Mahtuuko 54-litraiseen mitään kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Mahtuuko 54-litraiseen mitään kaloja?

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

...Eli kysymys tulikin jo otsikossa. Meillä on tällä hetkellä 54-litraisessa vain taistoukkeli, mutta yksi kala näyttää aika karulta, ja kala itsekkin oli paljon vilkkaampi kun sillä oli hetkellisesti seuraa. Meillä tuo taiston vaatima lämpötilakin rajaa kalalistaa, mutta onko ylipäätään mitään kaloja, joita enää suositellaan noin pieneen "purkkiin"?
Shaynah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:20, 19.01.2005
Paikkakunta: Järvelä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shaynah »

Itselläni oli juuri tuon kokoisessa purnukassa taisto herra ja pikku parvi (7kpl) kardinaalitetroja. Elo oli rauhaisaa ja kaikki uskalsi uida esillä. Tetrat oli tosin vähän kesken kasvuisia, että en tiedä olisiko pari yksilöä vähemmän parempi? Alkuun minulla oli niitä 4kpl ja ei ne silloinkaan piilossa nysvänneet.
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Mahtuu vaikka mitä (ja toivottavasti löytyy kaupastakin sitten kun hakee). Pähkäilen juuri saman kalastovalinnan kimpussa. Tällä hetkellä listalla on neonsateenkaarikala, hunajarihmakala, kääpiörasbora, jotain tetroja, ... (lista on kotona). Lopullista valintaa en ole vielä tehnyt.

Aika monella oli lämpötila 26-28 asti ja taistoakin harkitsen. Paitsi että hunajarihmis on tällä hetkellä vahvoilla ja sen kanssa - en tiedä.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Tintsu kirjoitti:Tällä hetkellä listalla on neonsateenkaarikala, hunajarihmakala, kääpiörasbora, jotain tetroja,
Ainakaan neonsateenkaarikala ei mitenkään päin mahdu 60-litraiseen altaaseen. Kasvaa 6-senttiseksi ja on uskomattoman vilkas uimari. Ajattelin joskus hankkivani niitä 200-litraiseen, metrin pitkään altaaseen, mutta onneksi en hankkinut kun sitten lueskelin kokemuksia enemmänkin. Noihin muihin lajeihin en ota kantaa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itselläni 54 litraisessa akvaariossa red cherryjä, 5 kirsikkabarbia (+2 poikasta) ja kääpiörihmakala pariskunta, tiedn että kääpiörihmapariskunta ei välttämättä sovi mutta omassani se on ainakin toiminut.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mahtuu toki. Neonsateenkaarikalat jättäisin minäkin laittamatta, mutta esim.
hunajarihmapariskunta, 20 sinineontetraa + 3 ottoa tai
20 hehkutetraa + taistelukala + katinkultamonni tai
15 rusokiilakylkeä + 5 piikkisilmää tai
20 kääpiömonnista + 3 ottoa tai... :D
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Neonsattari on siis out. Tavallisia kiilakylkiä minulla on aikaisemmin ollut, mutta eivät liikkuneet paljon niin pienessä, joten koin ne liian tylsinä. Onko hehkutetra sama kuin rubiinitetra? Ne on nyt listalla hunajaisten kanssa. Mahdollisia tappeluita varten on vieressä toinen miljoonakaloja ja täplämonnisia (juu tiedän) sisältävä 54-litrainen, johon saa siirrettyä toisen turvaan. Tosin suunnitelmissa on puoliviidakko, joten piilo löytynee omasta tankista.

Pohjalle oli suunnitelmissa (parvi kääpiomonnisia tai) 2 kaarimonnista. Kirjan mukaan kaarimonnisia voi ottaa 2 tai useampia. Oton herkkyys vähän mietityttää, muuten se olisi nappivalinta. Toisaalta hunajainen lie suhtellisen herkkä myös, joten 3 ottoa pääsi minun listalleni.

Marin esimerkit oli ihania, heräsi halu hankkia vielä kolmas 54-litrainen. Kalastovalintakin olisi valmiina eli rusokiilat ja piikit. Piikkisilmät on tällä hetkellä out kun ei ole enkä laita vielä hiekka pohjaa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kaarimonniset vaativat isomman altaan ja isomman ryhmän, mutta pikkumonninen sopisi pienenä parvena vallan mainiosti. Taistelukala tarvitsee lämmintä vettä, joten seuraa kannattaa miettiä sen mukaan. Haaremi musta-aavetetroja voisi sopia.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Mulla on kuuskymppisessä taiston kaverina 15 kiilakylkeä ja 6 kääpiömonnista. Kääpiömonnisia neinaan kyllä ottaa lisääkin, on kovin pieni parvi tuo kuuden porukka, jopa noin pieneen akvaan :).

*muoks*

Niin minä olen kyllä tykännyt noista kiilakyljistä, ovat näyttäviä kaloja kun pysyttelevät niin tiiviissä parvessa yleensä. Kyllä ne melko vilkkaita ainakin täällä ovat, eivät pelkästään paikallaan nökötä. Tykkäävät tuossa "avovedessä" olla, toisin kuin Inkkarit joita minulla oli aikaisemmin. Ne lymyilivät melkeimpä koko ajan tuolla kasvipöheiköissä joten paljoa eivät olleet näkösällä.
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Tintsu kirjoitti:ei ole enkä laita vielä hiekka pohjaa.
Monnisetkin arvostaisi hiekkapohjaa.
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Oon huomannut sen eron, että kiilakyljet ja sulkarasborat muodostaa tiiviimpää parvea ja ylemmäs, kuin tetrat, jotka seikkailee keskivesissä ja irti toisistaan. Mulla on nyt 112-litraisessa parvi sulkarasboraa ja se on tosi kaunis ja eteerinen parvi. Eli jos etsii "silliparvea" kuten mies noita nimittää, niin rasbora, jolla on riittävä lämmönsieto? Tässä on kivaa listaa eri rasboroista.

Tetroista taiston kanssa on kokemusta mustaneontetrasta, rubiinitetrasta ja kardinaalitetrasta, ja ne menee kyllä taiston kaa ok, mutta eivät muodosta niin siistiä parvea, koska seikkailevat ympäriinsä, syövät jopa pohjalta jne. Kardinaalitetra, mustaneontetra ja sinineontetra menee ainakin pienessä ja lämpimässä.
112L
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tintsu kirjoitti:Onko hehkutetra sama kuin rubiinitetra? Ne on nyt listalla hunajaisten kanssa.
Ei ole sama. Hehkutetrasta löydät kuvia laittamalla googlen kuvahakuun tieteellisen nimen Hyphessobrycon amandae.
Jos näitä mielit, niin suosittelen pitämään hoppua. Jäljellä ei ole enää tavatonta määrää ja seuraava erä saapunee maahan vasta syksyllä.
Tintsu kirjoitti:Pohjalle oli suunnitelmissa (parvi kääpiomonnisia tai) 2 kaarimonnista. Kirjan mukaan kaarimonnisia voi ottaa 2 tai useampia. Oton herkkyys vähän mietityttää, muuten se olisi nappivalinta. Toisaalta hunajainen lie suhtellisen herkkä myös, joten 3 ottoa pääsi minun listalleni.
Kääpiömonnisia sitten reilu parvi, ehdoton minimi on 10 kpl (myös pikkumonniset, tai nuolimonniset voisivat sopia).
Kaarimonniset ovat aivan samalla tavalla parvikaloja kuin kaikki muutkin, ja kaipaisivat isompaa allasta, joten unohda ne.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Ja näin rubiinitetraparvi vaihtui hehkutetraparveksi. Vielä kun saisi suodattimen kotiutettua niin pääsisi ostoksille. Kauanko uutta pikkusuodatinta sopii bakteerittaa vanhassa altaassa? Osa sorasta ja kasvit tulee vanhoista tankeista uuteen. Kemiallisilla aineilla kypsytykselle olen hiukka allerginen henkisesti. Multaympin ja sille ruokaa aion laittaa lisäksi.

Corydoras-monnisparvea en tähänkin altaaseen välttämättä halua, yksi monnisparvi riittää. Tämän altaan sora on myös isompaa. Täpliksien akvaariossa sora on suht pienirakeista, viikset on tallella. Monniset on pitäneet itse huolen parven määrän lisäämisestä, minimimäärällä se minullakin alkoi. Sitten kun joskus muutan pohjat hiekalle, teen sen molempiin, siis kohta kaikkiin kolmeen akvaarioon. Nyt talonmiehiksi siis 3 ottoa tai ei mitään.


Korjaus: Vanhoista kypsytys-viesteistä luin, että uusi suodatin muutamaksi päiväksi vanhaan akvaarioon. Ei siis tarvitse vastata.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”