Algae scrap filter?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Algae scrap filter?

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Eli siis tämmöisen löysin yhdestä kirjasta.

- Otetaan isohko ja laakeahko allas, ja asennetaan siihen irrotettavissa olevia lasilevyjä viistosti osin päällekkäin

- valutetaan / tihrutetaan vettä valutussuodattimen tapaan levyjen päälle, ja valaistaan allas asianmukaisesti

- kun levyille alkaa kasvaa runsaasti levää, irrotetaan ne ja raaputetaan (suurin osa) pois.

Väitteen mukaan ainoa suodatinmalli, joka sitoo tehokkaasti sekä fosfaattia, nitraattia että raskasmetalleja...

Sitä vain en ole ymmärtänyt, että kuinka välttää leväinvaasio itse pääaltaassa... Jotenkinhan nuo olosuhteet pitää tuossa leväaltaassa saada edullisemmiksi leville - mitä tuo kosteavalutus kyllä osaltaan onkin.

Vaatinee esisuodatuksen.


Edit: typo otsikossa / Kati
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Et sitten viitsinyt kertoa, missä kirjassa... [;)]

Tuo suodatinmalli sitoo varmasti mainittuja aineita, mutta samoin myös muita kasviravinteita. Itse olen joskus pyöritellyt päässäni ideaa limaskasuodattimesta. Sama idea, sama ongelma (kasvialtaita kun etupäässä harrastan).

Mitä muuten ko. opuksen mukaan tarkoittaa "valaistaan asianmukaisesti"? Joskus levien kasvatusta poikasruuaksi yrittänyttä ja siinä usein surkeasti epäonnistunutta tuokin kiinnostaisi.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Niin möin just rahapulassa kaikki akvaariokirjani, enkä muista missä oli - eikä tuo kuvaus ollut kuin jotain kappaleen pituinen ilman kuvaa. Kuulemma vähän kokeiluasteella vielä, joku luonnontieteellisen museon hoitaja alun pitäen kehittänyt tuommosen järjestelmän. Tärkeätä on tuo veden valuttaminen, olen itsekin huomannut että levät viihtyvät itse asiassa parhaiten kosteassa, kuten esim. sisämoottorisuodattimen tuottamissa roiskeissa akvaarion reunamilla.

Asianmukaisen valaisun tarkkaa määrää en tiedä, mutta pitänee olla samaa luokkaa kuin akvaariossa yleensä - eli suht paljon. Tietysti vesi ei tässä juurikaan syö valovoimaa...

Toisaalta en lähtis tämmöstä rakentamaan ilman tarkempia tietoja, siinä menis pian paljon rahaa & vaivaa hukkaan....
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Äh niin, oli muuten algae SCRAP filter... Eli "levänraaputussuodatin"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”