Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Ostin tuossa viiko sitten tiikerilumpeen, tarkempaa lajia en sitten tullut kysyneeksi. Lumme oli hyvin punainen myyntialtaissa, mutta minulle tullessaa on nyt viikossa ehkä hieman vihertynyt. Voi olla että se johtuu siitä että kasvi on hieman varjoisassa paikassa eli ei saa valoa ehkä tarpeeksi. Onko se nyt vihreä vai punainen värimuoto sitten jos pohjaväri on punainen ja siinä tummemman punaisia läiskiä. Pohjalannoiteena on tällähetkellä tetran ne pohjalannoitteet jotka laitoin perustusvaiheessa. Pitäisikö sille laittaa ojtain muuta lannoitetta juuriin?
Haluaisin myös lumpeeni kukkimaan onko siihen mitään vippaskonstia?
dm-g
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 11:17, 10.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dm-g »

http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=019
Olen mielestäni nähnyt myös nimen Nymphaea lotus tigris "red", eli punainen tiikerilumme, ehkäpä?

Varjossa ei väri ole niin punainen kuin valossa. Itse käytän lannoituksena lumpeelle sekä pohjatablettia että nestemäistä lannosta, ainakin täällä kasvaa kivasti noilla.

Minuakin kiinnostaa jos kukkimiseen on jokin erityiskonsti.:mrgreen:
phanny
Member
Member
Viestit: 458
Liittynyt: 16:39, 26.06.2005
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja phanny »

Meilläkin asustelee 2 tiikerilummetta akvaariossa ja lannoittelen niitä myös pohjatabuilla ja hyvin kasvavat kuten edellinenkin oli jo sanonut.

Tuohon kukkimiseen liittyvää. Jostain lukasin, että akvaarion pitäisi olla avoin jotta lehdet pääsevät kasvamaan pintaan ja sit siitä jotenkin kukka tulis jos tulee. :roll: Ei tainnu olla apua, mutta avoimen akvaarion se kuulemma tarvitsee kukkiakseen.
Phanny
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 17:27, 06.12.2004
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Meillä ei ainakaan ole lumme tarvinnut kukkiakseen avointa akvaariota. Kukkii silloin kun en poista pinnalle kasvaneita lehtiä eli annan sen kasvaa rauhassa. Nyt kun olen yrittänyt pitää lumpeita tuuheina ja matalina, ei ole kukkinut ollenkaan.
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Lumpeet kukkivat jos niiden antaa kasvattaa kelluslehtiä. Valitettavasti yleensä alkavat silloin kasvattaa vain kelluslehtiä eikä matalampia lehtiä ole ollenkaan.
Eli vaihtoehdot ovat:

Kukkiva lumme ja pinta täynnä suuria lehtiä. Edestä katsottuna näkyy vain varret.

Tuuhea puska ja paljon vedenalaisia lehtiä. (Kelluslehdet pitää nyppiä pois). Ei kukintaa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla punaiset tiikerilumpeet ovat pysyneet aivan punaisina varjoisassakin paikassa. Tosin kasvu ei ole kovin huimaa (eikä tarvitse ollakaan, en halua kelluslehtiä). Vihreä tiikerilumme on pienempänä punaisempi, sitten vihreä alue lisääntyy ja punaista on enää täplinä.

Muoks: Ja hoito: lannoitetta pohjalle, lannoitetta pohjalle ja lannoitetta pohjalle
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Punainenhan tiikerilumme tuo on. Voisi laittaa valoisampaan paikkaan niin saisi sen kauniin punaisen värin esille.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

punainen värimuoto sitten jos pohjaväri on punainen ja siinä tummemman punaisia läiskiä.
Siis tämä on selkeästi punainen tiikerilumme. Mutta sanoit, että se on alkanut vihertää..? Ei minun punaiset tiikerilumpeeni viherrä lainkaan, vaikka ovatkin varjossa. Ehkä hieman himmeämmän värisiä (?) mutta vihreää ei ole lainkaan.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Löysin kasvissa olleen tunnistuslapun ja laji on Nymphaea zenkeri (red) eli punainen väri muoto on.
No ei siinä sinäänsä mitään kauheasti vihreää ole mutta vihertää hieman, ei muuta.
Laitoin tuon Nymphaea zenkeri nimen googleen, eikä löytynyt yhtään lummetta?
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kyllä minä ainakin löysin tuloksia Nymphaea lotus (zenkeri) [;)]
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Tiikerilumpeen (Nymphaea lotus 'zenkeri') tuntee parhaiten juuri noista lehdissä olevista läiskistä. Etenkin nuorilla lehdillä ne ovat hyvin selvät, myös uposlehdissä.

Vihreässä värimuodossa on punaiset läiskät selvällä vihreällä pohjalla.
Punaisella värimuodolla on valaistuksen tehosta riippuen hyvinkin punaiset lehdet, joissa tummat, punaruskeat läiskät. Kyllä punaisen värimuodon lehdet saattavat hiukan, mutta vain hiukan vihertää (himmeästi), mutta kyseessä voi olla tietenkin lehtien päälle kasvanut viherlevä.

Lumme pitää kaikista pohjalannoitteista, mutta selvästi eniten rautaa sisältävistä. Paras on käyttää jotain monipuolista tablettia, esim. Seachem Tabs tai Dupla, varmaan myös JBL Balls on hyvä.

t. Harry
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Dixie kirjoitti:Kyllä minä ainakin löysin tuloksia Nymphaea lotus (zenkeri) [;)]
Itse laitoin hakuun vain Nymphaea zenkeri (red), ei ihme ettei löytynyt.
Onko tiikerilumpeeni ihan normaali vai jokin erikoisempi vai miksi siinä tuo zenkeri on?
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Nymphaea zenkeri :lläkin löytyy tuloksia [;)].Zenkeri on ymmärtääkseni punainen muoto. Vai onko?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mitenkä jos laittais kaks tainta vierekkäin: Takana kasvais kelluslehdet ja edessä olevan taimen pitäis matalana versiona? [;)]
Taidanpa koittaa, on tuolla sopivasti 2 tainta kasvamassa...
-uusio-harrastaja-
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

2marjaa kirjoitti:Mitenkä jos laittais kaks tainta vierekkäin: Takana kasvais kelluslehdet ja edessä olevan taimen pitäis matalana versiona? [;)]
Taidanpa koittaa, on tuolla sopivasti 2 tainta kasvamassa...
Minullakin on sopivasti 2 tainta. tuo voi olla juuri hakemani ratkaisu!
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä tuo punainen tikruli kasvattaa koko ajan sekä maavartta pitkin pohjaa, että lisää lehtiä. Yksi taimi tuli, nyt niitä on jo kolmessa paikassa, kun on tarvinnut jakaa välillä. 8-)

Pelkästään pohjatableteilla olen lannoittanut. Meillä silti hiekkapohja on vaikuttanut kaikkiin kasveihin positiivisesti.Ite oon ollu huomaavinani, että uudet lehdet on sellaisia kauniin vaalean vihreitä reunoista aluksi, ja kokoa kasvaessa värikin tummuu ja punertuu.

Nuo isot lehdet ovat pysyneet punaisina valosta riippumatta. Varjoisimmassa paikassa oleva taimi tosin kasvaa kaikkein hitaimmin, mutta kyllä sekin silloin tällöin uuden lehden pukkaa.

Tiedot tuosta kukkimisesta on minulla samat kuin edellisillä kirjoittajilla. En ole kuitenkaan joutunut kertaakaan harventamaan pitkäksi kasvaneita lehtiä, kun jostain syystä tuo tuntuu meillä leviävän pikemminkin leveys- kuin pituussuunnassa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Dixie kirjoitti:Zenkeri on ymmärtääkseni punainen muoto. Vai onko?
No ei ihan.
Nymphaea zenkeri on kasvin vanha nimi. Uusi lajinimi on Nymphaea lotus. Samaan lajiin kuulu kuitenkin myös todella suuria lotuslumpeita. Siitä tuo lajikkeen nimi 'zenkeri' tulee siihen perään.
Samoin kuin esim. jättivesitähdikin Hygrophila corymbosa lajikkeet 'stricta' tai 'siamensis'.

t. Harry
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Minkälaisia kokemuksia teilä on tälläisestä pohjalannoitteesta (tabletit): Sera. Florenette A. KUVA: http://www.zooplus.fr/bilder/sera/flore ... _neu_1.jpg

Itselläni altaassa näitä lumpeiya:
Vihreä tiikerilumme
Ja
Vaaleanpunainen tiikerilumme: Nymphaea zenkeri (red)

Eli onko hyvä lannoite noille?
Tell me why we build castles in the sky?
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Ihan hyvä lannoite, lisäksi on hyvä laittaa saviturvepalloja.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

klorofylli kirjoitti:Ihan hyvä lannoite, lisäksi on hyvä laittaa saviturvepalloja.
Juu. Ajatuksena olisikin niitä tehdä. Heti kun saan rahaa saveen :mrgreen:
Tell me why we build castles in the sky?
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Voisko tehä peökkiä turve palloja? joissa on sitten lannoitteet sisällä? Savi ois kyl parempaa.
Tell me why we build castles in the sky?
MyyRy78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 12:28, 30.01.2006
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja MyyRy78 »

Kysymys tiikerilumpeesta. Minulla mokoma on lähtenyt kasvattamaan varmaankin näitä kelluslehtiä akvaarion pintaan. Täältä löytyy vinkkiä, että katkoa kelluslehdet heti pois niin tämä estyy. Mutta...

-voinko katkoa nyt kaikki lehdet ja varret pois ilman että kasvi heittää henkensä samantien? (kun taitavat olla pelkkiä kelluslehtiä kaikki)

-mistä erotan mikä on kelluslehti ja mikä uposlehti, eli millä perusteella tulevaisuudessa katkon puskaa

Tarkoituksena olisi siis saada puska joka kasvaa nätisti pohjassa, eikä kuten nyt, pitkiä varsia ja kelluslehtiä
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

MyyRy78 kirjoitti: -voinko katkoa nyt kaikki lehdet ja varret pois ilman että kasvi heittää henkensä samantien? (kun taitavat olla pelkkiä kelluslehtiä kaikki)

-mistä erotan mikä on kelluslehti ja mikä uposlehti, eli millä perusteella tulevaisuudessa katkon puskaa

Tarkoituksena olisi siis saada puska joka kasvaa nätisti pohjassa, eikä kuten nyt, pitkiä varsia ja kelluslehtiä
Itse olen katkonut kaikki kelluslehdet tuosta vain poikki ja lumme on jonkun aikaa ollut lehdettömänä ja sitten alkanut kasvattaa uposlehtiä... eli jos uskallat ottaa riskin niin kaikki vaan naps poikki. Onhan aina mahdollisuus että se aloittaa lepokauden tai kuolee.

Kelluslehdet erottaa viimeistään kun alkavat nousta ruusukkeen yläpuolelle. Itse erotan ne jo hyvissä ajoin koska ne kasvavat suoraan ylöspäin ja lehti on enemmän "nuolen muotoinen" eli hyvin käpertynyt eikä ala heti aueta kuten uposlehdet. Ajan kanssa oppii. Mulla on iso matto tiikerilumpeita etu-ja keskialalla. En anna yhdenkään kasvattaa kelluslehtiä.
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

Nymphaea pubescens - onko tälle suom. käännöstä?
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Piipukka77
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 18:04, 24.10.2006
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Mulla oli ostaessa koko lumme vihreä ja mietinkin että ostinko ihan väärän plantun mutta nyt kun se onmassa altaassa ja on saanut kunnon ravinteita niin uudet lehdet on kaikki punaisia.

Vanhat lehdet näkyy kaikki lähtevän pois ja uusia tulee tilalle.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”