Töyhtökääpiöahven kadonnut?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Töyhtökääpiöahven kadonnut?

Viesti Kirjoittaja undin »

Eli mulla on tuommoinen pariskunta tuolla akvaariossani.

Olin pari päivää poissa, ja sen aikana jotain oli tapahtunut, enkä löytänyt akvaariostani enääkuin naaraan. Kovasti ne yrittivät kutea jokin aika sitten, joten mietin, olisiko koiraan katoamisen syy esim. jälkikasvun vahtiminen? nyt on ollut koiras kadoksissa lähes viikon.

En ole löytänyt sitä kuolleena vaikka kuinka olen yrittänyt tirkistellä kantojen alle ja kivenkoloihin. En enää tiedä mitä on voinut tapahtua. Onkohan se vielä elossa vai pitääkö ostaa uusi kaveri tytölle? :/
mustaneon
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 14:09, 11.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Töyhtö kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Onko sinulla partamonnia tai jotain muuta vastaavaa? Jos se on kuollut niin partis olisi aika varmasti syönyt sen..
Vai olisiko se hypännyt lattille..? :roll:
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Ei ole partamonnia ja akvaariossani on sellainen kansi, ettei se ole voinut päästä hyppäämään pois. Varmuuden vuoksi tarkastin kuitenkin lattiankin.

En nytoikein enää tiedä minne se on voinut kadota :/
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

undin kirjoitti:En nytoikein enää tiedä minne se on voinut kadota :/
Oisko mahdollisesti voinut joutua suodattimen imaisemaksi? Tarkasta tilanne.
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Senkin tarkastin jo, vaikka aluksi olin varma ettei se sinnekään ole voinut joutua, sillä niin hyvin se on suojattu noilta kaloilta se suodatin.

Olen jo ihan neuvoton. Kai sitä kohta pitää mennä ostamaan uusi poikaystävä tytölle ):
mustaneon
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 14:09, 11.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Töyhtökääpiöahven

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Joo, no sit minäkään en tiedäminne se on kadonnut..
Jos se on vaan kuollu ja joku muu kala on syönyt sen? :roll:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mitäs muita kaloja tai vedeneläviä undinin altaasta löytyy?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Kaloja on siis tuo pariskunta ja 24 pikkutetraa. Tiedän, että pikkutetrat voivat saada tuhoa aikaiseksi, mutta ihmettelen silti, olisivatko ne ehtineet syödä käppänän niin nopsaan, kun kuitenkin kaksi päivää aiemmin se oli täysin kunnossa ja näytti hyvinvoivalta. Ja sitten kahden päivän kuluttua sitä ei vaan näy missään.

Muita asukkeja akvaariossa ei vielä toistaiseksi ole, mutta hankinnassa kyllä on.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Kyllä ne voi, sulla vielä suhteellisen isokokoinen parvi ja jos kerran pari päivää olet ollut pois niin äkkiä katoaa raato parempiin suihin. Varmistukseksi vielä että oletko aivan varma ettei piileksi missään kantojen alla tai kolossa? Oletko koittanut niin että annat illalla valjen sammuttua pohjalle menevää ruokaa suoraan esim. taskulampun valokiilaan, näin meillä löytyi kadonneiksi luullut leväkatkaravut.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Juu, olen yrittänyt kovasti kurkkia kivien ja kantojen alle, ongelmana on vaan se, että minulla kun on tuo kivirykelmä melko iso ja silikonillakiinnitetty kivet toisiinsa,niin kaikkialle sinne on hankala nähdä. Iltaisin olen yrittänyt katsell aihan pimeässä ja taskulampun kanssa, muttei vaan löydy :/ Tyttö kylläkäy syömässä ihan normaalisti ja uiskentelee ympäriinsä, poikaa vaan ei näy.

Eilen kyllä huomasin, että tuo tyttönen oli yhden kiviaukon suulla hätyyttelemässä tetroja pois; voisiko siis olla kyseessä kutu ja että koiras vahtii sitä? En ole varma näiden kutukäyttäytymisestä, mutta tuntuisi silti oudolta, ettei tuota kalaa nyt melkein viikkoon ole näkynyt.
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Omista Töyhtökääpiöistä nimenomaan naaraat vahtivat poikasia niiden kuoriutuessa eli ensimmäisen 1-2 viikkoa eikä koiraalla ole luolaan asiaa kuin pikaisesti.

Yksi 9cm koiras löytyi meillä aikoinaan lattialta yli kuukausi katoamisensa jälkeen vahingossa, eikä kansilasien väleistä olisi sen kokoisen kalan pitänyt mahtua (liukuvaa mallia, ~1cm tyhjää).

Teitkö veden vaihtoja niihin aikoihin kun arvelet kalan kadonneen? Ettei olisi pääsyt hyppäämään altaasta ulos tetroja pesäluolta pois jahdatessaan kun lasit olivat poissa.
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Mulla on tuossa valokansi niin, ettei siinä ole aukkoja -kaksi pientä vain siellä takasivussa, joista johdot menevät ulos.

Vedenvaihdon tein muutamaa päivää ennen kalan katoamista, ja sen jälkeen se siellä vielä uiskenteli, joten silloin se ei ainakaan sieltä ole voinut hypätä. Viimeksi vaihdoin veden kaksi päivää sitten, enkä senkään yhteydessä löytänyt kalaa mistään. :(
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Tuo meillä kadonnut kaveri löytyi yli 2m päästä altaasta kirjahyllyn takaa joten osaavat loikkia kauaskin tarvittaessa.

Toivottavasti karkuri löytyy vielä ja on vain vaihtanut rooleja naaraan kanssa kodinhoidossa :D
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Hmm, tarkoitko, että mitä kaloja siellä tällä hetkellä on lisäksi?

Aiemmin jo mainitsin, että ainoastaan pikkutetroja, ja ne kyllä ovat varteenotettava vaihtoehto tapauksen kannalta.

En silti vaan ymmärrä koko juttua :(
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Heedin kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kati »

Heedin aloittama töyhtiskeskustelu siirretty omaksi ketjukseen: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=71318.
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Pakko on nyt nostaa tämä aihe taas, kun nyt kävi tämä sama juttu jo toisen kerran.

En ymmärrätätä. Aiemmin tuo jo ylhäällä mainitsemani töyhtökääpiöahven vain katosi altaastani. Kävin sitten ostamassa uuden, ja puolitoista kuukautta se ehti tuolla sitten uiskennella, ennenkuin tämä tapahtui taas.

Edellisenä päivänä kala oli altaassa, seuraavana ei. Yhden kalan katoamisen pistän sattuman piikkiin, mutta kun tämä tapahtui jo toisen kerran ja vieläpä samanlajiselle ja -sukupuoliselle (voiko noin sanoa?) kalalle. Uskomatonta. Olin vielä juuri myymässä kalaa uuteen kotiin. Harmi kun meni koko juttu mönkään.
Altaassa ei siis edelleenkään ole noiden lisäksi kuin pikkutetroja. Uutena on kyllä tullut monnisia.

Vaikkei minulle enää töyhtökäppänöitä altaaseen tulekaan, olisi silti kiva tietää, mitä ihmettä on tapahtunut. Ja jos jollakulla toisella olisi vastaavaa kokemusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”