tuona kolmena viikkona muuttunut akvaariossani kuin ne 6 kpl poistettuja leväbarbia. Itse pidän monia kiekkokala-akvaarioon soveltuvia plekoja sekä monia sinne sopivia corydoraslajeja jatkossakin aivan hyvällä omallatunnolla kiekkokala-akvaariossani. Ne sopivat sinne erinomaisesti kalojen siitä kärsimättä sekä leväbarbejakin pidän siellä jos tilanne niin vaatii.

Muummuassa corydoras monnisten kuonon ja ja ruumiin muodosta pystyy hiukankin kokeeneempi akvaristi päättelemään minkälaisista vesistöistä eri corydoraslajit ovat alunperin lähtöisin.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

TiHe kirjoitti:Kului kolmisen viikkoa ja leväongelma akvaariossani leväbarbien poiston jälkeen oli valmis. "Minusta vain näytti etteivät ne tee mitään mutta totuus oli toinen." Ne pitävät kyllä nuoria leviä kurissa vanhatkin "levikset" vaikka siltä ei näyttäisikään
Itsekkin olen ihmetellyt, kun ihmiset sanovat ettei vanhat leväbarbit syö enään leviä. Omat leväbarbini ovat nyt kolme, neljä vuotta (muistaakseni) ja kyllä ne kasvien pinnalta jotain näykkivät, pintaa myöten.

Lihavia pirulaisiahan ne on ja suurimman osan ajasta näyttää tosiaan, että ne makoilee ja tuumailee, että milloinhan on ruoka? Sitten ne näyttävät taas joukolla ryhdistäytyvän ja aloittavat urakalla nyppimisen.
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

TiHe kirjoitti:Valitettavasti joudun kokemukseni pohjalta kumoamaan kummankin...
Tuossa leväbarbi:
http://koti.mbnet.fi/~akvanet/levabarbi.htm
http://www.hut.fi/u/lsarakon/lajit/levabarb.html

Ja vaikkapa kuparimonnisen:
http://www.hut.fi/u/lsarakon/lajit/kuparimo.html

Kun taas kiekkokalan:
http://www.cs.tut.fi/~makiaho/hyper/vesi.html

Ja eikö muka ole erillaiset vaatimukset?
"Neuvotaan vaikka ei tiedetä"

Tekstiin vastaten:
Ja olet leväbarbeilta ja monnisiltasi käynyt kysymässä onko liian kuumaa?
Onko akvaario muuten niiden mielestä hyvä?
Jos olet niin laitappa filmiä keskustelusta niin näkisin sen. :mrgreen:

Edit: Lainaus ym. järkevämpiin mittoihin. Pehis
-S.M.R-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja Kati »

S.M.R kirjoitti:Ja eikö muka ole erillaiset vaatimukset?
"Neuvotaan vaikka ei tiedetä"
Tuskinpa kellään kuparimonnisia on kiekkoaltaassa, kun lämpimämmänkin veden monnisia on olemassa. Esim. tuo jo mainittu helmimonninen elää ja kutee usein aika monessa tuntemassani kiekkoakvaariossa.

Itselläni on leväbarbeja sekä viileämmissä pöntöissä että kiekkoakvaariossa. Ne ovat kaikissa aivan yhtä vilkkaita, ja kasvavat aivan yhtä nopeasti. Kiekkoakvaarioni toisessa päässä on jonkin verran virtaustakin, mutta ei se niitä juuri kiinnosta - heiluvat mieluiten kiekkojen ja katinkultamonnien kanssa siellä rauhallisemmalla puolella (mihin ruokakin tarjoillaan... :P).
S.M.R kirjoitti:Ja olet leväbarbeilta ja monnisiltasi käynyt kysymässä onko liian kuumaa? Onko akvaario muuten niiden mielestä hyvä?
Oletko itse kysynyt omiltasi, ovatko ne jo käyneet Liisan sivuilla? Tai lukeneet Markku Varjon kirjoja? Ovatko ne samaa mieltä?

Lämpötilalla on yleensä kaloille merkitystä lähinnä tuon happipitoisuuden vuoksi. Jos siis lämpimän altaan happipitoisuudesta pidetään huolta, ei pienellä "ylilämmöllä" tule ongelmia.

Uskaltaisin omien kokemuksieni perusteella väittää, että leväbarbeillani on huomattavasti mukavampaa yli 600-litraisessa kiekkopöntössäni, jossa on lämmin mutta hyvinhoidettu vesi kuin esim. sellaisessa, jota Markku Varjo niille suosittelee (olikos se niin, että 80cm pitkän altaan piti riittää..? :roll:).


Kati
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Kati kirjoitti:Tuskinpa kellään kuparimonnisia on kiekkoaltaassa, kun lämpimämmänkin veden monnisia on olemassa. Esim. tuo jo mainittu helmimonninen elää ja kutee usein aika monessa tuntemassani kiekkoakvaariossa.
Kuparimonnisella on lämpötila melko samallainen vaatimus kuin muillakin monnisilla, tietenkin on poikkeús tapauksia kuten helmimonninen.
Oletko itse kysynyt omiltasi, ovatko ne jo käyneet Liisan sivuilla? Tai lukeneet Markku Varjon kirjoja? Ovatko ne samaa mieltä?
En ole pahemmin kyselyt mutta näkevät kyllä kun joka päivä sivuilla käyn. :mrgreen:
Luen joskus kyllä akvaarion edess ääneenkin akvaariokirjoja. Ja kuvathan tietenkin näytetään kaloille myös.

Jos kiekkoaltaassa on pääle 30c vetä kun taas leväbarbilla hyvä/max on 26c niin ei taida pienestä lämpötilaerosta olla kyse.
Vaikkapa luonnonmuoto kultakala jokaa vaatii 20c tai alle, laitetaan altaaseen jonka lämpötila on 24-26c. Nauttiiko kala siitä vai kärsiikö?
-S.M.R-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kati kirjoitti:(olikos se niin, että 80cm pitkän altaan piti riittää..?
Ei, kun 80 litrainen riittää... :roll:
S.M.R kirjoitti:Jos kiekkoaltaassa on pääle 30c vetä kun taas leväbarbilla hyvä/max on 26c niin ei taida pienestä lämpötilaerosta olla kyse
Joo, mutta kun siellä kiekkopytyssä voi olla vähemmänkin lämpöä (ja harvalla kai kuitenkaan yli 30 asteista vettä on), esim. 28 kuten itselläni ja silloin viihtyvät sekä kiekot, että leviksetkin vielä hyvin. Kunhan sitä happea on.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Kati kirjoitti:
S.M.R kirjoitti:Ja eikö muka ole erillaiset vaatimukset?
"Neuvotaan vaikka ei tiedetä"
Tuskinpa kellään kuparimonnisia on kiekkoaltaassa, kun lämpimämmänkin veden monnisia on olemassa. Esim. tuo jo mainittu helmimonninen elää ja kutee usein aika monessa tuntemassani kiekkoakvaariossa.
Mutta minullapa on kupari- ja täplämonnisia kiekkoaltaassa, samoin kuin leväbarbeja. Noin kuukauden on ollut kiekkoja ja sen aikaa lämpötilakin on ollut siellä 28-29 asteen välissä.

Sanotaan näin, että kenelläkään ei päällisin puolin tunnu olevan ongelmia, mutta eihän sekään vaihtoehto ole tulevaisuuden osalta poissuljettu. Aika vähän aikaa nuo fisut ovat vasta korkeammassa lämmössä asustelleet.
Varmaan löytyy parempiakin monnisia tuon lämpöiseen veteen.

Haavi käteen ja monnisia sekä leväbarbeja muuttamaan vai annanko olla kokoonpanon ennallaan ja seurailen tilannetta?

-Kingfisher-
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

kiekot

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Muuten mitäs kun aijon varmaan sitä kobolttia ja punaturkoosia ottaa altaaseeni ja ehkä turkoosia.
Kysymys kuuluu mistä noita turkoosi kiekkoja saa enää en ole nähnyt missään. Kuvia olen nähnyt Akvaariomailmasta ja ne ovat todella upeita.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Re: kiekot

Viesti Kirjoittaja Kati »

pemperton kirjoitti:Kysymys kuuluu mistä noita turkoosi kiekkoja saa enää en ole nähnyt missään. Kuvia olen nähnyt Akvaariomailmasta ja ne ovat todella upeita.
Kaupasta :P. Suunsa avaaminen voi auttaa, jos ei "hyllyssä" näy.

Minäkin ostin omani juuri tuossa loppusyksystä (marraskuuta..?) Myyrmäen Faunattaresta. Toinen satsi tuli erikseen tilaamalla, kun liikkeen altaissa ei tuolloin ollut kiekon kiekkoa.


Kati
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

TiHe kirjoitti:Valitettavasti joudun kokemukseni pohjalta kumoamaan kummankin...
Nimenomaan "tekstiin viitaten."

S.M.R kirjoitti:Tekstiin vastaten:
Ja olet leväbarbeilta ja monnisiltasi käynyt kysymässä onko liian kuumaa?
Onko akvaario muuten niiden mielestä hyvä?
Jos olet niin laitappa filmiä keskustelusta niin näkisin sen. :mrgreen:
En ole kalojeni kanssa keskusteluja käynnyt "enkä niille akvaariokirjoja akvaarioni edessä lukennut niinkuin toiset... :twisted:

Eikä kalani ole käynnyt kenenkään nettisivuja lukemassa paljonko sille ko lajille on muka sopiva lämpötila vaan puhuin nimenomaan kalojeni monivuotisesta hyvinvoinnista omassa akvaariossani. Kun nyt selityksiä kaipaat niin selitäppäs sinä miten monet corydoras lajeista elävät luonnossa omissa elinympäristöissään joissa on jopa yli 30c° vettä suuriman osan vuodesta vaikka ne eivät sinun mukaan sovi ollenkaan kiekkokala-akvaarion 30c° veteen ? Jos laji elää samoissa vesistöissä luonnossakin niin miksi ei kiekkokala-akvaariossakin sitten ?

Asioistahan voi olla eri mieltä ja pitääkin olla että syntyy keskustelua. Olen sanonnut tämän aikaisemminkin mutta sanon sen tässäkin. Nettiin pystyy kirjoittamaan kuka vaan jolla on tietokone ja nettiyhteys, onkin opittava suodattamaan se ***ka oikean tiedon joukosta, monta kertaa tieto kulkee ns "isältä pojalle" joka vain jatkuu samana sukupolvelta toiselle kenenkään asioiden todellisuuspohjaa tarkastamatta, vaikka se voi olla vääräkin tieto. En ole sanonnut että kaikki corydorakset esimerkiksi sopii kiekkokala akvaarion 30c° veteen mutta toistakymmentä corydoras lajia ainakin sopii helposti koska elävät luonnossakin kiekkokalojen kanssa samoilla alueilla ja vesistöissä. Olen luetellut täällä joskus ne corydoraslajit joita olen itse menestyksellä kiekkokala-akvaariossa pitännyt, hakutoiminnolla varmasti löytyy jos kiinnostaa.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Markku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 17:56, 14.10.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Markku »

Monnisten lämpötiloista oli juttua
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=6583

T Markku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”