Kiljun käymisnopeus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Kiljun käymisnopeus

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kuinka ärhäkästi teidän kiljupönttönne käy? Kuinka usein kuplia tulee levittimeen? Mietin tässä mikä on "normaali" käymisnopeus. :roll:

Olen lukenut nuo hillidioksidilinkit läpi noin 5-6 kertaa, mutta olisi kiva saada vähän koottua tuota käymisnopeutta.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Uus potti käy noin pari kuplaa/ sek ja kaks viikkoa käynyt porpottaa kuplaa sekunnis.
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Eka satsi tehty liivatesysteemillä, vaahtoa ja kuplia pullossa, mutta ei tule letkuun saakka! :roll: Eikö lämpötila ole riittävä?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

tepi82 kirjoitti:Eka satsi tehty liivatesysteemillä, vaahtoa ja kuplia pullossa, mutta ei tule letkuun saakka! :roll: Eikö lämpötila ole riittävä?
Vuotanee jostain.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
ap79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 16:03, 30.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Mulla on tasan sama ongelma. Testasin kyllä läpiviennit monta kertaa puhaltelemalla letkuihin, etteivät vuoda. Joten omalla kohdallani en oikein usko siihen vuotoon.

Eli eilen laitoin systeemit porisemaan ja pesupulloon tuli kupla pari sekunnissa alkuun, nyt kupla/5 sek. Kun pesupulloa hieman puristaa, kuplat menevät levittimeen, itsekseen ei. Takaiskuventtiili on oikein päin, läpivientien pitäisi olla tiiviitä ja liivatekilju tehty ohjeitten mukaan. Onko lämpötila siis liian matala? Valaisimen päälle en aio noita törppöjä laittaa, jos huoneenlämmössä ei käy, niin olkoon..
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Pullon suuta kun kuuntelee niin sieltä kuuluu pieniä käymisääniä, sihinää tai kuplintaa, miten sen nyt sanoisi. Itse olen saanut kerrasta tiiviit liitokset korkkiin kun olen porannut reijän milliä pienemmällä poranterällä kuin mikä on letkun halkaisija, leikannut letkun pään viistoon ja vetänyt läpi voimalla lattapihdeillä. Ei ole tarvinnut tiivistellä millään.
ap79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 16:03, 30.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ap79 »

No mä tein itse asiassa samalla tavalla, ja tiivistin vielä silikoonilla, joten ei pitäisi vuotaa. Kiljupullossa on vaahtoa ihan reippaasti ja eilen pesupulloon pölpötti kuplia hyvään tahtiin, nyt ei juuri ollenkaan. Ja vaikka tulisikin niin levittimeen asti ne eivät mene. Jos olette käyttäneet takaiskuventtiileitä, oletteko tiivistäneet letkujen liitoksia niihin mitenkään? Mielestäni ne ovat kyllä tiukasti siinä kiinni...
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Minulla on takaiskuventtiili eikä ole tarvinnut tiivistyksiä; letku vain kiinni.
ap79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 16:03, 30.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Oukkidoukki! Muuta syytä tohon toimimattomuuteen en sitten keksi kun lämpötilan. Täytyy kesäkuumilla kokeilla uudelleen. :)
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

ap79 kirjoitti:...tuli kupla pari sekunnissa alkuun, nyt kupla/5 sek...
Jos käymisnopeus on mielestäsi liian hidas, niin jätä liivate pois.

Nopsa resepti:
2dl sokeria
1l. kättä lämpimämpää vettä
1/3ps. kuivahiivaa

Valmistus:
Sokeri pulloon, vettä päälle, hurja sekoitus, hiiva perään ja korkit kiinni.

Raivokkaaseen kuplintaan voi varautua ~½h:ssa

Varoituksen sananen:
Myös kiljukäymisellä ja aktiivilevittimellä voidaan 'saavuttaa' yliannostus.
Tutustu pH/KH/CO2-taulukkoon, jos et CO2 testiä raaski investoida.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

ap79 kirjoitti:Oukkidoukki! Muuta syytä tohon toimimattomuuteen en sitten keksi kun lämpötilan. Täytyy kesäkuumilla kokeilla uudelleen. :)
Meillä oli talvella aikas viileää kun itse aloitin hiilidioksidilisäilyt. HUomasin että on tärkeää antaa litkun temperoitua rauhassa huoneenlämpöön ennen hiivan lisäystä (hiivahan sekoitetaan hieman kädenlämpöä lämpimämpään vesitilkkaan). Voit auttaa käynnistystä pitämällä limupulloa vesihauteessa vaikka ämpärissä, kyllä se käynnistymisen jälkeen käy tavallisessa huonelämpötilassakin.
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Minäkään en usko tuohon vuotamiseen, voihan se olla että olen väärässä!
Yksi ja sama letku menee kuitenkin altaaseen asti, korkkiin tehtiin ensin reikä naulalla ja puukolla isonnettiin. Siihen läpivientikumi (epäilin vuotoa tuolla systeemillä) laitoin sitten vielä silikoonia sisäpuolelle ja sinitarraa korkin toiselle puolelle!
Letkua sais kyllä lyhentää yhen puoli metriä varmaan!
Vaikuttaako se jos letku on liian pitkä? :|
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

tepi82 kirjoitti: Vaikuttaako se jos letku on liian pitkä? :|
Ei ainakaan se puol metriä haittaa, joku 15m ehkä jo haittaa.. Käyminen tuottaa ainakin 10barin paineen, mikäli ei pääse purkautumaan, ja siinä luulis jo sinitarrankin pettävän :mrgreen:
Veikkaanpa ettei se vain käy.. Onko hiiva kuollut tjsp?
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Mitä siellä pullossa sitte tapahtuu jos se ei käy, kun kuplia on ja ne siellä liikkuukin, mutta letkussa ei [:I]
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

tepi82 kirjoitti:Mitä siellä pullossa sitte tapahtuu jos se ei käy, kun kuplia on ja ne siellä liikkuukin, mutta letkussa ei [:I]
Pahapa sitä on mennä täältä sanomaan :|
Vuoto? Jos kyseessä on tavallinen (pepsi/jaffa) virvoitusjuomapullo ja muovinen korkki, niin siihen silikooni tarttuu erittäin huonosti ja lähtee helposti irti, sinitarra vielä helpommin.. Ruuvaappa korkki auki ja puhalla siihen (ikäänkuin trumpetisti). Jos toisesta päästä tulee kuplia eikä 'suhise' liitoksista on vika käymisessä, ja toisinpäin..
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Pullon korkkiin poraa 4 mm reiän ja korkin tiivisteeseen myös. Siitä, kun vetää 6 mm silikooniletkun läpi niin ei taatusti vuoda. vaihdoin tuossa pullon ja jäi siinä kiireessä sitten letku katsomatta ja lytyssähän se oli, ehti pullo puoli päivää kerätä painetta ennen kuin huomasin. Oli aika porina, kun letkun oikaisin.
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

"Puhalluskoe" suoritettu, eli kyllä kuplat kulki letkussa, ei vuoda!
Eikö sitten vaan lämpötila ole riittävä :cry:
ap79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 16:03, 30.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Sellainen vielä tuli mieleen, että onko pesupullon oltava pienempi kuin itse kiljupänikkä? Voisko toimimattomuus johtua siitä, että mulla on pesupullokin 1,5 litran kokoinen? Voisko se kenties olla 0,5 l, kun noita litran välimuotoja on enää lähes mahdotonta löytää?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

tepi82 kirjoitti:"Puhalluskoe" suoritettu, eli kyllä kuplat kulki letkussa, ei vuoda!
Eikö sitten vaan lämpötila ole riittävä :cry:
Älä lannistu :)
Uusi satsi vaan tulemaan. Koita vaikka pelkällä sokerilla ja hiivalla (resepti ylempänä).
ap79 kirjoitti:Sellainen vielä tuli mieleen, että onko pesupullon oltava pienempi kuin itse kiljupänikkä? Voisko toimimattomuus johtua siitä, että mulla on pesupullokin 1,5 litran kokoinen? Voisko se kenties olla 0,5 l, kun noita litran välimuotoja on enää lähes mahdotonta löytää?
Ei toimimattomuus siitä voi johtua :|
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Oletko kokeillut ilman pesupönikkää? Ts. lähteekö mömmö käyntiin, jos siitä menee suoraan letku akvaan?
112L
ap79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 16:03, 30.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Kyllä se käyntiin on lähtenyt nytkin, käy vaan hitaanlaisesti... CO2 ei vaan mene levittimeen asti, eli painetta ei tule tarpeeksi. Kokeilen tota KtManin reseptiä ilman liivatetta, jospa sillä olisi paremmat tulokset.
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Yksi mahdollinen vuotokohta on sitten myös korkin ja pullon liitos. Itselläni se on tuottanut ongelmia. Nyt on vaihdettu pullo ja korkki. Katsotaan miten äijän käy.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Fairysta ja vedestä laimea liuos ja sitä uittaa kaikkiin liitoksiin. Pienikin vuoto löytyy tällä konstilla aika hyvin.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

KtMan kirjoitti:Älä lannistu
Uusi satsi vaan tulemaan. Koita vaikka pelkällä sokerilla ja hiivalla (resepti ylempänä).
Ekaksi teinkin pari pullollista ilman liivatetta, toinen pullollinen näytti jo lupaavammalta mitä ensimmäinen, sitten kun ajattelin hieman vauhdittaa käymistä ja laitoin pullon kuumaan vesiastiaan, jonka jälkeen loppui sekin käyminen :|
Taisinpa tappaa hiivan!!
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Niin siitä käymisnopeudesta. Kuinkahan usein kuplia tulee, jos kilju on aktiivinen? Entä sitten liian passiivisen kiljun kuplien määrä?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”